Renault: Tovbbra is a Red Bull a legfontosabb
2014.03.09. 09:54

A Renault Sport F1 nagyon bizakod az j vad eltt, noha eddig gyakorlatilag csak problmkkal talltk szembe magukat. A Red Bull mg mindig a legfontosabb a francik szmra.
A Renault Sport F1 nagyon bizakod az j vad eltt, noha eddig gyakorlatilag csak problmkkal talltk szembe magukat. A Red Bull mg mindig a legfontosabb a francik szmra.
A francia gyrt mr id eltt megkezdte az j V6-os egysgek fejlesztst, m ennek ellenre a tli tesztek nagyon gyengn alakultak a mrka szmra, mikzben a Red Bull s a Lotus is rengeteget szenvedett a megbzhatsggal.
A Renault sokat dolgozott az elmlt hetekben, s noha tett nmi elrelpst, ez mg mindig nem az, amit vrnak a techniktl. Az id azonban szortja ket, mivel a kvetkez hten rendezik meg az vadnyit Ausztrl Nagydjat.
A Renault Sport F1 elnke, Jean Michel Jalinier az olasz Omnicorse lapnak adott egy exkluzv interjt, melyben szintn beszlt a problmkrl s elttk ll kihvsokrl.
„Nyilvnval, hogy jelenleg a versenytrsaink mgtt vagyunk. Ez elssorban a Mercedesre rtend. Ennek ellenre tovbbra is optimistk vagyunk a csomagunkat illeten, mely magban foglalja a motort, a turbt, az akkumultort s az sszes tbbi rendszert. A legnagyobb problmt jelenleg a szoftver jelenti, mely nem teszi lehetv azt, hogy folyamatos munkt vgezznk.”
A Renault egysge azonban nagyon versenykpes lehet.
„Hamar ltni fogjk, hogy a motorunk nagyon versenykpes, de vilgos, hogy pillanatnyilag bajban vagyunk, s sokat kell dolgozunk a szoftveren, ami lehetv teszi a versenyzk szmra, hogy simbban krzgessenek. Ez sszefgg a nyomatk problmjval is, gy ezeket a dolgokat mg fell kell vizsglnunk az elrelps rdekben.”
A motor mechanikailag jl mkdik.
„Magval a motorral nincs nagyobb problma, ugyanakkor minden a szoftvertl fgg, ami Jerezben klnsen nagy gondot okozott szmunkra. Kezdetektl vilgos volt, hogy emiatt az ellenfeleink mgtt vagyunk, s mg Bahreinben sem sikerlt kzel kerlnnk hozzjuk, de remljk, hogy mindez az els versenyen Ausztrliban mr ms lesz.”
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) februr 28-n „befagyasztotta” az j motorok fejlesztst, gy azokat mr csak kln engedllyel lehetne mdostani. A korbbi hrek szerint a Renault halasztst krt, de ezt vgl nem kapta meg.
„Ez a befagyaszts nem jelent problmt szmunkra, mert ismtlem, biztos vagyok benne, hogy egy j csomagot hoztunk ltre. Most a szoftveren kell dolgozunk, s nincs okunk aggdni a befagyaszts miatt. Abban is biztos vagyok, hogy mr elrtk a megfelel szintet a teljestmnyt s a nyomatkot illeten, s emiatt gondoljuk azt, hogy igazunk van, amikor ilyen magabiztosan beszlnk ezekrl a dolgokrl.”
A Renault szakembere helyesnek tartja, hogy ilyen korn fagyasztottk be az j motorokat.
„Igen, s mr el is kezdtnk dolgozni a jv vi motoron.”
Csapatonknt azonban nagyok lehetnek a klnbsgek, mg akkor is, ha ezen istllk a Renault erforrsaival mkdnek.
„Pldul a tervezs s a kipufogk is eltrek egymstl, gy mindez nem lehet mindenki szmra ugyanaz. A Lotus pldul egy aszimmetrikus megoldssal kszlt, s nhny csapat mdostsokat krt a csomagot illeten, hogy az megfeleljen a mrnkk szmra az aerodinamikai terleten, s kpesnek kell lennnk arra, hogy teljestsk ezen ignyeket, maximalizlva a lehetsges partnerek szmt. Ez egy msfajta megkzeltst jelent, mint amit a Ferrarinl s a Mercedesnl tapasztalhatunk, mivel k gyri csapattal is rendelkeznek.”
A Red Bull tovbbra is tlmelegedsi gondokkal kszkdik, addig a Toro Rosso s a Caterham mr meg tudta oldani ezt a problmt.
„A Red Bull Racing mindig is egy nagyon versenykpes s jl mkd csapat volt. Taln ez a projekt kicsivel eltr a korbbitl, s most egy extrmebb autval lltak el, de szorosan egyttmkdnk velk, hogy versenykpesek legyenek. 18 hnapon t szoros kapcsolatban dolgoztunk velk, s minden hten hossz megbeszlseket folytatunk egymssal, hogy szmba vegyk az aut s a motor evolcijt. A Renault s a Red Bull mrnkei folyamatosan ltogattk egyms gyrait.
A maximumot azonban valsznleg mg a Mercedes s a Ferrari csomagja sem tudta kihozni magbl.
„Hiszek abban, hogy mg senki sem tudta bizonytani a teljes potenciljt. Egybknt azt gondolom errl, hogy az energiahatkonysg lesz a dnt, gy az zemanyag-fogyaszts lesz a legfontosabb. Minden egyes csepp benzin szmtani fog.”
A Lotus kibvtett szerzdse ellenre tovbbra is a Red Bull marad a prmium partner.
„Ebben a pillanatban ez a Red Bull Racing istllt jelenti, s rajtuk kvl van mg hrom gyfelnk. Ezek kztt szerepel a Lotus is, mely bizonytani tudta, hogy egy nagyon versenykpes csapat, s a jvben is egytt fogunk dolgozni velk, hogy a legjobbat hozzk ki magukbl. A legfontosabb csapatot azonban tovbbra is a Red Bull jelenti szmunkra.”
A pletykk szerint a Lotus anyagi helyzete miatt kzvetlen Bernie Ecclestone utalta t a motorokrt krt sszeget a Renault-nak 2013-ban.
„Mindez a vgn nem sok mindenen vltoztat, hogy most adta a pnzt, vagy a Lotus.”
Colin Kolles 2015-ben ismt csapatot indtana az F1-ben, s kiderlt, hogy ezt a Renault csald rszeknt, a Dacival tenn meg.
„Tallkoztam vele a lehetsges jvbeni kzs munka miatt. Nem vagyok biztos abban, hogy ez a projekt egy 12. csapatrl szlna a rajtrcson, de rdekelt abban, hogy a Forma-1-ben vllaljon szerepet.
Eslyek Melbourne eltt?
„Annak alapjn, amit Bahreinben lttam, azt mondanm, hogy a Mercedes a favorit. Bizonytottk, hogy folyamatosan kpesek tesztelni, s jl mkdtt a csomagjuk. De azt is hozz kell tennnk, hogy ez a legjobb pozci nem lesz tl sokig meg szmukra, mert mr kemnyen dolgozunk azon, hogy a lehet leghamarabb legyzzk ket.”