2018.03.10. 08:46
Véget ért a Forma–1 2018-as téli felkészülési időszaka. A két hét leggyorsabbjának a Ferrari bizonyult, a Mercedes meglepően hátul végzett a listán, a körszámot tekintve viszont sikerült visszahódítaniuk az elsőséget. Összesített eredmények.
Furcsa jelenség: Lewis Hamilton éppen csak befért a barcelonai tesztsorozat legjobb 8 helyezettje közé az összesített tabellán, Valtteri Bottas csak a 10., Max Verstappen pedig a már-már zavarba ejtő 20. pozícióban szerénykedik. Tökéletes illusztrációja ez annak, mennyire nem csak a köridők számítanak egy gyakorlás során.
Beszédes, hogy a táblázat utolsó oszlopában sorjáznak a 7-esek és 8-asok. A mezőny döntő többsége e két tesztnapon futotta a leggyorsabb körét, ekkor volt a legjobb a pálya állapota, s ekkor kerültek föl az autókra a legpuhább gumik is. Kivéve a Mercedest és a Red Bullt, akik bajnokesélyesként már vagy a korábbi napokban letudták teljesítményfelmérő köreiket, vagy inkább Ausztráliára hagyták azt.
Az első két helyen a Barcelonában 2007 óta futott két legjobb eredménnyel a Ferrarinak így viszonylag nagy az előnye a meglepetésre harmadik helyen végző Fernando Alonsóval szemben. Őket a 6. napon a gázba taposó Daniel Ricciardo, az ígéretesnek tűnő Renault-t kormányzó Carlos Sainz, valamint a nagy meglepetést okozó Haas és Kevin Magnussen követi.
Az utolsó két napon igencsak rákapcsoló amerikaiak a szakembereket is meglepték azzal, hogy a McLarenhez és a Renault-hoz csatlakozva a középmezőny élbolyába kapaszkodtak fel. Mégpedig úgy, hogy Magnussené a legkeményebb gumi a top 10-ben. De ugyanilyen üde meglepetés az is, hogy a Toro Rosso ennyire versenyképesnek tűnik a Honda-motorral, amellyel egyedül az utolsó nap végén adódott kisebb probléma.
A tabella alján a Williams, a Force India és a Sauber gyengébb produkciója már kevésbé érződik megtévesztésnek. A svájciak továbbra is sereghajtónak tűnnek, a tavalyi 4. helyezett bevallása szerint is még kiforratlan, félkész autót használt Barcelonában, Grove pedig nem keltett jó benyomást a pályán, ám eredményeiket némiképp legalább kozmetikázza a versenyzők által használt gumik típusa.
A 8 tesztnap összesített időeredményei:
Versenyző Csapat Legjobb köridő Gumi Nap
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:17,182 hiperlágy 7.
2. Kimi Räikkönen Ferrari 1:17,221 hiperlágy 8.
3. Fernando Alonso McLaren-Renault 1:17,784 hiperlágy 8.
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:18,047 hiperlágy 6.
5. Carlos Sainz Renault 1:18,092 hiperlágy 8.
6. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:18,360 szuperlágy 7.
7. Pierre Gasly Toro Rosso-Honda 1:18,363 hiperlágy 7.
8. Lewis Hamilton Mercedes 1:18,400 ultralágy 6.
9. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:18,412 ultralágy 8.
10. Valtteri Bottas Mercedes 1:18,560 ultralágy 6.
11. Nico Hülkenberg Renault 1:18,675 hiperlágy 7.
12. Stoffel Vandoorne McLaren-Renault 1:18,855 hiperlágy 7.
13. Brendon Hartley Toro Rosso-Honda 1:18,949 hiperlágy 8.
14. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:18,967 hiperlágy 8.
15. Charles Leclerc Sauber-Ferrari 1:19,118 hiperlágy 8.
16. Szergej Szirotkin Williams-Mercedes 1:19,189 lágy 8.
17. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:19,244 hiperlágy 7.
18. Robert Kubica Williams-Mercedes 1:19,629 szuperlágy 7.
19. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:19,634 hiperlágy 7.
20. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:19,842 lágy 7.
22. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:19,954 lágy 8.
23. Nyikita Mazepin Force India-Mercedes 1:25,628 közepes 1.
Vettel mindenki előtt, de csak a Mercedes 1000 kör fölött
A tesztek esetében talán valamivel fontosabb körszámok tekintetében már valamelyest megszokottabb az összkép. A versenyzők közül Sebastian Vettel lett a körrekorder a maga 9 versenytávjával és közel 3000 kilométerével. Őt a Mercedes párosa követi – Lewis Hamilton két versenytávval elmaradt csapattársától.
Az előző években nem volt megszokott, hogy Renault- vagy Honda-motoros versenyzőt látunk az első 5 között, ám most Pierre Gasly és Carlos Sainz jóvoltából ez is megtörtént.
A legkevésbé felkészültnek furcsamód a két legrutinosabb résztvevő, Kimi Räikkönen és Fernando Alonso vallhatja magát, előbbi a balszerencse, utóbbi a műszaki hibák áldozata lett. A tapasztalatlanabbak közül Gasly mellett az újonc Charles Leclerc elégedett lehet köradagjával, Szergej Szirotkin és Lance Stroll már kevésbé.
A versenyzők által teljesített körök, kilométerek:
Versenyző Csapat Kör Km
1. Sebastian Vettel Ferrari 643 2 993,165
2. Valtteri Bottas Mercedes 584 2 718,520
3. Lewis Hamilton Mercedes 456 2 122,680
4. Pierre Gasly Toro Rosso-Honda 452 2 104,060
5. Carlos Sainz Renault 444 2 066,820
6. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 419 1 950,445
7. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 411 1 913,205
8. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 381 1 773,555
9. Charles Leclerc Sauber-Ferrari 375 1 745,625
10. Esteban Ocon Force India-Mercedes 372 1 731,660
11. Brendon Hartley Toro Rosso-Honda 370 1 722,350
12. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 364 1 694,420
13. Szergej Szirotkin Williams-Mercedes 354 1 647,870
14. Nico Hülkenberg Renault 351 1 633,905
15. Lance Stroll Williams-Mercedes 343 1 596,665
16. Stoffel Vandoorne McLaren-Renault 336 1 564,080
17. Sergio Pérez Force India-Mercedes 317 1 475,635
18. Romain Grosjean Haas-Ferrari 314 1 461,670
19. Kimi Räikkönen Ferrari 286 1 331,330
20. Fernando Alonso McLaren-Renault 263 1 224,265
22. Robert Kubica Williams-Mercedes 122 567,910
23. Nyikita Mazepin Force India-Mercedes 22 102,410
A csapatok közül már-már hagyomány, hogy a Mercedes teljesíti a legtöbb kilométert. Egyedül ők jutottak 1000 kör fölé ám a Ferrari nem megbízhatósága, inkább Räikkönen balszerencséje miatt maradt csak el tőle. Kalapemelést érdemel az első teszthetet még a legszorgalmasabbként záró Toro Rosso és a Honda.
A sor végén toporgó McLaren már hozzászokhatott ahhoz, hogy övé a legkevesebb kör – Fernando Alonsóék távolsága kevesebb mint 60%-a a Mercedesének.
A csapatok által teljesített körök, kilométerek:
Csapat Megtett kör Megtett km
1. Mercedes 1 040 4 841
2. Ferrari 929 4 324
3. Toro Rosso-Honda 822 3 826
4. Willams-Mercedes 819 3 812
5. Renault 795 3 701
6. Sauber-Ferrari 786 3 659
7. Red Bull-TAG Heuer 783 3 645
8. Force India-Mercedes 711 3 310
9. Haas-Ferrari 695 3 235
10. McLaren-Renault 599 2 788
A motorgyártók között ezúttal igen szoros volt a küzdelem. A Mercedes 700 kilométerrel előzte meg a Ferrarit, a Renault lemaradása három versenytáv. Mivel a Honda a három csapatot erőforrással ellátó riválisaival ellentétben csak a Toro Rossóval dolgozik, nagy hátránya nem meglepő. Az ő teljesítményüket ennélfogva az egy istállóra jutó kilométerek minősítik leghitelesebben. Ilyen összevetésben egyedül a Mercedes előzi meg őket, a Ferrarit majd’ 100 kilométerrel.
Az erőforrások által teljesített körök, kilométerek:
Motor Megtett kör Megtett km
1. Mercedes 2 570 11 963
2. Ferrari 2 410 11 219
3. Renault 2 177 10 134
4. Honda 822 3 826