2016.07.08. 16:57
Lewis Hamiltont és Nico Rosberget csupán egy hajszál, a Mercedest és a többieket viszont tátongó szakadék választotta el egymástól az első silverstone-i edzésen. Lewis Hamilton elsőséggel nyitott – a Ferrari pályára vitte a glóriát!
Hűvös és szürke brit időjárás fogadta a mezőnyt péntek reggel Silverstone-ban. A legfőbb beszédtémát a szabadedzés kezdete előtt Kimi Räikkönen szerződéshosszabbítása, valamint még mindig a Mercedes új házon belüli szabályai jelentették, pedig a Ferrari garázsában eközben szép csöndben fölszerelték Sebastian Vettel autójára azt a továbbfejlesztett glóriát, aminek ígért pályatesztje egy hete Ausztriában elmaradt.
A négyszeres bajnok tíz perc elteltével hajtott pályára a korábbi verziónál „tágasabbnak” tűnő kerettel, hogy tesztelje, az mennyiben befolyásolja a kilátást a pilótafülkéből. A kívülálló számára a látvány nem változott sokat. „Esztétikai szempontból egész rondának tűnik, de talán a jövőben ennél elfogadhatóbbá teszik” – vélekedett a megoldást szimulátorban még korábban tesztelő Anthony Davidson. „A kilátás nem nagyon zavaró ezzel, csak a középső pillér zavar kicsit, de rendben van. Ez az első lépés afelé, hogy teljesen zárttá tegyék az F1-es autókat, de a technika odáig még nem jutott el.”
Az internet népének fantáziáját mindenesetre már megmozgatta az eszköz. A papucs mellett volt, aki a fedélzeti kamerás felvételt látva babakocsihoz hasonlította azt…
Vettel próbaköre után már a megszokott tesztmunka került a középpontba. A mezőnyben két fiatal reménység is helyet kapott. A Ferrari pártfogoltja, Charles Leclerc a Haasnál vehette át Esteban Gutiérrez helyét, míg a Renault-nál Kevin Magnussen autóját vitte pályára Esteban Ocon, a Mercedes tehetsége.
Az első mért időket a két Red Bull jegyezte, ám az első 10 perc már Nico Rosberg vezetésével zárult. 1:33,484 másodperces köre azonnal jobbnak bizonyult, mint a 2015-ös péntek legjobb eredménye.
Az első félórában az egyaránt közepes keveréken hajtó Nico Rosberg és Lewis Hamilton senkitől sem zavartatva folyamatosan váltotta egymást az élen. Az edzés felénél a hazai pályán versenyző címvédő neve mellett állt az 1-es sorszám, az Ezüstnyilak fölénye pedig óriási volt. Hamilton 1:32,478 másodperces köréhez ekkor – Rosberget leszámítva – egyetlen versenyző sem került 1,5 másodpercnél közelebb. A harmadik helyezett ekkor az új Honda-motorral köröző Fernando Alonso volt, megelőzve Sebastian Vettelt és Max Verstappent.
Miután a csapatok leadták a csak az első 40 percben használható gumikat a Pirellinek, rövid szünet után folytatódott a száguldás. Nico Rosberg új közepes gumikon javította 1:31,687-re a leggyorsabb időt, amivel máris túlszárnyalta a múlt évi pole-eredményt. Aztán érkezett Lewis Hamilton is, aki további 0,033 másodpercet faragott ebből.
Szoros csak az ő küzdelmük volt. A Mercedes előnye ekkor már 2 másodperc körül mozgott, ami csak akkor változott, amikor az utolsó félórában többen is föltették a lágy gumikat. Az előtte csak kemény keverékkel hajtó Sebastian Vettel és Nico Hülkenberg a sárga jelölésű abroncsokon 0,8 másodpercre közelítette meg Hamilton idejét, míg Daniel Ricciardo további 0,2-et kapott tőlük a közepes gumin.
A hajrában a két Mercedes már hosszú etapokat teljesített, Rosberg bemutatott egy óriási füstölős fékezést is – de sokan követték példáját. A friss szerződéssel a zsebében autóba ülő Kimi Räikkönen a lágy gumival végül beverekedte magát a legjobb tízbe, ahol a Toro Rosso és a McLaren spanyol versenyzői is felbukkantak.
A mezőnyből legkésőbb Marcus Ericsson teljesítette első mért körét – 14 perccel a vége előtt. A Sauber svédje hosszú ideig vesztegelt a garázsban. Csapata elmondása szerint nem volt műszaki hibájuk, egyszerűen csak át kellett alakítaniuk autójukat egy új hátsó szárny kipróbálásához.
A mezőny végén a két újonc közül az F1-es hétvégén először szerepet kapó monacói Charles Leclerc zárt az előkelőbb helyen. Ő 1,6, míg Esteban Ocon 1,2 másodperccel maradt el alkalmi csapattársa legjobbjától.
Az edzés végén Sebastian Vettel ijesztett rá kicsit szerelőire. A német utolsó körében jelezte a rádión: váltógondjai vannak.
Dadogós hangú autója nem is állt fel a rajtrácsra a leintést követő rajtgyakorlatokhoz. Aggódni azonban talán nem kell: a négyszeres bajnok vélhetően régi váltóval körözött délelőtt.
A hétvége programja a második szabadedzéssel folytatódik, amit az M4 Sport 14 óra 55 perces kezdéssel élőben közvetít.
Brit Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:31,654 30
2. Nico Rosberg Mercedes 1:31,687 +0,033 33
3. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1:32,492 +0,838 30
4. Sebastian Vettel Ferrari 1:32,501 +0,847 20
5. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:32,773 +1,119 30
6. Kimi Räikkönen Ferrari 1:33,039 +1,385 27
7. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:33,202 +1,548 22
8. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:33,235 +1,581 29
9. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:33,446 +1,792 18
10. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:33,527 +1,873 22
11. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:33,738 +2,084 20
12. Jenson Button McLaren-Honda 1:34,132 +2,478 24
13. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:34,263 +2,609 38
14. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:34,456 +2,802 33
15. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:34,547 +2,893 24
16. Jolyon Palmer Renault 1:34,787 +3,133 29
17. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:34,805 +3,151 20
18. Charles Leclerc Haas-Ferrari 1:35,869 +4,215 25
19. Esteban Ocon Renault 1:35,980 +4,326 30
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:36,003 +4,349 19
21. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:36,136 +4,482 25
22. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:36,64