2017.07.14. 20:09
Nem nyerte el Sebastian Vettel és a Ferrari tetszését a Silverstone-ban először tesztelt pajzs fejvédő. A négyszeres világbajnok elmagyarázta, mi volt a gond vele.
Az FIA-nak eltökélt szándéka, hogy 2018-tól fejvédő eszközzel lássa el a Forma–1-es autókat, ennek jegyében pénteken Sebastian Vettel elsőként tesztelte a harmadik megoldásukat, az úgynevezett pajzsot. A pilótafülke elé szerelt átlátszó szélvédő esztétikai szempontból az eddigi legjobb megoldásnak tűnik – ám mint kiderült, egyelőre csak az esztétikum szól mellette…
„Nem hiszem, hogy nekem kellene beszélnem a mellette szóló érvekről. Ami az ellenérveket illeti, a ma délelőtt egy kicsit szédítőre sikerült. A kilátás előre nem a legjobb. Ez bizonyára a hajlásnak köszönhető, ami torzítja a képet” – magyarázta a négyszeres világbajnok a Sky Sportsnak.
Ezzel máris beigazolódni látszik, nem véletlenül tartottak a résztvevők leginkább a pajzs kilátásra gyakorolt hatásán. Miközben a Red Bull által tavaly kifejlesztett szélvédő jóval meredekebb szögben feküdt rá az orra, és szélesebb is volt, a Ferrari által a délelőtti szabadedzésen egyetlen körön használt pajzs laposabb és íveltebb. És arról még képet sem kaphattak, milyen hatásai vannak a láthatóságra egy villanyfényes vagy esős versenyen.
De nem ez volt az egyetlen probléma a megoldással. A leváló légáramlat is kellemetlenséget okozott. „Az egyenesekben erős volt a leáramlás, ami előre nyomta a sisakomat. Volt egy előzetes menetrendünk vele, de mivel nem tetszett, inkább egyből levettük” – szolgált az FIA számára kiábrándító hírrel Vettel.
A közvetítés során láthattuk, a versenyző kiszállását sem könnyítette meg a pajzs, ám a német úgy véli, ez csak kisebb probléma a többi mellett. „Az biztos, hogy nem segít. A be- és kiszállásnál sem, de az előbbi úgysem számít. A kiszállásnál szerintem csak megszokás kérdése. De nem ez a legfontosabb probléma.”
A brit Sky Sports technikai szakértője, Pat Symonds a múlt évben még a Williams technikai igazgatója volt, amikor csapatával megvizsgálták a fejvédő eszközök aerodinamikai hatásait. Őt egyáltalán nem lepték meg Vettel tapasztalatai. „A múlt évben elvégeztünk számítógépes folyadékdinamikai szimulációkat a szélvédővel, ami a mostani megoldás egy bizonyos variációja. És azt láttuk, hogy nagyon nagy hatása van, nemcsak a versenyzőre, a motor légbeömlőjére, a hátsó szárnyra. Ez most még egy elég éretlen technológia” – állapította meg, megerősítve, hogy a pajzs egyszerűen eltereli a levegőt az autó bukócsöve fölé, így a teljes aerodinamikát újra kell gondolni miatta.
A mögötte húzódó érveket persze Symonds is érti, mégsem hiszi azt, hogy reális célkitűzés az FIA részéről a 2018-as alkalmazás. „Pár évvel ezelőtt bevezették az új szénszálas bukósisakot, amelyet arra fejlesztettek ki, hogy ellenálljon egy negyed kilogrammos tárgynak 225 km/órás tempónál. Aztán jött a glória, amit húsz kilogrammal szemben tettek ellenállóvá, ha leesne egy kerék. Ez most egyfajta köztes megoldás, mely nagyjából öt kilogrammnak képes ellenállni. A projektet felgyorsították, miután kiderült, hogy a glória nem az, amire az F1-nek szüksége van. De hogy már készen áll-e a bevetésre, abban nem vagyok biztos” – állapította meg.
Ugyanígy látja ezt Christian Horner is, aki már a teszt előtt azt mondta, szerinte tanácsosabb lenne 2019-et a debütálás évének kijelölni. Az FIA viszont hajthatatlan: Charlie Whiting már közölte, ha a pajzs nem lesz bevetésre alkalmas, visszatérnek a glóriához.
Honer továbbra sem biztos abban, hogy ennyire erőltetni kell a fejvédőt. „Szerintem egy pontnál érdemes meghúzni a vonalat. A Forma–1-es egy nyitott autós kategória. A motorokra sem tesznek bukókeretet. Az a kérdés, milyen messzire mész a biztonságért. A biztonság rendkívül fontos, de ezeknek az autóknak a vezetése mindig veszélyes lesz valamennyire. Az a kérdés, mikor vesszük ki a versenyzőket is. Egy biztos: úgy olcsóbb lenne” – jegyezte meg viccesen a pajzsot egyébként az eddigi legszebb megoldásnak tartó Red Bull-főnök.