2018.03.10. 08:47
A Pirelli elárulta, mekkora időkülönbségek voltak Barcelonában az egyes gumitípusok között. Az adataik segítségével kapott korrigált eredmények érdekes képet festenek az erősorrendről.
Összesen öt különböző gumitípust használt a mezőny a barcelonai két hétben, és bár a legtöbb versenyző a legpuhább hiperlágyon érte el a kétheti legjobb eredményét, az abroncsok közti különbségek így is alaposan nehezítik az idők kiértékelését. A Pirelli e bizonytalanságban próbált némi tájékozódási pontot adni azzal, hogy megosztotta, becsléseik és tapasztalataik alapján mekkora az idődifferencia a papucsok között Barcelonában.
A skála a következőképpen alakul: a közepes és a lágy között 0,8 másodperc, a lágy és az ultralágy között 0,4 másodperc, a szuperlágy és az ultralágy között 0,6 másodperc, az ultralágy és a hiperlágy között pedig 0,7-0,8 másodperc van. Mindez azt jelenti, hogy a legpuhább gumi legalább 2,5 másodperccel jobb a közepesnél. A kemény típus azért nincs a listán, mert azt a két hétben senki sem használta komoly etapokon.
Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója elmondta, a fenti értékeket a csapatoknál mért eredmények átlaga adta meg, vagyis a differenciák istállónként változhatnak, attól függően, melyik autó hogyan bánik a gumikkal.
Az olasz hozzátette, könnyű dolguk nekik sem volt a kiértékeléssel az újraaszfaltozás miatt, mely elvette korábbi támpontjaikat. „A pálya teljesen más lett a régi változatához viszonyítva. A korábbi jelentősen koptatta a gumikat, a keményebb keverékekre volt alkalmas. A mostani aszfaltfelület simább, nincs akkora kopás, sem elhasználódás, a tapadás viszont így is jó” – nyilatkozta.
A Pirelli megadott adatait nem árt óvatosan kezelni. Ha az összesített teszteredményeket korrigáljuk a gumik közti időkülönbségek alapján, legalábbis kapunk pár furcsa eredményt. Például Kevin Magnussen elsőségét...
A valódi legjobb körök:
Versenyző Csapat Legjobb köridő Gumi Nap
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:17,182 hiperlágy 7.
2. Kimi Räikkönen Ferrari 1:17,221 hiperlágy 8.
3. Fernando Alonso McLaren-Renault 1:17,784 hiperlágy 8.
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:18,047 hiperlágy 6.
5. Carlos Sainz Renault 1:18,092 hiperlágy 8.
6. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:18,360 szuperlágy 7.
7. Pierre Gasly Toro Rosso-Honda 1:18,363 hiperlágy 7.
8. Lewis Hamilton Mercedes 1:18,400 ultralágy 6.
9. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:18,412 ultralágy 8.
10. Valtteri Bottas Mercedes 1:18,560 ultralágy 6.
11. Nico Hülkenberg Renault 1:18,675 hiperlágy 7.
12. Stoffel Vandoorne McLaren-Renault 1:18,855 hiperlágy 7.
13. Brendon Hartley Toro Rosso-Honda 1:18,949 hiperlágy 8.
14. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:18,967 hiperlágy 8.
15. Charles Leclerc Sauber-Ferrari 1:19,118 hiperlágy 8.
16. Szergej Szirotkin Williams-Mercedes 1:19,189 lágy 8.
17. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:19,244 hiperlágy 7.
18. Robert Kubica Williams-Mercedes 1:19,629 szuperlágy 7.
19. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:19,634 hiperlágy 7.
20. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:19,842 lágy 7.
22. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:19,954 lágy 8.
23. Nyikita Mazepin Force India-Mercedes 1:25,628 közepes 1.
Köridők a gumik közti különbségek korrekciójával:
Versenyző Csapat Legjobb köridő Nap
1. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:17,060 7.
2. Sebastian Vettel Ferrari 1:17,182 7.
3. Kimi Räikkönen Ferrari 1:17,221 8.
4. Szergej Szirotkin Williams-Mercedes 1:17,489 8.
5. Lewis Hamilton Mercedes 1:17,700 6.
6. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:17,712 8.
7. Fernando Alonso McLaren-Renault 1:17,784 8.
8. Valtteri Bottas Mercedes 1:17,860 6.
9. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:18,047 6.
10. Carlos Sainz Renault 1:18,092 8.
11. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:18,142 7.
12. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:18,254 8.
13. Pierre Gasly Toro Rosso-Honda 1:18,363 7.
14. Robert Kubica Williams-Mercedes 1:18,542 7.
15. Nico Hülkenberg Renault 1:18,675 7.
16. Stoffel Vandoorne McLaren-Renault 1:18,855 7.
17. Brendon Hartley Toro Rosso-Honda 1:18,949 8.
18. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:18,967 8.
19. Charles Leclerc Sauber-Ferrari 1:19,118 8.
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:19,244 7.
22. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:19,634 7.
23. Nyikita Mazepin Force India-Mercedes 1:23,128 1.
Mindez persze csak játék. Ennél már valamivel érdekesebb eredményt hoz, ha a differenciákat az egyes napok végeredményeinél vesszük számításba. Ez alapján Daniel Ricciardo pénteki 1:18,327-es szuperlágyas köréből például 1:17,027-es eredmény lesz, azaz 0,194-del jobb idő, mint Kimi Räikkönen aznapi legjobbja.
Valtteri Bottas 1:18,825-ös közepes gumis köre viszont még ezt is túlszárnyalná: 1:16,325 lenne belőle.
A finn csütörtökön a közepes gumin érte el legjobb idejét, abból levonva a 2,5 másodperces gumikülönbséget, 1:17,032-es időt kapnánk, szintén jobbat Vettel legjobbjánál. Mindezt ráadásul Bottas egy versenyszimuláció közben érte el. Csapattársa, Lewis Hamilton szintén közepesen futott idejét átszámítva ismét 17-en belüli eredményt kapunk: 1:16,796.
De az élmezőny mögött is érdekesen alakulna a sorrend. Fernando Alonso hiperlágyon 1:17,784-et futott. Romain Grosjean a Haasszal az ultralágy keveréket használta, ám ha az azon elért idejét korrigáljuk, 1:17,712-t kapunk, vagyis hajszállal jobb kört a McLarenénél. Magnussen 1:17,0-s idejét pedig már fenti táblázatunkban közöltük.
A 7. tesztnap korrigált végeredménye:
Versenyző Csapat Idő
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:16,796
2. Valtteri Bottas Mercedes 1:17,032
3. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:17,060
4. Sebastian Vettel Ferrari 1:17,182
5. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:18,142
6. Robert Kubica Williams-Mercedes 1:18,329
7. Pierre Gasly Toro Rosso-Honda 1:18,363
8. Nico Hülkenberg Renault 1:18,675
9. Carlos Sainz Renault 1:18,725
10. Stoffel Vandoorne McLaren-Renault 1:18,855
11. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:19,244
12. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:19,562
13. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:19,634
A 8. tesztnap korrigált végeredménye:
Versenyző Csapat Idő
1. Valtteri Bottas Mercedes 1:16,325
2. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:17,027
3. Kimi Räikkönen Ferrari 1:17,221
4. Szergej Szirotkin Williams-Mercedes 1:17,429
5. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:17,712
6. Fernando Alonso McLaren-Renault 1:17,784
7. Carlos Sainz Renault 1:18,092
8. Lewis Hamilton Mercedes 1:18,164
9. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:18,254
10. Brendon Hartley Toro Rosso-Honda 1:18,949
11. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:18,967
12. Charles Leclerc Sauber-Ferrari 1:19,118
Ha teljesen hiteles képet nem is adnak adataik, a Pirelli segítségével valamelyest mégis közelebb juthatunk annak megértéséhez, miért is gondolják olyan sokan, hogy az élmezőnyben a Mercedes van lépéselőnyben, mögöttük pedig a McLaren és a Renault mellett már a Haas is beleszólhat a maradék helyezésekért folyó küzdelembe.
Van viszont egy jó hírünk: már csak két hét, és végre e számolgatásra sem lesz szükségünk!