Szakértői szemmel: A jerezi teszt nyertesei és vesztesei2015.02.11. 17:18
Biztató formában kezdett a Ferrari, előrelépett a Williams, de továbbra is a Mercedes a favorit – ez Gary Anderson mérlege az év első tesztje után. A volt F1-es tervezőmérnök szerint a Red Bull ugyanakkor aggódhat kulcsemberei kiválása miatt, míg a McLaren szenvedése akár Barcelonában is folytatódhat.
Múlt héten négy napon át Jerezben rótta a köröket a Forma–1 2015-ös mezőnye. A gyakorlás során láthattunk egy optimista és a figyelmet jó köridőkkel magára irányító Ferrarit, egy visszafogottan is kiemelkedő Mercedest, valamint egy sok-sok problémával küzdő Red Bullt és McLarent. Az Autosport állandó szakértőjét, Gary Andersont kérte fel, értékelje a Spanyolországban látottakat. A Jordan egykori vezető tervezője elárulta, rá is jó benyomást tett a négyből három napot „megnyerő” Ferrari.
„A Ferrari sokkal jobbnak tűnik, mint tavaly. A köridői összességében meggyőzőek voltak Jerezben. Mindkét versenyző olyan autóra vágyik, amelynek az első tengelye pozitívan és következetesen reagál, és mindketten azt nyilatkozták, hogy tetszik nekik az új SF15-T vezethetősége. Ez mindig óriási kincs az autó beállítása és fejlesztési irányának meghatározása terén, szóval összességében nagyon biztató teszten van túl a Ferrari” – vélekedett Anderson.
A Mercedes nem villogott igazán gyors köridőkkel a négy nap során, ám a teljesített kilométereivel így is sokakat meggyőzött arról, hogy idén is komoly előnyből vágott neki a felkészülésnek. „A Mercedes egyszerűen lehajtott fejjel csak a saját tesztprogramjára figyelt, nem igazán foglalkoztak azzal, mi történik a bokszutcában. Gyanítom, az első nap végén azért leporolták a tartalék stopperüket, hogy megnézzék a Ferrarit. Még Nico Rosberg is elismerte, hogy az olaszok teljesítménye felnyitotta a szemüket” – mondta a németekről Anderson.
Majd hozzátette, szerinte a csillagos márka azért igyekezett visszafogni magát. „Nem könnyű lassan menni egy gyors autóval. Normál esetben a legjobb megoldást az jelenti ilyenkor, hogy nagyobb üzemanyag-terheléssel körözöl, ami révén az autót ugyanolyan agresszíven vezetheted, de mégsem érsz el vele igazán jó köridőt. Hogy a Mercedes ezt tette volna, vagy a Ferrari idén megszorongathatja őket? A Mercedes csak alibizett? Szerintem a válasszal várjuk meg, hogy alakul a barcelonai teszt. De azt nem árt megjegyezni, hogy a Mercedes a legjobb idejét közepes keveréken futotta, míg Kimi Räikkönen a lágy gumit használta.”
Az új idény előtt nagy kérdés még az is, hogy a 2014-es év meglepetéscsapata, a Williams vajon képes lesz-e tartani remek formáját. Sokak szerint ahhoz, hogy továbbra is bele tudjanak szólni a nagyok dolgába, elsősorban tavalyi gyengeségét, az aerodinamikát kell fejleszteniük. Anderson szerint ez részben sikerült nekik. „A Williams kisebb előrelépést tett. A 2014-es autójuk egészen jó volt a kanyarbejáratnál, nagyon jó volt az első tengelye, de mindig úgy tűnt, mintha a hátsó rész kissé ideges lenne. Idén megőrizték a jó első tengelyüket, miközben a hátsó rész is jobbnak tűnik.”
„A Williams egyik nagy előnye tavaly a végsebesség volt. Jerezben ők kerültek ezen lista élére – egy szinten a Mercedesszel. Tavaly a csapat azért nem boldogult bizonyos pályákon, mert nem volt akkora leszorítóerejük, mint más autóknak. Barcelonában már jobban kirajzolódik, mekkorát fejlődtek, mivel a Spanyol Nagydíj helyszínén kéz a kézben jár a nagy leszorítóerő és a jó köridő” – tekintett előre a szakember.
Akik nem voltak meggyőzőek…
Miközben az előző három csapat egészen jó szájízzel távozhatott az évad első gyakorlásának helyszínéről, két riválisuk, a Red Bull és a McLaren korántsem lehetett teljesen elégedett: a négy nap során ők tették meg a legkevesebb kört, miután számos technikai problémával találták szembe magukat.
Az osztrákok idei teljesítményére Anderson szerint alighanem hatással lesz, hogy az előző évek sikercsapata jócskán átalakult, több kulcsember (Sebastian Vettel, Peter Prodromou) pedig távozott. „Ha összevetjük a Red Bullt a Toro Rossóval, az utánpótláscsapat egészen jó munkát végzett, miközben az első számú alakulat talán visszaesett. Adrian Newey már nem olyan elkötelezett az F1 iránt, és eléggé kiábrándult a szabályok alakulása láttán is, ezért már más projektekben is részt vesz. Igen, még mindig része a Red Bullnak, de az F1-ben nem elég, ha csak néző vagy. Vagy száz százalékot nyújtasz, vagy semmit. Nincs helye a felületességnek” – mondta a technikai igazgató háttérbe vonulásáról.
„Vettel távozása a Ferrarihoz pedig egy újabb csapás számukra, hiszen a csapat többé-kevésbé köré épült. Daniel Ricciardo remek évet futott tavaly, de vajon mi lesz akkor, ha a Red Bull nem nyújt olyan jó teljesítményt? Barcelona egy nagy próba lesz számukra. A Renault-motor még visszafogott volt Jerezben, a Red Bullnak gyári csapatként pedig már nem lehet kifogása, ha nem javulnak. Ha a Red Bull nem javul, előbb-utóbb megmutatkoznak az összeomlás első jelei.”
Anderson szerint a McLarenről még túl korai lenne bármit is mondani, hiszen még csak most építgetik újjá kapcsolatukat a Hondával. Szerinte ugyanakkor az csak puszta mellébeszélés a csapat részéről, hogy nem aggódnak a jerezi 79 kör és a számos probléma miatt, valamint hogy extrém tervezésű autójuk ettől függetlenül nagyon is ígéretes. „Ez butaság. Valójában igenis arra számítottak, hogy kiküldik az autójukat a pályára, és legalább száz kört tesznek meg vele naponta. Szóval a McLaren nagyon-nagyon csalódottan utazhatott haza Jerezből, mivel egymást követték a problémák, és még nem tudták rendbe tenni az erőforrást. És könnyen lehet, hogy a barcelonai tesztjük is így alakul majd.”
„Azt mondják, az autó egész jónak tűnik a pályán, de amikor nem használod a maximális erőt, szinte minden autó jónak tűnik… Reméljük, hogy nem lesz igazam, mert szeretnénk az élen látni a McLaren-Hondát. Barcelonában talán kiderül, hol is tartanak” – értékelt a brit szakember.
A középmezőny
Anderson természetesen a középmezőny tagjainak eddig látott produkcióját is a mérlegre tette. A Lotusnak szerinte jót tett a Mercedes-motorra való átállás, az autójukat pedig jóval stabilabbnak érzi. A Toro Rosso meglátása szerint szintén ígéretesen kezdett, s nagyra becsüli őket, hogy kiscsapatként milyen jól összerakták az autójukat, mely egyrészt megbízhatóbb volt a Red Bullnál, másrészt még sokat fejlődhet Melbourne-ig a Renault és az istálló saját fejlesztéseinek köszönhetően. A Sauberről mindeközben Anderson is úgy tartja, hogy elsősorban „a szponzoroknak” futotta jobbnál jobb köreit. Ettől függetlenül szerinte autójuk meglehetősen következetesnek tűnik, jobbnak az előző évinél, ráadásul nagy segítség számukra, hogy a Ferrari-erőforrás is sokat javult.
A szakember összességében arra számít, hogy a favorit Mercedes idén nem dominál annyira, mint 2014-ben. „Négy tesztnap telt el, nyolc még hátravan. Összességében az az érzésem, hogy a Mercedesnek idén nehezebb dolga lesz elöl. De még nagyon nehéz megmondani, ki is lehet a fő ellenfelük” – zárta óvatos jóslattal elemzését.
|