2015.02.11. 17:17
Miközben a tökéletességre törekvő Sebastian Vettel hozzáállásával lepte új ferraris munkatársait, új autója egyes források szerint nem kevesebb, mint 1,2 másodpercet gyorsult 2014-es elődjéhez képest.
És Sebastian Vettel csak jegyzetelt és jegyzetelt. A német versenyző Jerezben tesztelhette először új F1-es Ferrariját, ám a két nap során nem csupán az SF15-T-vel, de új csapatával is ismerkedett. Noha a hírek szerint már meglehetősen sok időt töltött el a tél folyamán is a maranellói gyárban, a négyszeres világbajnok Spanyolországban elmondta, bizony még mindig van mit tanulnia. Ennek is volt köszönhető, hogy amikor épp nem az autójában ült, általában ott volt a kezében egy fekete notesz, melybe fontosabb és kevésbé fontos információkat, megjegyzéseket, észrevételeket jegyzett föl magának.
A német Sport Bild munkatársa, Ralf Bach szerint ezen notesz nélkül alig-alig lehetett látni a Red Bull korábbi sztárját – s mindez máris megmutatja, mekkora elszántsággal és milyen munkamorállal vettette bele magát a felkészülésbe. Bach szerint e tökéletességre törekvésével és aprólékosságával új kollégáit is meglepte. „Ilyesmit még nem láttunk egyetlen versenyzőnktől sem. Még Michael Schumachertől sem. Ilyen szempontból Sebastian kitűnik közülük” – idézte a német a Scuderia egyik magas beosztású mérnökét.
Bach azt is hozzátette, Vettel a mérnököket a versenyzői megbeszéléseken is elkápráztatta lazaságával, tudásával, visszajelzéseivel, s beszámolója során olyan részletesen „szétszabdalta” a jerezi pálya minden egyes kanyarját is, amilyet az olasz mérnökök jó ideje nem tapasztaltak. „Vettellel a Schumacher-éra óta először tért vissza a Ferrarihoz a perfekcionizmus” – írja az F1-Insider című blogján Bach.
Túlzásokba persze jobb nem esni – a lelkesedés terén sem. Hiába érte el ugyanis mindkét tesztnapján a legjobb időt Vettel, s hiába egészítette ki mindezt a zárónapon Kimi Räikkönen egy harmadik elsőséggel, a vörösök teljesítményéről még nagyon is korai lenne szuperlatívuszokban beszélni. Már csak azért is, mert egyelőre a szakértők úgy vélik, továbbra is a Mercedesnél az előny.
1,2 másodpercet gyorsult a télen a Ferrari?
Kedden már beszámoltunk róla, hogy a Williams számítógépes szimulációi azt mutatják, a címvédő tempófölénye a tél folyamán is kitartott, mögöttük azonban igen szoros a küzdelem a grove-iak és a Ferrari között. Ralf Bach a Ferrari-istálló köreiből úgy értesült, a vörösök idei autója jelentősen javult, 1,2 másodperccel gyorsabb a tavalyi F14T-nél. Az Ezüstnyilakkal szembeni hátrányukat azonban még így is 0,8 másodpercre tippelik.
A Motorsport című brit magazin – némiképp hitelesebb forrásnak számító – munkatársa, Mark Hughes mindeközben ennél óvatosabban boncolgatta az erősorrendet, de végül Bachéhoz hasonló következtetésekre jutott. Szerinte jerezi produkciójuk alapján egyelőre csak a Mercedes, Ferrari, Williams hármas teljesítménye összevethető, mivel a Red Bullnak sok problémája volt, kevés kört tett meg, és még a Renault is számos fejlesztéssel készül a későbbiekre.
A brit két meghatározó szempontot is figyelembe vett az eredmények kiértékelésénél: az üzemanyag-szintet és a használt gumikeveréket. Előbbi téren meglehetősen nagy szemléletbeli különbségek lehetnek az egyes istállók között, pontos információink pedig nincsenek arról, ki milyen taktikát követett a négy nap során. Csupán annyi, hogy az említett trió legjobb ködei egyaránt 10-11 körös etapok során születtek.
Hughes éppen ezért inkább a használt gumikból indult ki. „Räikkönen a lágy gumin érte el a legjobb idejét. Rosberg és Massa viszont a közepesen – melyek a Pirelli szerint 1,5 másodperccel lassabbak a lágynál. Ha Räikkönen időeredményéhez hozzáadjuk ezt az időt, a Williamsszel egy szinten vannak, de 0,4 másodperccel a Mercedes mögött” – írja Hughes, némiképp szorosabb küzdelmet feltételezve, mint német kollégája.
Hughes szerint ugyanakkor nem árt megjegyezni, hogy Vettel a hírek szerint a közepes keveréken futotta előző napi legjobb idejét, azaz a keverékek közti különbséget jóváírva a németnek elméletben 1,4 másodperccel gyorsabbnak kellett lennie csapattársánál… „Ez nem valószínű” – teszi hozzá a szakíró, megemlítve, hogy egyes feltételezések szerint Vettel egy jelöletlen, de lágy keveréket használt a második napon az említett körén.
Akárhogy is, Hughes, Bach és más szakemberek abban egyetértenek, hogy az első négy tesztnap után a Mercedes tűnk 2015 favoritjának, a Ferrari pedig nagyot lépett előre tavalyi önmagához képest. A többi meg majd úgyis kiderül – Barcelonában, de legkésőbb a melbourne-i idénynyitón.