Vettel legnehezebb F1-es szezonja2014.11.18. 14:41

Sebastian Vettel gy vli, a 2014-es szablyvltozsok miatt a versenyzknek mr nincs akkora mozgsterk, mint egykor. A nmet az Auto Motor und Sportnak adott interjjban rszletesen beszlt az t idn htrltat problmkrl.
Az elz vet elkpeszt szrnyalssal zrta: a nyri sznetet kvet kilenc futambl kilencet megnyert – ltalban elkpeszt flnnyel. Idn viszont gy fest, egyetlen futamgyzelem nlkl fejezi be utols Red Bull-os idnyt, radsul gy, hogy F1-es plyafutsa sorn elszr rosszabb helyet foglal el a bajnoki tabelln, mint aktulis csapattrsa. Sebastian Vettel eddigi legnehezebb szezonjt futja 2014-ben, s az utols verseny eltt az Auto Motor und Sportnak adott interjjban rszletesen meslt arrl, mirt is alakult gy.
Elsknt kiemelte, hogy az t az v els felben sjt lland technikai hibk nagyban eltorztjk az sszkpet a Daniel Ricciardval vvott hzi versenykben. „Nem is tudom, hny versenyen voltak technikai hibim vagy problmim, de ezeket elbb ki kne vlogatni. Amgy egyszeren csak egy nehz v volt a mostani. De Spa ta jobban rzem magam, azta ms tra trtnk” – magyarzza Vettel, utalva a nyri karosszriacserkre.
„Ami a karosszrit illeti: ha gy rzed, krbe-krbe haladsz, mindent szmtsba veszel, ami csak szba jhet. Teht a karosszriacsert is. Hogy ne legyenek krdjelek krltte. Viszont az els flvben hinyzott a gyakorlat, ami sokat rtott. Daniel sokkal tbbet krzhetett, mint n. A tli vltozsok miatt teljesen mskppen kell vezetni az autt, mint korbban. Semmi olyasmi, amihez ne lehetne hozzszokni, de volt pr dolog, ami szmomra alapveten fontos ahhoz, hogy ki tudjam hozni a maximumot az autbl. Az ember igyekszik a lehet legtbbet kihozni a csomagbl, j irnyba vinni a fejlesztseket, s sok dolgot ki is prbltunk, de ezek kzl sok nem mkdtt” – tekintett vissza a ngyszeres bajnok.
Ha nincs meg a bizalom, oda a gyorsasg
Vettel elrulta, nem csupn alapvet belltsi krdsekrl volt sz, hanem pldul az erforrs vezrlsrl is. „Manapsg sok mindent be lehet lltani az elektronikn. Az j Forma–1 igazi mesevilg a mrnkk szmra” – mondja errl. Majd rszletekbe bocstkozik idei problmirl. „A vezets bizalmi krds. Ha rzed, meddig merszkedhetsz el, milyen ksn fkezhetsz, mikor fordthatod el a kormnyt, akkor meg tudod llaptani, mi ll rendelkezsedre, s igazodni tudsz ehhez. Idn szmomra az aut viszont megfejthetetlen rejtly volt. Egyszeren hinyzott a tapasztalat, nem tudtam, mit csinl a kocsi a kvetkez pillanatban. s ezltal nem volt a kezemben az irnyts, miknt reagljak, milyen gyorsan menjek bele a kanyarba. Hinyzott a bizalom, mert minden kr ms volt. Sok mindennel prblkoztam, de sokig nehz volt igazn reznem az autt.”
Vettel szmra az egyik legnagyobb fejtrst az idn bevezetett elektronikus fkrendszer jelentette, mellyel egyszeren nem rezte „olyan igazinak” a fkezst, mint azt a norml versenyautknl megszokta. „A hts tengelyt teljesen az elektronika irnytja. Az energia-visszanyershez a fkek energijra van szksg, ami pedig fkezskor az aut viselkedsre is kihat. Egyszeren termszetellenes rzs. Ha prblod a hatrig vinni az autt, minden, ami nem tnik termszetesnek, idvesztesggel jr. Ezzel pedig nem tudom olyan gyorsan tvinni az autt a kanyarokon, mint szeretnm. Ha nem jl fkezel, nem tallod el jl az vet, aztn a kanyar kijratnl sem gy ll az aut, ahogy szeretnd, a cscspont, a kigyorsts mr csak formasg. Itt sokkal inkbb reakcirl van sz, mintsem cselekvsrl. Ilyenkor mindig egy lps htrnyban vagy. Ahogy Walter Rhrl mondta egyszer: rezned kell a fenekeddel az autt. Az n esetemben viszont sokig gy volt, hogy mire megrzem, mr a plya szln voltam.”
Vettel Spa ta azonban jobban rzi magt a Red Bullban. „Sokat dolgoztunk a fkrendszeren. Aztn elrelptnk vele. Amikor karosszrit cserltem, az utols bizonytalan tnyezt is kiiktattuk, gy a kisebb dolgokkal is foglalkozhattunk. Monza ta j irnyba tartunk.”
Az j szablyok a mrnkknek kedveznek?
Sokak szerint Vettel legnagyobb problmjt idn az okozta, hogy betiltottk a befjt diffzort, mellyel stlust az elmlt vekben tklyre fejlesztette, m melynek hinyval most mindent jra kellett kezdenie. A nmet elismeri, valban nagy rvgst jelentett neki ezen vltozs. „A befjt diffzor hatsa nem korltozdott csupn a kanyarkijratra. Sokkal tbbet segtett a bejratnl. A legtbbet ott nyertk vele. De nem szabad elklnteni a befjt diffzort. Ez a megolds az egsz aut karakterre hatott. Itt nem arrl volt sz, hogy csak beltem, s automatikusan gyors voltam a befjt diffzorral. Lassan csiszoldtunk ssze – kezdve a belltsokkal a vezetsi stlussal. Ehhez is igazodnom kellett.”
Vettel teht gy vli, nem az alkalmazkodkpessgvel van problma idn, sokkal inkbb azzal, hogy tbb olyan vltozs trtnt, ami termszetelleness tette a vezetst. Szerinte Kimi Rikknent is hasonl tnyezk vetettk vissza idn. „Egyrtelm, hogy bizonyos dolgok nem fekszenek Kiminek. A tehetsgrl aligha kell vitatkozni. vek ta az egyik leggyorsabb versenyznek szmt, s eddig minden autval boldogult – fggetlenl attl, megfelel volt-e a bellts vagy sem. Ez is bizonytja, hogy kpes alkalmazkodni. Idn viszont nem kapja meg, amit akar, nem rzi jl magt az autban.”
Vettel szerint a 2014-es szablyok sokkal jobban megktttk a versenyzk kezt, mint korbban brmikor, s bizonyos szempontbl az idei vtl nem az aut alkalmazkodik vezetjhez, hanem fordtva. „Az j szablyok nem adtak tbb lehetsget a versenyzknek – inkbb sokat elvettek tlk. A mrnkknek viszont ez a formula klassz lehet” – mondja Vettel.
„Mg most is megvan a lehetsged arra, hogy olyann alaktsd az autdat, amilyennek szeretnd, csak a helyzet sokkal bonyolultabb, mint korbban. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a mai autkat nehezebb lenne vezetni. pp ellenkezleg: mr nem olyan gyorsak. A sebessg, amit a kanyarokon tviszel, amitl a gyors kanyarokban sszeszortod a htsdat, mr nincs meg. Ezen fordulk ugyanis lassabb vltak. s ezen nehz is vltoztatni, mert nagyobb leszortervel n a fogyaszts is, amit pedig korltoznak. Egyszeren hinyzik az tlthatsg, a nzk pedig tlterheltek.”
„Megszakad a szvem, amikor kisebb lesz a motor, ahelyett, hogy nagyobb lenne”
Vettel mr v elejn sem titkolta, hogy ezen vltozs nincs nyre. Most elrulta, mindez korbban vezetsre is rnyomta a blyegt. „Ez egyre kevsb befolysol mr. Eleinte viszont jobban. Az az izgalom, hogy a leggyorsabb autt a lehet leggyorsabban vezeted egsz versenyen t, egyik vrl a msikra csak gy eltnt. s n amgy is nagy tisztelje vagyok a sportg hagyomnyainak. Megszakad a szvem, amikor kisebb lesz a motor, ahelyett, hogy nagyobb lenne. s ez hatssal is van rd” – fogalmazott Vettel.
Akit mg az sem vgasztalt, hogy az j autk megnvekedett forgatnyomatka miatt jra tbb ercssztatst lthatunk a versenyplyn. „Ez sajnos nem igazi driftels. Walter Rhrl nem igazn lvezn, ha ilyen autkkal kne farolnia… Mert nem is lehet – legalbbis anlkl, hogy idt ne vesztenl vele. Termszetesen tbbet dolgozunk a kormnyon, kvlrl pedig izgalmasnak is tnhet, de a temp, a terhels az autban sokkal kisebb lett” – magyarzta Vettel, aki vgl elrulta, mg az is eszbe jutott, hogy htat fordt a neki mr kevsb tetsz F1-nek.
„Ha hirtelen kt hengerre kevesebb dolgozik a htad mgtt, az autkat pedig nem csak elindtod, hanem mint egy szmtgpet, bebootolod, akkor felteszed a krdst: mi kze van ennek mg a versenyzshez? De ez tovbbra is a Forma–1. s amgy is, mi lenne az alternatva? Az autk lassabbak, de mg mindig a leggyorsabbak, amik lteznek” – zrta gondolatt Vettel.
|