2016.05.13. 16:58
Nico Rosberg elsőségét hozta a Spanyol Nagydíj második szabadedzése. A piros zászlóval, műszaki hibákkal és némi versenyzői bosszankodással tarkított gyakorláson a Mercedesek és a Ferrarik alkottak sormintát az élen. Mindkét hazai versenyző a legjobb tízben zárt.
Alig, hogy nekilendült a mezőny a délutáni második edzésnek, máris szünetet tartott Barcelonában. Tíz perc elteltével Jolyon Palmer az első kanyar bukóterében állította meg Renault-ját, melynek bal hátsó gumija a célegyenesben nagy tempónál defektes lett. Lendült a piros zászló, a sárga autó pedig a darura került. A brit újonc visszatértekor nem tudott magyarázatot a defektre. A hiba már csak azért is bosszantó volt számára, mert délelőtt Esteban Ocon ült autójában – igaz, neki is problémái voltak. Mint kiderült, a franciát lassú defekt hátráltatta.
A kényszerszünet után belelendültek a résztvevők. Eleinte Lewis Hamilton állt az élen, de egy rövid ideig Fernando Alonso neve is feltűnt a tabella tetején. „Ööö, Fernando, első vagy…” – jött a bizonytalan információ a csapatrádión. „Minden rendben?” – kérdezett vissza a kétszeres bajnok. „Igen, nem rossz. Ó, már csak második…” – jött a válasz.
A tettest Kimi Räikkönennek hívták, aki a lágy gumit megkapva 0,1 másodpercre megközelítette délelőtti legjobb idejét. A wokingiak ekkor viszont már más miatt aggódhattak: Jenson Button motorja egyszerűen kikapcsolt a kör végén. „Szerencsére lejt a boxutca. A motor már leállt” – jelezte 2009 bajnoka, miközben szerelői felé gurult. Végül még láthattuk őt a pályán, a 12. helyen zárta napját.
Az első félóra elteltével Räikkönen mögött Carlos Sainz, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Romain Grosjean, Nico Rosherg, Kevin Magnussen, Fernando Alonso és Sebastian Vettel sorakozott. Meleg pillanata Felipe Massának és Sergio Péreznek is volt. Előbbi a kavicságyat is meglátogatta, utóbbi pedig a hátsó egyenesre vezető kanyarból kijövet csiszolta le padlólemezét a rázóköveken.
Egy kis driftelést aztán Vettel is bemutatott: lágygumis próbálkozásakor képtelen volt fölzárkózni csapattársára emiatt – két nekifutás után is –, így tekintélyes, 0,8 különbség alakult ki közöttük.
Eközben a Red Bullnál Max Verstappen tovább kapaszkodott Daniel Ricciardóra: a különbség kettejük között ismét is 0,2 másodpercen belül mozgott. Elődje, Danyiil Kvjat már kevésbé volt lendületes: 1,2 másodpercet kapott Carlos Sainztól.
Az edzés felénél aztán először kerültek fel a sárga jelölésű lágy gumik a Mercedesre, és bár Nico Rosberg az első szektorban lassabb volt velük Räikkönennél, végül így is megfutotta a hétvége eddigi legjobb idejét: 1:23,922 másodperccel. Ez a kör 0,029 másodperccel volt gyorsabb Vettel délelőtti legjobbjánál.
Lewis Hamilton mindeközben kisebb szünetre kényszerült az edzés felénél. Craig Scarborough, az Autosport technikai szakértője arról számolt be, hogy csapata mindkét első nyomórudat kicserélte felfüggesztésén. „Még soha nem láttam ilyet, azt sem tudom, miért csinálják…” – jegyezte meg. A címvédő némi késéssel aztán maga is megérkezett gyorskörére, ám autója rendkívül idegesen viselkedett a pályán – ráadásul az utolsó kanyarban az egyik Sauber is feltartotta, így végül 0,7 másodperces hátránnyal csak 3.-nak tudott fölzárkózni.
Martin Brundle, a Sky Sports megfigyelőjeként nézte körét a pálya szélén, és megállapította, a Mercedes egyelőre korántsem mutat olyan jó formát, mint megszoktuk tőle. „A Mercedes nem tapad az útra. Az autó hátulja Rosbergnél és Hamiltonnál is mozog. Lesz még dolguk, még most is gyorsak, de kicsit szenvednek” – állapította meg.
A Ferrarinak ez a péntekje sem múlhatott el technikai probléma nélkül. Az áldozat ezúttal Kimi Räikkönen volt. „Lassíts, Kimi, lassíts le, és irány a box. Valami problémánk lehet. Úgy tűnik, problémánk van az üzemanyagrendszerrel. Lassíts és box” – szólt rá mérnöke. Miután Räikkönen engedelmeskedett az utasításnak, szerelői furcsa módon azonban nem estek neki autója szétszerelésének, egyszerűen csak körülállták a vörös gépet, amíg a mérnökök az adatokat böngészték. Ez erősítette a gyanút, talán szenzorhibával lehet dolguk. 2007 bajnoka mindenesetre a hajrában már ismét a pályán volt.
Bár a McLaren továbbra is fekete, mégis üde színfoltot jelentett ma délután –a felbukkanása a legjobb tíz között legalábbis mindenképp. Fernando Alonso 1,4 másodpercre közelítette meg Rosberg idejét, s ezzel a két Red Bull közé ékelődve a 7. helyre kapaszkodott fel. Nagy igyekezete ugyanakkor nem volt következmények nélküli. Csapata jelezte, az egyik kerékvetőn túl agresszíven hajtott át, ami megsértette padlólemezét. Cserélniük is kellett az elemet. Az utolsó félóra szokás szerint már a hosszú etapok jegyében telt. Nico Rosbergnek viszont egy jó kis csatából is kijutott közben: a renault-s Kevin Magnussennel vívott az utolsó szektorban, miután a dán csúnyán elfékezte magát az egyik kanyarban. A bajnok éllovas előzni akart, de ellenfelére akadt. Csak a célegyenes végén jutott túl a sárga versenygépen.
Közben a Red Bull is besárgult. A második edzéseken nem jellemző módon az osztrákok még a gyakorlás hajrájában is aerodinamikai teszteket végeztek Daniel Ricciardóval. Autója elejét beborította az áramlást jelző festék.
Miután a Räikkönen által fölfedezett esőcseppet vaklármának bizonyultak, az edzés utolsó harmadában az unalmas körözgetést a Haas versenyzői dobták fel. Persze nem jókedvükben. Esteban Gutiérrez és Romain Grosjean többször is füstölősre fékezte abroncsát, a francia ráadásul a rádión keresztül adta hírül, hogy Kína óta tartó hanyatlásuk továbbra is tart. „Nagyon-nagyon-nagyon nehéz vezetni az autót!” – panaszkodott először. Aztán még elkeseredettebben: „Ez egyszerűen vezethetetlen! Valahol nagyon el*******!” Az első két futam embere a 13. helyen zárta a gyakorlást, csapattársa ezzel szemben megrekedt a 21. helyen – csupán az újítások nélkül versenyző, a Ferrari új erőforrásával sem gyorsuló Sauber svéd versenyzőjét, Marcus Ericssont megelőzve.
A hétvége programja szombaton a harmadik szabadedzéssel folytatódik, melyet 10 óra 55 perces kezdéssel az M4 Sport élőben közvetít.
Spanyol Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
1. Nico Rosberg Mercedes 1:23,922 35
2. Kimi Räikkönen Ferrari 1:24,176 +0,254 31
3. Lewis Hamilton Mercedes 1:24,641 +0,719 27
4. Sebastian Vettel Ferrari 1:25,017 +1,095 35
5. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:25,131 +1,209 39
6. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:25,194 +1,272 37
7. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:25,342 +1,420 31
8. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:25,375 +1,453 31
9. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:25,437 +1,515 32
10. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1:25,453 +1,531 35
11. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:25,708 +1,786 30
12. Jenson Button McLaren-Honda 1:25,893 +1,971 20
13. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:25,899 +1,977 33
14. Kevin Magnussen Renault 1:26,244 +2,322 40
15. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:26,375 +2,453 44
16. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:26,491 +2,569 36
17. Jolyon Palmer Renault 1:26,770 +2,848 16
18. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:26,960 +3,038 40
19. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:27,252 +3,330 39
20. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:27,812 +3,890 40
21. Esteban Gutiérrez Haas-Ferrari 1:28,205 +4,283 9
22. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:28,501 +4,579 42
Ha nem szeretnél lemaradni a legfrissebb hírekről, kérlek lájkold a vettel.gportal.hu facebook oldalát ide kattintva