2014.01.18. 08:09

A technika, a szablyok s a csapatok sszettele tern is rengeteg vltozst hoz a 2014-es Forma–1-es vad. A neves brit szakr, James Allen nemrg sszegyjttte azt a hat tnyezt, mely a legnagyobb befolyssal lehet a sportg kpnek idei alakulsra.
j technolgik
Idn a Forma–1 meznye a korbban hasznlt 2,4 literes V8-as motorokrl 1,6 literes V6-os turbmotorokra vlt, melyek egy az eddiginl (60 kW) nagyobb teljestmny, 120 kW-os ERS (mozgsi s henergia-visszanyer rendszer) trsul. Az j motorok fordulatszmt radsul 15 ezerre korltozzk, az eddig htsebessges vltkat pedig nyolcfokozatosra cserlik. Mindez az aerodinamikai vltozsokkal kiegszlve rengeteg jdonsgot eredmnyezhet – s egyes istllk szerint jelentsen trendezheti az ersorrendet is.
A Williams s a Toyota korbbi plyamrnke, Mark Gillan szerint ezen vltozsok remek eslyt knlnak a kiscsapatok szmra a felzrkzshoz. „A kisebb csapatok megprblhatjk megvltoztatni a tervezsi folyamataikat, abban a remnyben, hogy ezzel jelentsen vltoztathatnak a konstruktri bajnoksgban elfoglalt helykn. Ha n egy kiscsapatot vezetnk, egyrtelmen ez lenne a f clom” – mondta a Williams s Toyota korbbi plyamrnke, Mark Gillan James Allennek.
Dupla pontok a szezonzrn
Noha az jts sem a szurkolk tetszst nem nyerte el, sem pedig a rsztvevknl nem aratott osztatlan sikert, a legfrissebb hrek szerint kevs esly van arra, hogy az FIA a negatv fogadtats miatt mg az idnykezds eltt mdostson a pontduplzs szablyn, avagy eltrlje azt. James Allen kiemeli, a csapatok janur 22-ei tallkozjukon mg megvitathatjk ezen krdst, m amennyiben nem lesz vltozs, gy minden grdnak – s fleg a kicsiknek – reaglnia kell az j szablyra. „Mikzben a mltban a csapatok sokat kltttek pldul egy specilisan Monzra ksztett csomagra, amellyel csak ezen az egy, rendkvl alacsony leszortert ignyl plyn lehetett versenykpesnek lenni, most, a dupla pontok miatt inkbb az utols versenyre toldhat t a hangsly. A csapatoknak nagyon ravaszul ki kell tallniuk, miknt alaktsk idn a fejlesztsi terveiket” – rja e krdsrl Allen. S mindezzel arra is utal, hogy mikzben az elmlt vekben a bajnoksg msodik felben egyes istllk elszeretettel lltottk le aktulis autjuk fejlesztst – mondvn, mr nem sok eslyk van elrbb lpni a bajnoki tabelln –, idn a szezonzrn osztott ktszeres pontok miatt vltozhat a helyzet. A csapatok tudniillik tovbbra is a konstruktri helyezseik alapjn kapnak rszesedst az F1 ves bevteleibl.
A szlcsatorna s a CFD hasznlatnak korltozsa
A fejleszts terleten a csapatok dolgt idn egyfell megknnyti, hogy a szezon sorn ismt engedlyezett lesz a tesztels: az FIA j szablya ngyszer kt tesztnapot engedlyezett 2014-ben, melyek kzl egy nap viszont a Pirelli (kizrlag a gumit lehet tesztelni). Ezzel prhuzamosan ugyanakkor cskkentettk a szlcsatorna, valamint a CFD (szmtgpes folyadkdinamika) tesztek maximlisan megengedett idejt. „A radiklis szablyvltozsok miatt minden korbbinl jobban kell majd reaglniuk a csapatoknak egyes problmkra, erre ugyanakkor minden korbbinl kevesebb lehetsgk lesz, mivel mostantl mg az lcsapatok is csak maximum heti harminc rn t hasznlhatjk a szlcsatornjukat s a CFD-szmtgpeiket. A cskkens htterben a kltsgkmls ll, amivel taln millikat is megsprolhatnak majd a rsztvevk, hiszen jval kevesebb ramot fogyasztanak pldul a szlcsatornkkal. Radsul ez a nagyokat is arra ksztetheti, hogy tbbszr adjk brbe a szlcsatornjukat, esetleg kiscsapatokkal osszk meg azt” – rja Allen.
A szakr hozzteszi, miutn a jvben az FIA az vkzi tesztek miatt eltrli az egyenes plys aerodinamikai gyakorlsokat, vlheten az v kzbeni teszteken s a nagydjhtvgk pnteki szabadedzsein a megszokottnl tbb hasonl tesztet lthatunk majd.
Vltoz minimumtmeg-hatr
Miutn az j technolgik (turbfeltlt, nagyobb teljestmny energia-visszanyer rendszerek) jelents tmegnvekedst eredmnyeznek, a 2014-es autk a korbbi 642 kilogramm helyett minimum 690 kilogrammot fognak nyomni (versenyzvel egytt). Egyes csapatok (pl. Red Bull) ugyanakkor szerettk volna elrni, hogy ezen hatrrtk tovbbi tz kilogrammal emelkedjen, mivel a mrnkknek gy nehz lesz minimlis szinten tartani j autik tmegt, s ezzel a nehezebb versenyzk htrnyos helyzetbe kerlhetnek. Mark Gillan gy vli, mindez vals problmt fog jelenteni egyes rsztvevk szmra. „Ezekkel a hihetetlenl bonyolult autkkal a csapatok igyekeznek minl tbb mszert elhelyezni autikon, hogy mrni tudjanak bizonyos dolgokat. Ez mrpedig plusztmeggel jr. Ha ennek fejben mg nehezebb versenyzd is van, akkor viszont mr nem biztos, hogy minden mrst megengedhetsz magadnak” – mondta a korbbi plyamrnk.
Mindez pedig mr egyenesen a megbzhatsg krdshez vezet minket. j technolgikrl lvn sz a csapatoknak vlasztaniuk kell: vagy a megbzhatsgot helyezik eltrbe, mg ha az esetleg a gyorsasg rovsra is megy; vagy nagyobb kockzatot vllalnak, s elssorban a teljestmny nvelsre sszpontostanak.
Megbzhatsg
A mr felsorolt szmos technikai vltozs egyttal azt is jelenti, hogy a mrnkknek a megszokottnl jval tbb terletre kell egyszerre figyelnik, ami viszont a hibzs lehetsgt is nagyban nveli. Egyes szakrtk szerint emiatt az v els felben az erviszonyok tern a megbzhatsg mg a teljestmnynl is meghatrozbb tnyez lesz. Az FIA radsul szigortott a megbzhatsgra vonatkoz szablyain: a versenyzk a szezon sorn mr csak t erforrssal gazdlkodhatnak az eddig nyolc helyett, s egy-egy meghibsod rszegysg cserje is slyosabb bntetseket vonhat maga utn (klnbz mrtk htrasorolst a rajtrcson).
A megfelel tli felkszls ezek miatt akr aranyat is rhet az idei szezonban – ppen ezrt sokan gy vlik, a Lotus pldul mris komoly htrnyba kerlt azzal, hogy bejelentette, nem vesz rsz az els teszten Jerezben. James Allen lland szakrtje szintn ezen llspontot kpviseli. „Ott kell lenned Jerezben. A versenyzsnl idn a megbzhatsg fog dominlni, legalbbis az v els felben mindenkppen, mivel az j erforrs annyira bonyolult. Nagyon sok jdonsgot kell kontroll alatt tartani, s nehzsget jelent mg a hts krdse is. Ha mr ilyen korn vesztesz a plyn eltlttt idbl, az mr a valdi vkezds eltt kellemetlen helyzetbe hoz az j technolgik tern. A norml, V8-as motorokkal knny volt a helyzet, de egy turberforrs htrendszert fejleszteni mr korntsem az. Radsul az v els felben tbb forr verseny is lesz, teht annyit kell tesztelned, amennyit csak lehet. 2014-ben kihagyni az els gyakorlst sokkal nagyobb gond, mint korbban volt” – mondja Mark Gillan. James Allen pedig hozzteszi, idn a hts tern szmos innovatv megoldsra szmthatunk majd.
Korltozott zemanyag-fogyaszts
Idn tovbbi komoly vltozst jelent technikai tren, hogy a versenyzknek a korbbi gyakorlattl eltren most egysgesen szz kilogrammnyi zemanyag ll rendelkezskre ahhoz, hogy befejezzk a versenyt. Mindez nem csupn a mrnkket, de a versenyzket is komoly kihvs el lltja majd: a futam sorn a helyzettk fggen kell varilniuk vezetsi stlusukat, s gy kell agresszvnek lennik, hogy kzben szem eltt tartjk a sprols szksgessgt is.
„Ezen a tren nehzsget jelenthet az FIA ltal ktelezv tett egysges zemanyag-tfolyst mr szenzorok hasznlata is. Ez nyoms al helyezi a gyrtt, hogy mindenkppen megbzhat eszkzt gyrtson, mert ha brmely autn gond lesz a szenzorral, az kaotikus versenyeket eredmnyezhet” – teszi hozz Allen.