2016.07.01. 17:28
Mercedes-fölénnyel, sok kicsúszással és a versenyzők elégedetlenkedéseivel indult az Osztrák Nagydíj hétvégéje. Nico Rosbergé lett az első edzés Lewis Hamilton és a két Ferrari előtt. Max Verstappenen kifogtak a megmagasított kerékvetők…
A Ferrari glóriatesztjéről kellett volna szólnia az első osztrák szabadedzés első perceinek, a vörös gépre csütörtökön már fölkerült bukókeret azonban ekkor csupán az olaszok garázsa falának támasztva figyelte, ahogy a mezőny az első installációs körökre indul. Nem jó ómen Sebastian Vetteléknek.
A csapat a gyakorlás előtt olajszivárgásra lett figyelmes a német autóján, amely emiatt még nem állt bevetésre készen. Helyette a magasban, szétszedve várta, hogy a szerelők orvosolják a problémát. Nem éppen ideális kezdés. Persze ha azt vesszük, hogy már csütörtökön kiderült, Vettelre váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetés is vár…
Vettel végül a glória nélkül teljesítette első ellenőrző körét, mely után egy időre újra eltűnt a garázs mélyén. Az első félóra végén aztán megkezdhette az érdemi munkát.
Az első percekben a glória helyett a látványosságról a Red Bull gondoskodott. Versenyzői már a rajt előtt feltűnést keltettek bőrgatyát mintázató overalljukkal, aztán Max Verstappen egy látványos keresztbeállással tette izgalmassá első köreit. A hollandé volt az első mért idő is, 1:10,099 másodperc, amit 20 perc elteltével az előző két Osztrák Nagydíj győztese, Nico Rosberg múlt felül először.
A német és Lewis Hamilton az edzés első harmadában oda-vissza előzték egymást a tabella élén, ám a brit nehéz pillanatokat élt át. Már első köreiben nem várt csatát vívott az egyik Haasszal, majd miután kockásra fékezte első gumiját és megpördült a 3-as kanyarban, Romain Grosjean is követte példáját. Anthony Davidson szerint „szimpátiamegpördülés” volt, a lassításból azonban látszott, a francia a pályára visszakecmergő Mercedest próbálta elkerülni…
Incidensből egyébként sem volt hiány, az egyelőre még „nyers” új aszfaltréteg elsőre csúszósnak bizonyult. A Sergio Pérezt helyettesítő Alfonso Celis mellett Nico Rosberg és Carlos Sainz is meglátogatta a bukóteret, Max Verstappen pedig az utolsó előtti kanyarban úgy hajtott át a külső ív kerékvetőjén, hogy első szárnya bal véglapja (majd később még több rész) le is tört. „Ezek a sárga kerékvetők túl veszélyesek” – panaszkodott a holland.
Nos, épp azért tették ki őket, hogy elrettentsék őket a pályaszélesítéstől…
A 27. születésnapját ma ünneplő Daniel Ricciardónak is volt egy meleg pillanata a 8-as kanyarnál. Az ausztrál azzal hozta rá a frászt Christian Hornerékre, hogy a külső íven próbálta előzni a boxba igyekvő Marcus Ericssont. „Nem az ő hibája volt” – mentegette sportszerűen kollégáját a rádióban a háromszoros futamgyőztes. Pedig a svéd túlcsúszott a záróvonalon, amiért az FIA azonnal vizsgálatot is indított ellene.
Az edzés felénél Nico Rosberg állt a tabella élén 1:08,166 másodperces idővel, 0,6 másodperccel megelőzve Lewis Hamiltont, 0,7-del Daniel Ricciardot, Sebastian Vettelt és Max Verstappent – Kimi Räikkönen már másodpercen kívül volt. Közülük csak a két Ferrari használta az ultralágy gumikat, a többiek szuperlágyon érték el legjobb idejüket.
A második félidő Nico Rosberg ultralágy gumis körével indult. A német azonnal 1:07,644 másodpercre javította a legjobb idejét, amivel máris túlszárnyalta Michael Schumacher 2003-as első időmérőn futott 1:07,908 másodperces abszolút pályacsúcsát. A várt rekord tehát hamar megszületett az újraaszfaltozott ringen. És ez persze még csak a kezdet volt. Rosberg a következő próbálkozásakor további 0,6 másodpercet faragott idejéből (még ha a 8-as kanyarban kicsit túl is csúszott a pálya határain).
A német ezt követően a 3-as kanyar kavicságyán száguldott keresztül, tönkretéve gumiját. Eközben egy kanyarral odébb Max Verstappen benne is ragadt a kavicságyban. „Hihetetlenek ezek a sárga dolgok” – panaszkodott továbbra is a kerékvető szélén magasodó „fekvő rendőrökre” a holland. Most éppen úgy hajtott át az egyiken, hogy az eltörte a bal első felfüggesztését. A tehetség monacói balesetei után Kanadában és Bakuban is sikeresen kerülte el a falakat – úgy tűnik, most újra át kell gondolnia, mennyire vezessen agresszíven.
És az incidenseknek ezzel sem volt még vége. Rio Haryanto a 8-as kanyarban pördült meg, majd visszatérésekor Daniel Ricciardo Red Bullja elé vágott be. Sebastian Vettel ugyanott hagyta el a pályát heves kézmozdulattal jelezve, az előtte haladó rivális miatt csúszott ki. „Miért nem szóltok neki, hogy gyorskörön vagyok?” – panaszkodott a német.
Pascal Wehrlein eközben egy vizsgálatot kapott a nyakába, mivel a Verstappen miatt életbe lépő virtuális biztonsági autós fázisban hajtott a kelleténél gyorsabban.
A hajrában aztán még Daniel Ricciardo is kavicságyazott egyet, Danyiil Kvjat pedig ugyancsak meglátogatta a bukóteret.
Az utolsó negyed órában Rosberg vezető pozíciója már nem forgott veszélyben. A német közel 0,4 másodperccel előzte meg a tiszta gyorskört előbb forgalom majd Verstappen kicsúszása miatt nem teljesítő Lewis Hamiltont. Mögé Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen zárkózott fel 0,6 és 0,8 másodperces hátránnyal, majd Daniel Ricciardo, Carlos Sainz, Felipe Massa, Max Verstappen, Danyiil Kvjat és Valtteri Bottas következtek. A legjobb tízből a két Red Bull és a két Williams a szuperlágy, a többiek az ultralágy gumin érték el legjobb idejüket.
A McLarennél Fernando Alonso egy új hátsó szárnyat és padlólemezt próbálgatott, miközben Jenson Button a régi változatokkal körözött. A spanyol a 14., a brit a 13. helyen végzett – előbbi versenyző azonban a szuperlágy, utóbbi a lágy gumit használta.
Meglepetést jelentett a pályát a DTM-es éveiből már jól ismerő Pascal Wehrlein 16. helye. A német újonc jó 0,6 másodpercet vert csapattársára, Rio Haryantóra, aki csak a Force India tartalékját, Alfonso Celist tudta maga mögé utasítani.
Az Osztrák Nagydíj programja a délután kezdődő második szabadedzéssel folytatódik, melyet az M4 Sport 13:50-es műsorkezdéssel élőben közvetít.
Osztrák Nagydíj, 1.szabadedzés – végeredmény
1. Nico Rosberg Mercedes 1:07,373 37
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:07,730 +0,357 34
3. Sebastian Vettel Ferrari 1:08,022 +0,649 28
4. Kimi Räikkönen Ferrari 1:08,222 +0,849 30
5. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:08,528 +1,155 34
6. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:08,803 +1,430 34
7. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:08,824 +1,451 39
8. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:08,962 +1,589 21
9. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:08,990 +1,617 32
10. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:08,998 +1,625 40
11. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:09,078 +1,705 34
12. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1:09,280 +1,907 42
13. Jenson Button McLaren-Honda 1:09,365 +1,992 31
14. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:09,567 +2,194 30
15. Kevin Magnussen Renault 1:09,707 +2,334 24
16. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:09,775 +2,402 34
17. Jolyon Palmer Renault 1:09,851 +2,478 28
18. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:09,929 +2,556 35
19. Esteban Gutiérrez Haas-Ferrari 1:10,110 +2,737 20
20. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:10,314 +2,941 26
21. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:10,493 +3,120 21
22. Alfonso Celis Force India-Mercedes 1:10,860 +3,487 37
Ha nem szeretnél lemaradni a legfrissebb hírekről, kérlek lájkold a vettel.gportal.hu facebook oldalát ide kattintva