2016.09.26. 21:13
Bár a csapatok vakon próbálgatják a 2017-es gumik prototípusait, a teszteken mindenki másnál „lelkesebbnek és érdeklődőbbnek” tűnő Sebastian Vettel akár még előnybe is kerülhet ellenfeleivel szemben. Ezt a Pirelli technikai igazgatója sem cáfolta…
Hosszas viták után az F1 elöljárói engedélyezték, hogy az olaszok átfogó tesztprogrammal készüljenek a rengeteg változást hozó 2017-es évadra, melyben – többek között – az abroncsok is átalakulnak. Munkájukat három istálló (a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull) segíti, mégpedig olyan „hibridautókkal”, melyeken igyekeztek a jövő évben várható mértékűre növelni a leszorítóerőt.
Ezek a csapatok három egyéni teszten vesznek részt, az év végén pedig egy közös gyakorláson, ahol már a végső, „érvényesítés előtt álló” keverékeket próbálgatják majd. A Pirelli egyik legfontosabb kérése az volt, hogy ezeken a teszteken állandó pilótáikkal – vagy tapasztalt tartalékversenyzőkkel – vegyenek részt, és ne arra használják őket, hogy a fiatalokat „szoktatják az F1-hez”. A gyakorlások félidejében úgy tűnik, szavaikat leginkább a Ferrari fogadta meg.
Ők ugyanis egy nap kivételével – amikor a csapathoz egyébként is közel álló Esteban Gutiérrez vezette autójukat – Kimi Räikkönennel és Sebastian Vettellel teszteltek. Ezzel szemben a Mercedes a Manornál edződő Pascal Wehrleint, a Red Bull pedig Sébastien Buemit ültette volán mögé. Mario Isola, a Pirelli technikai igazgatója az eddigi gyakorlások kapcsán megjegyezte, a Ferrari németje tűnt a leglelkesebbnek és ő érdeklődik leginkább az új abroncsok iránt.
Ez persze annyira nem lepte meg, hiszen Vettel eddig is híres volt arról, hogy minden apró lehetőséget igyekszik kihasználni, hogy „előnybe kerülhessen”. 2010-ben például világbajnoki sikere után elutazott a Red Bull európai partijára, majd azonnal visszarepült Abu-Dzabiba, hogy részt vegyen az első Pirelli-teszten. A télen pedig csak ő látogatott el az olaszok főhadiszállására…
2011-ben aztán (ez volt a Pirelli első éve az F1 egyedüli beszállítójaként) komoly előnybe került csapattársával, Mark Webberrel szemben. Ebben persze számos más tényező is szerepet játszott, kétségtelen azonban, hogy a német előnyt kovácsolt abból, hogy gyorsabban alkalmazkodott a gumikhoz, amiket jobban is ismert márkatársánál. Bár az idei tesztek vakon zajlanak (azaz a pilóta nem tudja, egészen pontosan milyen keveréket próbálgat), ezekből is származhat némi előnye…
Hiszen hiába vakok a tesztek, a résztvevőknek egyrészt több kilométer lesz a lábukban az új keverékekkel (még ha nem is tudják, milyenek azok, azt már érzik, nagyjából hogyan viselkednek majd), másrészt az észrevételeiken keresztül megpróbálhatják a nekik tetsző irányba „terelni” a fejlesztéseket (hogy a gumik jobban passzoljanak az ő stílusukhoz). Főleg akkor, ha valaki annyira beleássa magát a témába, mint Vettel.
Azt, hogy ebből származhat némi előnye, a Pirelli mérnöke sem cáfolja. „Biztos, hogy ez megtörténhet” – mondta a Motorsportnak. „Ezt most aláírom. Ha egy versenyzőnek tetszik az egyik prototípus – nem tudják, hogy mit tesztelünk –, akkor támogatni fogja azt. Nem tudják, mit tesztelünk, de az észrevételeikben támogathatják őket” – tette hozzá.
„Évek óta ismerem Vettelt, és azt kell mondjam, nagyon érdeklik a tesztek. Érdeklődik irántuk, és az iránt, hogy mit tesztelt. Szeretne mindent megérteni. Rengeteg kérdést tesz fel. Néha le kell állítanod, és azt kell mondanod, hogy ne kérdezzen többet. De neki egyszerűen ilyen a személyisége. Nagyon szeretné megérteni a dolgokat…” – magyarázta a szakember.