2015.09.03. 17:33

Tbbnyire elgedettek a versenyzk a Pirelli spi defektekre adott rszletes magyarzatval. Noha Monzban nem rzik gy, hogy veszlyben lennnek, Sebastian Vettel kiemelte, hosszabb tvon biztosabb megoldst kell tallni a problmra.
Szerencsre mind a nagyobb balesetet, mind a srlst elkerlte Nico Rosberg s Sebastian Vettel kt hete Belgiumban, amikor nagy tempnl egyszeren felrobbant jobb hts kerekk. A trtntek ugyanakkor komoly indulatokat vltottak ki a rsztvevkbl, s a ngyszeres vilgbajnok egyrtelmen a Pirellit tette felelss a balesetekrt, mivel szerinte a gyrt egyszeren nem vgzett elg j munkt.
Az olaszok azta rszletes vizsglatukat is elvgeztk a Spban hasznlt gumikon, s megllaptottk, nem szerkezeti problmk, hanem kls srlsek okoztk a bajt mindkt nmet esetben. A milniak ugyanakkor elrultk, a htvge sorn sszesen 63 vgst talltak a hrom nap sorn hasznlt abroncsokon, mely arra utal, hogy a sok trmelk miatt a megszokottnl nagyobb volt a srlsek eslye.
A cget a spi verseny utn kemnyen brl Vettel maga is bepillantst nyerhetett az elemzsekbe, s a monzai sajttjkoztatn elrulta, valjban elgedett az olaszok ltal vgzett munkval. „Mindenekeltt kiemelnm, hogy bizonyos dolgokat nem kzltek pontosan ezzel kapcsolatban a sajtban. Hogy mit mondtam, ugyanakkor elg vilgos volt. A legfontosabb, hogy nagyon szorosan egyttmkdve megvizsgltuk a problma forrst, a Pirelli pedig tmogatott minket. Fontos, hogy tanuljunk a trtntekbl” – kezdte a Ferrari versenyzje.
Majd azt azrt hozztette, tovbbra is gy vli, hogy ilyesminek nem szabadna megtrtnnie. „Szerintem nem elfogadhat, hogy egy gumi csak gy sztrobbanjon ilyen tempnl – ezt mondtam el a futamot kveten is. Ehhez nem igazn tudok mit hozztenni. Az azta elvgzett vizsglatok szolglnak nmi magyarzattal, de nem mindenre. Az elemzs mg tovbb tart, s a legfontosabb, hogy elrelpjnk ezen a tren. A Pirelli profi mdon, rendkvl vatosan jrt el.”
„Kicsit tbbet tudok errl az gyrl, mivel egyike voltam a versenyzknek, akikkel trtnt. s kicsit tbbet tudok arrl is, mi trtnt a futam utni elemzseknl. Mint mondtam, nagyon komolyan vettk a problmt, profikknt jrtak el, s igyekeztek megrteni a trtnteket, hiszen folyamatosan igyekeznek fejleszteni a sajt termkket. Ha megnzzk az autkat, sokkal biztonsgosabbak s gyorsabbak, mint voltak harminc vvel ezeltt, de mg gy is van min javtani rajtuk. Szval ez is egy egyirny utca: csakis elre haladhatunk. Minden kzlemnynl fontosabb, hogy komolyan veszik ezt.”
gy ltta ezt a msik rintett, Nico Rosberg is, aki alatt mg a pnteki szabadedzsen durrant szt a jobbhts. „Nagyon nagy precizitssal kezeltk az gyet, s biztosra veszem, hogy itt biztonsgban versenyezhetnk majd” – nyilatkozta.
A tbbiek mindekzben elrultk, nekik is akadtak bizonyos problmik a gumikkal Spban, de ettl mg nem aggdnak a biztonsg miatt. „Nem ismerem pontosan a hlyagosods s a vgs fogalma kztti klnbsget, azonban n tapasztaltam hlyagosodst a htvge sorn – Spban nem most elszr, hiszen ez ott elgg megszokott. treztem Nico s Seb helyzett, csaldottsgt, agglyait, de a Pirelli ennl tbbet most aligha tehetett volna. Remlhetleg a jvben nem trtnik ilyesmi” – fogalmazott Daniel Ricciardo.
Marcus Ericsson hozztette: „Mi is tapasztaltunk problmkat a vgsokkal, de nem tudom, hogy ezek valban a trmelkektl szrmaztak volna. Ezt a magyarzatot kaptunk, de n semmilyen ms problmt nem tapasztaltam a vezets sorn.” Carlos Sainz szerint aggdniuk csak akkor kellene, ha ezen a htvgn is gondok addnnak. „Megmagyarztk a trtnteket, elvgeztk a feladatukat. Bzom benne, hogy nem trtnik ilyesmi jra, itt Monzban sem. Ha pedig mgis megtrtnne, akkor jabb vizsglatokra lesz szksg.”
Rvid s hossz tv megoldsok
Hogy az jabb bajt elkerljk, a Pirelli Monzban a megszokotthoz kpest szigortott irnyelvein, s a guminyoms, valamint a kerkdls tern is igyekezett olyan hatrrtkeket szabni a csapatoknak, melyekkel elkerlhet a veszly. Vettel dvzli ezen lpseket, azonban figyelmeztetett, a valdi megoldshoz ennl tbbre van szksg. „Van pr aprsg, amin lehet vltoztatni – pldul a guminyomson –, majd kiderl, mi lesz ezeknek az eredmnye. De hogy min vltoztatsz ilyen rvid id alatt, csak egy dolog, fontos, hogy hossz tvon pontosan megrtsk, mi is trtnt. Nyilvnval, hogy mindenki igyekszik a legjobbjt nyjtani. Pr ve elfogadhatatlan problmink voltak, aztn azonnali vltozsok jttek, s utna mr nem is voltak gondok. Ez bizonytja, hogy a profi hozzlls kifizetd, s eredmnyre vezet” – vlekedett a nmet.
Rosberg hozztette, a Mercedes mr pnteki esete utn tett azrt, hogy ne ismtldjn meg ugyanez. „Idnknt nagyon szigor irnymutatst, pontosabban korltokat hatroz meg a Pirelli, amiket be kell tartanunk. Nem vagyok biztos benne, hogy mindent tkletesen csinltunk Spban, ksbb vltoztattunk is pr dolgon, hogy a lehet legbiztonsgosabb tegyk a gumikat. Hogy a tbbiek mit csinltak, azt nem tudom pontosan, de mi kezeltk a helyzetet” – fogalmazott.
„Nagyon egyszer a helyzet: tartanod kell magadat bizonyos korltokhoz, mivel ezek a szablyok, ezt az FIA is ellenrzi” – emelte ki Vettel. „Dnthetsz gy, hogy nem tartod be ket, de akkor azt kockztatod meg, hogy kizrjanak. Nem hinnm, hogy brmely csapat is belemenne egy ilyen kockzatba. Msfell pedig ott vannak neknk a Pirelli szakrti a garzsban. s valamennyien bolondok lennnk, ha nem hallgatnnk rjuk, hiszen olyan tudssal rendelkeznek, amivel mi nem.”
A mezny egyik legrutinosabb tagja, Felipe Massa mindekzben Vettelhez hasonlan azt tartja a legfontosabbnak, hogy a Pirelli a lehet legkomolyabban veszi a trtnteket. „A kt rintett tbbet tud errl az gyrl, mint n. A legfontosabb, hogy megrtsk, mi mirt trtnt, szz szzalkban biztosak legynk ebben. El kell rnnk, hogy ne ismtldjn meg hasonl, brmin is kell vltoztatni, meg kell tenni, hogy a lehet legbiztonsgosabb gumikkal, a lehet legjobb felttelek mellett versenyezhessnk. Nem tudom, Monzba rkezve mennyit vltoztattak a guminyomson s hasonl dolgokon, de a legfontosabb, hogy k tudjk, mit csinlnak. Mindig a legbiztonsgosabb gumikkal s autval akarunk versenyezni” – magyarzta a brazil.
Majd hozztette, az azrt korntsem tlagos, hogy a Pirelli a htvge sorn 63 vgst tallt abroncsain. „Nem gondolnm, hogy ez szokvnyos lenne. Nem is lehet az, hiszen trmelk minden plyn van, bizonyos helyszneken pedig tbb is, mint ltalban. A gumiknak elg ersnek kell lennik ahhoz, hogy el tudjk viselni a trmelkkel val tallkozst. Szval n nem gondolnm, hogy ez tlagos lenne, a htvge sorn pedig vgig ott voltak a vgsok” – figyelmeztetett.