Miutn a pnteki eszsek miatt nem volt elg informcijuk, a Ferrari mrnkei nem mertek tlzott kockzatot vllalni – ez vezetett odig, hogy Sebastian Vettelnek Szuzukban a msodik helyett be kellett rnie a harmadik hellyel.
Sebastian Vettel a Japn Nagydj leintse utn bocsnatot krt csapattl, amirt nem tudott gyorsabb lenni, s nem sikerlt jobban megszorongatnia Nico Rosberget. A nmetben volt nmi hinyrzet: azt kveten, hogy a rajt utni kavarodsban megkaparintotta a msodik helyet, s a futam nagy rszben rizte is azt, gy gondolta, Szuzukban volt szmukra feljebb a dobog legals foknl.
Csakhogy utols killsnl rosszul idztettek: Rosberg egy krrel hamarabb cserlt gumit, s ezzel sikeres elvgst hajtott vgre. Onnantl pedig mr nem volt visszat – holott tempjuk kztt nem volt nagy klnbsg, amit a clban mrt kt msodperces differencia is jelez. A csapatfnk, Maurizio Arrivabene elmondta, mirt nem sikerlt ezttal tkletesre a stratgijuk. „Korbban is killhattunk volna. De a kevs edzsid miatt egyszeren nem tudtuk, milyen sokig brjk a gumik. Tl nagy volt a kockzat” – idzte az olaszt az Auto Motor und Sport.
Mindezzel a pnteki ktszer msfl rs ess gyakorlsra utalt, valamint arra a tnyre, hogy versenyzi szombat dleltt is csak egy installcis kr erejig prbltk ki a futam hajrjban hasznlt kemny keverket, hossz etapjukat a kzepes gumin futottk. Mivel azonban vasrnap melegebb volt az id, az olaszok szmra vgl a kemny gumi vlt idelisabb, azt viszont elzetes tesztek hjn nem tudtk, mikor fog elkopni.
Arrivabene szerint mindezek ismeretben nem panaszkodhatnak harmadik-negyedik helyezsk miatt. „Akkor vagyok elgedett, ha nyernk. Ma viszont a Mercedes dominancija miatt ennl tbb nem volt benne. Szereztnk egy rtkes dobogs helyezst Sebbel, valamint egy negyedik helyet Kimivel – ez egszen rendben van. Ha figyelembe vesszk, hogy pnteken az es miatt nem sokat tudtunk krzni, s hogy a szombati programunk is korltozva volt, nem is olyan rossz, hogy ennyire ell vgeztnk. A Ferrarinak azonban ma nincs mit nnepelnie! Azt csak akkor tesszk, ha nyernk” – figyelmeztetett.
Sebastian Vettel gy rzi, jobb taktikval v lehetett volna a msodik hely Szuzukban. A nmet sokig Nico Rosberg eltt haladt, vgl azonban be kellett rnie a dobog legals fokval.
A negyedik helyrl rajtolt, m az els krt mr Lewis Hamilton mgtt msodikknt zrta. Sebastian Vettel profitlni tudott a brit s Nico Rosberg els kanyarokban ltott csatjbl, s miutn honfitrsa kicsit kicsszott, lecsapott a lehetsgre. m mindez gy lett volna csak teljes, ha a clba rkezs pillanatban is ezen pozciban halad – viszont Rosberg az utols killsoknl visszaelzte t.
Klasszikus elvgs volt: Rosberg egy krrel hamarabb, a 29. krben llt ki, majd kihasznlva friss gumijt egy krrel ksbb Vettel kerkcserje utn elhzott a bokxutcbl visszatr Ferrari mellett. A ngyszeres vilgbajnok mr a dobogn tett utalst arra, hogy nem egszen elgedett a harmadik hellyel – ksbb pedig kijelentette, csapata stratgijba ezttal apr hiba csszott. „Meglepett minket a kivezet kre. Szerintem azt hittk, elg nagy a klnbsg ahhoz, hogy ell maradjunk, szval kimondhatom, hibztunk” – fogalmazott Vettel. „Nagy kr ezrt, mert szerintem ell maradhattunk volna, s utna mr nehezen tudott volna megelzni. Kzel maradni ugyanis nem knny. Lthattuk, hogy sokig szenvedett is Bottasszal.”
Vettel mindazonltal nem hibztatta csapatt – annak ellenre sem, hogy ha Rosberg eltt rt volna clba, cskkenteni tudta volna a bajnoki ponthtrnyt vele szemben. „El kell fogadnunk, hogy kicsit gyorsabbak voltak nlunk, gy megrdemelten vgeztek elttnk. De volt egy eslynk. Utlag mr mskpp csinlnnk, de utlag mr mindig knny.”
A szingapri futam gyztese mindezek ellenre elgedett volt a Ferrari ltal elrt fejldssel. Elvgre Vettel ezttal kevesebb, mint kt msodperccel rt clba a gyengbbik Mercedes mgtt. „Jl reagltunk, j volt az autnk a futamon. Nem elgg ahhoz, hogy valdi kihvik legynk – klnsen Lewisnak –, de nem volt biztonsgi aut s semmi hasonl, ennek ellenre kzelebb kerltnk hozzjuk, mint a legutbbi hasonl plykon rendezett futamokon. Szerintem ez ppen elg ok arra, hogy boldogok legynk” – zrta gondolatt Vettel.
Hiba vicceldtt a futamot kvet sajttjkoztatn Sebastian Vettel, a mellette l kt Mercedes-versenyz nem igazn akart nevetni. A tmt a monzai guminyomsos gyk jelentette…
Nem hazudtolta meg magt Sebastian Vettel a Japn Nagydjat kvet sajttjkoztatn. Ha a ngyszeres vilgbajnok jelen van a sajtszobban, nem telik el gy beszlgets, hogy ne tenne valamire humoros megjegyzst. Ezttal ppen a Mercedes monzai gumimizrija szolglt alapul ehhez – csak ppen a nevets maradt el…
A krdst egy olasz lap munkatrsa tette fl a hrom legjobbnak: „Sok versenyz aggdott a minap a guminyoms miatt. Azt mondtk, tlsgosan magas, s hogy ez problmt okozhat a verseny sorn. Volt ennek hatsa a futamotokra?”
„Nem igazn, minden tkletes volt. Semmi gond nem volt ezzel” – felelte Rosberg, mire az asztal tloldaln l Vettel kzbeszlt: „Nlatok jra kisebb volt?” – utalt arra, hogy Monzban a rajt eltt a hatrrtk alatt maradtak az FIA mrsei szerint. Miutn Rosberg rezzenstelen arccal nzett maga el, Vettel, igyekezett oldani a helyzetet: „Csak viccelek, nevethettek is! Csak egy vicc volt, ugyan mr!” – mondta. „Mosolygok!” – felelte kiss savanyan Rosberg.
Csapattrsa, Lewis Hamilton kzben komolyabb vlaszt is adott. „Annyit biztosan tudok, hogy a gumik – s ezt nem mondjuk tl gyakran rluk – hihetetlenl jk voltak, klnsen az utols etapon. Hossz id ta most reztem ket a legjobbnak. s igazn jnak reztem ket, de azt meg tle (Vettelre mutat) kne megkrdezni, milyenek voltak a legutbbi versenyen. Az idmrn jk voltak, a futamon pedig egyre jobbak lettek, ahogy az aut knnyebb vlt. Szval nem gondolnm, hogy voltak gondok ezzel kapcsolatban a htvgn” – fogalmazott a bajnoki llovas.
Vettel mindekzben nem kvnt mst mondani gumigyben. Ha a mr a ponja nem lt…
„Nagyon rlk, hogy jra itt lehetek a dobogn, hiszen ez a kedvenc versenyem! Imdom a plyt, imdom a szurkolkat, imdom a trfet is! Csak kr, hogy nem kaptam ma nagyobbat. Kzel voltam Nichoz, volt eslynk, de utlag knny okosnak lenni. sszessgben fantasztikus futam volt. A rajt klnsen rzsra sikerlt. Jl jtt a kt Mercedes harca, ki is tudtam hasznlni. Nagyon elgedett vagyok a mai futammal. Szerintem mindenkppen j irnyba haladunk a csapattal. Mr v elejn tudtuk, hogy a Mercedeseket nehz lesz legyzni. Mindketten nagyon j munkt vgeznek, kivl autjuk s erforrsuk van, gyhogy nagyon nehz megverni ket. Szerintem jobban teljestnk, mint ahogy az v elejn vrtk tlnk. rlk neki, hogy ismt itt lehetek a dobogn.”
Lewis Hamilton utolrte pldakpt, Ayrton Sennt, miutn Szuzukban megszerezte plyafutsa 41. gyzelmt. Nico Rosberg kptelen volt lni a pole knlta esllyel – a rajtnl tbb helyezst is vesztett. Sebastian Vettel jra dobogra llhatott – mikzben az indulatos Fernando Alonso GP2-es motorr minstette le a Honda erforrst…
A cmvd vilgbajnok Lewis Hamilton dominns teljestmnyt nyjtva diadalmaskodott a Japn Nagydjon, Szuzukban, miutn mr a rajtnl megelzte a pole pozcibl indul mercedeses csapattrst, Nico Rosberget.
A nmet versenyz tovbbi kt helyet vesztett az indulsnl, ahogy a rzkre csszott a Hamiltonnal vvott csatja kzepette, m vgl vissza tudott kapaszkodni a msodik helyre.
A dobog legals fokra a ferraris Sebastian Vettel llhatott fel.
Amilyen rosszul kapta el a rajtot Rosberg, olyan csodlatosan ltt ki a hetedik rajtkockbl indul Red Bull-os Daniel Ricciardo, alaposan meglepve ezzel az elle kilv Felipe Masst – a brazil tl ksn prblta lezrni eltte az utat, a Williams s a Red Bull kerekei sszertek, s mindketten azonnal defektet kaptak. Mindekzben a mexiki Sergio Prez kt msik aut mellett prblt meg elfordulni a szk els kanyarban, aminek kisebb koccans utn egy sdergyban tett ltogats, valamint szintn defekt lett az eredmnye.
Az len az els kr vgn Hamilton, Vettel, Valtteri Bottas, Rosberg, Kimi Rikknen sorrendben fordult a mezny, amin az els kerkcserk sem vltoztattak, miutn a Mercedes figyelmeztette Rosberget, hogy tlmelegeds miatt egyelre ne tmadjon. A nmet aztn a killsokat kveten, a 17. krben, lendletbl mgis szpen kifkezte Bottast a siknnl, majd pedig a 31. krben sikeresen Vettel el vgott a bokszltogatsok msodik kre alatt. Bottas szmra egybknt tetzte a bajt, hogy a msodik kerkcserk alatt mg Rikknennek is sikerlt elje kerlnie.
Mgttk a kzpmezny csatjbl a hrom rajthelyes bntetsvel csak 13.-knt indul, m remekl rajtol s taktikz Nico Hlkenberg kerlt ki gyztesen, aki szintn a killsok alatt ugrotta t a futam elejn mg eltte autz Lotusokat.
Az egyik legnagyobb csata az utols pontszerz helyrt zajlott. Ezt a pozcit sokig Fernando Alonso tartotta, aki a mezny egyik veternjaknt a piltk legfiatalabbikjval, a felzrkz Max Verstappennel vvott feszlt csatt, m a ktszeres vilgbajnok nem tudta sokig visszafogni a DRS-sel tmad hollandot. Alonso ezt kveten nem volt rest azonnal rmutatni a f problmjra: „mi ez, egy GP2-es motor?” – tette fel a klti krdst a csapatrdin.
Verstappen ezt kveten mg csapattrst, Carlos Sainzot is letudta a 9. helyrt – Sainz egybknt kisebb riadalmat okozott, amikor az egyik killsa alkalmval kittte a helyrl a bokszutca bejratt jelz manyag clpt.
A tbbi felzrkz versenyz – Prez, Ricciardo s Massa – mindazonltal nem jutott messzire, elssorban a sauberes Marcus Ericsson szinte az utols krkig eredmnyes kemny vdekezse kvetkeztben.
Miutn az lmeznyben a helyzet a htralev idben mr nem vltozott, gy gyzelme rvn Hamilton ht egysggel 48 pontra nvelte elnyt Rosberggel szemben a vilgbajnoki pontversenyben.
A "szguld cirkusz" ezt kveten Szocsiban lp fel legkzelebb az Orosz Nagydj alkalmbl.
Csupn egy versenyig kellett lemondania a Mercedesnek a pole pozcirl s az els sorrl: most mindkettt visszahdtottk. Nico Rosberg idn msodszor gyzte le Lewis Hamiltont, s indulhat az els helyrl – mg a brit tovbbra is hiba prblja megszerezni plyafutsa els szuzukai edzselssgt. Valtteri Bottas Belgium ta msodszor lett harmadik, mikzben a Ferrari Spa ta most futotta a legrosszabb idmrjt. Romain Grosjean sorozatban tdszr kerlt a legjobb tzbe, Fernando Alonso pedig msodszor a 12. rajthelyre. Ezt ugyanakkor a bntetseknek ksznheti: Nico Hlkenberget mg szingapri hibja miatt soroltk htra, mg az idmrn balesetez Danyiil Kvjatnak jj kell pteni az autjt, gy a boxutcba szmztk. Innen vrja a mezny a szuzukai verseny rajtjt!
Japn Nagydj – rajtrcs
1.
1. sor
Nico Rosberg
2.
Lewis Hamilton
3.
2. sor
Valtteri Bottas
4.
Sebastian Vettel
5.
3. sor
Felipe Massa
6.
Kimi Rikknen
7.
4. sor
Daniel Ricciardo
8.
Romain Grosjean
9.
5. sor
Sergio Prez
10.
Carlos Sainz
11.
6. sor
Pastor Maldonado
12.
Fernando Alonso
13.
7. sor
Nico Hlkenberg*
14.
Jenson Button
15.
8. sor
Marcus Ericsson
16.
Felipe Nasr
17.
9. sor
Max Verstappen**
18.
Will Stevens
19.
10. sor
Alexander Rossi
20.
Danyiil Kvjat Red Bulljt a csapatnak jj kell ptenie, s az jbli gptvtel miatt gy csak a boxutcbl rajtolhat.
*Nico Hlkenberget hrom rajthellyel htrasoroltk a Felipe Massval trtnt szingapri tkzs miatt
**Max Verstappent hrom rajthellyel htrasoroltk, mert az idmr edzsen veszlyes helyen parkolta le megll autjt
***Alexander Rossi nem futott mrt krt az idmrn, gy csak az FIA kln engedlyvel llhat rajthoz
Sebastian Vettel gy rzi, az idmr megszaktsa nlkl lett volna eslye megszerezni a harmadik rajtkockt. Nem jtt ssze, de vasrnap javtana – kt dologban bzik.
Kt futam utn ismt kiszorult a legjobb hrombl a Ferrari. A japn idmr edzst a negyedik helyen zr Sebastian Vettel ugyanakkor gy vli, ha nem lltjk le Danyiil Kvjat balesete miatt a kvalifikcit az utols percekben, j eslyk lett volna megszerezni a Mercedesek mgtti legelkelbb helyezst. Ehhez a gyakorlatban tbb mint 0,2 msodperc hinyzott neki Valtteri Bottasszal szemben. „Ma a legjobb megszerezhet hely a harmadik lett volna szmunkra, s negyedikek vagyunk – ez nem olyan rossz. Holnap lesz eslynk a dobogra” – vlekedett Vettel.
A nmet a kvalifikcin egy alkalommal arra panaszkodott a csapatrdin keresztl, hogy kifogyott a lendletbl. A krdsre, a motorjval vagy az energia-visszanyer rendszervel addtak-e problmk, elmondta: „Szerintem csak a gumik koptak el tlsgosan. Az idmr edzs elejn egyszeren nem sikerlt megfelelen munkra brnom ket. Csak a vge fel reztem gy, hogy igazn gyors az autm, s akkor hirtelen hat tizeddel jobb is lettem, mint a Q2-ben. A krm j volt, de nyilvn bztam benne, hogy az utols prblkozsom sorn mg jobb lehetek. Persze nyilvn a tbbiek sem lassultak volna, ha van mg egy eslyk…”
„Az els kt alkalommal nem sikerlt sszeraknom a krket, kicsit kszkdtem. Az autm aztn hirtelen letre kelt, s mris elgedettebb voltam vele. Tbb volt a kocsiban, de az utols krmmel elgedett voltam. Ennl gyorsabb is lehettem volna, hiszen a plya folyamatosan javult, de nem volt egyszer edzs. J lett volna tbb krt futni, de takarkoskodtunk a gumikkal. sszessgben elgedettek lehetnk a rajthelyezsnkkel, hiszen csak egy pozcirl van sz. s ha holnap ikerl olyan rajtot vennem, mint Szingaprban, azt remlhetleg mris visszanyerhetem ezt” – vette clba a dobogt.
Vettel azzal persze tisztban van, hogy komoly ellenllssal kell szmolnia a rivlisok rszrl. „Nehz verseny lesz, s lesz is pr ellenfelnk. A Mercedes az idmrn rendkvl ers volt, megltjuk, holnap hogy alakul, de relisan szemllve a f ellenfelnk a Williams s a Red Bul lesz, mikzben a Mercedeseket aligha lehet majd elkapni” – vlekedett.
„Szerintem szuper htvgnk volt Szingaprban, meg is rdemeltk a gyzelmet, de tudtuk, hogy itt jra minden normalizldni fog. Ez a plya kevsb fekszik neknk. Szerintem a Mercedesek ezttal a megszokott elnnyel rendelkeznek. Ez szmtsaink szerint nyolctized lett volna, de holnap a versenyen jra kzelebb kerlnk hozzjuk. Legyzni nehz lenne ket, de ki tudja, mi trtnik.”
Vettelt a futam kapcsn elssorban az tartja bizonytalansgban, hogy pnteken az ess kt szabadedzsen nem volt mdjuk hossz etapokat futni, a szombat dleltti egy ra pedig nem volt tl sok a megfelel felkszlshez. Radsul szerint mg az idjrs is bekavarhat. „Egyik csapat sem tudja az ess pntek utn, hogy mire szmtson. Emiatt elg nehz jsolni a futamra. Az idjrsnak is dnt szerep juthat. Tegnap este kln figyeltem is az idjrs-jelentseket. Sajnos egy szt sem rtettem bellk…” – vicceldtt a japn nyelvvel ezek szerint hadilbon ll ngyszeres bajnok. „Szerintem olyan id vrhat, mint ma. Taln nem lesz ennyire napos, s elg kzel vagyunk az cenhoz, szval brmi megtrtnhet. Emiatt inkbb nem is bocstkoznk jslatokba.”
„Az els kt alkalommal nem sikerlt sszeraknom a krket, kicsit kszkdtem. Az autm aztn hirtelen letre kelt, s mris elgedettebb voltam vele. Tbb volt a kocsiban, de az utols krmmel elgedett voltam. Ennl gyorsabb is lehettem volna, hiszen a plya folyamatosan javult, de nem volt egyszer edzs. J lett volna tbb krt futni, de takarkoskodtunk a gumikkal. sszessgben elgedettek lehetnk a negyedik hellyel, hiszen gyis csak egy rajtpozcirl beszlnk (a harmadik helyre utal, amirl lemaradt). Remlhetleg gy sikerl a rajtom, mint Szingaprban, s akkor mris visszanyerhetem ezt a helyet.”
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.