2014.03.16. 20:04

A Nemzetkzi Automobil Szvetsg szerint a Red Bull Racing szndkosan vtett, tette mindezt figyelmeztetsk ellenre. A csapat mgsem adja fel, s fellebbez, de kevs eslyk van.
Az FIA hosszasan rszletezte a dntst, melynek rtelmben kizrtk a versenyzt. A htvge lefolysa alatt ktszer is kicserltk a Gill Sensors ltal biztostott mszert az RB10-ben: az els kt edzsen sem mkdtt megfelelen, gy szombatra msikat tettek be, de annak mkdsvel sem voltak elgedettek – a csapat s az FIA sem. Szombat este a parc ferm alatt jabb csere kvetkezett, utastsra, s visszatettk a pnteki szenzort. (A szenzort az FIA homologizlja, de a csapat tulajdona, az zemelteti.)
Az elejn megjegyzik, hogy a szban forg szenzor trtnett a csapat s a technikai deleglt is dokumentlta – mint mindig -, s a lers megegyezik a kt fl esetben.
A kirendelt technikai deleglt szombat este utastotta a Red Bullt, hogy lltsk be a szenzort az FIA paramterei alapjn, de a csapat nem bzott a rendszerben, gy a sajt belltsai mellett dnttt a futam eltt. (A csapat a megbzhatatlansgra hivatkozva rvel amellett, hogy jogosan hasznltk a sajt ramlsi modelljket.) A technikai deleglt egy emailt is bemutatott a stewardoknak, mely megersti, hogy leadta az utastst a cmvd alakulatnak: amennyiben azokat a paramtereket hasznljk, a bellts leglis.
(A 01614-es Technikai Direktva tartalmazza azt, hogy milyen metodolgia alapjn kell alkalmazni a szenzort, s azt az eljrst is, hogy mit kell tenni, ha meghibsodik a mszer. “Ha MI brmikor gy ltjuk, hogy a szenzor meghibsodott, s azt nem rzkelte a rendszer, akkor MI kommuniklni fogjuk azt a csapatnak, s azt is, vltsanak t a tmogat rendszerre.” Ez a tmogat rendszer egy kalkullt ramlsi modell, mely tartalmazza az FIA ltal kiszabott korrekci mrtkt.)
Az FIA a futam alatt figyelmeztette a Red Bullt, hogy tlptk a fogyasztsi hatrt, s igaztsanak a belltsokon, de az istllnl gy dntttek, nem tesznek gy. A Red Bull az els szabadedzsen tapasztalt mrsbeli eltrsekre hivatkozva lltja, hogy megbzhatatlan az FIA ltal javasolt bellts s maga a szenzor. A futamot ennlfogva a sajt ramlsi modelljkkel kezdtk meg, semmint azokkal az rtkekkel, amit a szenzor is javasolt.
Az FIA vgl ngy pontban tmasztotta al a dntst. Az els, hogy a csapat nem az ltaluk javasolt rtkeket hasznlta a futam alatt, mindezt a felhvs ellenre, ezzel megszegtk a TD/ 01614-es kdjel eljrst.
Annak ellenre, hogy a szenzor valban eltr mrsekkel szolglt a mr emltett els szabadedzsen, ez maradt a megkvnt s homologizlt szenzor, egszen addig, amg az FIA nem ad engedlyt msra a csapatnak.
Az FIA elgedett volt a technikai deleglt magyarzatval, aki elvgezte azokat az igaztsokat, amiket krtek tle, gy a csapat a megengedett ramls keretben autzhatott volna.
Fggetlenl attl, hogy a csapat szerint hibs volt a szenzor, az FIA engedlye nlkl nem alkalmazhatnak ms ramlsmrsi metdust.