2015.01.31. 21:41
Idjrs
Az elkvetkez napokra spanyolosan tli idjrst jsolnak: 10-15 fokot, napstst, nmi szelet. Csapadkra leginkbb kedden lehet nmi esly, addigra a szl is ersdhet.
Program
A tesztnapok mindegyike reggel 9-tl dlutn 17 rig tart majd (helyi s magyar id szerint is), hivatalos ebdsznetet nem tartanak. Vasrnap ugyanakkor mr korbban kezddik a program: a Mercedes 8 ra 20 percre hirdette meg j autjnak hivatalos leleplezst. A Red Bull egyelre nem kzlte, mikor ejti meg bemutatjt.
Plyaadatok – Jerez
Helyszn: Jerez de la Frontera, Cadiz, Andalzia, Spanyolorszg.
Hossz: 4,428 km
Kanyarok szma: 13 (8 jobb s 5 bal)
Krrekord: Michael Schumacher – 1:15,650 mp (Ferrari, 2004)
Forma-1-es futamok szma: 7 (Spanyol Nagydj 1986-1990; Eurpai Nagydj 1994 s 1997)
Krszmok csapatonknti bontsban – 2014:
1. Mercedes – 309 kr (1359,6 km)
2. Ferrari – 251 kr (1104,4 km)
3. McLaren – 245 kr (1078 km)
4. Williams – 175 kr (770 km)
5. Sauber – 163 kr (717,2 km)
6. Force India – 146 kr (642,4 km)
7. Caterham – 76 kr (334,4 km)
8. Toro Rosso – 54 kr (237,6 km)
9. Marussia – 30 kr (132 km)
10. Red Bull – 21 kr (92,4 km)
Krszmok gyrtnknti bontsban – 2014:
1. Mercedes – 875 kr (3850 km)
2. Ferrari – 444 kr (1953,6 km)
3. Renault – 151 kr (664,4 km)
A leggyorsabb krk az elmlt 5 vbl:
2014 – Kevin Magnussen, McLaren, 1:23,276 mp
2013 – Felipe Massa, Ferrari, 1:17,879 mp
2012 – Nico Rosberg, Mercedes, 1:17,613 mp
2011 – Rubens Barrichello, Williams, 1:19,832 mp
2010 – Jenson Button, McLaren,1:18,871 mp
A 10 leggyorsabb kr 2014-bl:
1. Kevin Magnussen, McLaren, 1:23,276 mp
2. Felipe Massa, Williams, 1:23,700 mp
3. Lewis Hamilton, Mercedes, 1:23,952 mp
4. Jenson Button, McLaren, 1:24,165 mp
5. Kimi Raikkonen, Ferrari, 1:24,812 mp
6. Valtteri Bottas, Williams, 1:25,344 mp
7. Fernando Alonso, Ferrari, 1:25,495 mp
8. Nico Rosberg, Mercedes, 1:25,588 mp
9. Nico Hulkenberg, Force India, 1:26,096 mp
10. Sergio Perez, Force India, 1:28,376 mp
6 krds Jerez eltt
Ismt egy rendkvli Mercedest ltunk majd?
Mindssze hrom olyan versenyt lthattunk 2014-ben, amelynek vgn nem egy Mercedes-versenyz nnepelt. A nmetek dominancijnak mrtkt tavaly fellltott rekordjaik jelzik, s hogy kiemelkednek a meznybl, azt mr lnyegben a legels tavalyi tesztnapon rezhettk. De vajon tarthat-e ez a temp? Tny, a csapat eleve jelents elnnyel vg neki az vnek, s a hrek szerint j munkt is vgeztek a tl folyamn. m minl jobban teljest valaki, annl nehezebben tudja fellmlni nmagt – s ezt Toto Wolff, a cg sportigazgatja is jl tudja. „Nagy kihvs volt mg egy lpcsfokot ugrani a fejleszts tern. Valamennyi rszletre oda kell figyelnnk ahhoz, hogy elnybe kerljnk idn” – fogalmazott. Az egyik ilyen fontos rszlet ktsgkvl a megbzhatsg lesz. Egy ve ezen gyengesgk mg nem okozott klnsebb problmt szmukra, m ha a rivlisok kzeledtek, idn mr aligha sszk meg ilyen olcsn a bakikat.
Hogy indtja a Vettel utni rt a Red Bull?
Sebastian Vettel s a Red Bull neve sszeforrt az elmlt vek sorn. A csapat s a versenyz egytt fejldtek, s vltak gyztess, bajnokk, s egymst erstve rtk el a jobbnl jobb eredmnyeket. Idn azonban kapcsolatuk mr csak mlt id. rdekes lesz ltni, hogy boldogulnak bajnokuk nlkl 2015-ben, s a csapat rutinosabb versenyzje, Daniel Ricciardo kpes lesz-e a ngyszeres bajnok rkbe lpve irnytani a csapatot, pontos visszajelzseket adni mrnkei szmra. Az j szezon a Red Bull szempontjbl amgy is a vltozsokrl szl. Vettel mellett Peter Prodromou is elhagyta a fedlzetet, sikertervezjk, Adrian Newey pedig fokozatosan httrbe vonul. Az j aut mg az keze munkjt dicsri, de a hrek szerint mris megcsszott kicsit a projekt: az RB11 csak pr nappal a jerezi rajt eltt ment t a ktelez trsteszten, gy knnyen lehet, hogy az osztrkok az els gyakorlson mg nmi htrnyban lesznek egyes rivlisaikhoz kpest.
Megrzi-e j formjt a Williams?
Remek szezont teljestett 2014-ben a patins brit alakulat, m a nagy krds az, vajon tudjk-e tartani hosszabb tvon is ezt a tempt. Pat Symonds, az istll jjszervezsnek egyik irnytja a tlen elmondta, a konstruktri 3. helyrl elrbb lpni valsznleg nehezebb feladat, mint a mezny vgrl felzrkzni 3.-nak (ezt tettk 2013-rl 2014-re). A csapat mindenesetre gy tnik, tovbb fejldik: szmos j szponzorral erstettek, s valban komolyan gondoljk, hogy jra megvetik lbukat az lcsapatok kztt. Ehhez azonban az is kell, hogy j autjuk mr az els tesztnaptl kezdve legalbb annyira megbzhat legyen, mint eldje, hozza a szimulcik sorn mrt adatokat, s megtartsa korbbi ernyeit (kivl vgsebessg, j fogyasztsi mutatk), de kzben elre is lpjen – pldul leszorter szempontjbl. Enlkl ugyanis aligha fogjk maguk mg utastani a Red Bull, Ferrari, McLaren tri valamennyi tagjt.
Milyen benyomst tesz Vettelre az j Ferrari?
Noha Sebastian Vettel tavaly kt zben is vezetett mr F1-es Ferrarit (elszr nyron Gerhard Berger korbbi autjt Ausztriban, aztn v vgn Fernando Alonso 2012-es kocsijt), a vasrnapi lesz az els valdi tesztje a vrskkel. Mlt vi abu-dzabi ferraris ltogatsa sorn a hrek szerint rendkvl j benyomst tett csapata tagjaira, felvillanyozva a szerelket – most az a krds, milyen benyomst tesz r az SF15-T, amelyet mr egy teljesen tszervezett istll ksztett fel. Tavaly a Red Bullnl mr lthattuk: a megfelel felkszls hinya alapveten rnyomhatja a blyegt a ngyszeres bajnok szezonkezdsre. Radsul Vettel s a Ferrari Jerezben vrhatan azonnal kpet kap arrl is, hogy sikerlt a felzrkzsrt indtott tli hadjrat, mennyit hozott a konyhra James Allisonk munkja, s mennyi teendjuk lesz mg a szezon sorn.
Meddig jut a McLaren az j Honda-motorral?
A 2014-es szezonzr abu-dzabi tesztre kln tesztautt biztostott a McLaren a Honda rendelkezsre, hogy mg az v vge eltt ki tudja prblni teljesen j erforrst. Kt nap sorn mindssze t krig jutottak, miutn szmos problma lpett fel a klnbz rendszerekben. Noha egyesek azonnal vszjslatokat gyrtottak a japnok visszatrsrl, nem szabad elfelejteni, hogy a Honda jelenleg nagyjbl abban a fzisban jr projektjvel, mint egy ve a tbbi motorgyrt. Cseppet sem lesz teht mindegy, hogy Jerezben mercedesi vagy renault-i kezdst ltunk-e tlk – mg akkor sem, ha nekik ezttal a szezon kzben is lesz mg lehetsgk fejleszteni. Miutn a tli felkszls mindssze 12 tesztnapot jelent, a Honda szmra letbevgan fontos lenne a lehet legtbb krt teljesteni ahhoz, hogy minl alaposabban fel tudjk trkpezni hajtegysgket. A gyors fejlesztsben segtsgkre lehet a kt rutinos bajnok, Fernando Alonso s Jenson Button – elbbinek azonban bizonyra kell majd nmi pluszid a rgi-j csapatba val beilleszkedshez is.
jabb pofon vagy megknnyebbls vr-e a Toro Rossra, a Lotusra s a Sauberre?
Nagy remnyeket fztt tavaly a Lotus egyedi tervezs, aszimmetrikus orrkppal elltott autjhoz, m mr a legels teszt sorn kiderlt, j gpk nehezen vezethet, s alighanem nehz szezon vr rjuk. Hasonl pofont kapott a Toro Rosso s a Sauber is az els plyatesztjn: elbbi csapat felkszlst a Renault lland megbzhatsgi problmi lehetetlentettk el, a svjciaknak pedig autjuk tlslyval, gyenge fkrendszervel, valamint a Ferrari-motor problmival is meggylt a baja. 2015-ben mindhrman jelents javulsban bznak – s Jerezben mris kiderlhet, melyikk tanulta a legtbbet a mlt hibibl.