Hromrs vrakozs, tncols, csnakzs, tekzs s beszlgets utn vgre eldlt: elmarad az Amerikai Nagydj idmr edzse. Legalbbis szombaton – a kvalifikcit a tervek szerint vasrnap dleltt bonyoltjk le.
Nem az els eset ez az elmlt j egy vtizedben. 2004-ben s 2010-ben a japn idjrst megbolondt tjfunok idejn is ugyangy jrt el az FIA: egy napon rendeztk meg az idmrt s a versenyt. Hiba ltogatott ki teht a marknyi szurkol az austini versenyplyra a „zrtkapus” harmadik edzs utn, az es csak nem akart albbhagyni, s mivel az idbl kicssztak a szervezk, vgl gy hatroztak, vasrnap reggel 9 rra teszik a rajtsorrendet eldnt kvalifikcit.
Az ratllts miatt mindez annyit tesz, hogy magyar id szerint 15 rakor jn az idmr edzs, aztn annak leintse utn ngy rval, 20 rakor elrajtol a futam is. Mr ha az idjrs akkor nem szl kzbe.
A holnapi verseny egybknt a bajnoksg dntjv is vlhat: Lewis Hamiltonnak 9 ponttal kell tbbet szereznie Sebastian Vettelnl, s 2-vel Nico Rosbergnl ahhoz, hogy bebiztostsa plyafutsa harmadik bajnoki cmt. Helyzett nmikpp megknnyti, hogy elbbi nmet 10 rajthelyes bntetssel szmolhat motorcserje miatt.
Voltam mr ilyen helyzetnek a tanja; igen. Pr ve Kanadban volt, hogy a verseny kezdett el kellett halasztani az es miatt, s az egyik vben Japnban kellett az idmrt vasrnapra halasztani. Ez szgyen, klnsen az emberek miatt az, akik kiltogattak a helysznre, hogy megnzzenek minket. Viszont sok mindent nem tudtunk tenni. Nyugodtnak kell maradni, s felkszlni a holnapi napra. Ma nem sok mindent tudtunk csinlni, de majd megltjuk milyen krlmnyek lesznek holnap. Mindenki ugyan ebben a helyzetben van.
Hiba esett, megtartottk, s ha mr gy volt, Lewis Hamilton meg is nyerte az Amerikai Nagydj harmadik szabadedzst. A cmvd nagy flnnyel zrt Sebastian Vettel s Nico Hlkenberg eltt. Nico Rosberg mr a gyakorls elejn sszetrte autja orrt, csak 9. lett.
A cmvd Lewis Hamilton lett a leggyorsabb kr az Amerikai Nagydj harmadik szabadedzsn, amely az elmlt vek taln legcsapadkosabb trningjnek bizonyult.
A Mercedes brit versenyzjt a sokig az len ll, ksbb azonban tbbszr is csnyn megforg ferraris Sebastian Vettel, valamint a Force Indi-s Nico Hlkenberg kvette a msodik s a harmadik pozcikban. Nico Rosberg a msik Mercedesszel mr az els gyorskrn megltogatta az egyik kavicsgyat, s vgl csak a 9. helyen vgzett.
A gyakorls kezdetn a krlmnyek egyrtelmen jobbak voltak a pntek dlutniaknl, mbr jllehet a radarkpek szerint ezekben a percekben ppen Austinban esett a legkevesebb es szinte egsz Texasban, gy is klnsen sok vz bortotta az aszfaltcskot.
Ahogy pnteken, gy ezttal is a Red Bull-os Daniel Ricciardo merszkedett ki elsknt a garzsbl, igaz az ausztrl helyett eleinte a kt Ferrari-pilta, Vettel s Kimi Rikknen ragadta maghoz a kezdemnyezst. Ami az Ezstnyilakat illeti, Hamilton mr az els percekben elhagyta a plyt nhny pillanatra, Rosberg pedig mg az egyik gumifalnak is nekikoccant az S-kanyarok kzepn, leszaktva ezzel az autja els vezetszrnyt.
A mezny a pocsk krlmnyek s rendkvl rossz ltsi viszonyok ellenre lthatan nagyon igyekezett – nem csak az lmenk prgtek-forogtak folyamatosan – hiszen a helyi id szerint dlutni kvalifikcira vonatkoz, tovbbra is mostoha elrejelzsek fnyben fennll az eslye, hogy a harmadik edzsen ltott idk alapjn alakul majd ki a rajtsorrend.
A motorcsere miatt bntetseket cipel Ferrarik mgtt eleinte a williamses Valtteri Bottas, majd Hlkenberg kerlt a legjobb helyzetbe – utbbinak sikerlt is befrkznie a maranelliak kz – mieltt a gyakorls derekn jtt Hamilton, s a legkedvezbb krlmnyeket kihasznlva jkora elnnyel tvette a vezetst.
A brit legjobb prblkozst kveten lassan, de biztosan ismt nagyon rzendtett az es – Vettel pldul sszesen hromszor csszott ki az utols kt kre alkalmval, egy alkalommal veszlyesen kzel kerlve egy vdfalhoz, egy msik esetben pedig szembefordulva a menetirnnyal az egyik belthatatlan kanyarban. Rosbergnek mindekzben vgl mgis sikerlt plyra hajtania a megjavtott autjval.
Az utols hsz percre szinte teljesen elnptelenedett a kr; csak Hlkenberg, a pocsk trninget zr jonc Max Verstappen, valamint az orosz Danyiil Kvjat vatoskodott t rajta nhnyszor, mikzben rajtgyakorlatokat vgeztek a bokszutca kijratnl.
Az idmr edzsre – amennyiben az idjrs megengedi – kzp-eurpai id szerint 20:00-tl kerl majd sor.
Hiba a zord idjrsi viszonyok, a zrt kapuk s a hatsgok figyelmeztetse, a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) gy dnttt elindtja az Amerikai Nagydj harmadik szabadedzst, ami akr a rajtsorrendrl is dnthet.
A szvetsg orvosi s biztonsgi autja 15 perccel az edzs kezdete eltt jrta be a plyt, majd az illetkesek rtestettk a csapatokat, gy kszljenek a harmadik edzsre, hogy adott esetben az dnthet a rajtsorrendrl is. A helikopterek egybknt a hrek szerint megkaptk a flszllsi engedlyt, elmletileg teht ez nem lehet akadlya a dleltti krzsnek.
Pr perccel ksbb az FIA megerstette, a zord krlmnyek ellenre elrajtol a harmadik szabadedzs. A szvetsg ekkor azt az utastst adta a csapatoknak, hogy mindaddig ne tegyk fel autikra a kztes esgumit, amg nem adnak jelzst erre; mindez azt jelenti, hogy kizrlag az extrm ess gumik hasznlhatak egyelre.
Az FIA azt fontolgatja, hogy a tervezettnl korbbi idpontra hozza elre az F1 idmr edzsnek kezdett, ezzel prblva alkalmazkodni a vrhatan szombaton is folytatd rossz idjrshoz.
Pnteken mostoha krlmnyek fogadtk a meznyt Austinban - a nagy viharok miatt az els szabadedzs teljesen vizes plyn zajlott, a msodikat pedig trlni is kellett a vezetsre alkalmatlan krlmnyek miatt. Az akcids napban bzk szmra azonban rossz hr, hogy szombatra, az idmr napjra is hasonl idjrst jsolnak, ami knnyen rnyomhatja a blyegt a harmadik edzs s a kvalifikci alakulsra.
A jelenlegi elrejelzsek azt sejtetik, hogy a legnagyobb vihar a dlutn ksbbi szakaszban rheti el a plyt, gy az FIA felvetette annak lehetsgt, hogy egy rval korbbra helyezi t az idmrt, ezzel cskkentve annak eslyt, hogy jabb znvz akadlyozza az F1-es mezny munkjt.
Az idpontok ilyen ksi mozgatsban azonban igencsak meg van ktve a szervezk keze. Ha a harmadik edzs kezdett is elrehoznk helyi id szerint 10-rl 9 rra, azzal akadlyt grdthetnnek a csapatok el, hiszen mindenki gy osztotta be az idejt, hogy 10 rra fejezzk be a szoksos reggeli munkt, felksztve az autkat az utols gyakorlsra.
Arra is van azonban esly, hogy az edzs idpontjt nem, csak a kvalifikcit hozzk elre egy rval. A kt esemny kztt jelen esetben is csak 120 perc pihenid van, de az FIA ezt knnyebben megfelezheti, gy helyi id szerint 12 rra mdostva az idmr kezdett, ami kzp-eurpai id szerint 19 rt jelent.
A dntst a rendelkezsre ll adatok alapjn vrhatan reggel 7 rakor hozzk meg a plyn, azaz neknk 14 rig kell r vrnunk.
Persze minden trekvs ellenre kornt sem biztos, hogy sikerl elkerlni egy a pntekihez hasonl vihart, gy szmolni kell annak eshetsgvel is, hogy az idmrt vasrnap reggelre halasztjk, vagy akr teljesen eltrlik. rdekes krds, hogy utbbi esetben hogyan sorakoznnak fel az autk a vasrnapi rajtrcsra. Adam Cooper szakjsgr rteslsei szerint az FIA ekkor dnthet, hogy a bajnoksg sorrendje vagy a legutbbi teljestett szabadedzs (ami akr mg a pnteki els is lehet) eredmnye alapjn hatrozza-e meg a rajtfelllst. 2013-ig ez mg a rajtszmok sorrendjben trtnt volna, m amita mindenki sajt vlasztott szmval indul, azok mr nem rendelkeznek korbbi „erejkkel”. Br az Auto Motor und Sport jsgrja mgis azt rja, hogy olyan informcikat kapott, miszerint trlt idmr esetn tovbbra is a rajtszmok sorrendjben osztank le a pozcikat a futam eltt - ami ktsgtelenl mulatsgos helyzetet okozna.
Hiba az es, a mindkt autjban motort cserl Ferrari tervein ez mit sem vltoztat. Sebastian Vettel s Kimi Rikknen most abban bzik, a krlmnyek miatti kavarods a kezkre jtszhat.
Mr az els szabadedzst is vizes plyn bonyoltottk le, ami azonban ezt kveten dlutn jtt Austinban, kimertette a kosz fogalmt. risi es, villmok s vrakozs – az FIA nem tehetett mst, trlte a msodik gyakorlst, s mivel a szombati elrejelzsek sem kecsegtetnek ennl jobb idjrssal, a folytats krl is nagy a bizonytalansg.
Sebastian Vettel azonban gy vli, nem szabad hagyniuk, hogy mindez kizkkentse ket. „Nyugodtak maradunk, norml napknt kszlnk a szombatra, aztn megltjuk, mit hoznak a krlmnyek” – jelentette ki Vettel. „Nagy kr, hogy gyakorlatilag semennyit sem krzhettnk, de ez mindenki esetben gy van. Nincs gondom azzal, ha esben kell versenyeznem, de ilyen sok esben lehetetlensg. Elg nehz, mert tl sok a vz a plyn, ezrt vrnunk kell szombatig, de akkorra sem mondanak sokkal jobb idt. Vasrnapra viszont mr igen.”
Vettel bajnoki msodikknt az els szm versenyz, aki megakadlyozhatja, hogy Lewis Hamiltont mr Austinban bajnokk koronztk, azonban miutn a Ferrari gy dnttt, j motort ad mindkt versenyzjnek, tz rajthelyes htrasorolssal kell szmolnia. Fnke, Maurizio Arrivabene elmondta, mrlegre tettk az rveket s ellenrveket is, s vgl elbbiek tlslya miatt hatroztak az j motor bevetse mellett. „Szmomra ez nem problma” – jelentette ki a ngyszeres bajnok. „Mindig is ez volt a tervnk, szval flsleges lenne kiemelni ezt a futamot, s azt mondani, kr rte, mivel gy terveztk, s ennek korbban mr kihasznltuk az elnyeit. Szmoltunk a bntetssel.”
Kimi Rikknen mindekzben hangslyozta, csapata tervein az idjrs sem vltoztathatott. „Mr a szezon elejn meghoztuk ezt a dntst, az v elejn mindent gy csinltunk, ahogy elterveztk, szerintem ez a helyes dnts” – magyarzta a finn. „Szmos j hzsunk volt, ez is kzjk tartozik, elterveztk, ragaszkodunk is hozz. Akrmilyenek is a krlmnyek, ez semmin sem vltoztat.”
Persze a krlmnyek akr mg a Ferrari kezre is jtszhatnak: esben elvgre mgis jobb esly van a szokatlanul gyors elrelpsre, mint szraz plyn. „Ez mindig egyfajta hazrdjtk. Ilyenkor mindig nagyobb az esly az rlt versenyre, s ez kedvezhet neked, de akr rthat is” – llaptotta meg Rikknen. „Megltjuk, neknk mit hoz majd. Szombaton kiderl, miknt alakul a helyzet. Remlem, legalbb vasrnap megfelel krlmnyek lesznek – ha szombaton nem lehetsges, akkor mg teljesthetjk az idmrt s a futamot is. Ez nagy kr persze mindenkinek, hiszen kijttek, s mi nem vezethettnk. A nzk semmit sem lthattak, de a krlmnyekkel nem tudtunk mit kezdeni.”
Sebastian Vettel az albbi videban arrl nyilatkozik, hogy a FIA 10 rajthelyes bntetst adott a motorcsere miatt. Seb szerint ez nem felttlenl rossz dolog, s elfogadja a FIA dntst.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.