2016.07.02. 12:14
Kettős Ferrari-sikerrel zárult az utolsó szabadedzés Ausztriában. Sebastian Vettel 0,2 másodpercet adott a 3. Lewis Hamiltonnak, miközben Nico Rosberg a felfüggesztés hibájának köszönhetően összetörte autóját. Bajban lehet a Mercedes?
Mivel a péntek délután jelentős részét elmosta az eső, bőven volt mit pótolnia a mezőnynek az Osztrák Nagydíj szombat délelőtti harmadik szabadedzésén. Ennek jegyében többen megosztották a munkát a versenyzők között. A Ferrarinál például Sebastian Vettelt az ultralágy, míg Kimi Räikkönent a szuperlágy abroncsok küldték pályára – az edzés elején a két bajnok neve állt a tabella élén.
A Mercedes eközben hosszú etapokkal kezdte a munkát. Az egyik legfontosabb feladatot a gumik viselkedésének megértése és a szemcsésedés minimálisra csökkentése jelentette –vasárnap ez lehet az egyik kulcs a jó szerepléshez. Lewis Hamilton és a Mercedes ilyen tekintetben nem kezdett jól. A címvédő előbb bemutatta a nap első nagyobb kicsúszását a 8-as kanyarban, majd hátsó abroncsain aggasztó szemcsésedés jelei mutatkoztak. De Nico Rosberg ultralágyai sem festettek sokkal jobban, amit köridői gyors romlása is igazolt. „Vessetek egy pillantást a hátsókra, valami nincs rendben. Ha folytatom, ki fogok csúszni” – jelezte csapatának a brit. Lehet, hogy a Mercedesnek aggódnia kell a gumikopás miatt?
Csúszkálásból Hamilton boxbatértével sem volt hiány. Sergio Pérez is a bukótérbe látogatott az utolsó előtti kanyarban, Daniel Ricciardo pedig a 2-esben tett kitérőt, majd később a pálya végén is voltak meleg pillanatai. Esteban Gutiérrez mindeközben azt jelezte csapatának, hogy valami tönkre fog menni az autóján.
Az első 25 perc elteltével Vettel és a tőle 0,2 másodpercre lévő Räikkönen mögött Ricciardo, Massa, Verstappen, Bottas, Hülkenberg, Gutiérrez, Grosjean és Kvjat sorakozott.
A második félóra megkezdése előtt az ultralágyat először föltetető Kimi Räikkönen vette át a vezetést a hétvége addigi legjobb idejével (1:07,234), de Vettelnek is sikerült javítania az idején. A két bajnokot mindössze 0,073 másodperc választotta el ekkor, miközben a 4-5. helyen Valtteri Bottas és Felipe Massa között 0,034, a 10-11. helyen Fernando Alonso és Jenson Button között 0,066 volt csupán a differencia. Rövid pálya,kis különbségek – az időmérő szempontjából nem rossz előjel.
Persze a köridők valódi hajszolása még csak ezután következett. A gumikkal bajlódó Mercedesek például ekkor még csak a 18. és 20. pozícióban tanyáztak.
Nico Rosberg 22 perccel a vége előtt indult neki friss ultralágy gumikon az első időmérős körének, és bár az első szektorban meg is futotta az abszolút legjobb időt, pár pillanattal később már összetört Mercedesből szállt ki a pálya közepén… Az eddig hibátlanul teljesítő német a 2-es kanyar kijáratánál vesztette el az uralmát autója fölött, melynek bal hátsó kereke egyszerűen kitört a helyéből. Piros zászló.
A Mercedes vezetői aggódó tekintették figyelték a lassításokat, melyek megmutatták, Rosberg nem hajtott rá a pálya szélén magasló – pénteken Max Verstappent megtréfáló – sárga rázókövekre, csupán a szokásos kerékvetőn haladt át a baleset előtt. Kereke a törés előtt már erősen vibrált. Miután az Ezüstnyíl hátulja kitört, a német orral nekicsapódott a szalagkorlátnak, majd a hátulját is odaverte, s végül a pálya közepén állt meg.
Rosberg a garázsban fejét rázva, értetlenkedve nézte végig a szuperlassításokat, miközben a szerelők egyből Lewis Hamilton autójának felfüggesztését kezdték ellenőrizni.
Nem túl jó fölvezetés az időmérő előtt – főleg nem annak ismeretében, hogy a német eddig lépéselőnyben volt csapattársával szemben.
Az edzés a piros zászló miatt megállt, az óra viszont nem. A mezőnynek végül 12 perce maradt a munka befejezésére. Sebastian Vettel azonnal a pályára hajtott, s ha nem mutat be egy blokkolós fékezést, talán azonnal áttöri az 1:07-es határt. 0,099 másodperc hiányzott hozzá, ám a vezető pozíció így is megvolt.
Lewis Hamilton is azonnal a pályán volt, ami arra utalt, a Mercedes nem tart attól, hogy az ő autójával is gondok lehetnek. Vettel elsőségének értékét növelte, hogy a brit kétszeri próbálkozás után sem tudott 0,2 másodpercnél közelebb kerülni hozzá, mi több, Räikkönent sem tudta megelőzni, csupán a harmadik helyre lépett előre.
A vörösök hívei reménykedhetnek – lehet, hogy Vettel jóslata, miszerint még Kanadánál is közelebb férkőzhetnek a címvédő csapathoz, végül beigazolódik? Tény, a Mercedes a hajrában arra kérte Hamiltont, elővigyázatosságból maradjon távol a kerékvetőktől, így a Mercedesben alighanem még maradtak tartalékok.
Hátrébb a hajrában Valtteri Bottas mutatott be egy majdnem 360 fokos megpördülést a 8-as kanyar bukóterében, miközben próbálta túlszárnyalni az előtte álló két Red Bull idejét. Később Esteban Gutiérrez, Felipe Massával és Sergio Pérezzel versenyzett egyet a célegyenesben – a haasos füstölős fékezésével ért véget a csata.
A legjobb tízben Nico Hülkenberg Force Indiája mellett a két McLaren tűnt még fel – ezúttal már Button, Alonso sorrendben. Hátrányuk csak 1,2 másodperc volt Vettellel szemben.
A két Toro Rosso ezúttal nem mutatott meggyőző formát, mindkét autójuk a legjobb 15-ön kívül rekedt. A pályát már jól ismerő Pascal Wehrlein eközben tovább folytatta remeklését a Manorral, egészen a 13. helyig kapaszkodott föl, miközben csapattársa, Rio Haryanto a két Saubert taszította az utolsó helyekre.
A hétvége programja a 14 órakor rajtoló időmérő edzéssel folytatódik – közvetítés az M4 Sporton 13:40-es műsorkezdéssel!
Osztrák Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:07,088 19
2. Kimi Räikkönen Ferrari 1:07,234 +0,146 25
3. Lewis Hamilton Mercedes 1:07,308 +0,220 19
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:07,639 +0,551 22
5. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:07,761 +0,673 21
6. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:07,814 +0,726 22
7. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:07,831 +0,743 27
8. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1:08,285 +1,197 23
9. Jenson Button McLaren-Honda 1:08,304 +1,216 18
10. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:08,327 +1,239 17
11. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:08,442 +1,354 25
12. Esteban Gutiérrez Haas-Ferrari 1:08,475 +1,387 22
13. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:08,534 +1,446 28
14. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:08,550 +1,462 21
15. Kevin Magnussen Renault 1:08,569 +1,481 31
16. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:08,786 +1,698 32
17. Jolyon Palmer Renault 1:08,939 +1,851 27
18. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:09,008 +1,920 11
19. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:09,116 +2,028 28
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:09,137 +2,049 25
21. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:09,557 +2,469 20
22. Nico Rosberg Mercedes 1:10,959 +3,871 16