2017.03.22. 18:21
j szezon, j autk, j szablyok – 2017 sok tekintetben a megjuls ve a Forma–1-ben sszeszedtk a legfbb vltozsokat!
Vltoz mretek
Az aut szlessge 180 cm-rl 200 cm-re ntt.
A kocsitest szlessge 140 cm-rl 160 cm-re ntt.
Az els szrny szlessge 165 cm-rl 180 cm-re ntt, fellnzetbl deltaformj profilt kapott.
A hts szrny szlessge 75-rl 95 cm-re ntt, a korbbi 95 cm helyett mr csak 80 cm magasan van, vglapjai elnyjtott vltak.
A szablyvltozsok egyik clja az volt, hogy vonzbb, arnyosabb s agresszvebb tegyk az autk kinzett. Mikzben a kocsitest alapveten nem vltozott radiklisan, a 20 centimterrel megnvelt fesztv, valamint a szrnyak mretnek mdostsa mgis jelents mrtkben befolysolta a kocsik kllemt. A vltozsokra a csapatok tbbsge radsul a tengelytv megnvelsvel reaglt.
Nico Hlkenberg tallan jegyezte meg: „Az elz vekhez kpest sokkal jobban nznek ki. Erteljesnek, frfiasnak. A filmes napon ott volt egy tavalyi autnk is a plyn. Hirtelen gy nzett ki emellett, mint egy Forma–3-as aut…”
Mirt a cpauszonyok s a T-szrnyak?
A cpauszonyok nem szmtanak jdonsgnak a Forma–1-ben, 2008 utn elszeretettel hasznltk ket, a 2010-es vek elejn fknt az F-csatorna miatt. Visszatrsket a szablyvltozsoknak ksznhetjk: mivel alacsonyabbra kerlt a hts szrny, jra rzkenyebb vlt az aut karosszrija ltal keltett turbulens lgramlatokra. A szablyok kimondjk, a hts szrny eltt nem helyezhet el olyan vzszintes szrny, mint amit 2008-ban s eltte hasznltak, gy a mrnkknek egyetlen vlasztsuk maradt: a motorborts meghosszabbtsval, cpauszonnyal rendezni a lgramlatokat.
Hasznlatnak tbb elnye is van: segt kiegyenesteni a nem idelis szgben rkez ramlatot, lezrja az utat a motorborts mgtt keresztbe indul leveg eltt, aerodinamikai stabilitst biztost a kanyarokban, s kiegyenltettebb teszi a hts szrny mkdst.
A T-szrnyak hasonl clt szolglnak: minimlis leszortert termelnek, sokkal inkbb lgterel hatsukat hasznljk ki a csapatok. E megolds bevetse egy szablypont mdostsnak nem vrt kvetkezmnye. A 3.15.1-es pont a hts tengelyhez s az aut vezrskjhoz viszonytva kijell egy elmleti „dobozt”, amelyen bell szablyozza a kocsitest formjt. A hts tengely eltt hagytak viszont egy szablyozatlan 50 millimteres terletet, mely azonnal magra irnytotta a mrnkk figyelmt. A figyelmetlensgbl megnyl lehetsg kutatsokba, majd a T-szrnyak megalkotsba torkollott.
Ross Brawn nyilatkozatai alapjn valsznsthet, hogy a szpsghibt 2018-ra korriglni fogja az FIA, az idei betiltshoz viszont vagy a csapatok egyhang beleegyezsre lenne szksg, vagy arra, hogy a szvetsg veszlyesnek vagy mozg aerodinamikai elemnek nyilvntsa azt.
j gumik
Az els gumik szlessge 245 millimterrl 305 millimterre ntt.
A hts gumik szlessge 325 millimterrl 405 millimterre ntt.
Az els gumik tmege 1, a htsk 1,5 kilogrammal ntt.
A Pirelli a korbbinl szlesebb, de tovbbra is 13 colos abroncsokat gyrtott 2017-re, melyek tmrje minimlis mrtkben vltozott. A nagyobb futfellet nagyobb tapadst biztost – az idei gyorsuls nagyjbl fele ennek ksznhet.
A versenyzk szemszgbl ennl is fontosabb jdonsg, hogy a gyrt j irnyelveket kvetett, s az eddigi hrzkeny, gyorsan kop, szk mkdsi tartomny abroncsok helyett kemnyebb, tartsabb, nagyobb tartomnyban mkd papucsokkal llt el, melyekkel az eddiginl kemnyebben lehet versenyezni, s egyenletesebb teljestmnyt nyjtanak.
A gumiknak nehezebb is vltak, ami fleg a kerkcserk szempontjbl fontos vltozs.
Ntt az autk tmege
Az autk ssztmegt (zemanyag nlkl) 702-rl 722 kilogrammra nveltk, m miutn idkzben a gumik is nehezebb vltak, az j versenygpek minimumslya 728 kilogramm lett (versenyz nlkl).
Helmut Marko szerint ez a vltozs nem ppen elnys. „Tl sokat nyomnak a mai autk. Ez mr teherautszer. Ezzel a tmeggel elvesztik a frgesgket” – panaszkodott a Red Bull tancsadja, aki amond, az idelis tmeg 500-550 kilogramm lenne. „A knnyebb autkat mg nehezebb lenne vezetni.”
A mostani rtk rekordot jelent a Forma–1 trtnetben. Utoljra 2014-ben ntt jelents mrtkben az autk tmege: 642-rl 691 kilogrammra. 2015-ben 702 kilogrammra emeltek. 1997-ben mg csak 600 kilogrammnl jrtunk, azaz 120 kilogramm a klnbsg 20 v alatt – igaz, akkoriban mg a versenyz tmegt is beleszmoltk az ssztmegbe.
Tbb zemanyag
Az autk megnvekedett lgellenllsa s tmege a fogyasztsra is hatssal van. Emiatt a szablyalkotk az eddigi 100-rl 105 kilogrammra nveltk a versenytv alatt maximlisan felhasznlhat zemanyag mennyisgt. Egyes plykon, s fleg az v els versenyein emiatt okozhat majd nmi fejtrst az zemanyaggal val gazdlkods – a mrnkk a tesztek sorn megllaptottk, az j motorok fogyasztsa nagyobb, mint vrtk. Ez tbb helysznen, gy Ausztrliban, Bahreinben vagy pp Szocsiban a versenyzket „vitorlzs” sprolsra knyszertheti.
Eltrltk a mdost pontok rendszert
2014-ben mg azzal a cllal vezettk be az gynevezett zsetonokat, hogy megfkezzk az rlt fejlesztst, s ezltal a kltsgeket is. A bonyolult, szurkolk szmra tlthatatlan, a mrnkk szempontjbl pedig tehernek rzett szisztma 2017-tl a mlt. Mindez azt jelenti, hogy a gyrtk szabadon vltoztathatnak erforrsukon a tl folyamn s a szezon alatt is.
Br a motorcserk szmt tovbbra is korltozzk, ezen engedmny sszessgben mgis pozitv hatssal brhat: a htrnyban lv gyrtk fejldst s felzrkzst eddig lasstotta a pontrendszer – mostantl ha g a hz, vlogathatnak az oltanyagok kztt…
Motorbntetsek
Idn sszesen 4 erforrst hasznlhatnak a versenyzk a 20 htvge alatt. A hat motorkomponens (bels gs motor, turb, MGU-K, MGU-H, energiatrol s vezrl elektronika) tovbbra is cserlgethet, a 4 pldnyon tl pedig az eddigi szisztmnak megfelelen jrnak a rajtbntetsek: az els 5. egysgrt 10, a tovbbi 5. egysgekrt 5-5 rajthelyes htrasorols – majd ugyanezen szisztma szerint a 6., 7., stb. egysgek esetn is.
A vltozst ezen a tren az jelenti, hogy az FIA 2017-tl tiltja a komponenshalmozst. Tavaly Spban Lewis Hamiltonnl azrt cserlt tbbszr is teljes hajtegysget a Mercedes, hogy az v htralv rszre legyen elegend komponense a rendszerben. Ezrt mondhatni „tmbstett” bntetst kapott, azaz a rajthelyeket kiszmoltk neki, de lnyegben egy bntetssel megszta: a rajtrcs vgrl indult.
A sportszablyzat 23.3. e) pontjt viszont idn jrafogalmaztk: „Ha egy versenyz egy esemnyen egynl tbb bntetst r j elemet kap, a ksbbi esemnyeken csak az utoljra hasznltat vetheti be bntetlenl.”
Mindez annyit jelent, hogy a versenyz hiba kapja meg egy htvgn az 5. s 6. erforrst, amennyiben a bntets htvgjn az utbbit hasznlja, az elbbi msik htvgn trtn jbli bevetsrt jra bntetst fog kapni.
Vltbntetsek
Egy vltnak a szablyok rtelmben tovbbra is 6 egymst kvet versenyhtvgt kell kiszolglnia, a versenyhtvgt ez esetben ugyanakkor szombat reggeltl, a 3. szabadedzstl szmtjk, azaz pntekenknt lehetsges bntetlenl cserlgetni, a szombaton s vasrnap hasznlthoz kpest rgebbi vltt az autba pteni.
Amennyiben a szombattl vasrnapig terjed idszakban az elrt 6 htvge lejrta eltt kell vltt cserlni, az rintett versenyzt 5 rajthelyes bntetssel sjtjk. Amennyiben egy versenyz az egyik futamon nem r clba, 6 versenyes peridusa lenullzdik, azaz a kvetkez alkalommal j vltt kaphat, fggetlenl attl, a rgi hny htvgt futott. Ehhez azonban az FIA technikai delegltjnak jvhagysa szksges.
Rajtok
2017-ben 100%-ig a versenyzn mlik majd a rajtols minsge – grik a mrnkk s maguk a versenyzk is. A legnagyobb vltozst ezen a tren az jelenti, hogy a 2016-ban hasznlt kett helyett mr csak egyetlen kuplungfl ll a rendelkezsre, melynek radsul a funkcija is mdosul. A kuplung a fl behzsval eddig nyitott llsba kerlt, azaz annak pozcija kzvetlenl a kuplung pozcijt szablyozta. Idn a fl llsa ezzel szemben az rkez forgatnyomatk mrtkt hatrozza meg, a mechanizmust pedig egy szoftver vezrli, amely adott nyomatkhoz meghatrozott kuplungllst rendel hozz.
Nehezt tnyezknt az FIA mindenfle segtsget elvett a versenyzktl: nem jellhetik ki elzetesen a fogspontot, a flnek pedig linerisan kell mozognia. „Mr nincs fogspont, amelyre r kell engednnk a kuplungot. rezni ugyan a fl ellenllst, de ha teljesen behzzuk, s ha teljesen kiengedjk, akkor is vgig ugyanolyannak rzdik” – magyarzta Pascal Wehrlein.
Ennek eredmnye a jval kiszmthatatlanabb rajtokban mutatkozik majd meg, melyeknek ezltal az eddiginl is meghatrozbb lehet a szerepk a versenyek alakulsban. Kivltkpp gy, hogy idn tbb rajtot fogunk ltni, mivel az ess versenyeken a biztonsgi auts fzisokat ll rajtok fogjk kvetni.
llrajtos jraindtsok a biztonsgi aut utn
Az elmlt vek kritiki utn 2017-tl nem lesznek repl rajtok a biztonsgi aut mgtt eltlttt idszakok utn az esfutamokon. Az ll rajtig megtett krk formcis krknek szmtanak, azaz a versenytvbl nem vonjk le ket.
Ha a rossz idjrsi viszonyok miatt kezddik a futam a biztonsgi aut mgtt, valamennyi autra esgumikat kell fltenni.
A boxutcbl rajtolk a mezny utn eredhetnek a prbakrk idejn, m ez nem ktelez szmukra. Miutn a biztonsgi aut kimegy, a tbbiek pedig eredeti helyzetknek megfelelen felsorakoznak a rajtrcsra, nekik vissza kell trnik a boxutcba, s onnan nekivgni a futamnak.
A biztonsgi aut bentlte alatt s killsakor tilos a kerkcsere. Aki mgis a boxba hajt, bntetst kap: a biztonsgi aut ideje alatt killnak a boxutcbl kell rajtolnia az jraindtsnl, mg a biztonsgi autt a boxba kvetk 10 msodperces „stop and go” bntetst kapnak.
Pozcicserre a biztonsgi auts fzisban csak egy esetben van md: ha a versenyz az eredeti rajtsorrendjnek vagy a felvezet krben elfoglalt helynek megfelel pozcit akarja visszavenni. Aki ezt nem teszi meg, a boxutcbl rajtol.