2015.02.06. 16:03
Leszavazták a Ferrari motorkoncepcióját, és a Red Bull sem tudta keresztülvinni a 2016-os autók külsejére vonatkozó változtatási javaslatát a Stratégiai Csoport ülésén. 2017-től viszont jönnek az 1000 lóerős erőforrások, és talán más változtatások is!
Nem csupán a Marussia sorsáról határozott a csapatokat, az FIA és a FOM embereit tömörítő Stratégiai Csoport csütörtöki párizsi ülésén, hanem a Forma–1 jövőjét érintő szabályokról is egyeztetett. Noha az újabb tárgyalást nagy várakozás előzte meg, valójában érdemleges előrelépés nemigen történt rajta: csupán egy-egy extrémebb elképzelést vetettek el a résztvevők, míg az újítások részletein továbbra is vitáznak.
Ami az elmúlt hetek slágertémáját, az 1000 lóerős motorokat illeti, eldőlt, hogy legkorábban 2017-től vethetik be őket – mégpedig a jelenlegi technológiákra, azaz a V6-os, hő- és mozgásienergia-visszanyerő rendszerekkel ellátott turbómotorokra alapozva, várhatóan az üzemanyag-átfolyási sebesség korlátozásának eltörlésével.
Motorkérdés: a Ferrari leszavazva!
Mindez egyúttal azt is jelenti, hogy a résztvevők elvetették a Ferrari azon javaslatát, mely a KERS-sel ellátott V8-as ikerturbókra átállást szorgalmazta. Ebben az olaszokat csak a Renault támogatta – a sportághoz újonnan csatlakozó Honda és a Mercedes ellene szavazott, s a sportágból való kivonulással fenyegetőzött az újabb forradalmi átalakulás megvalósulása esetén. Meglepetés nem történt: a japánok éppen a tavaly bevezetett technológia miatt jöttek vissza, míg a Mercedes olyan előnyre tett szert ezen a téren, hogy bolond lenne lemondani arról, hogy kiélvezze az elmúlt évek munkájának gyümölcsét.
Az Auto Motor und Sport szerint heves viták zajlottak ezen kérdésről, melynek végén azonban a Ferrarit képviselő Sergio Marchionne belátta, öngyilkosság lenne egy újabb gyökeres irányváltás a motorok terén, hiszen az a költségek újbóli megemelkedését vonná maga után.
Szélesebb autók? Csak két év múlva
A Red Bull és a McLaren mindeközben egy másik, az autókra vonatkozó javaslattal állt elő: a két csapat agresszívebb kinézetű, a mostaninál szélesebb gépeket szeretne a pályán látni (és nagyobb szabadságot az aerodinamika terén). Az osztrákok csapatfőnöke, Christian Horner Bernie Ecclestone-nal egyetértésben arról próbálta meggyőzni a többieket, hogy ezen változtatást már 2016-ban be kéne vezetniük, ám végül ezen ötletet is leszavazták. A riválisok ez esetben is a költségek növekedésétől tartottak, ezért ezen módosítást is 2017-re halasztanák. Ehhez viszont idén júniusig meg kéne állapodniuk a pontos részletekről.
Kínos kérdés a költségcsökkentés
A találkozón szó esett a költségcsökkentés kérdéséről is. Az FIA illetékese arra kérte a 9 csapatot, vizsgáltassák felül jelenlegi üzleti struktúrájukat, s álljanak elő a kiadások csökkentésére tett javaslataikkal. A szövetség az egységesített elemek számának növelésében, valamint az autókra vonatkozó szigorúbb előírásokban (pl. a fejlesztések számának korlátozása) látná a megoldást. A csapatok azt elutasítják, hogy bárki is pénzügyeikben vizsgálódjon, javaslatokkal azonban egyelőre nem álltak elő.
Mi lesz a Honda módosító pontjaival?
Nem született döntés még arról sem, hány módosító pontot kap majd a Honda a 2015-ös szezonra az erőforrás fejlesztéséhez. Korábban arról volt szó, a McLaren nem elégedett az FIA határozatával, miszerint a riválisok február 28-a utánig megmaradó átlagpontszámát kapják a japánok, ezért szeretnék, ha a három gyártó közül a legtöbb pontot megspórolóval azonos értékű kvóta járna nekik. Az Auto Motor und Sport szerint e kérdésben kivárják az említett határidőt, hogy lássák, mely gyártó hány ponttal rendelkezik, s csak utána tárgyalják újra a Honda ügyét.