2013.12.20. 08:15

Noha mr hnapok ta javban zajlanak az elkszletek a sok vltozst hoz 2014-es szezonra, hogy jvre az erviszonyok is trendezdnek-e – s ha igen, mennyire –, arrl egyelre mg mindenki csak tallgat. Az F1Pulse nev oldal sszeszedett t rvet amellett, mirt nem fog folytatdni Sebastian Vettel s a Red Bull elmlt vekben ltott sikerszrija.
1. A befjt diffzor betiltsa, szablyvltozsok
Az F1-es szaklap szerint az egyik legfbb rvet a cmvd alakulat visszaesse mellett a jv vi szablymdostsok jelentik. Noha egyesek gy ltjk, a motorok radiklis vltozsa nmagban mg nem sznteti meg az istll aerodinamika tern az elmlt t vben szerzett elnyt, a cikk rja hangslyozta, az j regulk egyik legfbb fegyvertl is megfosztjk az energiaitalosokat. „A Red Bull elnye leginkbb az autja ltal termelt leszorterbl addott, melyet a kipufoggzokkal befjt diffzorral szerzett, s melyhez Sebastian Vettel remekl alkalmazkodott. A 2014-es kipufogk megvltoztatsa hendikepet jelenthet a bajnokcsapat szmra” – rja az F1Pulse, utalva arra, hogy jvre az autk htuljn helyezik el az egyetlen kipufogt, amelynek gzait ezltal nem lehet aerodinamikai clokra hasznostani. „A tovbbi szablyvltozsok is akadlyozhatjk mg a Red Bull menetelst – pldul a keskenyebb els szrny, amely szintn olyan terlet, ahol Adrian Newey korbban varzsolt” – folytatja a lap, utalva a ftervez korbbi nyilatkozatra, amiben egyebek mellett a vezetszrnyra vonatkoz elrsokat is kritizlta.
2. Vettel nyilatkozatai
A cikk szerzje kiemelte, Sebastian Vettel negyedik bajnoki cmt kveten tbb zben is gy nyilatkozott, ki kell lveznik a 2013-as sikereket, mert nem tudhatjk, lesz-e mg hasonlan szp korszakuk. „Biztos vagyok abban, hogy kemnyen fogjuk nyomni, s mindent megtesznk azrt, hogy megrizzk pozcinkat, de nincs garancia arra, hogy a kvetkez v olyan lesz, mint az idei. Az j szablyokkal szerintem senki sem tudja, mire szmtson. Valsznleg a nagycsapatok lesznek ell, de hogy ki, nem tudhatjuk, miknt azt sem, mekkora elnnyel… Ez egy ismeretlen tnyez. sszessgben teht emlkeznnk kell a mostani idszakra s kilvezni, amg lehet” – idzi a lap a ngyszeres bajnokot.
3. Newey is aggdik
A cikk szerzje harmadik rvknt Adrian Newey nyilatkozataibl is a visszaesstl val flelemre utal jeleket vlt kiolvasni. A szakember nemrg az aerodainamika tern trtnt megszortsok miatt panaszkodott, mondvn, egyre kisebb a tr a kreatv tletekre; korbban pedig arrl is beszlt, szerinte a 690 kilogrammos minimumtmeg-hatrt is tovbb kellett volna nvelni 2014-re. „Jelenleg valahol a pnikhangulat s a krziskezels kztt tart a csapatunk. Elgedettek lennnk, ha maradhatnnk a rgi szablyoknl” – mondta kiss ironikusan Newey az Autosport v vgi djtadjn.
4. Gyenglt a Red Bull technikai csapata
Idn megtrtnt az, ami az elmlt vekben nem volt jellemz: a Red Bull a sikerek ellenre tbb kulcsfontossg szakembert is elvesztette. Br a vezetsg mr vek ta mindent megtesz azrt, hogy egyben tartsa sikercsapatt (komoly bnuszpnzeket oszt a bajnoki gyzelmek utn, s hossz tv szerzdseket kt alkalmazottaival), tbb kulcsfontossg emberk gy is j kihvsra vgyott – ami az F1Pulse szerint szintn nem j eljel az osztrkok szmra. „Az v korbbi szakaszban kituddott, hogy a f aerodinamikus Peter Prodromou a McLarenhez szerzdik 2015-ben. Newey jobbkezeknt ismert. Ksbb a korbban szintn a Red Bullnl dolgoz Shaun Whitehead-et neveztk ki a Williams aerodinamikai vezetjnek 2014-ben” – rjk, majd hozzteszik, nemrg az is kiderlt, a Mercedes tovbbi kt szakembert csbtott el Milton Keynesbl: Mark Ellis teljestmnymrnkknt, Giles Wood pedig vezet szimulcis mrnkknt folytatja jv jniustl a nmeteknl.
5. A Mercedes-motorok ereje
Rgta tallgatnak mr arrl, 2014-ben a hrom kzl melyik motorgyrt kerlhet elnybe – a legtbb szakember gy vli, a Mercedes lehet a favorit. A volt csapatfnk, Ross Brawn korbban gy nyilatkozott, kezkre jtszik, hogy k a legtbb rivlissal ellenttben motorjukat teljes mrtkben autjukhoz igazthatjk, m egyesek szerint mr nmagban az erforrsuk is jobb lehet a tbbieknl. „A korbbi tallgatsok arrl szltak, a nmetek nagyjbl szz lert talltak. A Renault, a Red Bull partnere mindekzben kszkdhet, mivel korbban azt remltk, nvelni fogjk a maximlis fordulatszmot, ami 15 ezerre cskken 18 ezerrl. Radsul nem is a Renault kltsgvetse a legmagasabb” – rja a portl. Utbbi kijelentsk kapcsn egybknt rdemes hozztenni, a csapatfnk Christian Horner nemrg ppen arrl beszlt, biztos abban, hogy a francik kevesebb pnzbl is kpesek lesznek kivl munkt vgezni.