2017.06.24. 14:29
Rekordgyanús mennyiségű kicsúszást, megpördülést és tolatást láthattunk az Azeri Nagydíj nyitónapján. A statisztikából kiderül, mely versenyzők hibáztak a legtöbbet, és mely kanyarok a legproblémásabbak.
A két szabadedzés során összesen 57 alkalommal lendült a sárga zászló Bakuban, egyszer virtuális biztonsági autóval, kétszer pedig piros zászlóval fogták vissza a mezőnyt. Bár erre vonatkozó információ nincs, az biztos, hogy ez az edzésnap a hibák szempontjából az utóbbi évek egyik listavezetője volt.
A vonatkozó statisztikákat a német Motorsport-Magazin gyűjtötte össze, és bár a sárga zászlós jelzések nem feltétlenül esnek egybe a vezetői hibákkal, beszédes adat, hogy a délutáni második gyakorlás 37 sárga zászlójából csupán egy volt köszönhető technikai hibának: Fernando Alonso váltóproblémája jelentette a kakukktojást. A több 36 esetben pályaelhagyás volt az ok.
Az első kanyarban volt a legtöbb elfékezés
A német szaklap kanyaronkénti statisztikát is közölt, melyből kiderül, a legtöbb bakit, 13-at az 1-es kanyarban láthattuk. 7-szer az első, 6-szor a második szabadedzésen csúsztak ki ott. A mutató nem meglepő, hiszen, a 2 kilométeres egyenes után e balkanyar előtt található a legkeményebb féktáv, melyen 2 másodperc alatt 4,6 G-erős is hat a versenyzőkre, s 340-ről nagyjából 120 km/órára lassulnak. A leglátványosabb hibát itt Max Verstappen vétette ott, aki túl későn döntötte el, hogy a kanyarbevétel helyett inkább a bukóteret kéne választania, s a falnak csapta Red Bullját.
A második legnehezebb kanyarnak a 3-as bizonyult, amely a második hosszú egyenes végén található, mely magába foglalja a második DRS-zónát is. Itt 320-ról 95 km/órára lassulnak az autók. Az első edzésen összesen 4-szer, a másodikon 6-szor lendült itt a sárga zászló.
A 8-as kanyarban is sok volt a hiba, és a nap három autótöréséből kettőre itt került sor. A pálya legkeskenyebb, bizonyos ponton mindössze 7 méter széles szakaszán és a lassú tempó (80 km/óra) ellenére könnyű hibázni, s ebben a magas kerékvetők is közrejátszanak. Délután összesen 8-szor sárgáztak ezen a helyen
Kanyarok és sárga zászlók pénteken (1. edzés/2. edzés):
1-es kanyar: 13 (7/6)
3-as kanyar: 10 (4/6)
8-as kanyar: 10 (2/8)
2-es kanyar: 9 (1/8)
15-ös kanyar: 7 (1/6)
4-es kanyar: 1 (0/1)
12-es kanyar: 1 (1/0)
Az edzésnap végén Sebastian Vettel még viccelődött is azon, hogy szinte a pálya összes bukóterét feltérképezte. „Pontosítanék: a 15-ösében nem jártam” – fűzte hozzá széles mosollyal. Az önirónia mögött azért némi bosszúság is lehetett: a bajnoki éllovas szokatlanul sokat hibázott, és mindenkinél többször idézett elő sárga zászlót: szám szerint 9-szer.
Ezzel Romain Grosjeant előzte meg eggyel, míg a „dobogó” harmadik fokára a csak délután szenvedő Lewis Hamilton állt fel.
Érdekesség, hogy a 20-ból mindössze 4 versenyző miatt nem lendült a sárga zászló a két edzés során. Ők Daniel Ricciardo (aki tavaly autót is tört itt), az újonc Lance Stroll, Nico Hülkenberg és Pascal Wehrlein voltak. Mindez persze nem jelenti azt, hogy egyikük sem vétett hibát, de olyan súlyosat nem, ami miatt figyelmeztetni kellett volna a társakat.
Versenyzők és sárga zászlók (1. edzés/2. edzés):
Vettel: 9 (2/7)
Grosjean: 8 (2/6)
Hamilton: 4 (0/4)
Palmer: 4 (2/2)
Alonso: 3 (0/3)
Vandoorne: 3 (1/2)
Verstappen: 3 (1/2)
Bottas: 2 (1/1)
Ericsson: 2 (0/2)
Massa: 2 (1/1)
Ocon: 2 (1/1)
Pérez: 2 (2/0)
Räikkönen: 2 (1/1)
Sainz: 2 (0/2)
Kvjat: 1 (0/1)
Magnussen: 1 (1/0)
A sok kicsúszásnak többféle oka van. Sokan a túl kemény gumikra panaszkodtak, melyeket a hektikus edzéseken, a pálya sajátosságai miatt, a meleg idő ellenére is nehéz volt munkára bírni. Ez megnehezítette az autók pályán tartását.
Romain Grosjeannak speciális problémája is volt: a fékekkel küzdött. „Egyáltalán nem éreztem őket” – magyarázta a Haas versenyzője. Sebastian Vettel eközben annak tudta be a sok hibát, hogy kevés a viszonyítási pont az egyforma kanyarokban. „Versenyzői szemszögből nehéz pálya ez, mert közel vannak a falak, és mind egyforma, ami miatt nincs viszonyítási pontod. Nem könnyű memorizálni a féktávokat, ami látszott is” – mutatott rá.
„Már nem is emlékszem, mikor használtam utoljára a hátramenetet, de ma háromszor is” – jegyezte meg. Az egyik legkomikusabb jelenetet a második edzés közepén láthattuk, amikor egyszerre csúsztak ki a 8-as kanyar bukóterébe Felipe Massával, aki aztán eltorlaszolta előtte a visszautat. „Egyenesen ment, az én gumim pedig blokkolt, és én is egyenesítettem. De elég sokáig tartott, mire megtaláltam a hátramenetet. A gombot vagy tizenötször nyomtam meg” – magyarázta Massa.
A trükkös 8-as
Ami a problémás 8-as kanyart illeti, Sergio Pérez a belső íven lévő kerékvetőt okolta a balesetéért, míg Jolyon Palmer elmondása szerint az ő hibája okát az jelentette, hogy rendkívül nehéz felmérni ott a féktávot. „Van, hogy irányításod alatt tartasz mindent, de lassúnak érzed magad, ezért a következő alkalommal egy kicsit jobban feszegeted a határt, és az már túl sok. A fékezés pengeélen táncolás. Én kicsit lassú voltam a nyolcasban, aztán egy kicsit később fékeztem, de blokkolt a kerekem, és egyenest a falnak mentem. Csak a fékezéssel kísérleteztem egy kicsit, de jött a blokkolás” – magyarázta a brit versenyző.
Vettel is hasonlótapasztalatokról számolt be. „Ma vagy hatvanszor teljesítettem azt a kanyart, és ebből harmincszor gondoltam úgy, hogy nem fogom bevenni Feszegeted a határokat, de ezen a helyen nagyon könnyű átlépni őket. Én párszor kihasználtam a dzsókeremet, és a bukóteret választottam. Nagyon szűk az a rész, és az emelkedőn fölfelé kell menned, a kanyart pedig vakon venni. És természetesen próbálsz a lehető legközelebb kerülni a falhoz” – magyarázta.
Érdekes lesz látni, hogy a folytatásban mennyire csökken a hibák száma Bakuban. A pálya felgumizódása talán segíthet, és talán a tét súlya is precízebbé teheti a versenyzőket. Vagy éppen hibába hajszolhatja őket. A múlt évben mindenesetre már láthattuk, hogy egy kaotikus délután milyen hatással lehet a mezőnyre. Akkor a GP2 versenyeit folyamatos balesetek és biztonsági autók jellemezték, amit látva az F1-es kollégák végül olyan óvatosak voltak vasárnap, hogy gyakorlatilag hibát sem láthattunk tőlük.