A szocsi F1-es htvgn tovbb gyrzik a Red Bull motormizrija, de a Milton Keynes-iek expiltja, Sebastian Vettel nem tudja elkpzelni, hogy az energiaitalosok csak gy tvozni fognak a sportgbl.
Egyelre tnyleg csak a spekulcikra hagyatkozhatunk a Red Bull lehetsges 2016-os motorpartnereivel, vagy a grda esetleges tvozsval kapcsolatban. Christian Horner egyelre sem megersteni, sem cfolni nem akarta azt, amit egyes hrek szerint a Ferrarinl nyilatkoztak, azaz, hogy eszk gban sincs motorokat adni a Red Bullnak, s esetleg a Toro Rosso lehet a befut nluk 2016-ban.
A brit csapatvezet szerint tovbbra is folynak a trgyalsok, de ezek alapjn nehz elkpzelni, hogy brmelyik jelenlegi motorgyrt termkeit fogjk hasznlni a Milton Keynes-i s a faenzai autk a kvetkez szezon sorn. A legutbbi hrek szerint akr maga Horner is megmentheti a csapatot, ahogyan azt Ross Brawn tette anno a Honda tvozsakor a brackley-i, ma Mercedesnek hvott alakulattal.
Dietrich Mateschitz, a Red Bull els embere mr nyron belengette a tvozst, nemrg pedig azt nyilatkozta, hogy mr oktber vgn pont kerlhet az F1-es hetek ta ural diskurzusra. A „biksok” legsikeresebb piltja, a Red Bullal ngy vilgbajnoki cmet szerz Sebastian Vettel egyszeren nem tudja elkpzelni, hogy volt csapata tvozzon a Forma-1-bl. "risi megrzkdtats lenne. A Red Bull 10 ve van az F1-ben, s azta tmogatta a sportgat. Termszetes, hogy mg mindig ers ktelkek fznek hozzjuk, s gy ismerem ket, mint a tenyeremet. Ezrt nehezen tudom elkpzelni, hogy kiszllnak, inkbb azt remlem, hogy maradni fognak.”
Vettel hozztette, a Ferrari nincs irigylsre mlt helyzetben, mivel jelenleg rajtuk ll a Red Bull marads, vagy tvozsa. „Nem n hozom a dntseket, de nem lehet knny - hogy szinte legyek, rlk, hogy nem nekem kell dnteni. Knyelmesen rzem magam, hiszen csak egy pilta vagyok.” Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfnke azt nyilatkozta, hogy a Red Bull gyakorlatilag ksn vette fel velk a kapcsolatot, gy nem tudnak motorokat adni a csapatnak…
„Elg furcsa volt, mert helyenknt a plya mg vizes volt, mikzben mshol csak kicsit nedves. Vezetni lvezetes volt, emiatt is szerettem volna mindenkpp kimenni. De sok haszna a mai napnak nem volt. Hogy Lewis tegnap azt mondta, szvesen csatzna velem? Nos, ehhez elbb le kellene dolgoznunk a Mercedesszel szembeni htrnyunkat. Ezen vagyunk, s remlem, a jvben kzelebb kerlnk. Lewis az egyik legjobb versenyz, nyilvn szvesen csatznk vele.”
Felipe Massa bizonyult a leggyorsabbnak az es ztatta msodik oroszorszgi szabadedzsen. A mezny ugyanakkor nem volt aktv: mindssze nyolcan futottak mrt idt.
A Williams-csapat brazil versenyzje, Felipe Massa 2 perc 458 ezredmsodperces kridvel vgzett a szokatlanul rvid eredmnylista ln a msodik szabadedzsen Szocsiban, ahol minden rdemi munkt teljesen elmosott a lezdul csapadk. A brazil az utols utni pillanatban vltotta az len csapattrst Valtteri Bottast, aki maga is csak a kocks zszl meglendlse utn befejezett krrel vette t a vezetst a napokban nagykorv vl Max Verstappentl. A finnt msodpercekkel ksbb egybknt mris egy lass defektrl tjkoztatta a versenymrnke a csapatrdin.
A Fekete-tenger parti versenyhelysznen mg annl is tbb es esett, mint kt httel ezeltt Szuzukban, ahol a pnteki msodik gyakorls szintn a kedveztlen idjrsi krlmnyek ldozatv vlt.
A fenti hrom versenyzn kvl vgl csupn t (!) msik pilta teljestett mrt krt, tbbsgk radsul csak a legutols percekben. Eleve a legels kigrdl autra is rendhagyan sokat, tbb mint 20 percet kellett vrni – ez utbbi a ngyszeres vilgbajnok Sebastian Vettel Ferrarija volt, amelyben lve a nmet rszletesen beszmolt rla a rdin, hogy az es klnsen a plya hegyekhez kzelebbi felt ztatta el nagyon, a tengerparti kanyarok csak nedvesek voltak. Jl jellemezte a trkks helyzetet, hogy ennek ellenre is teljes esgumikra volt szksg, valamint hogy egszen az edzs felig csak Vettel s a szintn korbbi vilgbajnok Fernando Alonso tett le mrt idt az asztalra.
Miutn a bokszutcban elhlve tapasztaltk, hogy az aszfalt egyltaln nem hajland felszradni, a leintshez kzeledve azrt mindenesetre kiss meglnklt a forgalom – ekkor egybknt mr Alonso nlkl. A McLarennl ugyanis mszaki hibt szleltek az erre a htvgre j, tovbbfejlesztett erforrst kap spanyol pilta autjban, aminek kvetkeztben azonnal a bokszba szltottk t.
Az els edzsen teht gzolaj, a msodikon pedig esvz akadlyozta meg a szraz gumikkal val krzst, s tette alkalmatlann a burkolatot az rdemi gyakorlsra, ami azt jelenti, hogy sorozatban a msodik versenyhtvgn fordul el, hogy a csapatok szinte teljesen „vakon” maradnak az els nap vgn.
Az egyedli felkszlsi lehetsget Szuzukhoz hasonlan a szombat dleltti harmadik szabadedzs fogja jelenteni, amely kzp-eurpai id szerint 11 rtl veszi kezdett – minden bizonnyal mr szraz plyn.
Bizarr krlmnyek kztt plyra kerlt gzolaj miatt fl rval lervidlt az Orosz Nagydj szabadedzse. A sok kicsszst s tbb esgumis prblkozst hoz gyakorls vgl Nico Hlkenberg elssgvel zrult. A nmet top hrmat Nico Rosberg s Sebastian Vettel tette teljess.
A rendkvli krlmnyek kztt zajl szabadedzsen a Force Indi-s Nico Hlkenberg bizonyult a leggyorsabbnak, akit a rajtokat feltnen sokat gyakorl mercedeses Nico Rosberg, valamint a ferraris Sebastian Vettel kvetett a msodik s a harmadik helyeken.
Az extrm furcsa szitucit lltlag egy felvezet kocsi okozta, amely helyi id szerint reggel hat rakor (ngy rval az edzs kezdete eltt) egy feldert kr elejig krbement a plyn, sofrje pedig nem vette szre, hogy masinja folyamatosan olajat folyat a plyra. Az incidens miatt vgl csupn helyi id szerint 10:30-tl (magyar id szerint 9:30-tl), a tervezett kezds utn fl rval hajthattak elszr plyra az autk.
A knyszersznet alatt a szennyezdst eleinte cementporral, ksbb vzzel prbltk eltakartani, s ahol az utbbi megoldst alkalmaztk – a 8-as s a 10-es kanyarok kztt – ott az igyekezet szinte teljes kudarcba fulladt: a csszs folyadk egyltaln nem szradt fel, s csak a nagy ritkn arra jr kocsik tiszttottk lassacskn az idelis vet.
Ezen versenygpek kzl sokig a ktszeres vilgbajnok Fernando Alonso McLarenje volt a leggyorsabb, akit csak az utols tz percben meglnkl forgalomban sikerlt letasztani az eredmnylista lrl. Elbb az jonc Carlos Sainz, majd Vettel, vgl pedig – az utols msodpercekben –Rosberg s Hlkenberg vette t tle a vezetst.
Mindekzben a tovbbra is csszs kanyarok szp sorjban elkezdtk szedni az ldozataikat – az adott krlmnyek kztt klnsen a 8-as fordul bizonyult trkksnek. Sorozatos plyaelhagysok utn elbb a ferraris Kimi Rikknen mutatott be egy ercssztatssal kezdd s flfordulattal vgzd mozdulatsort, majd a williamses Felipe Massa mutatott be egy tkletes 360 fokos piruettet a vilgbajnoki listavezet Lewis Hamilton orra eltt. Az utols msodpercekben mg maga Hamilton is megforgott az utols eltti kanyarban, lemsolva ezzel a tavalyi harmadik edzsen elkvetett hibjt.
A gyakorls egyetlen technikai malrjt Marcus Ericsson Saubere produklta, ami a bokszutca vgnl adta meg magt. Az nsges pnzgyi helyzetben lv Lotus egszen az utols tz percig egyltaln nem is kockztatta meg, hogy krket fusson a balesetveszlyes csszkls kzepette.
Ha az olajfoltok mretes tengere egybknt nem lett volna elg, a trning derekn mg nhny escsepp is megjelent a szebb napokat ltott plyn – igaz, rdemi csapadk vgl nem hullott. A msodik edzs eltt, vagy akzben viszont mg lehet, hogy hullik majd – ez utbbi a tervek szerint kzp-eurpai id szerint 13 rtl veszi kezdett.
A Mercedes brit versenyzje, Lewis Hamilton rlne, ha a kvetkezet szezonban nemcsak csapattrsval kellene megkzdenie a vgs gyzelemrt, hanem a Ferrari nmet klasszisval, Sebastian Vettellel is.
Vettel 2010 s 2013 kztt uralta a Forma-1-et, a Red Bull korszak vge ta pedig a Mercedes gyri alakulata dominl a kirlykategriban: 2014-ben Hamilton szerezte meg a bajnoki cmet, idn pedig j ton halad a duplzs fel. A kt klasszis az elz vekben rendre „elkerlte egymst” a versenyplyn s a vilgbajnoki cmekrt sem egymssal kellett megkzdenik, jelenleg azonban gy tnik, az ldzk kzl a Ferrari rheti utol leghamarabb a stuttgartiakat.
Ha minden gy alakul, ahogyan azt a vrsk tervezik, akkor a kt gyr sszecsapsra mr a 2016-os szezonban sor kerlhet; Hamilton az Orosz Nagydj helysznn elmondta, nem lenne ellenre, ha a mrkatrs, azaz Nico Rosberg mellett Vettel is beszllna a bajnoki cm megszerzsrt foly kzdelembe. A szezon sorn pedig tbb alkalommal is egymsnak feszlhetnnek a versenyplyn, ahogyan csapattrsval tettk azt a tavalyi Bahreini Nagydjon.
„Nagyon men lenne” – lelkendezett a ktszeres vilgbajnok. „Nem ltunk tl gyakran olyan versenyeket a kirlykategriban, mint amilyen a tavalyi bahreini futam volt, ahol Nicval csatztunk. Olyan volt, mint egy gokartverseny! Pont ez az, ami miatt egy gokartverseny olyan szrakoztat tud lenni. Ha minden Forma-1-es futam ilyen lenne, felteheten meg is bolondulnnk, hiszen annyira izgalmas volna” – teszi hozz jkedven, majd ismt egyrtelmv teszi, rmmel sszecsapna a Ferrari nmetjvel. „Tetszene, ha ilyen csatkat vvhatnk Sebastiannal!”
Hamilton egybknt nem tartja kizrtnak, hogy kvnsga hamar teljesl, a Ferrari ugyanis komoly fejldsen ment keresztl az elmlt 12 hnapban, a Mercedesnek teht igyekeznie kell, ha tartani akarja elnyt. „Egyrtelm, hogy nhny versenyen nagyon gyorsak voltak. Nhny gyzelmet is szereztek, az egyik versenyzjk pedig az elz futamon is ott volt Nico mgtt, s mg mdost pontjaik is maradtak, szval fejleszthetik az erforrsukat. Persze nem tudom felhasznljk-e, vagy fejldnek-e a htvgn, de tnyleg komoly veszlyt jelenthetnek. Nem tudom megmondani, mit hoz a jv, de a folytatsban is kemnyen kell dolgoznunk” – magyarzza.
Nem lenne relis a szingaprihoz hasonl diadalmenetet vrnia Ferraritl Oroszorszgban – vli Sebastian Vettel. A nmet nem tartja eslyesnek magukat a gyzelemre Szocsiban.
Lgy gumik, sima aszfalt s Szingapr emlke – egyesek gy vlik, a Ferrarinak kedvezhetnek az oroszorszgi felttelek, s az olaszok ezen a htvgn jra megnehezthetik a Mercedes dolgt. Tbbek kztt a nmet csapat tagjai is azt hangoztattk a szocsi hrom nap felvezetseknt, hogy tartanak a vrosllamban trtntek megismtldstl.
Sebastian Vettel azonban ennl racionlisabban ltja a helyzetet, s nem gondoln, hogy a Tvol-Keleten aratott magabiztos gyzelme a megfelel kiindulpont a mostani eslyeik megtlshez. „Szingapr teljesen ms plya, mint Szocsi. A gumikeverkektl eltekintve pedig semmifle hasonlsgot nem ltok kzttk” – nyilatkozta a ngyszeres bajnok, majd nevetni kezdett. „Persze ha ugyanaz lenne a vgeredmny, mint Szingaprban, nyilvn nem lennk ellene! De addig mg hossz t vezet. Elbb el kell rnnk, hogy az autnk ezen a plyn is jl mkdjn. Az idjrsnak is nagy szerepe lehet, mert egyes elrejelzsek szerint knnyen lehet, hogy sem a lgy, sem a szuperlgy gumikat nem prblhatjuk ki holnap, csak az esgumikat!”
„Tavaly kiderlt, hogy ezen a plyn nem knny mindent sszerakni, radsul az egyes autk kztt is elg nagy klnbsgek alakultak ki, egyesek jobban kszkdtek, mint szoktak. Sokakat meglepett, mennyire sima az aszfalt, s hogy milyen sokig brjk a gumik. Emiatt idn a lgyabb keverkekre vltottunk, ami viszont azt jelenti a verseny szempontjbl, hogy tbbet kell majd takarkoskodnunk az zemanyaggal. Ebben pedig sokat szmt a versenyz is. Radsul a guminyoms is vltozott idn. Mindent rendbe kell teht tenni, s mi ezen lesznk. Tudom, hogy ennl izgalmasabb vlaszt vrtatok, de ez az igazsg” – mondta az jsgrknak. „A clunk, hogy jobbak legynk, mint egy ve. Idn versenykpes autnk s csomagunk van, szval j lenne, ha vgl dobogra llhatnnk.”
Vettelnek flvetettk, mg a bajnoksgban is lehet eslye – ha ms nem, legalbb a msodik Nico Rosberg utolrsre. „Termszetesen igyeksznk lni a lehetsgeinkkel, de realistnak kell lennnk: le vagyunk maradva, nem mi vagyunk az eslyesek. Teht megprblunk csak magunkra figyelni, mindent kihozni a csomagbl. Aztn hogy mire lesz ez elg, majd kiderl. Japnban lthattuk, hogy ki van ell. Ha viszont a Mercedest mdunkban ll felbosszantani kicsit, az termszetesen j lenne” – fogalmazott a nmet.
Hiba lesz ismt a lgy gumik a fszerep, a Ferrari vezeti nem hiszik, hogy az alakulat Oroszorszgban is olyan jl teljest majd, mint Szingaprban.
Szingaprban az idmrt s a futamot is a Ferrari uralta, mikzben a Mercedes versenyzi a dobogs helyezsekrl is lecssztak. A stuttgartiak visszaesse a vezrkar indoklsa szerint az aut nem megfelel tapadsval volt kapcsolatos, s br Japnban ismt k diadalmaskodtak, aggdnak, hogy Oroszorszgban megismtldnek a problmk. Lauda szerint a plya aszfaltja hasonlt a szingaprihoz, radsul a htvgn ismt a lgyabb abroncsok lesz a fszerep.
Noha a vrsk ltalban jl teljestettek, amikor a Pirelli a kt leglgyabb keverket vlasztotta, a csapat kommunikcis igazgatja, Alberto Antonini igyekezett lehteni a kedlyeket a htvgi Orosz Nagydj eltt. „Br a korbbi versenyeken azt tapasztaltuk, hogy ezek az abroncsok passzolnak az autnkhoz, Szocsiban a szmtsaink szerint rendkvl alacsony lesz a tapadsi szint” – magyarzza. „Egyrtelm, hogy vannak pozitv jelek, de tudjuk, hogy nagyon kemnyen kell mg dolgoznunk” – utalt az idn elrt fejldsre s az esetleges gyzelmi eslyekre.
A kedveznek tn gumivlaszts s a Mercedes agglyai ellenre a Ferrari F1-es alakulatnak els embere, Maurizio Arrivabene sem hiszi, hogy az istll Oroszorszgban jra az eredmnylista lre llhat. „Azt hiszem, nem lesznk olyan ersek, hiszen itt alacsony a tapads, m Austinban (az Amerikai Nagydjon) j lehet a tempnk. Mexik mindenki szmra ismeretlen lesz, hiszen tbb mint 20 ve nem volt ott Forma-1-es futam. Brazlira azt mondanm, hogy 50-50 szzalk, a szezonzrn viszont profitlhatunk az autnk tulajdonsgaibl” – fogalmaz az olasz szakember.
Elhoztam a hivatalos Orosz Nagydj FIA Sajttjkoztatholnapi (cstrtki) s a pnteki idpontjait, s rsztvevit. A holnapi FIA Sajttjkoztatn tbbek kztt Alonso, Massa, Grosjean is rszt vesz. Sajnos Sebastian nem vesz rszt a holnapi sajttjkoztatn, de azrt itt a lista, hogy az elkvetkezend kt napban kik jelennek meg a sajttjkoztatn. Termszetesen Online lehetsgetek lesz nzni az esemnyt!
A cstrtki sajttjkoztat rsztvevi (magyar id szerint 15.00 rtl):
Fernando Alonso (McLaren)
Romain Grosjean (Lotus)
Danill Kvyat (Red Bull)
Felipe Massa (Williams)
Nico Rosberg (Mercedes) Carlos Sainz (Toro Rosso)
A pnteki sajttjkoztat rsztvevi (magyar id szerint16.00 rtl):
Paul Hembery (Pirelli)
Monisha Kaltenborn (Sauber)
Graeme Lowdon (Manor)
Paul Monaghan (Red Bull)
Rob Smedley (Williams)
Elhoztam nektek a Oerosz Nagydjra vonatkoz idpontokat, illetve az M4 Sport csatornra vonatkoz idpontokat is.. Ezeket az idpontokat bal oldalon az -esemnynaptr- modulban is megtallhatjtok.
Itt egy jabb Nagydj htvge, mghozz az Orosz Nagydj, ezrt itt a szoksos visszaemlkezs bejegyzs, hogy mi is trtnt tavaly. A legfontosabb informcikat lertam nektek a Nagydjjal kapcsolatban, s a tavalyi sszefoglal videt is begyaztam nektek! J szrakozst hozz!
A Formula–1 orosz nagydj a Formula–1-es vilgbajnoksg egyik futama, amelyet elszr 2014-ben rendeztek meg. A plya Szocsiban tallhat, a neve Sochi International Street Circuit. Az idmredzsen Lewis Hamilton szerezte meg a pole pozcit. Az Orosz Nagydjat pedig rajt-cl gyzelemmel szintn Lewis Hamilton nyerte meg. Msodik helyen Nico Rosberg a Mercedes versenyzje vgzett, a harmadik pedig Valtteri Bottas a Williams versenyzje lett. Az Orosz Nagydjat oktber 09. - s oktber 11-e kztt rendezik meg.
"Jl rajtoltam, majd kemny harcot vvtam Daniellel, de innentl kezdve a sebessg nem volt valami klnlegesen j, hasonl problmink voltak, mint az idmr edzsen. A verseny nagy rszben egyedl mentem, az eleje volt izgalmas, de ezt kveten szinte unalmass vlt. Gratulci a Mercedesnek a bajnoki cmrt, megrdemeltk." - nyilatkozta Vettel a tavalyi Orosz Nagydj utn
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.