A versenyhtvge
A Forma-1-es versenyhtvge t esemnybl ll ssze: pnteken kt msfl rs, szombaton egy egyrs szabadedzst tartanak, amelyen a csapatok az aut belltsait, j fejlesztseit prbljk ki. Szombat dlutn tartjk a rajtsorrendet meghatroz kvalifikcit, mg magt a nagydjat vasrnaponknt rendezik.
A kvalifikci
A kvalifikci vagy ms nven idmr edzs eredmnye hatrozza meg a futam rajtsorrendjt. Az egyrs edzs hrom szakaszra (Q1, Q2, Q3) tagoldik, az els 20 perces rszben a teljes mezny fut, a vgn a leglassabb ht pilta bcszik, a msodik, 15 perces menetben szintn ugyanennyien, a 10 perces zrszakaszban mr a top10 helyeit osztjk ki.
A versenyre nem kvalifikl mindenki automatikusan: a Q1-ben futott leggyorsabb kr 107 szzalkt sem teljest autk elvileg nem indulhatnak vasrnap, br a versenybrk mltnyossgi alapon engedlyezhetik a rajtot. A top10-be bejut s ott mrt krt teljest piltknak vasrnap azzal a gumiszettel kell rajtolniuk, amelyen legjobb idejket teljestettk.
A futam
A Forma-1-es futam alapesetben llrajttal indul. A versenytv 305 km, plusz az utols kr befejezshez szksges tvolsg (a plyk hossztl fggen 40-80 kr). Az F1-es verseny normlis esetben legfeljebb 2 rt tarthat, ha a futamot meg kell szaktani, akkor a sznettel egytt maximum 4 rs lehet.
A nagydjon az els 10 kap pontokat. Ha a mezny nem jut el a versenytv 75 szzalkig, a szoksos pontrtkek felt osztjk ki.
Vilgbajnoksg, pontrendszer
A Forma-1-es vilgbajnoksgban kt bajnoksg fut prhuzamosan, egyrszt a piltk egyni kzdelme, msrszt a csapatok - pontosabban konstruktrk kzdelme zajlik. A vgs sorrendet az sszes nagydjon szerzett pontok sszege hatrozza meg.
A futamokon az els tz versenyz kap pontot (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1), a konstruktri bajnoksg eredmnyt a csapatok kt piltja ltal szerzett pontok sszeadsval szmtjk.
Az idny alatt pontot nem szerzett piltk s csapatok sorrendjt a legmagasabb helyezs dnti el s ugyanez igaz a pontegyenlsgre is.
Versenybrk, bntetsek
Az F1 sport- s mszaki szablyait a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) hozza s tartatja be. Az autk mszaki szablyossgt az FIA ellenrei vizsgljk, a piltk ltal vagy a csapatok ltal elkvetett szablytalansgokat els krben a htvgre kijellt stewardok szankcionljk, ha kell. A versenybri testlet 3+1 fbl ll, az FIA hrom embert tancsadknt egy korbbi, jelents tapasztalattal rendelkez autversenyz segti.
A versenyeken a leggyakoribb bntetsek a bokszutca-thajts vagy az n. stop&go, amikor a vtkes piltnak 10 msodpercet vrakoznia is kell. Ezeket a futam utn is ki lehet osztani, ebben az esetben 10 s 20 msodperces idbntetsnek felelnek meg. Utlagos bntetsknt alkalmazhat a kvetkez futamra rvnyes t-tz helyes rajtbntets, de pnzbrsgot is kaphatnak a versenyzk vagy a csapatok. Kirv esetekben alkalmazhat diszkvalifikci, egy vagy tbb versenytl val eltilts s akr a vilgbajnoksgbl val teljes kizrs is.
A versenyhtvge lebonyoltst az FIA ltal deleglt versenyigazgat vgzi, kollgival kzsen tli meg a plya llapott, indtja, felfggeszti vagy leinti a futamot, ad figyelmeztetseket a rsztvevknek. A versenyigazgatsg jelzseit alapveten zszljelekkel kzlik a plyn tartzkod piltk fel, termszetesen ma mr a rdi s az autk kormnyba beptett jelzfnyek is segtenek.
A zszlk
A Forma-1-es versenyeken szmos sznes zszl kerlhet el, mindegyik mst s mst jelent. A srga veszlyre, vatossgra int, s a plya adott szakaszn tiltja az elzst. A dupla srga ennek hangslyosabb vltozata. A srga-piros cskos zszl a plya felletn lv veszlyt (olaj, trmelk) jelzi. Ezeket zld zszl lengetse oldja fel.
A kk zszl a lass (lekrztt) versenyzket figyelmezteti arra, hogy mgttk gyorsabb versenyz rkezik, elengedse ktelez.
A piros zszl az edzs vagy futam megszaktst, felfggesztst jelenti, a fehr a futam utols krt jelzi, mg a kocks zszl az esemny teljes lezrst mutatja.
Elkerlhet mg az tlsan osztott fekete-fehr zszl, amely sportszertlen viselkedsre figyelmezteti a rajtszmmal azonostott piltt, a fekete alapon narancs kr mszaki hiba miatt rendeli a bokszutcba a szmmal azonostott autt, mg a teljes fekete lobog a versenyz azonnali kizrst jelenti.
A zszljelzseket a legtbb modern plyn LED-es fnytblkon is megjelentik, ahogy a versenyigazgatsg ltal elrendelt biztonsgi auts szakaszt is.
A biztonsgi aut
A biztonsgi aut (safety car, SC) baleset vagy a plya ms okbl versenyzsre rszlegesen alkalmatlan llapota idejn gurul be. A meznynek ekkor fel kell sorakoznia az SC mgtt, majd meghatrozott kridhz kell tartania magt. Az elzs ilyenkor tilos, csak a lekrztt, "rossz pozciban" lv autk mehetnek krbe, hogy a mezny vgn helykre kerljenek.
A biztonsgi auts szakasz alatt a bokszutca ltogathat, de bntetsek letltsre nem hasznlhat.
A biztonsgi aut tvozst egy krrel elbb jelzik, a futam jraindulst az SC killsa utn a versenyt vezet pilta felvezetse mellett replrajttal hajtjk vgre.
A gumik
Az F1-ben szraz krlmnyek kztt minta nlkli, n. slick gumikat hasznlnak. A sportg szlltja, a Pirelli ngyfle keverket gyrt ezekbl (szuperlgy - piros, lgy - srga, kzepes - fehr, kemny - szrke), a versenyhtvgkre pedig kettt-kettt szllt kzlk. A gyrt ktfle, bordzott fellet esgumit is knl, az tmeneti a zld, az extrm ess a kk jelzst kapja.
A szraz gumikbl piltnknt 11 garnitrt kapnak a csapatok (6 kemnyebb, 5 lgyabb), de a szabadedzsek utn vissza kell szolgltatni nhnyat, az idmrre s a versenyre sszesen 3-3 szett marad a kt keverkbl. Ha a futam szraz krlmnyek kztt zajlik, a versenyzknek legalbb egyszer minkt keverket hasznlniuk kell a versenyen. Ha a plyt hivatalosan is nedvesnek nyilvntja a versenyigazgatsg, a szraz keverkekre vonatkoz elrs automatikusan hatlyon kvl kerl.
zemanyag, tankols
Ms szriktl eltren F1-ben a htkznapi utcai autkban alkalmazotthoz nagyon hasonl benzint hasznlnak, az zemanyag nhny klnleges adalkanyagtl eltekintve megegyezik a hagyomnyos benzinnel, egy Forma-1-es aut akr egy sima kton is tankolhatna.
Az F1-ben a nyolcvanas vekben vlt bevett a futam kzbeni jratankols, amely jcskn kitgtotta a stratgiai lehetsgeket, ezt azonban a 2010-tl biztonsgi s kltsgcskkentsi okokbl betiltottk, az autk ma teli tankkal kezdik a futamot.
Motorok, sebessgvltk
A Forma-1-es autk 2006 ta 2,4 literes V8-as motorokat hasznlnak, a szabvny 2014-ben vltozik majd, amikor 1,6 literes turbs V6-osk vltjk a mostani erforrsokat.
A motorok rdemi fejlesztst a 2007-es idny vgn kltsgcskkentsi okbl befagyasztottk, azta pedig a ktelez lettartamukra is szletett elrs. Eszerint egy versenyz legfeljebb nyolc j motort hasznlhat egy szezonban. Ha ezen fell jabb friss erforrs kerl az autba, azrt minden egyes alkalommal tzhelyes rajtbntets jr.
Hasonl szably vonatkozik a sebessgvltkra: ezeknek az alkatrszeknek az elrs szerint t versenyhtvgt (pontosabban idmrt plusz futamot) kell kibrniuk csere nlkl. Az ennl korbbi csere minden egyes alkalommal thelyes rajtbntetst jelent. Ha egy versenyz mszaki hiba vagy egyb kls ok miatt kiesik a futamon, a kvetkez versenyre szankci nlkl kaphat j sebessgvltt.
A KERS s a DRS
A Forma-1-ben 2009-ben vezettk be, majd 2011 ta hasznljk ltalnosan a mozgsienergia-visszanyer rendszert, a KERS-t. A berendezs a fkezsnl felszabadul energit trolja egy akkumultorban, amelyet gombnyomssal hasznlhat fel a pilta. A KERS krnknt legfeljebb 6,6 msodpercig ad plusz 80 lert, jabb hasznlata a clvonalon val thalads utn lehetsges.
Az F1-ben az elzsek elsegtsre 2011-ben bevezettk a lgellenlls cskkentsvel a vgsebessget nvel rendszert, az n. DRS-t. A megolds lnyege, hogy a hts szrny fels lapjnak nyitsval cskken az aut lgellenllsa, ezzel pedig n a sebessge.
Az edzseken s az idmrn a piltk szraz krlmnyek kztt gyakorlatilag korltozs nlkl hasznlhatjk a rendszert, de a versenyre mr szigor elrsok vonatkoznak.
A futamon a DRS-t csak az FIA ltal elre kijellt szakaszon vagy szakaszokon lehet bevetni. Ezek ltalban egyeneseken, 600 mter hosszan helyezkednek el. A szrny nyitsnak felttele, hogy az ldz aut egy msodpercnl kisebb htrnnyal kvesse a msikat a mrsi pontnl. Ha ez fennll, az elsre meghatrozott aktivcis ponton nyithatja a DRS-t, amely aztn az els fkezsig marad les, akr sikerlt az elzs, akr nem.
Az FIA szimpla, dupla vagy kt egymstl fggetlen DRS-znt is kijellhet a plykon. A ketts znknl vagy egy mrsi pont utn lehet ktszer hasznlni az eszkzt, vagy mindkt zna eltt van egy-egy mrsi pont. A futam els kt krben s hivatalosan essnek nyilvntott krlmnyek kztt tiltott a DRS.
|