Egy trkkel fogta vissza a Pirelli a versenyzket – 2016-tl vltozs jn!2016.01.31. 07:19
Egyszer technikai magyarzat van arra, mirt korltoltk le a Pirelli abroncsai az elmlt vekben a versenyzket s autkat, sprolsra knyszertve ket a versenyeken. Az olaszok 2016-tl azonban egy j trkkel lltak el.
Elgedetlenek a versenyzk a Pirelli gyorsan kop, tlrzkeny gumijaival. Jeleztk is az olaszoknak s az F1 irnytinak: vltozst kvetelnek. Olyan abroncsokat, amelyekkel hosszabb ideig vezethetnek a hatron, melyekkel nem kell sprolni. Br nyilvnosan nem szabad brlniuk a sportg beszlltjt, idnknt tbb versenyz is tett utalst arra, messze sajt auti s kpessgei alatt kell maradnia a versenyeken, hogy megfelelen mkdtesse a gumikat. Pr ve a Red Bull is hangoztatta: autjuk tl jnak szmt a gumikhoz, mert hiba kpes mindenkinl magasabb kanyarsebessgekre, ezzel valjban csak jobban tnkreteszi a Pirelliket, melyek teht a jkat bntetik.
A Motor Sport magazin szakrtje, Mark Hughes felhvta a figyelmet arra, hogy a Pirellivel kapcsolatos problmt alapveten egy szokatlan gumitervezsi filozfia eredmnyezi: az olaszok nem hagyomnyos versenyabroncsokat gyrtanak, melyek a felleti kopsuk rvn vesztenek teljestmnykbl, hanem az gynevezett h ltali elhasznldsra ptenek. „Ezek a gumik h ltal lepl anyagokat tartalmaznak a keverkben, s ez alapvet rsze a gumikrl alkotott filozfinknak, melyeket a szervezk ltal meghatrozott irnyok szerint alkottunk meg: kiszmthatatlanabb versenyeket krtek tlnk” – ismeri el Paul Hembery, a gyrt sportigazgatja is, utalva arra, hogy amikor visszatrtek az F1-be, a rsztvevk tbb kerkcsert tztek ki clul.
A Pirelli ltal ennek elrshez vlasztott filozfia ugyanakkor a versenyzk aktulis panasznak legfbb okozja, radsul most mr a 2017-re tervezett szablymdostsok kapcsn is problmt jelent.
Ami visszafogja a versenyzket
A h ltal lepl gumik sajtossga, hogy tartalmaznak bizonyos manyagokat, melyek a hmrsklet vltozsra reaglva megvltoztatjk kmiai sszettelket, s ezzel mdostjk a gumi egsznek teljestmnyt, cskkentve azok rugalmassgt. Ez a folyamat (kezdete s mrtke) keverktl, plytl, idjrstl, aszfaltminsgtl fgg, m amikor vgbemegy, mr visszafordthatatlan: ha valaki egyszer tlhevti gumijt, akrmennyire is vesz vissza a tempbl azutn, nem kapja vissza a korbbi tapadst. A versenyzk ezrt is rzik gy, tojsokon lpdelve kell vezetnik, mgpedig bven sajt s autjuk korltai alatt. El kell tudniillik kerlnik a tlhevlst, ha hosszabb ideig letben kvnjk tartani az abroncsokat.
Mindez tbb rsztvev teljestmnyre negatvan hat: az aktulis meznybl tbbek kztt Nico Hlkenbergnek vagy Felipe Massnak sem felttlenl „zlik” annyira ez a tpus gumi, mert ltala nem tudjk kihozni a maximumot vezetsi stlusukbl.
A korbbi hagyomnyos gumik ezzel szemben nem tartalmaznak effle specilis anyagokat, azok pusztn a felleti kops rvn vesztettek teljestmnykbl, mgpedig sokkal kiszmthatbb s egyenletesebb temben, mint a Pirelli aktulis papucsai.
Nem vletlenl akartk jra a tankolst
Az olasz gyrt szmra a 2017-es megjuls s a versenyzk ltal kvetett hosszabb lettartam azrt jelent problmt, mert minl tovbb hasznljk ezeket a gumikat teljes ignybevtel mellett, annl nagyobb a veszlye annak, hogy tl nagy terhelst kapnak s sztrobbannak. Hembery viszont kiemelte, ennl masszvabb abroncsokat nem egyszer gyrtani – fleg nem tesztek nlkl. „Figyelembe kell venni, hogy az autk ma gy ktszz kilogrammal nehezebbek, mint pr vvel ezeltt. A tankols idszakban 500 kilogrammos autk krztek 18-20 krn t, majd j gumit kaptak. Most 700 kilogrammos autk tesznek meg 30 vagy mg tbb krt egy gumin” – magyarzta, majd elrulta, valjban k voltak azok, akik emiatt szerettk volna visszahozni a tankolst. „Ezrt vetettk fl a tankols visszatrst, de ez nem tetszett a csapatoknak, gy visszatrtnk a klyhhoz. Hatrozott irnymutatsra van szksgnk, hogy tudjuk, mit kell elrnnk. Mgpedig a lehet leghamarabb, mert az j gumikat tesztelni kell, s kifutunk az idbl.”
j, „ktrteg” gumik jnnek mr 2016-ban!
Hogy milyenek legyenek a jv gumijai, arrl a kvetkez hten fognak trgyalni az rintettek Milnban. De vltozs mr 2016-ban lesz ezen a tren, miutn a Pirelli elllt egy mdostssal. Az F1Racing magazin arrl szmolt be, hogy mr a mlt v vgi abu-dzabi teszten is olyan gumikat hasznltak a csapatok, amelyek norml futfellete vkonyabb a megszokottnl, s ez alatt egy olyan msodlagos fellet tallhat, amely jval kisebb tapadst biztost, ha a fltte lv rteg lekopik. A Pirelli ezzel a felleti kops rvn igyekszik elrni, hogy tbb killst lssunk a versenyeken: amikor eljutnak ezen msodlagos rteghez, a versenyzk drmai teljestmnyromlst fognak szlelni.
Pat Symonds, a Williams technikai igazgatja a kvetkezkppen rta le e mdostst: „A mostani gumik valjban kt keverkbl llnak. A fels rteg lehet kemny, kzepes, lgy, szuperlgy s ultralgy, alatta viszont van egy rvid let keverk is, amely sokkal kisebb tapadst biztost. Megltjuk, mikor rjk el a hirtelen teljestmnyvesztst. Nem tudom, ez szksgszeren ugyanazt eredmnyezi-e majd, mint amit a Pirelli els vben lttunk, de hasonl lehet. s ez teljesen ms hozzllshoz vezethet.”
Az idei „ketts” futfellet gumik elmletben nagyobb terhelst is kaphatnak, azaz tbb lesz a padlgzos versenyzs. Nem zrhat ki azonban, hogy a gyakorlatban bizonyos plykon, helyzetekben a versenyz jobban jr, ha tovbbra is sprol gumijval, mert gy egy killst is megtakarthat, s kzben idt is nyerhet teljes gzzel hajt ellenfelvel szemben, aki hiba gyorsabb, a plusz szervizelssel mgis idt veszt.
Ez s a szintn idn bevezetett szabad gumivlaszts egyttesen Symonds szerint komoly kavarodst okoz majd – a szezon elejn mindenkppen. „Most az is rdekes, hogy magunk vlaszthatjuk meg, milyen keverkeket hasznlunk. De valjban mr elre el kellett dntennk, mg mieltt megismerhettk volna a gumik tpust. Ennlfogva az els versenyeken ki fog derlni, hogy egyesek taln mskppen vlasztottak volna, ha jobban ismerik mr a gumikops mrtkt s a gumik viselkedst” – fogalmazott, utalva arra, hogy logisztikai okok miatt az els, tengerentli futamokra mr a tesztidny eltt gumit kellett vlasztaniuk.
|