Adrian Newey (1958.December 26.-)egy brit Formula 1-es mérnök.Ő nyerte el legtöbbször ( kilencszer ) a Konstruktőri világbajnoki cimet,és ő az egyetlen tervező aki három külömbőző autóval érte ezt el.Jelenleg a Red Bull Racing csapatának a főmérnöke.Azé a csapaté,aki 2010 óta háromszor nyerte el a Konstruktőri világbajnoki cimet.Newey dolgozott mind a Formula 1-ben mind az IndyCar Series-ban,mint mérnök,és itt is nagy sikereket ért el.A száguldó cirkuszba csak a '80-as években "szállt" be.Ezek után Newey elkezte megalkotni a világbajnoki cimeket nyerő Williams és a '80-as évek közepétől szinte verhetetlen McLaren F1 autóit.2006-ban átszerzödött a Red Bull Racing-hez.Kis idő elmúlásával a csapat nemcsak a egyéni,de a konstrüktöri kupát is begyűjtőtte egymás után háromszor (2010, 2011,2012,).
Sebastian Vettel és Mark Webbervezették a Red Bull RB6-ot a 2010-es Maláj Nagydíjon. Vettel nyerte a Red Bullal az egyéni és a konstrüktöri címet ebben az évben.Sebastian Vettel átvette a második címét is2011-ben vezetett Red Bull RB7-esel.Sebastian Vettel a harmadik egymást követő címet, 2012-ben a Red Bull RB8-sal érte el. Annak ellenére, hogy a biztositékként a Red Bull Racing bejelentette, november 8-án, hogy 2005-ben Newey is csatlakozik a csapathoz.The Guardian számolt be arról, hogy Newey kapna 10 millió dollárt évente a Red Bull Racingtől,amelyet a Red Bull tulajdonában lévő osztrák energiaital milliárdos Dietrich Mateschitz fizett neki, miután a McLaren zsörtölődött a növekvő illetményen a szerződés megújítása érdekében. Newey aligha befolyásolta a 2006-os autó és a Red Bull a szezon kezdeti rossz eredmények, miután két pontjuk volt hat versenyen. Azonban a csapatvezető pilótája, David Coulthard, aki sikeresen hajtott Newey által tervezett autójában ,sikeresen lenyomta Williamst és a McLarent,és sikerült biztosítani a harmadik sort, és gyűjtött hat pontot a Monaco Grand Prix-en.A 2007-es Red Bull az ő design-je hajtotta a Renault RS26 motor-t, mint a Ferrari 056-os szerödést átadták a Scuderia Toro Rosso-nak, a Red Bull Racing "B csapatának". Az autó meglehetősen gyors, de inkább megbízhatatlan volt, mivel hétszer kiesett a 17 versenyen. Mindazonáltal,mivel kizárás a McLaren-Mercedes-t,elérte a Red Bull az ötödik helyet a 2007-es konstruktőri bajnokságon.A műszaki igazgató Adrian Newey és Geoff Willis megjegyezte, hogy a 2008-as szezonra a legkomplikáltabb design-et görditi ki a gyár. A szezon jól indult a csapat számára, és Mark Webber egymásután ötször szerzett pontott ,és dobogós lett Montrealban. A Red Bull a heves csatában a negyedik helyezett lett a konstruktőri bajnokságon. Még a Toro Rosso-nak is sikerült jobb eredményt elérnie a szezon végén. Az Newey által tervezett 2009-es autó jelentette a nagy előre lépést és teljesítmény javulást a csapatnak,hiszen sikerült egy első és egy második helyet szerzniük a shanghai nagydijon,és a Brit Nagydíjon,ahol Sebastian Vettel nyert és ezzel két győzelme volt.A Red Bull a szezont egy kellemes második konstüktör bajnoki hellyel fejezte be . A 2010-es Red Bull autó (az RB6) jól kezdte a szezont is, és kiderült, hogy a legjobb a csaptok közül, és megnyerte a konstruktőrök bajnoki címét. Ez volt 15-ből a lehetséges 19 pole pozíciót. A 2010-es brazil nagydijon, a Red Bull megnyerte a 2010-es konstruktőri bajnokságot. 2010.November 14.-én, amikor a Red Bull megnyerte az egyéni világbajnoki címet Sebastian Vettellel.Newey lett az egyetlen olyan F1-es tervező,aki megnyerte konstruktőri bajnokságot három különböző F1-es csapattal nyerte el A 2011-es RB7 a RB6 sebességére és megbízhatóságára épült, így az egyértelműen domináns autók közé tartozott. Az autó 18 pole pozíciót szerzett és nyert 12 versenyt. 2011.Október 11.-én a Red Bull megnyerte az egyéni világbajnoki cimet,amelynek köszönhetően Sebastian Vettel a legfiatalabb kétszeres bajnok lett az F1 történetében. Red Bull kikövetelte magáának a konstrüktöri világbajok cimet 2011.Október 16.-án,Dél-Koreában. A következő évben, annak ellenére, hogy a kezdeti aggodalmak miatt az autónak fölényes és szigorú kihívást jelentett a Ferrari,és Fernando Alonso, a Red Bull és Sebastian Vettel ismét azt állította,hogy bajnok lesz. 2012-es autó az RB8-as volt.Az elődjeihez hasónlóan megállithatlan volt,de nem túl megbizható.Úgyanis Sebastian Vettel,habár megnyerte harmadik egyéni világbajnoki cimét,kétszer esett ki váltőmű hiba miatt.Ezt követően Fernando Alonso 42 pont elönyre tett szert.Vettel egy kitünő hajrá után megforditott az állást,és a brazil nagydijon már harmadszorra avatták bajnokká.Egymás utáni három győzelmével (2012-es szingapúri nagydíj,2012-es koreai nagydíj,és az 2012-es indiai nagydíj) 75 pontot gyűjtve ,nemcsak az egyéni,de a konstrüktöri cimhez is elég pontot gyűjtött.Newey lett az egyetlen olyan F1-es tervező,aki megnyerte konstruktőri bajnokságot három különböző F1-es csapattal nyerte el.
|