2017.03.22. 18:14
Nemcsak a tavaly elszenvedett vereség miatti visszavágás motiválja Lewis Hamiltont 2017-ben, Niki Lauda szerint legalább ilyen fontos számára, hogy a bajnoki sikerek tekintetében Sebastian Vettel szintjére lépjen. Mi azt reméljük, végre már nem kizárólag a statisztikák porondján feszül egymásnak a két világbajnok!
Nem tegnap volt, de még emlékezhetünk a kétségekkel és elégedetlenséggel teli Lewis Hamiltonra, aki már-már depressziós hangon elmélkedik azon, hogyan fordulhatott elő vele, hogy 2008-as villámgyorsaságú bajnoki sikere után csodaújoncból ki nem teljesedett sztárrá, be nem teljesített ígéretté vált. Utolsó mclarenes évében, de még 2013-ban is gyakran hallhattuk őt panaszkodni, hogy úgy érzi, csak vesztegeti a legjobb éveit, miközben Sebastian Vettel – aki semmiképp sem a mezőny legjobbja – van olyan mázlista, hogy övé a mezőny legkiemelkedőbb autója, amellyel sorra aratja könnyű győzelmeit…
Azóta nagyot fordult a világ – és nem csak azért, mert Hamilton időközben még dominánsabb autóba került, mint korábban Vettel. A brit visszatalált a helyesnek vélt útra, kiforrott, képességeinek tudatában lévő, azokat használni tudó versenyzővé vált, miközben helyreállította renoméját, s fokozatosan és tudatosan azzá a világsztárrá alakította magát, akinek 2007-es meglepően jó bemutatkozása idején jósolták, akivé már akkor is válni szeretett volna.
Egyvalami azonban még hibádzik. Bár már több győzelmet számlál, eggyel még mindig kevesebb világbajnoki címe van, mint Vettelnek. És az őt jól ismerő Niki Lauda szerint ez nagyon is számít. „Lewis nem is lehetne ennél motiváltabb, meg akarja szerezni a negyedik bajnoki címét. Ezzel utolérné Vettelt. És ennek különös jelentősége lenne számára” – nyilatkozta az osztrák az Auto Bildnek.
Emlékezve arra, mennyire bosszantotta őt, hogy 2008 után Vettel vette át tőle a fiatal csodatehetség szerepét, s döntötte sorra a „legfiatalabb” jelzőkkel kezdődő rekordokat (kezdve mindjárt a minden idők legfiatalabb bajnoka címmel), Laudának alighanem igaza van.
Annál is inkább, mert erre maga Hamilton is utalgatott 2015-ös „unalmában”. Akkor nagy fölénnyel, könnyedén győzte le Nico Rosberget, és Austin környékén – mit sem sejtve arról, hogy mi fog történni 2016-ban – többször is éreztette, ez így túl könnyű feladat számára, szívesen csatázna már inkább Vettellel, hogy megmutathassa, jobb nála, s hogy végre ne csak az általa határozottan gyengébbnek tartott Rosberg ellen igazolhassa tehetségét.
„Nemrég láttam egy képet, amelyen Nigel (Mansell) és Ayrton (Senna) kerék a kerék ellen csatázva mentek végig az egyenesben, miközben szikrákat szórt az autójuk” – mondta két éve. „Már alig várom, hogy hasonlót éljek át Sebastiannal! Képzeljék csak el, milyen lenne Bahreinben versenyeznünk úgy, ahogy Nicóval tettem tavaly (2014), amikor egymás után cserélgettük a helyünket! Nem is lehetne ennél izgalmasabbat elképzelni!”
A múlt év ugyanezen időszakában még úgy tűnt, ez valósággá is válhat, ám hamar kiderült, a Ferrari még nem érett meg erre az összecsapásra, a Mercedes pedig még mindig túl jó ahhoz, hogy sor kerülhessen rá.
Hogy idén lesz-e rá esély, azt nem tudhatjuk. Ahogy azt sem vehetjük biztosra, hogy ez puszta párharc lenne, melybe se Valtteri Bottas, se Kimi Räikkönen, se a két Red Bull-tehetség ne tudna beleszólni. Elég nehéz elképzelni.
Egy viszont biztos: az idei év tétje nemcsak az, hogy a csapatfőnökök és a szakma jelentős része által favoritnak tekintett Hamilton utoléri-e Vettelt, és „hivatalosan” is az aktuális mezőny legeredményesebbjévé válik, hanem az is, hogy láthatunk-e végre egy olyan rivalizálást kettejük között, amely már vagy tíz éve tart, de eddig szinte mindvégig észrevétlenül zajlott.
Bár kor- és pályatársak, bár eredményeik nagyon hasonlóak, és pályafutásuk is mutat párhuzamokat, Hamilton és Vettel közös F1-es éveik során valahogy mindig elkerülte egymást. Az első években a brit volt nyerő csapatban, míg ellenfele nem számított tényezőnek a bajnokságban. Aztán fordult a kocka, a Red Bull vált verhetetlenné, a McLaren és Hamilton kezdett hanyatlani, hogy aztán 2014-től szerepet cseréljenek.
Ez idő alatt a pályán viszont megdöbbentően ritkán találkoztak szembe.
Hogy nem keresztezték egymás útját, az alsóbb kategóriákban még azzal volt magyarázható, hogy Vettel fiatalabb, ezért mindig lépéshátrányban volt. A legemlékezetesebb csatájukat az F1 előtt a 2005-ös F3-as lausitzringi küzdelem jelentette. A királykategóriában pedig talán a 2012-es austini.
Az amerikai versenyt sokáig Vettel vezette Red Bulljával, aztán a hajrában a köridők tekintetében kőkemény adok-kapok következett közte és az őt McLarennel üldöző Hamilton között. Végül egy kemény, de a DRS által meggyalázott előzéssel zárult a történet: Hamilton nyert, Vettel mit sem tehetett ellene.
Ennél a jelenetnél nemcsak az sejlett fel, milyen lehetne egy máig meg nem valósult Vettel-Hamilton bajnoki párharc, de az is kiderült, miért nem valósult meg, s mekkora ziccert hagyott ki a Forma–1 a mögöttünk hagyott években. Tudniillik az F1 sajátos túlszabályozottságának (legyen szó akár a csatákat elrontó DRS-ről, a csapatok közötti erőviszonyokat már a tesztek idején megdermesztő évközi fejlesztésekről vagy az istállókat beszállítók alapján versenyképességi kategóriákba osztó motorformuláról) valahogy mindig volt köze ahhoz, hogy a jelen e két meghatározó versenyzője csak távoli ellenfele volt egymásnak, hogy harcukat leginkább a statisztikák terén vívták a versenypálya helyett.
Akárhogy is alakul tehát kettejük statisztikája, akár meglesz Hamiltonnak a hőn áhított negyedik, akár nem, mi abban bízunk, 2017 valamennyit talán visszaad nekünk az elszalasztott csörtékből. Túl sok idő már nem lesz rá – a fiatalság hevesen dörömböl a kapukon…
Ha a Ferrari fel tud nőni a feladathoz, garantáltan jól fogunk szórakozni. A műsort pedig csak még érdekesebbé tenné, hogy a két bajnokkal egy időben két patinás, ősi rivális márka, a Mercedes és a Ferrari egymásnak feszülne.
Hamilton és Vettel a számok nyelvén:
Hamilton Vettel
32 Életkor 29
3 Bajnoki címek 4
10 Szezonok 10
188 Futamok száma 178
53 Győzelmek 42
104 Dobogó 86
61 Pole pozíció 46
105 Első rajtsor 70
31 Leggyorsabb körök 28
2247 Pontok 2108
2990 Élen megtett körök 2704