2015.01.31. 21:41
Időjárás
Az elkövetkező napokra spanyolosan téli időjárást jósolnak: 10-15 fokot, napsütést, némi szelet. Csapadékra leginkább kedden lehet némi esély, addigra a szél is erősödhet.
Program
A tesztnapok mindegyike reggel 9-től délután 17 óráig tart majd (helyi és magyar idő szerint is), hivatalos ebédszünetet nem tartanak. Vasárnap ugyanakkor már korábban kezdődik a program: a Mercedes 8 óra 20 percre hirdette meg új autójának hivatalos leleplezését. A Red Bull egyelőre nem közölte, mikor ejti meg bemutatóját.
Pályaadatok – Jerez
Helyszín: Jerez de la Frontera, Cadiz, Andalúzia, Spanyolország.
Hossz: 4,428 km
Kanyarok száma: 13 (8 jobb és 5 bal)
Körrekord: Michael Schumacher – 1:15,650 mp (Ferrari, 2004)
Forma-1-es futamok száma: 7 (Spanyol Nagydíj 1986-1990; Európai Nagydíj 1994 és 1997)
Körszámok csapatonkénti bontásban – 2014:
1. Mercedes – 309 kör (1359,6 km)
2. Ferrari – 251 kör (1104,4 km)
3. McLaren – 245 kör (1078 km)
4. Williams – 175 kör (770 km)
5. Sauber – 163 kör (717,2 km)
6. Force India – 146 kör (642,4 km)
7. Caterham – 76 kör (334,4 km)
8. Toro Rosso – 54 kör (237,6 km)
9. Marussia – 30 kör (132 km)
10. Red Bull – 21 kör (92,4 km)
Körszámok gyártónkénti bontásban – 2014:
1. Mercedes – 875 kör (3850 km)
2. Ferrari – 444 kör (1953,6 km)
3. Renault – 151 kör (664,4 km)
A leggyorsabb körök az elmúlt 5 évből:
2014 – Kevin Magnussen, McLaren, 1:23,276 mp
2013 – Felipe Massa, Ferrari, 1:17,879 mp
2012 – Nico Rosberg, Mercedes, 1:17,613 mp
2011 – Rubens Barrichello, Williams, 1:19,832 mp
2010 – Jenson Button, McLaren,1:18,871 mp
A 10 leggyorsabb kör 2014-ből:
1. Kevin Magnussen, McLaren, 1:23,276 mp
2. Felipe Massa, Williams, 1:23,700 mp
3. Lewis Hamilton, Mercedes, 1:23,952 mp
4. Jenson Button, McLaren, 1:24,165 mp
5. Kimi Raikkonen, Ferrari, 1:24,812 mp
6. Valtteri Bottas, Williams, 1:25,344 mp
7. Fernando Alonso, Ferrari, 1:25,495 mp
8. Nico Rosberg, Mercedes, 1:25,588 mp
9. Nico Hulkenberg, Force India, 1:26,096 mp
10. Sergio Perez, Force India, 1:28,376 mp
6 kérdés Jerez előtt
Ismét egy rendkívüli Mercedest látunk majd?
Mindössze három olyan versenyt láthattunk 2014-ben, amelynek végén nem egy Mercedes-versenyző ünnepelt. A németek dominanciájának mértékét tavaly felállított rekordjaik jelzik, s hogy kiemelkednek a mezőnyből, azt már lényegében a legelső tavalyi tesztnapon érezhettük. De vajon tartható-e ez a tempó? Tény, a csapat eleve jelentős előnnyel vág neki az évnek, és a hírek szerint jó munkát is végeztek a tél folyamán. Ám minél jobban teljesít valaki, annál nehezebben tudja felülmúlni önmagát – és ezt Toto Wolff, a cég sportigazgatója is jól tudja. „Nagy kihívás volt még egy lépcsőfokot ugrani a fejlesztés terén. Valamennyi részletre oda kell figyelnünk ahhoz, hogy előnybe kerüljünk idén” – fogalmazott. Az egyik ilyen fontos részlet kétségkívül a megbízhatóság lesz. Egy éve ezen gyengeségük még nem okozott különösebb problémát számukra, ám ha a riválisok közeledtek, idén már aligha ússzák meg ilyen olcsón a bakikat.
Hogy indítja a Vettel utáni érát a Red Bull?
Sebastian Vettel és a Red Bull neve összeforrt az elmúlt évek során. A csapat és a versenyző együtt fejlődtek, s váltak győztessé, bajnokká, és egymást erősítve érték el a jobbnál jobb eredményeket. Idén azonban kapcsolatuk már csak múlt idő. Érdekes lesz látni, hogy boldogulnak bajnokuk nélkül 2015-ben, s a csapat rutinosabb versenyzője, Daniel Ricciardo képes lesz-e a négyszeres bajnok örökébe lépve irányítani a csapatot, pontos visszajelzéseket adni mérnökei számára. Az új szezon a Red Bull szempontjából amúgy is a változásokról szól. Vettel mellett Peter Prodromou is elhagyta a fedélzetet, sikertervezőjük, Adrian Newey pedig fokozatosan háttérbe vonul. Az új autó még az ő keze munkáját dicséri, de a hírek szerint máris megcsúszott kicsit a projekt: az RB11 csak pár nappal a jerezi rajt előtt ment át a kötelező törésteszten, így könnyen lehet, hogy az osztrákok az első gyakorláson még némi hátrányban lesznek egyes riválisaikhoz képest.
Megőrzi-e jó formáját a Williams?
Remek szezont teljesített 2014-ben a patinás brit alakulat, ám a nagy kérdés az, vajon tudják-e tartani hosszabb távon is ezt a tempót. Pat Symonds, az istálló újjászervezésének egyik irányítója a télen elmondta, a konstruktőri 3. helyről előrébb lépni valószínűleg nehezebb feladat, mint a mezőny végéről felzárkózni 3.-nak (ezt tették 2013-ról 2014-re). A csapat mindenesetre úgy tűnik, tovább fejlődik: számos új szponzorral erősítettek, s valóban komolyan gondolják, hogy újra megvetik lábukat az élcsapatok között. Ehhez azonban az is kell, hogy új autójuk már az első tesztnaptól kezdve legalább annyira megbízható legyen, mint elődje, hozza a szimulációk során mért adatokat, s megtartsa korábbi erényeit (kiváló végsebesség, jó fogyasztási mutatók), de közben előre is lépjen – például leszorítóerő szempontjából. Enélkül ugyanis aligha fogják maguk mögé utasítani a Red Bull, Ferrari, McLaren trió valamennyi tagját.
Milyen benyomást tesz Vettelre az új Ferrari?
Noha Sebastian Vettel tavaly két ízben is vezetett már F1-es Ferrarit (először nyáron Gerhard Berger korábbi autóját Ausztriában, aztán év végén Fernando Alonso 2012-es kocsiját), a vasárnapi lesz az első valódi tesztje a vörösökkel. Múlt évi abu-dzabi ferraris látogatása során a hírek szerint rendkívül jó benyomást tett csapata tagjaira, felvillanyozva a szerelőket – most az a kérdés, milyen benyomást tesz rá az SF15-T, amelyet már egy teljesen átszervezett istálló készített fel. Tavaly a Red Bullnál már láthattuk: a megfelelő felkészülés hiánya alapvetően rányomhatja a bélyegét a négyszeres bajnok szezonkezdésére. Ráadásul Vettel és a Ferrari Jerezben várhatóan azonnal képet kap arról is, hogy sikerült a felzárkózásért indított téli hadjárat, mennyit hozott a konyhára James Allisonék munkája, s mennyi teendőjuk lesz még a szezon során.
Meddig jut a McLaren az új Honda-motorral?
A 2014-es szezonzáró abu-dzabi tesztre külön tesztautót biztosított a McLaren a Honda rendelkezésére, hogy még az év vége előtt ki tudja próbálni teljesen új erőforrását. Két nap során mindössze öt körig jutottak, miután számos probléma lépett fel a különböző rendszerekben. Noha egyesek azonnal vészjóslatokat gyártottak a japánok visszatéréséről, nem szabad elfelejteni, hogy a Honda jelenleg nagyjából abban a fázisban jár projektjével, mint egy éve a többi motorgyártó. Cseppet sem lesz tehát mindegy, hogy Jerezben mercedesi vagy renault-i kezdést látunk-e tőlük – még akkor sem, ha nekik ezúttal a szezon közben is lesz még lehetőségük fejleszteni. Miután a téli felkészülés mindössze 12 tesztnapot jelent, a Honda számára életbevágóan fontos lenne a lehető legtöbb kört teljesíteni ahhoz, hogy minél alaposabban fel tudják térképezni hajtóegységüket. A gyors fejlesztésben segítségükre lehet a két rutinos bajnok, Fernando Alonso és Jenson Button – előbbinek azonban bizonyára kell majd némi pluszidő a régi-új csapatba való beilleszkedéshez is.
Újabb pofon vagy megkönnyebbülés vár-e a Toro Rossóra, a Lotusra és a Sauberre?
Nagy reményeket fűzött tavaly a Lotus egyedi tervezésű, aszimmetrikus orrkúppal ellátott autójához, ám már a legelső teszt során kiderült, új gépük nehezen vezethető, s alighanem nehéz szezon vár rájuk. Hasonló pofont kapott a Toro Rosso és a Sauber is az első pályatesztjén: előbbi csapat felkészülését a Renault állandó megbízhatósági problémái lehetetlenítették el, a svájciaknak pedig autójuk túlsúlyával, gyenge fékrendszerével, valamint a Ferrari-motor problémáival is meggyűlt a baja. 2015-ben mindhárman jelentős javulásban bíznak – s Jerezben máris kiderülhet, melyikük tanulta a legtöbbet a múlt hibáiból.