2015.02.19. 08:20
Időjárás
Ahogyan két héttel ezelőtt, most Barcelonában is spanyolosan télies időben körözhet a mezőny. Az előrejelzések szerint 10-15 Celsius-fokos hőmérsékletre lehet számítani. A szerdai jelentések szerint a nyitónapon csak kisebb felhők jelennek majd meg az égen, ám pénteken borús idő várható. A csapadékra szombaton a legnagyobb az esély (70%), míg vasárnap akár 16 fokra is felmelegedhet a levegő, így akkor lehetnek a legkedvezőbbek a körülmények.
Pályaadatok – Barcelona, Circuit de Catalunya
Helyszín: Montmeló, Barcelona, Spanyolország
Hossz: 4,655 km
Kanyarok száma: 16 (9 jobb és 7 bal)
Körrekord: Kimi Räikkönen – 1:21.670 mp (Ferrari, 2008)
Forma-1-es futamok száma: 24 (Spanyol Nagydíj 1991-től napjainkig)
A leggyorsabb körök az elmúlt 5 évből, teszteken:
2014 – Pastor Maldonado, Lotus, 1:24.871 mp – évközi teszt a Spanyol Nagydíj után
2013 – Nico Rosberg, Mercedes, 1:20.130 mp
2012 – Kimi Räikkönen, Lotus, 1:22.030 mp
2011 – Michael Schumacher, Mercedes, 1:21.268 mp
2010 – Lewis Hamilton, McLaren, 1:20.472 mp
A leggyorsabb körök az elmúlt 5 évből, a Spanyol Nagydíjak időmérő edzésének utolsó szakaszából:
2014 – Lewis Hamilton, Mercedes, 1:25.232 mp
2013 – Nico Rosberg, Mercedes, 1:20.718 mp
2012 – Pastor Maldonado, Williams, 1:22.285 mp – Lewis Hamilton 1:21.707-et futott, de kizárták
2011 – Mark Webber, Red Bull, 1:20.981 mp
2010 – Mark Webber, Red Bull, 1:19.995 mp
A 10 leggyorsabb kör 2014-ből, a Spanyol Nagydíjak időmérő edzésének utolsó szakaszából:
1. Lewis Hamilton, Mercedes, 1:25,232 mp
2. Nico Rosberg, Mercedes, 1:25,400 mp
3. Daniel Ricciardo, Red Bull, 1:26,285 mp
4. Valtteri Bottas, Williams, 1:26,632 mp
5. Romain Grosjean, Lotus, 1:26,960 mp
6. Kimi Räikkönen, Ferrari, 1:27,104 mp
7. Fernando Alonso, Ferrari, 1:27,140 mp
8. Jenson Button, McLaren, 1:27,335 mp
9. Felipe Massa, Williams, 1:27,402 mp
10. Sebastian Vettel, Red Bull – a Q3-ban nem futott időt
11. Nico Hülkenberg, Force India, 1:27,685 mp – a Q2-ből
Kérdések Barcelona előtt
Mit tud a Ferrari valójában?
Legjobb időeredmények ide, könnyű autó oda, a szakértők egybehangzóan állítják, a Ferrari nagyot lépett előre 2014-es önmagához képest. Örömujjongásról azonban még szó sincs Maranellóban, az ugyanis egyelőre még nem derült ki, mindezen javulásuk mire lesz elég riválisaikkal szemben. Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen Jerezben talán a többiekénél könnyebb autóval körözgetett – az elkövetkező két hétben azonban várhatóan egyre több riválisuk követi majd példájukat, miként nekik is kell majd versenyszimulációkat is teljesíteniük. Így pedig talán lassan valóban kezd majd kirajzolódni a vörösök valódi ereje. Barcelona más szempontból is fontos lesz a Scuderia számára: míg Jerez a pálya felülete és karaktere miatt nem éppen mérvadó helyszín, a katalán pályán futamot is rendeznek majd idén, sajátosságainak köszönhetően pedig felfed minden aerodinamikai problémát és hiányosságot is. A csapat olasz források szerint pár, szemmel is észrevehető aerodinamikai újítást, valamint egy jelentős mértékben továbbfejlesztett motort is pályára visz majd. Ha a Ferrari így és ilyen körülmények között is jól muzsikál, hívei talán valóban kezdhetnek majd bizakodni.
Ezúttal „odateszi-e magát” a Mercedes és a Williams?
A megbízhatóság jelentette a fő szempontot a Mercedes számára Jerezben. A németek ennek megfelelően visszafogott tempóban, de mindenkinél messzebb jutottak a körszámokat tekintve. Noha autójuk még korántsem volt „golyóálló” az első négy napon, Barcelonában várhatóan már nekik is foglalkozniuk kell a beállítási és fejlesztési munkálatokkal. A kérdés csak az, mennyire próbálják félrevezetni riválisaikat. Jerezben hozzájuk hasonlóan egyébként a Williams is szolid teljesítményt mutatott szintén visszafojtott erőforrásával. A grove-iak ugyanakkor nagyon bizakodóan beszéltek új autójukról, s azt is elárulták, hogy szimulációik alapján a Ferrari szintjére várják magukat. Vajon ezúttal a köridőik is vetekszenek majd a vörösökével?
Látunk-e a Renault által ígért ugrásszerű javulást a Red Bulltól?
A McLaren után a Red Bull teljesítette a második legkevesebb kört Jerezben, a csapat és motorpartnere azonban mégsem aggódott. A Renault-nál a gyakorlást követően elismerték, szándékosan hosszúra nyújtották a tervezési időszakot, így kissé még felkészületlenül vágtak neki az első teszthétnek. Jól jelzi mindezt, hogy előre tudták, az ERS egy keveset tesztelt alkatrészével meggyűlik majd a bajuk. Hogy mégis körözhessenek, visszafojtott motorral léptek pályára. Rémi Taffin, a franciák mérnöke előrevetítette, Jerezhez képest további 1,5 másodperc van még idei erőforrásukban. Emellett pedig további javulás várható a Red Bulltól is, amely szintén éppen csak elkészült Jerezre. Tanácsadójuk, Helmut Marko úgy véli, Barcelonában már nem tétlenkedhetnek. „Minden tekintetben nagyon óvatosan hajtottunk Jerezben. A beállítások terén egyelőre nem végeztünk túl sok munkát. Barcelonában viszont már el kell kezdenünk gyorsítani a kocsi tempóján, máskülönben kifutunk az időből.”
Beindul-e a McLaren-Honda?
Legyenek bármilyen optimisták is a csapattagok nyilatkozatai, az a jerezi 79 kör négy nap alatt igencsak kevésnek tűnik. Érzik ezt a Hondánál is: a tanácsadó Gilles Simon már az idény első gyakorlásának végeztével Japánba utazott, hogy megoldást találjon a technikai problémákra. Ron Dennis azt ígérte, Barcelonára már egy továbbfejlesztett erőforrást használnak. Ezt az istálló már a hét eleji két barcelonai filmes nap keretén belül kipróbálhatta – ám spanyol források szerint továbbra is voltak gondjaik. Az idejük vészesen fogy: Jerez óta két hetük volt javítani, a barcelonai teszt között mindössze pár nap áll majd rendelkezésükre. Ahhoz pedig, hogy Fernando Alonso és Jenson Button is alaposabban megismerje az MP4-30-ast, mindenekelőtt kilométerekre lesz szükségük. A csapat Jerezben elégedetten konstatálta, hogy autójuk alapkoncepciója (beleértve a szűkre szabott kocsitest miatt kritikus pontnak számító hűtést) működik. Azt viszont még ki kell deríteniük, a 10-nél több körös etapok, valamint nagyobb igénybevétel (a csapat legjobb ideje Jerezben 6,8 másodperccel maradt el Räikkönen etalonjától) mellett is így van-e…
Ki lehet a középmezőny legjobbja?
Jobbnál jobb időket láthattuk az év első tesztjén a Sauber-istállótól. Gyanúsan jókat. Általános vélekedés, hogy a svájci kiscsapat kevés üzemanyaggal körözött – meglátjuk, Barcelonában is tartják-e magukat ezen irányhoz. Valós tempójukról leginkább akkor alkothatunk pontos képet, a riválisok is elkezdenek gyorsabb körökkel próbálkozni. A Toro Rosso eddig ilyesmivel nemigen foglalatoskodott. Jerezben még inkább csak két újonca felkészítésére helyezte a hangsúlyt, autójukat éppen ezért még sok tavalyi alkatrésszel szerelték föl. Barcelonában azonban a Renault újításai mellet talán saját fejlesztéseiket is próbára teszik. A Lotus mindeközben tovább folytathatja az ismerkedést a Mercedes-erőforrással. Az enstone-iak versenyzői a botrányosan gyenge tavalyi év után elégedetten nyilatkoztak idei autójukról – nagy kérdés, a továbbfejlesztett aerodinamika az ilyen szempontból rendkívül szigorú katalán pályán is jól vizsgázik-e.
Mire jut a Force India tavalyi autójával?
Aligha ilyen kezdésről ábrándozott a tavaly fennállása legjobb idényét futó, s 2015-ben ezt túlszárnyalni kívánó indiai csapat. Eredetileg már most csütörtökön be akarták mutatni idei autójukat, ám arra még tovább kell várni. Miután a 2014-es gépet túl költséges lett volna átalakítani, az istálló ráadásul a hírek szerint a Mercedes 2014-es erőforrásával köröz majd. Sok mozgásterük tehát nem marad: elsősorban csak Pascal Wehrleint, valamint a Pirelli legújabb fejlesztéseit tudják majd tesztelni – hacsak nem vetnek be pár, az új kocsira szánt alkatrészt.
Hogyan szerepelnek az „idegenlégiósok”?
Jerezben a négy nap során kizárólag a 2015-ös mezőny tagjait láthattuk autóba ülni – a barcelonai gyakorlásra azonban mindez megváltozik. A Williamsnél Susie Wolff kap egy napot csütörtökön, a Lotusnál pedig Romain Grosjeannak kell félreállnia a GP2-es bajnok Jolyon Palmer kedvéért. A brit tehetség most debütál új csapatánál. Rajtuk kívül még a Force India alkalmaz a négy nap során „idegenlégióst”: Pascal Wehrlein a Mercedes jóvoltából ülhet a silverstone-i gárda autójába – igaz, csak a 2014-esbe, de mindjárt két tesztnapon is!
Valóban sokat gyorsultak az autók?
Egy éve a mezőny Bahreinben teljesítette a tél utolsó két tesztjét, így Jerezzel ellentétben Barcelonáról ezúttal nincs összehasonlítási alapunk. Illetve mégis: a Spanyol Nagydíjon elért időeredmények – jóllehet azokat teljesen más körülmények között (tavasszal) érték el. A pole-kör Lewis Hamilton nevéhez fűződött, aki 1:25,232 másodperc alatt száguldott körbe a Q3-ban; míg a versenyen Sebastian Vettel volt a leggyorsabb 1:28,918-as idejével. Két hete Jerezben Kimi Räikkönen legjobb ideje 2,4 másodperccel volt jobb a 2014-es legjobb időnél – ám azt ki kell emelni, hogy a mezőny akkor még csak első pályatesztjét teljesítette a teljesen új autókkal. Barcelona talán e tekintetben is pontosabb képet ad majd.