2015.02.06. 16:03

Leszavaztk a Ferrari motorkoncepcijt, s a Red Bull sem tudta keresztlvinni a 2016-os autk klsejre vonatkoz vltoztatsi javaslatt a Stratgiai Csoport lsn. 2017-tl viszont jnnek az 1000 lers erforrsok, s taln ms vltoztatsok is!
Nem csupn a Marussia sorsrl hatrozott a csapatokat, az FIA s a FOM embereit tmrt Stratgiai Csoport cstrtki prizsi lsn, hanem a Forma–1 jvjt rint szablyokrl is egyeztetett. Noha az jabb trgyalst nagy vrakozs elzte meg, valjban rdemleges elrelps nemigen trtnt rajta: csupn egy-egy extrmebb elkpzelst vetettek el a rsztvevk, mg az jtsok rszletein tovbbra is vitznak.
Ami az elmlt hetek slgertmjt, az 1000 lers motorokat illeti, eldlt, hogy legkorbban 2017-tl vethetik be ket – mgpedig a jelenlegi technolgikra, azaz a V6-os, h- s mozgsienergia-visszanyer rendszerekkel elltott turbmotorokra alapozva, vrhatan az zemanyag-tfolysi sebessg korltozsnak eltrlsvel.
Motorkrds: a Ferrari leszavazva!
Mindez egyttal azt is jelenti, hogy a rsztvevk elvetettk a Ferrari azon javaslatt, mely a KERS-sel elltott V8-as ikerturbkra tllst szorgalmazta. Ebben az olaszokat csak a Renault tmogatta – a sportghoz jonnan csatlakoz Honda s a Mercedes ellene szavazott, s a sportgbl val kivonulssal fenyegetztt az jabb forradalmi talakuls megvalsulsa esetn. Meglepets nem trtnt: a japnok ppen a tavaly bevezetett technolgia miatt jttek vissza, mg a Mercedes olyan elnyre tett szert ezen a tren, hogy bolond lenne lemondani arrl, hogy kilvezze az elmlt vek munkjnak gymlcst.
Az Auto Motor und Sport szerint heves vitk zajlottak ezen krdsrl, melynek vgn azonban a Ferrarit kpvisel Sergio Marchionne beltta, ngyilkossg lenne egy jabb gykeres irnyvlts a motorok tern, hiszen az a kltsgek jbli megemelkedst vonn maga utn.
Szlesebb autk? Csak kt v mlva
A Red Bull s a McLaren mindekzben egy msik, az autkra vonatkoz javaslattal llt el: a kt csapat agresszvebb kinzet, a mostaninl szlesebb gpeket szeretne a plyn ltni (s nagyobb szabadsgot az aerodinamika tern). Az osztrkok csapatfnke, Christian Horner Bernie Ecclestone-nal egyetrtsben arrl prblta meggyzni a tbbieket, hogy ezen vltoztatst mr 2016-ban be kne vezetnik, m vgl ezen tletet is leszavaztk. A rivlisok ez esetben is a kltsgek nvekedstl tartottak, ezrt ezen mdostst is 2017-re halasztank. Ehhez viszont idn jniusig meg kne llapodniuk a pontos rszletekrl.
Knos krds a kltsgcskkents
A tallkozn sz esett a kltsgcskkents krdsrl is. Az FIA illetkese arra krte a 9 csapatot, vizsgltassk fell jelenlegi zleti struktrjukat, s lljanak el a kiadsok cskkentsre tett javaslataikkal. A szvetsg az egysgestett elemek szmnak nvelsben, valamint az autkra vonatkoz szigorbb elrsokban (pl. a fejlesztsek szmnak korltozsa) ltn a megoldst. A csapatok azt elutastjk, hogy brki is pnzgyeikben vizsgldjon, javaslatokkal azonban egyelre nem lltak el.
Mi lesz a Honda mdost pontjaival?
Nem szletett dnts mg arrl sem, hny mdost pontot kap majd a Honda a 2015-s szezonra az erforrs fejlesztshez. Korbban arrl volt sz, a McLaren nem elgedett az FIA hatrozatval, miszerint a rivlisok februr 28-a utnig megmarad tlagpontszmt kapjk a japnok, ezrt szeretnk, ha a hrom gyrt kzl a legtbb pontot megsprolval azonos rtk kvta jrna nekik. Az Auto Motor und Sport szerint e krdsben kivrjk az emltett hatridt, hogy lssk, mely gyrt hny ponttal rendelkezik, s csak utna trgyaljk jra a Honda gyt.