2015.02.06. 16:00
A Marussia nem kapta meg a szükséges számú szavazatot ahhoz, hogy használhassa 2014-es autóját, ezért egyre biztosabbnak tűnik, hogy a csapat nem térhet vissza a mezőnybe a 2015-ös bajnokságban.
Csütörtökön Párizsban ülésezett a hat F1-es csapatot (Mercedes, Red Bull, Ferrari, McLaren, Williams, Force India), valamint az FIA és a FOM képviselőit tömörítő Stratégiai Csoport. A testületnek egyebek mellett arról is döntést kellett hoznia, engedélyezik-e az új befektetőt találó, a tervek szerint hamarosan az ellene folyó csődeljárás alól is kivont Marussiának, hogy egy évvel ezelőtti autójával sorakozhasson fel az idénynyitó Ausztrál Nagydíj rajtrácsára.
Noha a csapat háza tájáról biztató hírek érkeztek, már előzetesen is lehetett hallani olyan hangokat, hogy nem vehető biztosra a riválisok egyöntetű támogatása – és most kiderült, ezen felvetés nem volt alaptalan. A BBC értesülése szerint a Stratégiai Csoportban idén, 2014-es konstruktőri hatodik helyezése révén bekerülő Force India mondott nemet a tavalyi autó használatára, s miután erre mindenkinek egyöntetűen áldását kellett volna adnia, úgy tűnik, kudarcba fulladt a Marussia/Manor visszatérési kísérlete. Bernie Ecclestone később elárulta, valójában több istálló is nemmel szavazott.
Az életmentő bónuszpénz okozta a vesztüket…
A sors iróniája, hogy a tavaly megszerzett konstruktőri 9. helye nem csupán a reményt jelentette a Marussiának, de nagyon úgy tűnik, hogy végül a vesztét is ez okozta. A Jules Bianchi monacói két pontjával megszerzett helyezés ugyanis 34 millió angol fontnak megfelelő bónuszpénzt jelentett volna nekik idén – mely a jelek szerint nem csupán a befektetőjelöltek, de a rivális csapatok számára is vonzó volt… Ezen összeget ugyanis a csapat megszűnésével szétosztják a többiek között – s az anyagi gondokkal küzdő kisebb gárdák számára most minden pénz jól jön.
„A tavalyi autójukkal akartak visszatérni, de ezt nem fogadták el a többiek” – nyilatkozta az Independentnek Bernie Ecclestone. „Valamennyi csapatnak áldását kellett volna adnia erre, de volt három vagy négy közülük, aki nem értett egyet. A pénzt, amit nekik kellett volna megkapniuk, a még versenyző csapatok között osztjuk szét. Ez szerintem elég jó indok volt számukra. De az is lehet, hogy ők is szívesen versenyeztek volna idén a tavalyi autójukkal, a probléma pedig az volt, hogy ha változtatsz, nem teheted egyetlen csapatért, annak mindenkire vonatkoznia kell.”
Az autó átalakítása is összetett kérdés
Noha a Marussia Manor néven a hírek szerint már befizette az FIA-nak a 2015-ös nevezési díjat, s közel került ahhoz, hogy megállapodást kössön megmentőjével, a Sainsbury főnökével, Justin Kinggel, autó híján visszatérésükre aligha kerülhet sor. Az istálló múlt ősszel ugyan már dolgozott 2015-ös versenygépén, ám beszállítók és személyzet nélkül, valamint a csődeljárás miatt annak megépítésére már nem került sor.
A 2014-es autójukat az idei szabályoknak megfelelően átalakítani pedig korántsem egyszerű művelet. Nem arról van ugyanis szó, hogy egyszerűen fel kell rakniuk egy új orrkúpot, az orra vonatkozó előírásoknak jóval nagyobb hatása van ennél. Például az orr karosszériához tartozó részét is 50 milliméterrel lejjebb kéne vinni, ami teljes átépítés igényelne. Emellett az új biztonsági előírásoknak is meg kéne felelni, miközben a továbbfejlesztett erőforrásokhoz és rendszerekhez is alkalmazkodniuk kéne.
A mostani vétóval nagyon valószínűnek tűnik, hogy idén mindössze kilenc istálló alkotja majd a mezőnyt. A Caterham csődbiztosai csütörtökön jelentették be, hogy március közepén árverésre bocsátják az istálló tulajdonát, azaz hiába a tárgyalások, vélhetően a leafieldi csapatnak is befellegzett.
A Marussia a Caterhammel együtt 2010-ben, még Virginként mutatkozott be a királykategóriában – még abban a tudatban, hogy hosszabb távon megvalósul a költségvetési sapka ötlete, így ennek megfelelő büdzsével és háttérrel vágtak neki a küzdelemnek. Felzárkózásuk az ezen tervek meghiúsulásával lényegében reménytelenné vált. Első két szezonját a gyártók versenyének utolsó helyén zárták, majd 2012-ben felvásárolta az istállót az orosz Marussia cég. A csapat 2013-ban már le tudta győzni a Caterhamet (10. hely), 2014-ben pedig Jules Bianchi Monacóban megszerezte történetük első pontjait, mellyel a konstruktőri bajnokság 9. helyén végeztek – megelőzve a Saubert és a Caterhamet.