2014.12.04. 14:48

Dl-Korea vratlanul visszakerlt a Forma–1-es versenynaptrba, gy 2015-ben rekordhosszsg, 21 versenyes bajnoksgot rendezhetnek. Az FIA emellett a jv vi szablyokrl is hatrozott ma Dohban.
A mai napon tartotta v vgi gylst az FIA Motorsport Vilgtancsa, mely a jv vi szablyok mellett a 2015-s versenynaptrrl is hatrozott. s amire senki sem szmtott: Dl-Korea visszakerlt a Forma–1 programjba, mgpedig a szezon tdik versenyeknt, mjus 3-ai idponttal. rdekessg, hogy a kvetkez verseny, a Spanyol Nagydj mjus 10-n kerl megrendezsre, ami meglehetsen nagy kihvs el llthatja majd a logisztikusokat.
Az FIA ltal kzztett kzlemnyben ugyanakkor a Dl-koreai Nagydj neve mellett ott ll mg a megjegyzs: „megerstsre vr”. Amennyiben viszont a tvol-keleti orszg valban jra rszv vlik a szguld cirkusz programjnak, a kvetkez minden idk leghosszabb bajnoksga lesz.
Tovbbi vltozst jelent a korbban kzztett elzetes naptrhoz kpest, hogy Bahreinbe s Knba egy hten bell ltogat el a mezny, azaz Malajzia utn lesz egy szusszansnyi sznetk. Ami a Magyar Nagydjat illeti, idpontja nem vltozott, azaz hazn jlius 26-n fogadja majd az F1-es cirkuszt.
A 2015-s elzetes versenynaptr:
mrcius 15. – Ausztrl Nagydj
mrcius 29. – Malj Nagydj
prilis 12. – Knai Nagydj
prilis 19. – Bahreini Nagydj
mjus 3. – Dl-koreai Nagydj (megerstsre vr)
mjus 10. – Spanyol Nagydj
mjus 24. – Monaci Nagydj
jnius 7. – Kanadai Nagydj
jnius 21. – Osztrk Nagydj
jlius 5. – Brit Nagydj
jlius 19. – Nmet Nagydj
jlius 26. – Magyar Nagydj
augusztus 23. – Belga Nagydj
szeptember 6. – Olasz Nagydj
szeptember 20. – Szingapri Nagydj
szeptember 27. – Japn Nagydj
oktber 11. – Orosz Nagydj
oktber 25. – Amerikai Nagydj
november 1. – Mexiki Nagydj
november 15. – Brazil Nagydj
november 29. – Abu-dzabi Nagydj
Az FIA a jv vi program mellett a 2015-s szablyokrl is hatrozott. Ezeket sszegezzk:
– A vrakozsnak megfelelen eltrltk a szezonzr pontduplzst, valamint a biztonsgi okokra hivatkozva a biztonsgi auts fzisok utni llrajtok tlett, bevezettk viszont a virtulis biztonsgi aut intzmnyt, melyet a dupla srga zszls figyelmeztetsek esetn alkalmaznak majd.
– Tovbbi vltozs, hogy a verseny felfggesztse esetn a jvben a mezny tagjainak nem a rajtrcsra, hanem a bokszutcba kell felsorakozniuk, melyet erre az idre lezrnak. A szably rtelmben az els aut, amely megrkezik, a bokszutca vghez kell menjen, a gyors svban maradva, s a tbbieknek mg kell majd felsorakozniuk.
– A jvben amennyiben egy csapat szereli a rajt eltti 15 msodperces jelzs utn is az aut krl maradnak, az rintett versenyznek a bokszutcbl kell majd rajtolnia. Amennyiben ezt nem teszi meg, tz msodperces „stop and go” bntetst kap.
– A jvben 10 msodperces bntets jr a veszlyes kiengedsekrt.
– Vltozott az erforrsok rszegysgeinek cserjrt kiosztott bntetsek rendszere is. Eszerint a jvben a teljes hajtegysg cserje esetn nem jr kln bntets (eddig az rintettnek a bokszutcbl kellett rajtolnia), hanem az egyes rszegysgek cserjrt osztjk ki a szankcikat – az eddigi gyakorlat szerint htrasorolst. Ha a versenyz rajthelyezse nem teszi lehetv a bntets egsznek letltst, a fennmarad rajthelyeket idbntetsre vltjk.
– Az idn sikerrel bevezetett t msodperces bntets mell jvre bevezetik a tz msodperces bntetst is, melyet ugyangy a kerkcserk idejn, a munka megkezdse eltt kell letltenik a versenyzknek.
– Nmikpp mdosul a biztonsgi auts fzisok rendszere is. A lekrztt versenyzk tovbbra is visszavehetik a krket az len lltl, m a versenyirnytsnak a jvben mr nem kell megvrnia, amg ezen autk visszazrkznak a meznyre: a biztonsgi aut a kvetkez kr vgn mindenkpp a bokszutcba hajt.
– Az idmr edzsek szisztmja a jvben a kvetkezkppen alakult: 24 aut esetn a Q1-ben s a Q2-ben is ht-ht aut bcszik a kzdelemtl, mg 22 rsztvevnl hat-hat esik ki az els kt kvalifikcis szakaszban, s a sor hasonlkppen folytatdik, ha a versenyzk szma cskken.
– Az FIA jtsknt 2016-tl bevezeti, hogy 18 vnl fiatalabb versenyz nem kaphat az F1-es versenyzshez szksges szuperlicencet. A Toro Rosso 17 ves versenyzjt, Max Verstappent mindez mr nem rinti, hiszen mr birtokban van a jv vi indulshoz szksges engedlynek, radsul kt v mlva a 18-at is betlti mr. Aki F1-es versenyzv akar vlni, annak a jvben ugyanakkor ms kritriumoknak is meg kell majd felelnie: egyfell ismernie kell a sportszablyzatot, msfell pedig megfelel tapasztalattal is rendelkeznie kell, azaz legalbb 300 kilomtert teljestenie kell egy F1-es autval, vagy legalbb kt vet versenyeznie kell alacsonyabb kategris formulaautkkal, ahol pedig egy meghatrozott pontrendszer szerint el kell rnie bizonyos mennyisg pontszmot.
– A technikai szablyzat tbb ponton is mdosul, ezek kzl a legfontosabb mdosuls, hogy a versenyautk versenyzvel egytt mrt minimlis tmegt 702 kilogrammban hatroztk meg.