2017.07.14. 20:03
Valtteri Bottas századokkal gyorsabbnak bizonyult Lewis Hamiltonnál, s ezzel ő nyerte a Brit Nagydíj délelőtti gyakorlását. Sebastian Vettel először vitte pályára a pajzsot!
Hűvös, mindössze 15 Celsius-fokos, felhős idő fogadta a Forma–1 mezőnyét a Brit Nagydíj első szabadedzésén, de a pálya száraz volt. A legnagyobb figyelem Sebastian Vettelt övezte az első percekben, aki az FIA által fejlesztett új „pajzs” szélvédővel Ferrariján hajtott ki a garázsból.
Az már csütörtökön kiderült, hogy a fejvédő eddigi legesztétikusabb verziója sem könnyíti meg a versenyző ki- és beszállását, mozgásban viszont most tesztelték először a megoldást. A legnagyobb problémát az átlátszó plexi csillogása jelentheti, mely a nézők dolgát sem könnyíti meg, hiszen nem mindig teszi láthatóvá a versenyző sisakját. Belülről persze nyilván más a helyzet.
Vettel egyetlen kört teljesített a pajzzsal, visszafogott tempóval, majd miután visszatért a garázsba (és énekléssel köszöntötte egy születésnapos kollégáját…), már ki is szállt autójából, melyről leszerelték a pajzsot.
Az első 15 perc másik említésre méltó eseménye az volt, hogy Max Verstappen installációs köre után visszatérve túlhajtott a Red Bull garázsán, így szerelőinek kellett őt visszatolni. Miután ez is megtörtént, percekre némaság költözött a szeles pályára.
20 perc elteltével aztán megszülettek az első köridők: Kimi Räikkönen, Daniel Ricciardo és Max Verstappen egymást váltogatták az első helyen. A Red Bullokra a lágy, a Ferrarira a szuperlágy gumik kerültek föl, ennek ellenére az 1:30,957-es kört futó holland 12 ezreddel gyorsabbnak bizonyult finn ellenfelénél.
A Copse-kanyart elsőre még némi gázelvétellel teljesítették a versenyzők, ám Felipe Massa így is egy kicsit átlépet a határvonalon. A brazil a külső kerékvetőre futva ledarálta az oldalsó légterelőt a Williamséről, így a pálya azon szakaszán törmelék került az aszfaltra.
Pár perc elteltével Vettel is visszatért a pályára – már a szélvédő nélkül. A szuperlágy gumin a 4. helyre zárkózott föl, ám etapját egy kicsúszás miatt meg kellett szakítania. „Az autó rendben” – mondta a rádión megpördülése után. Azt a szett gumiját viszont sikerült elfékeznie, így a pluszabroncsok kötelező visszaadásának idejéig el is tűnt a garázsban.
Az élen ekkor már Valtteri Bottas állt, aki Lewis Hamiltonnal együtt a sárga Pirellikkel nyitott. Ők ketten egymásra licitálva srófolták egyre lejjebb a köridőket. Bottas lépett elsőként 1:30-on belülre, aztán 7 körös etapjuk végén 1:29,651 másodperces idővel, 0,146 másodperces előnnyel az ő vezetésével zárult az edzés első fele.
Mögöttük Verstappen 0,6-es, Ricciardo és Räikkönen 1,3-es hátránnyal következett, őket az újítások egész sorával fölszerelt Force Indiával Esteban Ocon, az ismét új Honda-motort használó Fernando Alonso, Sergio Pérez, Danyiil Kvjat és a saját első etapját hibájával lerövidítő Sebastian Vettel követte. A Kevin Magnussen helyére egy edzés erejéig beugró Antonio Giovinazzi a 18. helyet foglalta el ekkor, miközben Jolyon Palmert hazai versenyére is elkísérte ragaszkodó útitársa, a balszerencse: miután Renault-jával ezúttal is gondok adódtak, ő volt az egyetlen, aki mért idő nélkül állt ekkor.
A nem hivatalos szünet után a Mercedesek ott folytatták, ahol abbahagyták: a lágy gumikon, mindenkinél gyorsabban. Bottas 1:29,106 másodpercre javított, ami már 2,5 másodperccel volt jobb idő a tavalyi első edzés legjobbjánál, és 0,181-de a 2016-os pole-időnél. Hamilton 78 ezredre zárkózott fel a finnre.
Az ellenfelek szuperlágy gumin sem tudtak igazán közel férkőzni – az edzés hajrájában már versenyt szimuláló – Ezüstnyilakhoz. Verstappen fél másodpercre volt tőlük, Räikkönen 1:30,1-es, Vettel 1:30,5-ös időt ért el. A finnek volt egy látványos megcsúszása is, melynél autója kitörő hátulját éppen csak meg tudta fogni. Úgy tűnt, a Ferrarinak egyelőre nem igazán ízlik az angliai hűvös és szeles idő, és elsőre be kellett érniük a Mercedesek és Red Bullok mögötti 5-6. hellyel.
Mögöttük érdekesen alakult a sorrend. Fernando Alonso a szuperlágy gumin futott körével tűnt föl a 7. helyen. Bár később Danyiil Kvjat megelőzte őt, a McLaren szempontjából a spanyol 1,9 másodperces lemaradása, valamint Stoffel Vandoorne top 10-ben való felbukkanása is biztató hír lehet. Annak ellenére is, hogy versenyzői várhatóan újra büntetések egész sorát fogják megkapni a motorkomponensek cseréje miatt.
A két wokingi autó közé a csapattársával különböző aerodinamikai újításokat tesztelő Felipe Massa ékelődött a 9. helyre, ám a brazil autóján eggyel keményebb Pirellik voltak. A vezető 10-est Carlos Sainz és a két Force India követte, az Ausztriában megtáltosodó Haas egy kicsit visszaesett, a délelőtt folyamán több műszaki problémával is szembesülő Renault-k pedig csak a két Saubert tudták maguk mögött tartani.
Brit Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
1. Valtteri Bottas Mercedes 1:29,106 29
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:29,184 +0,078 29
3. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:29,604 +0,498 26
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:29,942 +0,836 19
5. Kimi Räikkönen Ferrari 1:30,137 +1,031 19
6. Sebastian Vettel Ferrari 1:30,517 +1,411 19
7. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:30,895 +1,789 21
8. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:30,993 +1,887 20
9. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:30,999 +1,893 26
10. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:31,041 +1,935 27
11. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:31,200 +2,094 24
12. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:31,210 +2,104 32
13. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:31,297 +2,191 33
14. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:31,610 +2,504 24
15. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:31,684 +2,578 24
16. Antonio Giovinazzi Haas-Ferrari 1:32,031 +2,925 24
17. Nico Hülkenberg Renault 1:32,171 +3,065 19
18. Jolyon Palmer Renault 1:32,450 +3,344 16
19. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:33,029 +3,923 23
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:33,399 +4,293 26