2017.03.24. 07:38
Gyorsabbak, szebbek, de a sorrend egyelőre nem változott. Lewis Hamilton elsőségével zárult az Ausztrál Nagydíj első szabadedzése. A két Mercedest a Red Bullok és a Ferrarik követék.
Hivatalosan is elkezdődött hát a 2017-es száguldás! Az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén 21 Celsius-fokos hőmérséklet, kicsit felhős, de az eső fenyegetésétől mentes időjárás fogadta a télen 20 tagúra zsugorodott, de az autókat tekintve alaposan megszínesedett mezőnyt.
A kezdés előtt a figyelem leginkább az idén immár rózsaszín valójában először alaposabban is szemügyre vehető Force Indiára, valamint a Red Bullra irányult. Utóbbi csapatnál nagy kérdés volt, a tesztek után milyen újításokkal áll elő – jelentjük, az RB13-as valóban megváltozott! Az új vezetőszárny mellett új légterelők kerültek fel az autó oldalára, vagány kinézetű váll-lemezek jelentek meg az oldaldoboz előtt, változott a légbeömlők mérete, és egy új padlólemezt is fölszereltek. Max Verstappen nem hazudott, versenygépe a megújulás ellenére is szemrevaló maradt!
A szezonban legelsőként Romain Grosjean volt az első versenyző, aki pályára hajtott, majd a fékhibákkal bajlódó Esteban Ocont leszámítva mindenki követte őt. Lewis Hamilton már ekkor panaszkodott a rádión: jelezte, kerékcsere helyett most egy cipőcserére lesz szüksége…
Az első mért körre jó 20 percet kellett várni. Az újonc Lance Stroll Williamse törte meg a csendet, amely a szuperlágy gumin 1:30,744 másodperces idővel nyitott. Nem sokkal később már Lewis Hamilton neve állt az első helyen, aki 1:26,478-as idejével máris jó 3,3 másodperccel volt gyorsabb a tavalyi első szabadedzésen futott leggyorsabb körnél (1:29,725). A Mercedesen a szuperlágy gumik voltak ekkor.
Az eredmények fokozatosan javultak, az események pedig felgyorsultak. Rövid ideig láthattuk a pálya mellett Daniel Ricciardót és Lewis Hamiltont is, megcsodálhattuk, hogyan ficeg a Haas igencsak hajlékony T-szárnya és cápauszonya, majd 35 perc után Valtteri Bottas egy 1:25,142-es körrel vette át a vezetést. Mögötte Ricciardo és Hamilton 0,4 másodpercen belül volt, Kimi Räikkönen pedig úgy került 0,8-es hátrányba, hogy Ferrariján a riválisokkal ellentétben nem szuperlágy, hanem lágy gumi volt.
Amikor eljött a pluszgumik visszaadásának ideje, a vezető négyes mögött Pérez, Massa, Sainz, Grosjean, Hülkenberg és Kvjat sorakozott. Két versenyzőnek nem volt még mért ideje féltávnál: Ocon a fékproblémák után egy installációs körig legalább eljutott, míg Stoffel Vandoorne autója üresen, szétszedve várakozott az emelőn. A McLaren hétvégéje tehát nem indult problémamentesen, jóllehet Fernando Alonso az edzés feléig azért hiba nélkül teljesített 10 kört, s a 12. helyen állt.
Némi nem kötelező szünet után a második „félidőben” végül Vandoorne és Ocon is megfutotta első köreit. A Mercedesnél eközben a szerelők lázasan tüsténkedtek Hamilton autója körül. A Mercedesről már a teszteken is hullottak le darabok a nem elég strapabíróra gyártott padlólemezről, ezúttal az oldalsó légterelőkkel adódott gond. Némi vizsgálódás és feszegetés után elő is kerültek a ragasztók…
De más csapatoknál is adódtak nehézségek. Jolyon Palmer Renault-ja például az emelőn várakozott (nem is tért aztán már vissza az erőátvitel hibája miatt), de Räikkönen és Vettel autója is üresen pihent. A négyszeres világbajnok neve mellett csupán 5 kör állt ekkor, és egészen az utolsó előtti helyig csúszott vissza. A hírek szerint azonban nem technikai hiba hátráltatta őket: egyszerűen úgy érezték, a pálya annyira koszos még, hogy nincs sok értelme a körözésnek.
Az utolsó félórába lépve Ezüstnyilak már ultralágy gumikat nyüstöltek. Bottas 1:24,803-ra, Hamilton 1:24,220-ra javított. Már az első 90 perc során kiderült, ezen a hétvégén máris megszülethet az első új körrekord: Sebastian Vettel valaha futott legjobb melbourne-i köre 1:23,5 volt. Nem sokkal később Bottasnak volt egy meleg helyzete: a 12-es kanyarban látogatta meg a kavicságyat. Csapattársa eközben 10 körös etapot teljesített a lila papucsokon, majd rajtgyakorlata után még mindig azokon folytatta a körözést.
A ferrarisok az utolsó negyed órához érkezve tűntek fel újra a pályán. Räikkönen szuperlágy gumin javított 1:25,3-ra, Vettel kevesebb mint egy tizeddel maradt el tőle. Hátrányuk több mint 1 másodperc volt a Mercedesszel szemben, a finn ráadásul 0,2-del elmaradt Bottas korábban futott legjobb szuperlágyas körétől is.
Az élmezőny sorrendjében végül már nem történt változás. Hamilton jó fél másodperces fölényben volt újdonsült csapattársával szemben, a két Red Bull közül Daniel Ricciardo bizonyult gyorsabbnak, míg a Ferrarik Max Verstappenhez hasonlóan már 1 másodpercen kívül voltak. Ők és a Ferrari azonban még nem használták az ultralágy abroncsokat.
A középmezőnyt Felipe Massa vezette, aki 0,6 másodpercet adott a 13. helyen záró Lance Strollnak, a legjobb tízbe még Rosmain Grosjean, Nico Hülkenberg és Sergio Pérez került. A McLarenek közül Fernando Alonso bizonyult a jobbnak, ám közel 3 másodperces hátránnyal csak a 14. helyig jutott. Stoffel Vandoorne eközben az utolsó helyen zárt.
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:24,220 22
2. Valtteri Bottas Mercedes 1:24,803 +0,583 25
3. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:24,886 +0,666 19
4. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:25,246 +1,026 19
5. Kimi Räikkönen Ferrari 1:25,372 +1,152 16
6. Sebastian Vettel Ferrari 1:25,464 +1,244 10
7. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:26,142 +1,922 28
8. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:26,168 +1,948 20
9. Nico Hülkenberg Renault 1:26,183 +1,963 15
10. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:26,276 +2,056 29
11. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:26,450 +2,230 24
12. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:26,514 +2,294 25
13. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:26,734 +2,514 29
14. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:27,116 +2,896 18
15. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:27,348 +3,128 30
16. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:27,656 +3,436 23
17. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:27,667 +3,447 20
18. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:28,539 +4,319 22
19. Jolyon Palmer Renault 1:28,585 +4,365 6
20. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:28,695 +4,475 14