2017.06.24. 14:29
Rekordgyans mennyisg kicsszst, megprdlst s tolatst lthattunk az Azeri Nagydj nyitnapjn. A statisztikbl kiderl, mely versenyzk hibztak a legtbbet, s mely kanyarok a legproblmsabbak.
A kt szabadedzs sorn sszesen 57 alkalommal lendlt a srga zszl Bakuban, egyszer virtulis biztonsgi autval, ktszer pedig piros zszlval fogtk vissza a meznyt. Br erre vonatkoz informci nincs, az biztos, hogy ez az edzsnap a hibk szempontjbl az utbbi vek egyik listavezetje volt.
A vonatkoz statisztikkat a nmet Motorsport-Magazin gyjttte ssze, s br a srga zszls jelzsek nem felttlenl esnek egybe a vezeti hibkkal, beszdes adat, hogy a dlutni msodik gyakorls 37 srga zszljbl csupn egy volt ksznhet technikai hibnak: Fernando Alonso vltproblmja jelentette a kakukktojst. A tbb 36 esetben plyaelhagys volt az ok.
Az els kanyarban volt a legtbb elfkezs
A nmet szaklap kanyaronknti statisztikt is kzlt, melybl kiderl, a legtbb bakit, 13-at az 1-es kanyarban lthattuk. 7-szer az els, 6-szor a msodik szabadedzsen cssztak ki ott. A mutat nem meglep, hiszen, a 2 kilomteres egyenes utn e balkanyar eltt tallhat a legkemnyebb fktv, melyen 2 msodperc alatt 4,6 G-ers is hat a versenyzkre, s 340-rl nagyjbl 120 km/rra lassulnak. A legltvnyosabb hibt itt Max Verstappen vtette ott, aki tl ksn dnttte el, hogy a kanyarbevtel helyett inkbb a bukteret kne vlasztania, s a falnak csapta Red Bulljt.
A msodik legnehezebb kanyarnak a 3-as bizonyult, amely a msodik hossz egyenes vgn tallhat, mely magba foglalja a msodik DRS-znt is. Itt 320-rl 95 km/rra lassulnak az autk. Az els edzsen sszesen 4-szer, a msodikon 6-szor lendlt itt a srga zszl.
A 8-as kanyarban is sok volt a hiba, s a nap hrom auttrsbl kettre itt kerlt sor. A plya legkeskenyebb, bizonyos ponton mindssze 7 mter szles szakaszn s a lass temp (80 km/ra) ellenre knny hibzni, s ebben a magas kerkvetk is kzrejtszanak. Dlutn sszesen 8-szor srgztak ezen a helyen
Kanyarok s srga zszlk pnteken (1. edzs/2. edzs):
1-es kanyar: 13 (7/6)
3-as kanyar: 10 (4/6)
8-as kanyar: 10 (2/8)
2-es kanyar: 9 (1/8)
15-s kanyar: 7 (1/6)
4-es kanyar: 1 (0/1)
12-es kanyar: 1 (1/0)
Az edzsnap vgn Sebastian Vettel mg vicceldtt is azon, hogy szinte a plya sszes buktert feltrkpezte. „Pontostank: a 15-sben nem jrtam” – fzte hozz szles mosollyal. Az nirnia mgtt azrt nmi bosszsg is lehetett: a bajnoki llovas szokatlanul sokat hibzott, s mindenkinl tbbszr idzett el srga zszlt: szm szerint 9-szer.
Ezzel Romain Grosjeant elzte meg eggyel, mg a „dobog” harmadik fokra a csak dlutn szenved Lewis Hamilton llt fel.
rdekessg, hogy a 20-bl mindssze 4 versenyz miatt nem lendlt a srga zszl a kt edzs sorn. k Daniel Ricciardo (aki tavaly autt is trt itt), az jonc Lance Stroll, Nico Hlkenberg s Pascal Wehrlein voltak. Mindez persze nem jelenti azt, hogy egyikk sem vtett hibt, de olyan slyosat nem, ami miatt figyelmeztetni kellett volna a trsakat.
Versenyzk s srga zszlk (1. edzs/2. edzs):
Vettel: 9 (2/7)
Grosjean: 8 (2/6)
Hamilton: 4 (0/4)
Palmer: 4 (2/2)
Alonso: 3 (0/3)
Vandoorne: 3 (1/2)
Verstappen: 3 (1/2)
Bottas: 2 (1/1)
Ericsson: 2 (0/2)
Massa: 2 (1/1)
Ocon: 2 (1/1)
Prez: 2 (2/0)
Rikknen: 2 (1/1)
Sainz: 2 (0/2)
Kvjat: 1 (0/1)
Magnussen: 1 (1/0)
A sok kicsszsnak tbbfle oka van. Sokan a tl kemny gumikra panaszkodtak, melyeket a hektikus edzseken, a plya sajtossgai miatt, a meleg id ellenre is nehz volt munkra brni. Ez megneheztette az autk plyn tartst.
Romain Grosjeannak specilis problmja is volt: a fkekkel kzdtt. „Egyltaln nem reztem ket” – magyarzta a Haas versenyzje. Sebastian Vettel ekzben annak tudta be a sok hibt, hogy kevs a viszonytsi pont az egyforma kanyarokban. „Versenyzi szemszgbl nehz plya ez, mert kzel vannak a falak, s mind egyforma, ami miatt nincs viszonytsi pontod. Nem knny memorizlni a fktvokat, ami ltszott is” – mutatott r.
„Mr nem is emlkszem, mikor hasznltam utoljra a htramenetet, de ma hromszor is” – jegyezte meg. Az egyik legkomikusabb jelenetet a msodik edzs kzepn lthattuk, amikor egyszerre cssztak ki a 8-as kanyar bukterbe Felipe Massval, aki aztn eltorlaszolta eltte a visszautat. „Egyenesen ment, az n gumim pedig blokkolt, s n is egyenestettem. De elg sokig tartott, mire megtalltam a htramenetet. A gombot vagy tizentszr nyomtam meg” – magyarzta Massa.
A trkks 8-as
Ami a problms 8-as kanyart illeti, Sergio Prez a bels ven lv kerkvett okolta a balesetrt, mg Jolyon Palmer elmondsa szerint az hibja okt az jelentette, hogy rendkvl nehz felmrni ott a fktvot. „Van, hogy irnytsod alatt tartasz mindent, de lassnak rzed magad, ezrt a kvetkez alkalommal egy kicsit jobban feszegeted a hatrt, s az mr tl sok. A fkezs pengelen tncols. n kicsit lass voltam a nyolcasban, aztn egy kicsit ksbb fkeztem, de blokkolt a kerekem, s egyenest a falnak mentem. Csak a fkezssel ksrleteztem egy kicsit, de jtt a blokkols” – magyarzta a brit versenyz.
Vettel is hasonltapasztalatokrl szmolt be. „Ma vagy hatvanszor teljestettem azt a kanyart, s ebbl harmincszor gondoltam gy, hogy nem fogom bevenni Feszegeted a hatrokat, de ezen a helyen nagyon knny tlpni ket. n prszor kihasznltam a dzskeremet, s a bukteret vlasztottam. Nagyon szk az a rsz, s az emelkedn flfel kell menned, a kanyart pedig vakon venni. s termszetesen prblsz a lehet legkzelebb kerlni a falhoz” – magyarzta.
rdekes lesz ltni, hogy a folytatsban mennyire cskken a hibk szma Bakuban. A plya felgumizdsa taln segthet, s taln a tt slya is preczebb teheti a versenyzket. Vagy ppen hibba hajszolhatja ket. A mlt vben mindenesetre mr lthattuk, hogy egy kaotikus dlutn milyen hatssal lehet a meznyre. Akkor a GP2 versenyeit folyamatos balesetek s biztonsgi autk jellemeztk, amit ltva az F1-es kollgk vgl olyan vatosak voltak vasrnap, hogy gyakorlatilag hibt sem lthattunk tlk.