2015.08.24. 12:14

Instabil lbakon ll a Pirelli Sebastian Vettel vasrnapi defektjre adott magyarzata – legalbbis tbb istll szerint. Mgsem a gumikops okozta a bajt?
Hiba mutogatott a Belga Nagydj utols eltti krben jtt defektje utn az ezzel biztosnak tn dobogt elveszt Sebastian Vettel a Pirellire, az olasz gyrt kijelentette, a Ferrari tlzottan kockzatos taktikja idzte el a jobb hts gumi hibjt. A ngyszeres vilgbajnok a verseny 15. krben llt ki kereket cserlni, s miutn egyetlen killst terveztek, kzepes szettjben mr 28 kr volt a baleset idejn. Mivel ez mr a htvge msodik hasonl esete volt, Vettel a leintst kveten cseppet sem kmlte Paul Hemberyket, s kijelentette, egyszeren pocsk az abroncsok minsge. „Azt el tudom fogadni, hogy a rgi gumi lassabb lesz. Azt viszont nem, hogy emiatt sztdurran” – mondta.
A Pirelli sportigazgatja viszont fltette a kezeit: „Mi kt-hrom killst javasoltunk a csapatoknak” – mondta, hozztve, hogy Vettel gumija egyszeren a tlzott kops kvetkeztben lett defektes. Ms krds, hogy a Ferrari csapatfnke, Maurizio Arrivabene elrulta, mr a futam eltt egy killsos taktikt terveztek, s mivel a Pirelli, garzsukban lv mrnke egyszer sem jelezte, hogy tl veszlyes lenne ez a stratgia, nem hiszi, hogy tlsgosan messzire mentek volna vele.
Hembery kijelentst tovbb rnyalja, hogy a Pirelli elzetesen azt mondta a csapatoknak, hogy szmtsaik szerint a kzepes gumijuk 40 krt brhat ki Spban. A brit szakember ennek kapcsn utbb persze hangslyozta, az elzetes jslataikat nem szabad kszpnznek venni, hiszen a krlmnyek sokat vltozhatnak a verseny idejre. „Senki sem ment 22 krnl tbbet egy szett gumival, csak a Ferrari. Az irnymutatsunk a verseny eltti szmtsainkon alapszik, de azt termszetesen nem tudhatjuk, hogy milyen terhelst kapnak a gumik a versenyen, valamint hogy maga a futam hogy alakul.”
A Mercedes szerint egyrtelmen a Ferrari kockztatott tl sokat azzal, hogy hagyta Vettelt ilyen sokig krzni egy garnitrn. „A Ferrari nem panaszkodhat amiatt, hogy egy ilyen kockzatos taktika nem vlik be. Amit pedig Vettel a gumibeszlltrl mondott, egyszeren nem jrja” – brlta ellenfelket Niki Lauda. Toto Wolff pedig hozztette: „Az egy kills volt a Ferrari egyetlen eslye arra, hogy Vettel dobogra lljon. rthet, hogy megprbltk, az is, hogy Vettel ilyen mrges. De a Ferrari tudatosan vllalta a rizikt. Mi cskkentettk a hts kerkdlst a pntek defektnk utn, s mg egy harmadik kills lehetsgt is mrlegeltk.”
Ingatag lbakon a kopsi teria
A Pirelli magyarzata, miszerint a tlzott kops okozta Vettel vesztt, ugyanakkor tbb istll szerint sem llja meg teljesen a helyt. Alan Permane, a Lotus mveleti mrnke pldul elmondta, k is szmoltak az egy killsos taktikval. „Ha a Pirelli azt mondja neknk, hogy egy guminak negyven krig brnia kell, akkor nem szabad huszonnyolc kr utn tnkremennie. Nlunk az egy killsos taktika volt a B-terv, de azrt nem ezt vlasztottuk, mert lassabb” – fogalmazott, utalva arra, hogy k sem tartottk veszlyesnek ezt az utat.
A Force India technikai igazgatja, Andy Green pedig azt emelte ki, hogy ha Vettel gumija mr veszlyess kopott volna, a nmet nem tudott volna olyan kridket autzni, amilyeneket. „Ha Vettel mr tlzottan elhasznlta volna a gumijt, akkor rg a bokszba hajtott volna. Amikor egy gumi hasznlhatsga harminc szzalk al cskken, a kridk kt-hrom msodperccel nnek. s a gumik hmrsklete is leesik 140-rl 110 Celsius-fokra. Ilyenkor olyan, mintha jgen vezetnl. Sosem msz el az ilyen veszlyes znig, s ha mgis, a csapat azonnal a bokszba hvja a versenyzjt” – magyarzta.
Az Auto Motor und Sport hozztette, a szakemberek kt kopottsgi tartomnyt, egy vrset s egy srgt hatroznak meg, s miutn Vettel kridi az utols tz krben 0,7 msodpercet romlottak csupn, a nmet mg csak utbbiban volt, s semmi jele nincs annak, hogy nem volt elg futfellet abroncsn. Mindez pedig azt sugallja, hogy nagyon is van esly arra, hogy a gumi szerkezetileg lett tlhasznlva. A nmet szaklap a htvgn egy ltvnyos fott kzlt arrl, milyen hullmmozgst vgez egy abroncs oldalfala, amikor tmennek vele az Eau Rouge-on. A kpket az egyik istll gumispecialistjnak is megmutattk, s br a jelensg elmondsa szerint termszetes a gyors kanyarokban, ezek alapjn nem tartotta kizrtnak, hogy Rosberg defektjt ez a terhels idzhette el.
Nico Rosberg a futamot kveten azonnali reakcit srgetett, s kiemelte, a szintn cscssebessg Monzig megoldst kell tallni a problmkra. Noha Olaszorszgban a kt legkemnyebb abroncsot hasznlja majd a mezny, a szakember figyelmeztet, ez nmagban mg nem megnyugtat: „Itt nem a gumik keverke, hanem az oldalfaluk jelenti a problmt.”
Paul Hembery a trtntek utn mindekzben flvetette: amennyiben tovbbra is agglyok lesznek a gumik biztonsga krl, bevezethetik a 2013-as gumihibk utn tletknt flvetett szigortst, s meghatrozhatjk, adott abronccsal maximlisan hny kr teljesthet. „Akkor lemondtunk errl, mert azokat a csapatokat rintette volna htrnyosan, akik kmletesen bntak a gumikkal. De ezt a lehetsget is t fogjuk gondolni” – vettette elre.