2014.11.26. 18:19

Kt sokat brlt j regula is kikerlt a 2015-s szablyknyvbl: jvre sem dupla pontos szezonzr, sem biztonsgi auts llrajtok nem lesznek a Forma–1-ben.
Tiszavirg let dupla pontok
A hten Genfben lsezett a Forma–1 Bizottsg, mely a jv vre vonatkoz szablyokrl egyeztetett. Az Auto Motor und Sport arrl szmolt be, ezen tallkozn vglegesen elvetettk a dupla pontos szezonzr tlett. Korbban mr az jts kitallja, Bernie Ecclestone is elrulta, jelenlegi formjban nem prtolja a szurkolk s a Forma–1 rsztvevi ltal is sokat brlt, igazsgtalannak tartott regult, melynek eredeti clja a szezonzr izgalmainak nvelse volt.
A dupla pontok lete teht egyetlen szezonig tartott – s abban sem szlt bele klnsebben a bajnoksg alakulsba. Lewis Hamilton vele s nlkle is mindenkppen bajnok lett volna, s az Abu-dzabi Nagydjon egyedl Sergio Prez tudott profitlni a ktszeres pontszmokbl: a mexiki kt pozcit nyerve, a 10. helyre zrkzott fel a tabelln.
llrajt – leszavazva
Egy msik megoszt javaslat is lekerlt az asztalrl Genfben. Korbban felmerlt annak a lehetsge, hogy a versenyek izgalmasabb ttele rdekben 2015-tl bevezetik, hogy a biztonsgi auts fzisokat a megszokott replrajt helyet hagyomnyos llrajtok kvessk. Noha ezen elkpzelst sok versenyz brlta, a csapatok elsre elfogadtk a mdostst – most viszont mr hatrozottan ellene foglaltak llst. Az Auto Motor und Sport szerint azrt, mert tl sok negatv vonzata lett volna. Egyfell tlontl mesterklt show-elem, msfell a versenyzk kockzatosnak tltk meg, harmadszor pedig tbb gyakorlati krds is felmerlt, melyekre nehz lett volna kielgt vlaszt adni (pl. hogy talljk meg azonnal a rajthelyket a versenyzk; mi van ha rajtbaleset miatt jabb rajtnak kell kvetkeznie?)
Motorfejleszts: minden a rgiben
Az F1 Bizottsg ezen kt vltoztats leszavazsa mellett dnttt arrl is, hogy helyben hagyjk a motorok fejlesztsre vonatkoz, jelenleg is hatlyos szablyokat, azaz a gyrtknak az erforrsaikat a februr 28-ai hatridig vglegestenik kell a szezon egszre, azok tli fejlesztshez pedig 32 gynevezett mdost pontot hasznlhatnak, azaz a motorok 48%-n vltoztathatnak. Mindez egyttal azt is jelenti, hogy az ezen korltozsokon enyhteni akar Ferrari, Renault s Honda vgl nem tudta meggyzni a Mercedest, hogy mondjon igent a vltoztatsra, s kompromisszumos megolds sem szletett. Az viszont egyelre nyitott krds, mi trtnik majd az emltett szablyokkal 2016-ban: ekkor ugyanis a hrom rivlis mr a Mercedes tmogatsa nlkl is vltozsokat rhet el, melynek vghezvitelhez az egyszer tbbsg is elegend. Errl vgs dntst 2015 jniusig hozhatnak az rintettek.
Nincs rdis korltozs
Az idei szezon kzepn az FIA kitallta, hogy betiltja a versenyzk s az autk teljestmnynek javtst clz rdizeneteket, hogy ezzel nagyobb szerepet kapjanak a versenyzk, s ne tnjn gy a kvlllk szmra, hogy valjban nem k, hanem –tvvezrlssel – mrnkeik irnytjk a versenygpeket. A mdosts azonban szmos gyakorlati nehzsgbe tkztt, s vgl csak a legszlssgesebb, a versenyzk teljestmnyre vonatkoz utastsokat tiltottk be, elrevettve, hogy a teljes szigorts 2015-re lp csak letbe. A genfi lsen azonban kiderlt, nem gy lesz – mi tbb, jvre jra korltlann teszik a rdis adatforgalmat, gy mr pldul a rivlisok szektoridit sem lesz tilos kzlni a mezny tagjaival.
A Caterham 2014-es autval rajtolna jvre
Az F1 Bizottsg tallkozjn szba kerlt az anyagi nehzsgekkel kzd kiscsapatok helyzete is. A tovbbra is a fennmaradsrt harcol Caterham krvnyezte, hogy hadd vgjon neki 2015-nek az idei, de a mdosul szablyok szerint talaktott autjval, hogy ezzel pnzt sproljon s idt nyerhessen. Miutn a legnagyobb vltozst az j orrkpok s a megnvelt minimumtmeg jelenti majd, ezen talaktst knnyedn megoldhatjk a leafieldiek. A hrek szerint krsket nem utastottk el, m vgs dnts majd ksbb szletik az gyben.
Az Auto Motor und Sport kiemelte, legkzelebb december 18-n tallkoznak a rsztvevk, s azon lsnek az egyik kzponti tmjt a kiscsapatok helyzete jelenti majd. Az F1 Bizottsg dntsvel egybknt mg nem vlik vglegess a 2015-s szablyzat – azt ugyanis az FIA Motorsport Vilgtancsnak kell majd ratifiklnia.