2014.11.18. 14:41
Sebastian Vettel úgy véli, a 2014-es szabályváltozások miatt a versenyzőknek már nincs akkora mozgásterük, mint egykor. A német az Auto Motor und Sportnak adott interjújában részletesen beszélt az őt idén hátráltató problémákról.
Az előző évet elképesztő szárnyalással zárta: a nyári szünetet követő kilenc futamból kilencet megnyert – általában elképesztő fölénnyel. Idén viszont úgy fest, egyetlen futamgyőzelem nélkül fejezi be utolsó Red Bull-os idényét, ráadásul úgy, hogy F1-es pályafutása során először rosszabb helyet foglal el a bajnoki tabellán, mint aktuális csapattársa. Sebastian Vettel eddigi legnehezebb szezonját futja 2014-ben, és az utolsó verseny előtt az Auto Motor und Sportnak adott interjújában részletesen mesélt arról, miért is alakult így.
Elsőként kiemelte, hogy az őt az év első felében sújtó állandó technikai hibák nagyban eltorzítják az összképet a Daniel Ricciardóval vívott házi versenyükben. „Nem is tudom, hány versenyen voltak technikai hibáim vagy problémáim, de ezeket előbb ki kéne válogatni. Amúgy egyszerűen csak egy nehéz év volt a mostani. De Spa óta jobban érzem magam, azóta más útra tértünk” – magyarázza Vettel, utalva a nyári karosszériacserékre.
„Ami a karosszériát illeti: ha úgy érzed, körbe-körbe haladsz, mindent számításba veszel, ami csak szóba jöhet. Tehát a karosszériacserét is. Hogy ne legyenek kérdőjelek körülötte. Viszont az első félévben hiányzott a gyakorlat, ami sokat ártott. Daniel sokkal többet körözhetett, mint én. A téli változások miatt teljesen másképpen kell vezetni az autót, mint korábban. Semmi olyasmi, amihez ne lehetne hozzászokni, de volt pár dolog, ami számomra alapvetően fontos ahhoz, hogy ki tudjam hozni a maximumot az autóból. Az ember igyekszik a lehető legtöbbet kihozni a csomagból, jó irányba vinni a fejlesztéseket, és sok dolgot ki is próbáltunk, de ezek közül sok nem működött” – tekintett vissza a négyszeres bajnok.
Ha nincs meg a bizalom, oda a gyorsaság
Vettel elárulta, nem csupán alapvető beállítási kérdésekről volt szó, hanem például az erőforrás vezérléséről is. „Manapság sok mindent be lehet állítani az elektronikán. Az új Forma–1 igazi mesevilág a mérnökök számára” – mondja erről. Majd részletekbe bocsátkozik idei problémáiról. „A vezetés bizalmi kérdés. Ha érzed, meddig merészkedhetsz el, milyen későn fékezhetsz, mikor fordíthatod el a kormányt, akkor meg tudod állapítani, mi áll rendelkezésedre, és igazodni tudsz ehhez. Idén számomra az autó viszont megfejthetetlen rejtély volt. Egyszerűen hiányzott a tapasztalat, nem tudtam, mit csinál a kocsi a következő pillanatban. És ezáltal nem volt a kezemben az irányítás, miként reagáljak, milyen gyorsan menjek bele a kanyarba. Hiányzott a bizalom, mert minden kör más volt. Sok mindennel próbálkoztam, de sokáig nehéz volt igazán éreznem az autót.”
Vettel számára az egyik legnagyobb fejtörést az idén bevezetett elektronikus fékrendszer jelentette, mellyel egyszerűen nem érezte „olyan igazinak” a fékezést, mint azt a normál versenyautóknál megszokta. „A hátsó tengelyt teljesen az elektronika irányítja. Az energia-visszanyeréshez a fékek energiájára van szükség, ami pedig fékezéskor az autó viselkedésére is kihat. Egyszerűen természetellenes érzés. Ha próbálod a határig vinni az autót, minden, ami nem tűnik természetesnek, időveszteséggel jár. Ezzel pedig nem tudom olyan gyorsan átvinni az autót a kanyarokon, mint szeretném. Ha nem jól fékezel, nem találod el jól az ívet, aztán a kanyar kijáratánál sem úgy áll az autó, ahogy szeretnéd, a csúcspont, a kigyorsítás már csak formaság. Itt sokkal inkább reakcióról van szó, mintsem cselekvésről. Ilyenkor mindig egy lépés hátrányban vagy. Ahogy Walter Röhrl mondta egyszer: érezned kell a fenekeddel az autót. Az én esetemben viszont sokáig úgy volt, hogy mire megérzem, már a pálya szélén voltam.”
Vettel Spa óta azonban jobban érzi magát a Red Bullban. „Sokat dolgoztunk a fékrendszeren. Aztán előreléptünk vele. Amikor karosszériát cseréltem, az utolsó bizonytalan tényezőt is kiiktattuk, így a kisebb dolgokkal is foglalkozhattunk. Monza óta jó irányba tartunk.”
Az új szabályok a mérnököknek kedveznek?
Sokak szerint Vettel legnagyobb problémáját idén az okozta, hogy betiltották a befújt diffúzort, mellyel stílusát az elmúlt években tökélyre fejlesztette, ám melynek hiányával most mindent újra kellett kezdenie. A német elismeri, valóban nagy érvágást jelentett neki ezen változás. „A befújt diffúzor hatása nem korlátozódott csupán a kanyarkijáratra. Sokkal többet segített a bejáratnál. A legtöbbet ott nyertük vele. De nem szabad elkülöníteni a befújt diffúzort. Ez a megoldás az egész autó karakterére hatott. Itt nem arról volt szó, hogy csak beültem, és automatikusan gyors voltam a befújt diffúzorral. Lassan csiszolódtunk össze – kezdve a beállításokkal a vezetési stílussal. Ehhez is igazodnom kellett.”
Vettel tehát úgy véli, nem az alkalmazkodóképességével van probléma idén, sokkal inkább azzal, hogy több olyan változás történt, ami természetellenessé tette a vezetést. Szerinte Kimi Räikkönent is hasonló tényezők vetették vissza idén. „Egyértelmű, hogy bizonyos dolgok nem fekszenek Kiminek. A tehetségéről aligha kell vitatkozni. Évek óta az egyik leggyorsabb versenyzőnek számít, és eddig minden autóval boldogult – függetlenül attól, megfelelő volt-e a beállítás vagy sem. Ez is bizonyítja, hogy képes alkalmazkodni. Idén viszont nem kapja meg, amit akar, nem érzi jól magát az autóban.”
Vettel szerint a 2014-es szabályok sokkal jobban megkötötték a versenyzők kezét, mint korábban bármikor, s bizonyos szempontból az idei évtől nem az autó alkalmazkodik vezetőjéhez, hanem fordítva. „Az új szabályok nem adtak több lehetőséget a versenyzőknek – inkább sokat elvettek tőlük. A mérnököknek viszont ez a formula klassz lehet” – mondja Vettel.
„Még most is megvan a lehetőséged arra, hogy olyanná alakítsd az autódat, amilyennek szeretnéd, csak a helyzet sokkal bonyolultabb, mint korábban. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a mai autókat nehezebb lenne vezetni. Épp ellenkezőleg: már nem olyan gyorsak. A sebesség, amit a kanyarokon átviszel, amitől a gyors kanyarokban összeszorítod a hátsódat, már nincs meg. Ezen fordulók ugyanis lassabbá váltak. És ezen nehéz is változtatni, mert nagyobb leszorítóerővel nő a fogyasztás is, amit pedig korlátoznak. Egyszerűen hiányzik az átláthatóság, a nézők pedig túlterheltek.”
„Megszakad a szívem, amikor kisebb lesz a motor, ahelyett, hogy nagyobb lenne”
Vettel már év elején sem titkolta, hogy ezen változás nincs ínyére. Most elárulta, mindez korábban vezetésére is rányomta a bélyegét. „Ez egyre kevésbé befolyásol már. Eleinte viszont jobban. Az az izgalom, hogy a leggyorsabb autót a lehető leggyorsabban vezeted egész versenyen át, egyik évről a másikra csak úgy eltűnt. És én amúgy is nagy tisztelője vagyok a sportág hagyományainak. Megszakad a szívem, amikor kisebb lesz a motor, ahelyett, hogy nagyobb lenne. És ez hatással is van rád” – fogalmazott Vettel.
Akit még az sem vígasztalt, hogy az új autók megnövekedett forgatónyomatéka miatt újra több erőcsúsztatást láthatunk a versenypályán. „Ez sajnos nem igazi driftelés. Walter Röhrl nem igazán élvezné, ha ilyen autókkal kéne farolnia… Mert nem is lehet – legalábbis anélkül, hogy időt ne veszítenél vele. Természetesen többet dolgozunk a kormányon, kívülről pedig izgalmasnak is tűnhet, de a tempó, a terhelés az autóban sokkal kisebb lett” – magyarázta Vettel, aki végül elárulta, még az is eszébe jutott, hogy hátat fordít a neki már kevésbé tetsző F1-nek.
„Ha hirtelen két hengerre kevesebb dolgozik a hátad mögött, az autókat pedig nem csak elindítod, hanem mint egy számítógépet, bebootolod, akkor felteszed a kérdést: mi köze van ennek még a versenyzéshez? De ez továbbra is a Forma–1. És amúgy is, mi lenne az alternatíva? Az autók lassabbak, de még mindig a leggyorsabbak, amik léteznek” – zárta gondolatát Vettel.