2015.01.27. 15:51

A Ferrari mr elvesztette klnlegessgt? A krdst az Autosport szakrja, Dieter Rencken tette fel, s jrta krl, aki kivlan ismeri az F1 zleti s politikai oldalt, s aki szerint korntsem vletlen az olaszok elmlt vekben ltott fokozatos hanyatlsa. me az erre utal jelek!
Slytalann vlt, s mr nem szolgl r kivteles sttuszra a Ferrari? A plyn mutatott teljestmnyk alapjn mr biztosan nem tekinthetk klnlegesnek. A csapattal tbb mint egy vtizede nem esett meg az a csfsg, ami 2014-ben: nyeretlenl zrta a szezont. Utols egyni bajnoksgukat radsul 2007-ben, konstruktri cmket 2008-ban szereztk, az elmlt ngy vben pedig mindssze hat futamot tudtak nyerni, Fernando Alonso rvn. Az idei vnek a 2014-ben az j szablyok miatt egyarnt csak szenved Sebastian Vettellel s Kimi Rikknennel vgnak neki – a javts remnyben.
m Dieter Rencken szerint nem csak emiatt vesztett rgi varzsbl a Scuderia. Az Autosport szakrja legjabb cikkben szmos rulkod jelet sorol fel, mely mind azt igazolja politikailag is meggyenglt a szebb napokat ltott vrs gpezet. Ennek elszelt szerinte mr 2012-ben rezni lehetett, amikor Bernie Ecclestone kln megllapodsokat kttt az istllkkal: a brit elsknt nem velk, a mltja miatt kivltsgos bnuszpnzeket kap Ferrarival, hanem a 2010 ta uralkod Red Bull-lal kezdett trgyalni…
De Rencken szmos tovbbi pldt is emlt a maranelliak gyenglsre (s az osztrkok hatalomtvtelre). Pldul a 2014-es szezon kzepn ltott sikertelen lobbit a motorszablyok megvltoztatsa mellett (azta ezen cljukat mr rszben elrtk); a tnyt, hogy mikzben 2012-ben mg a Ferrari tesztplyja, Mugello adott otthont egy (csonka) kollektv tesztnek, addig 2015-ben mr a Red Bull ltal feljtott Red Bull Ringen krzhet a teljes mezny. Vagy hogy mikzben korbban a csapatnak is volt „sajt” versenye (Imolban), addig ugyanezt ma a Red Bull mondhatja el magrl.
Newey kosarat ad, a Sauber „lzad”
s mintha szakmn bell is gyenglt volna a Ferrari helyzete. Ma mr tnyknt beszlnek arrl, hogy Luca di Montezemolo tavaly tavasszal mess, htmilli fontos ajnlatot tett a Red Bull sikertervezjnek, Adrian Neweynak, aki eleinte hajlott a csapatvltsra, de aztn az rkezsrl szl pletykk elriasztottk t Maranelltl, s inkbb hosszabbtott aktulis csapatval. Igazi nagygyt azta sem igazolt a csapat – a kirgott emberek helyt fknt sajt szakembereikkel, bellrl tltttk fel.
Rencken szerint azonban nem a brit volt az egyetlen, akinek bizalma megrendlt az olaszokban. „Egy vtizeddel ezeltt a Ferrari eltklt tmogatja volt a Saubernek – emlkeznek mg arra, hogy a svjci autkat csak kk Ferrariknt emlegettk? A hinwili vezetsg most viszont inkbb tnik zrkzottnak, ha az olasz kapcsolatokrl van sz, s mr nem vehet biztosra, hogy a Sauber marad is a Ferrari ktelkben” – rja a nmet.
Majd persze gyorsan hozzteszi, hogy mikzben a Ferrarinak s a tlk kapott gyenge motornak is kulcsszerepe volt abban, hogy a svjci kiscsapat trtnete leggyengbb idnyt futotta tavaly (pont nlkl zrt), a Red Bull mindekzben sokat profitlt abbl, hogy a Toro Rosso rvn van egy B-csapata. s valban: az osztrkok nem kis mrtkben ksznhetik a pocsk tesztidny utni feltmadsukat a kistestvr segtsgnek: lsd azt a bizonyos grazi tesztet az AVL-lel Ausztrlia eltt; vagy az ppen nluk eltesztelt s meghibsod j megoldsok sort. (Aligha vletlen, hogy Vergne s Kvjat autjban kellett legtbbszr erforrst cserlni 2014-ben…).
A fikcsapat mkdtetsnek ugyanakkor ms pozitvumai is vannak: a Red Bull kt csapatval egytt sszesen, a rsztvevk szavazatnak 20%-t tudhatja magnak, ami vits krdsekben risi elny lehet.
Mindezek alapjn Rencken egszen odig megy, hogy azt rja: „Az gaskod paripa ma mr nem tbb egy F1-es lognl, ha az egyes futamokon felbukkan Red Bull-plkat nzzk, s mikzben a Ferrari-np vgyakozva beszl a mltrl, a szurkolk tbbsge nagyon is a jelenben l. Az X-generci vajon foglalkozik Ascarival s Nuvolarival? Vagy pp Mike Hawthornnal?”
Ami a maranelli forradalom htterben ll
Ezzel lnyegben el is jutottunk a politika s az zlet vilgba, mely terleteknek meghatroz szerepk van a Ferrari jelen helyzetben s jvjnek alakulsban is. Amikor a jelenlegi elnk, Sergio Marchionne a sznre lpett, ugyanezen problmk miatti aggodalmnak adott hangot: nem gyzte hangslyozni, hogy a Ferrarit F1-es sikerei hatrozzk meg, s hogy szgyenletesnek tartja, hogy a grda 2008 ta nem nyert bajnoki cmet.
Az olasz persze nem vletlenl rzi olyan fontosnak visszaterelni a siker svnyre a vrsket. Neki ugyanis a Fiat-Chrysler (FCA) gyvezet igazgatjaknt msfajta terveket is szem eltt kell tartania, melyek megvalstshoz nagyon is szksge van a Ferrari rgi erejre. Az FCA nemrg bemutatkozott az amerikai tzsdn, s hamarosan a Ferrari is sorra kerl. „Oktber 28-n az FCA a tzsdre ment, s a cgnek finanszroznia kell Marchionne terjeszked politikjt, mely a bevtelek 50%-os emelkedsvel, azaz az eddigi 4,4 millirl htmillira trtn emelsre irnyul” – hvja fel a figyelmet a nmet szakr.
s ez bizony a Ferrari letre is kihatssal van. Rencken szerint azok az idk mr elmltak, amikor a mrkt 90%-ban birtokl Fiat az Agnelli-csald irnytsval csak gy kedvtelsbl pnzt adott a vrsknek a versenyzshez – anlkl, hogy ezrt cserbe brmit is elvrt volna. „Egyszerbben fogalmazva: a napok, amikor a Ferrari azrt adott el utcai autkat, hogy finanszrozza a motorsport-programjt, mely az alapt, Enzo filozfija volt, mr lejrtak. A mrknak magnak kell boldogulnia – akr az utcai gyrts, akr a versenyzsbl szrmaz bevtelek segtsgvel –, mikzben szembe kell nznik a rszvnyeseik (az FCA, valamint a kzvetlen befektetk) knyrtelen elvrsaival a szlcsatorna, a sztrversenyzk s a trkks CFD-eszkzk tern” – rja Rencken.
Hamarosan a Ferrarinak is lesz „Toro Rossja”?
Mindez szerinte megfelel magyarzatot ad a Ferrarinl lezajl forradalom htterre, s arra, Marchionne mirt rzi olyan ltfontossgnak a mrka megjtst. A j politikusnak tartott Maurizio Arrivabene kinevezse pedig egyrtelm vlaszlpsnek tnik az istll – fentebb vzolt – meggyenglt helyzetre. Ahogy a szakr rja: „Az olasz els kldetse az lesz, hogy jjptse a Ferrarit mint politikai ert. s egyesek mris emlegetik azt a nem is olyan buta tletet, hogy a Ferrari szeretne B-csapatot indtani a nagyon kzeli jvben – akr mr mrciustl. Taln k lennnek a Marussia rejtlyes megmenti? Lenne rtelme” – vlekedik Rencken.
Tny, a Ferrari neve valban felmerlt a Marussia kapcsn, de azt sem rt kiemelni, hogy az olaszok mris ktoldal (technolgiai s szponzori) egyttmkdsi megllapodst ktttek az F1-ben jvre bemutatkoz Haasszal is. Ezzel a Scuderia akr tbb partnercsapattal is ersthet egyszerre a politikai csatatren, emellett pedig a Red Bull-Toro Rosso kapcsolathoz hasonlan utnptls-nevelsre is hasznlhatja fikcsapatt, szponzori krt is bvtheti, mikzben tehetsges mrnkket is kiprblhat lesben. „Mirt ne vlasztan mindkt csapatot a Ferrari, hogy ezzel mris hrom szavazata legyen? Vagy ngy, ha sikerl visszadesgetni maga mell a Saubert is.” – teszi hozz Rencken.
Vgl pedig levonja a tanulsgot: „A Ferrari megengedte, hogy a Red Bull rnykot vessen r, mgpedig gy, hogy sem a kltsgvets, sem a technolgia tern nem szenved htrnyt, a slytalansgba tasztva nmagt. A Ferrari csakis akkor nyerheti vissza korbbi sttuszt, ha meglltja ezt a zuhanst” – sszegez.