Szakrti szemmel: A jerezi teszt nyertesei s vesztesei2015.02.11. 17:18

Biztat formban kezdett a Ferrari, elrelpett a Williams, de tovbbra is a Mercedes a favorit – ez Gary Anderson mrlege az v els tesztje utn. A volt F1-es tervezmrnk szerint a Red Bull ugyanakkor aggdhat kulcsemberei kivlsa miatt, mg a McLaren szenvedse akr Barcelonban is folytatdhat.
Mlt hten ngy napon t Jerezben rtta a krket a Forma–1 2015-s meznye. A gyakorls sorn lthattunk egy optimista s a figyelmet j kridkkel magra irnyt Ferrarit, egy visszafogottan is kiemelked Mercedest, valamint egy sok-sok problmval kzd Red Bullt s McLarent. Az Autosport lland szakrtjt, Gary Andersont krte fel, rtkelje a Spanyolorszgban ltottakat. A Jordan egykori vezet tervezje elrulta, r is j benyomst tett a ngybl hrom napot „megnyer” Ferrari.
„A Ferrari sokkal jobbnak tnik, mint tavaly. A kridi sszessgben meggyzek voltak Jerezben. Mindkt versenyz olyan autra vgyik, amelynek az els tengelye pozitvan s kvetkezetesen reagl, s mindketten azt nyilatkoztk, hogy tetszik nekik az j SF15-T vezethetsge. Ez mindig risi kincs az aut belltsa s fejlesztsi irnynak meghatrozsa tern, szval sszessgben nagyon biztat teszten van tl a Ferrari” – vlekedett Anderson.
A Mercedes nem villogott igazn gyors kridkkel a ngy nap sorn, m a teljestett kilomtereivel gy is sokakat meggyztt arrl, hogy idn is komoly elnybl vgott neki a felkszlsnek. „A Mercedes egyszeren lehajtott fejjel csak a sajt tesztprogramjra figyelt, nem igazn foglalkoztak azzal, mi trtnik a bokszutcban. Gyantom, az els nap vgn azrt leporoltk a tartalk stopperket, hogy megnzzk a Ferrarit. Mg Nico Rosberg is elismerte, hogy az olaszok teljestmnye felnyitotta a szemket” – mondta a nmetekrl Anderson.
Majd hozztette, szerinte a csillagos mrka azrt igyekezett visszafogni magt. „Nem knny lassan menni egy gyors autval. Norml esetben a legjobb megoldst az jelenti ilyenkor, hogy nagyobb zemanyag-terhelssel krzl, ami rvn az autt ugyanolyan agresszven vezetheted, de mgsem rsz el vele igazn j kridt. Hogy a Mercedes ezt tette volna, vagy a Ferrari idn megszorongathatja ket? A Mercedes csak alibizett? Szerintem a vlasszal vrjuk meg, hogy alakul a barcelonai teszt. De azt nem rt megjegyezni, hogy a Mercedes a legjobb idejt kzepes keverken futotta, mg Kimi Rikknen a lgy gumit hasznlta.”
Az j idny eltt nagy krds mg az is, hogy a 2014-es v meglepetscsapata, a Williams vajon kpes lesz-e tartani remek formjt. Sokak szerint ahhoz, hogy tovbbra is bele tudjanak szlni a nagyok dolgba, elssorban tavalyi gyengesgt, az aerodinamikt kell fejlesztenik. Anderson szerint ez rszben sikerlt nekik. „A Williams kisebb elrelpst tett. A 2014-es autjuk egszen j volt a kanyarbejratnl, nagyon j volt az els tengelye, de mindig gy tnt, mintha a hts rsz kiss ideges lenne. Idn megriztk a j els tengelyket, mikzben a hts rsz is jobbnak tnik.”
„A Williams egyik nagy elnye tavaly a vgsebessg volt. Jerezben k kerltek ezen lista lre – egy szinten a Mercedesszel. Tavaly a csapat azrt nem boldogult bizonyos plykon, mert nem volt akkora leszorterejk, mint ms autknak. Barcelonban mr jobban kirajzoldik, mekkort fejldtek, mivel a Spanyol Nagydj helysznn kz a kzben jr a nagy leszorter s a j krid” – tekintett elre a szakember.
Akik nem voltak meggyzek…
Mikzben az elz hrom csapat egszen j szjzzel tvozhatott az vad els gyakorlsnak helysznrl, kt rivlisuk, a Red Bull s a McLaren korntsem lehetett teljesen elgedett: a ngy nap sorn k tettk meg a legkevesebb krt, miutn szmos technikai problmval talltk szembe magukat.
Az osztrkok idei teljestmnyre Anderson szerint alighanem hatssal lesz, hogy az elz vek sikercsapata jcskn talakult, tbb kulcsember (Sebastian Vettel, Peter Prodromou) pedig tvozott. „Ha sszevetjk a Red Bullt a Toro Rossval, az utnptlscsapat egszen j munkt vgzett, mikzben az els szm alakulat taln visszaesett. Adrian Newey mr nem olyan elktelezett az F1 irnt, s elgg kibrndult a szablyok alakulsa lttn is, ezrt mr ms projektekben is rszt vesz. Igen, mg mindig rsze a Red Bullnak, de az F1-ben nem elg, ha csak nz vagy. Vagy szz szzalkot nyjtasz, vagy semmit. Nincs helye a felletessgnek” – mondta a technikai igazgat httrbe vonulsrl.
„Vettel tvozsa a Ferrarihoz pedig egy jabb csaps szmukra, hiszen a csapat tbb-kevsb kr plt. Daniel Ricciardo remek vet futott tavaly, de vajon mi lesz akkor, ha a Red Bull nem nyjt olyan j teljestmnyt? Barcelona egy nagy prba lesz szmukra. A Renault-motor mg visszafogott volt Jerezben, a Red Bullnak gyri csapatknt pedig mr nem lehet kifogsa, ha nem javulnak. Ha a Red Bull nem javul, elbb-utbb megmutatkoznak az sszeomls els jelei.”
Anderson szerint a McLarenrl mg tl korai lenne brmit is mondani, hiszen mg csak most ptgetik jj kapcsolatukat a Hondval. Szerinte ugyanakkor az csak puszta mellbeszls a csapat rszrl, hogy nem aggdnak a jerezi 79 kr s a szmos problma miatt, valamint hogy extrm tervezs autjuk ettl fggetlenl nagyon is gretes. „Ez butasg. Valjban igenis arra szmtottak, hogy kikldik az autjukat a plyra, s legalbb szz krt tesznek meg vele naponta. Szval a McLaren nagyon-nagyon csaldottan utazhatott haza Jerezbl, mivel egymst kvettk a problmk, s mg nem tudtk rendbe tenni az erforrst. s knnyen lehet, hogy a barcelonai tesztjk is gy alakul majd.”
„Azt mondjk, az aut egsz jnak tnik a plyn, de amikor nem hasznlod a maximlis ert, szinte minden aut jnak tnik… Remljk, hogy nem lesz igazam, mert szeretnnk az len ltni a McLaren-Hondt. Barcelonban taln kiderl, hol is tartanak” – rtkelt a brit szakember.
A kzpmezny
Anderson termszetesen a kzpmezny tagjainak eddig ltott produkcijt is a mrlegre tette. A Lotusnak szerinte jt tett a Mercedes-motorra val tlls, az autjukat pedig jval stabilabbnak rzi. A Toro Rosso megltsa szerint szintn gretesen kezdett, s nagyra becsli ket, hogy kiscsapatknt milyen jl sszeraktk az autjukat, mely egyrszt megbzhatbb volt a Red Bullnl, msrszt mg sokat fejldhet Melbourne-ig a Renault s az istll sajt fejlesztseinek ksznheten. A Sauberrl mindekzben Anderson is gy tartja, hogy elssorban „a szponzoroknak” futotta jobbnl jobb kreit. Ettl fggetlenl szerinte autjuk meglehetsen kvetkezetesnek tnik, jobbnak az elz vinl, radsul nagy segtsg szmukra, hogy a Ferrari-erforrs is sokat javult.
A szakember sszessgben arra szmt, hogy a favorit Mercedes idn nem dominl annyira, mint 2014-ben. „Ngy tesztnap telt el, nyolc mg htravan. sszessgben az az rzsem, hogy a Mercedesnek idn nehezebb dolga lesz ell. De mg nagyon nehz megmondani, ki is lehet a f ellenfelk” – zrta vatos jslattal elemzst.
|