2013.12.20. 08:15
Noha már hónapok óta javában zajlanak az előkészületek a sok változást hozó 2014-es szezonra, hogy jövőre az erőviszonyok is átrendeződnek-e – s ha igen, mennyire –, arról egyelőre még mindenki csak találgat. Az F1Pulse nevű oldal összeszedett öt érvet amellett, miért nem fog folytatódni Sebastian Vettel és a Red Bull elmúlt években látott sikerszériája.
1. A befújt diffúzor betiltása, szabályváltozások
Az F1-es szaklap szerint az egyik legfőbb érvet a címvédő alakulat visszaesése mellett a jövő évi szabálymódosítások jelentik. Noha egyesek úgy látják, a motorok radikális változása önmagában még nem szünteti meg az istálló aerodinamika terén az elmúlt öt évben szerzett előnyét, a cikk írója hangsúlyozta, az új regulák egyik legfőbb fegyverétől is megfosztják az energiaitalosokat. „A Red Bull előnye leginkább az autója által termelt leszorítóerőből adódott, melyet a kipufogógázokkal befújt diffúzorral szerzett, s melyhez Sebastian Vettel remekül alkalmazkodott. A 2014-es kipufogók megváltoztatása hendikepet jelenthet a bajnokcsapat számára” – írja az F1Pulse, utalva arra, hogy jövőre az autók hátulján helyezik el az egyetlen kipufogót, amelynek gázait ezáltal nem lehet aerodinamikai célokra hasznosítani. „A további szabályváltozások is akadályozhatják még a Red Bull menetelését – például a keskenyebb első szárny, amely szintén olyan terület, ahol Adrian Newey korábban varázsolt” – folytatja a lap, utalva a főtervező korábbi nyilatkozatára, amiben egyebek mellett a vezetőszárnyra vonatkozó előírásokat is kritizálta.
2. Vettel nyilatkozatai
A cikk szerzője kiemelte, Sebastian Vettel negyedik bajnoki címét követően több ízben is úgy nyilatkozott, ki kell élvezniük a 2013-as sikereket, mert nem tudhatják, lesz-e még hasonlóan szép korszakuk. „Biztos vagyok abban, hogy keményen fogjuk nyomni, és mindent megteszünk azért, hogy megőrizzük pozíciónkat, de nincs garancia arra, hogy a következő év olyan lesz, mint az idei. Az új szabályokkal szerintem senki sem tudja, mire számítson. Valószínűleg a nagycsapatok lesznek elöl, de hogy ki, nem tudhatjuk, miként azt sem, mekkora előnnyel… Ez egy ismeretlen tényező. Összességében tehát emlékeznünk kell a mostani időszakra és kiélvezni, amíg lehet” – idézi a lap a négyszeres bajnokot.
3. Newey is aggódik
A cikk szerzője harmadik érvként Adrian Newey nyilatkozataiból is a visszaeséstől való félelemre utaló jeleket vélt kiolvasni. A szakember nemrég az aerodainamika terén történt megszorítások miatt panaszkodott, mondván, egyre kisebb a tér a kreatív ötletekre; korábban pedig arról is beszélt, szerinte a 690 kilogrammos minimumtömeg-határt is tovább kellett volna növelni 2014-re. „Jelenleg valahol a pánikhangulat és a kríziskezelés között tart a csapatunk. Elégedettek lennénk, ha maradhatnánk a régi szabályoknál” – mondta kissé ironikusan Newey az Autosport év végi díjátadóján.
4. Gyengült a Red Bull technikai csapata
Idén megtörtént az, ami az elmúlt években nem volt jellemző: a Red Bull a sikerek ellenére több kulcsfontosságú szakemberét is elveszítette. Bár a vezetőség már évek óta mindent megtesz azért, hogy egyben tartsa sikercsapatát (komoly bónuszpénzeket oszt a bajnoki győzelmek után, és hosszú távú szerződéseket köt alkalmazottaival), több kulcsfontosságú emberük így is új kihívásra vágyott – ami az F1Pulse szerint szintén nem jó előjel az osztrákok számára. „Az év korábbi szakaszában kitudódott, hogy a fő aerodinamikus Peter Prodromou a McLarenhez szerződik 2015-ben. Ő Newey jobbkezeként ismert. Később a korábban szintén a Red Bullnál dolgozó Shaun Whitehead-et nevezték ki a Williams aerodinamikai vezetőjének 2014-ben” – írják, majd hozzáteszik, nemrég az is kiderült, a Mercedes további két szakembert csábított el Milton Keynesből: Mark Ellis teljesítménymérnökként, Giles Wood pedig vezető szimulációs mérnökként folytatja jövő júniustól a németeknél.
5. A Mercedes-motorok ereje
Régóta találgatnak már arról, 2014-ben a három közül melyik motorgyártó kerülhet előnybe – a legtöbb szakember úgy véli, a Mercedes lehet a favorit. A volt csapatfőnök, Ross Brawn korábban úgy nyilatkozott, kezükre játszik, hogy ők a legtöbb riválissal ellentétben motorjukat teljes mértékben autójukhoz igazíthatják, ám egyesek szerint már önmagában az erőforrásuk is jobb lehet a többiekénél. „A korábbi találgatások arról szóltak, a németek nagyjából száz lóerőt találtak. A Renault, a Red Bull partnere mindeközben küszködhet, mivel korábban azt remélték, növelni fogják a maximális fordulatszámot, ami 15 ezerre csökken 18 ezerről. Ráadásul nem is a Renault költségvetése a legmagasabb” – írja a portál. Utóbbi kijelentésük kapcsán egyébként érdemes hozzátenni, a csapatfőnök Christian Horner nemrég éppen arról beszélt, biztos abban, hogy a franciák kevesebb pénzből is képesek lesznek kiváló munkát végezni.