Fogykrra foghatjk, s egy j motorkoncepcinak ksznheten jelents mrtkben tszabhatjk a Ferrari autit 2016-ra.
Az j motorok htvgje volt a monzai. A gyengbben teljest Honda s Renault szempontjbl mindez egyet jelentett a bntetsek sorval – a kt lcsapat, a Ferrari s a Mercedes szempontjbl viszont magval a tnyleges fejldssel. A cmvd istll j, ht mdost pont ltal kifejlesztett erforrsrl igencsak pozitvan nyilatkoztak a rivlisok – Christian Horner, a Red Bull csapatfnke pldul egyenesen „ijesztnek” nevezte annak pnteki teljestmnyt.
A Ferrari hazai versenyre szintn egy tovbbfejlesztett erforrssal llt fel a rajtrcsra: Sebastian Vettelk autjba egy hrom mdost pont felhasznlsval talaktott hajtegysg kerlt. s br a Mercedesszel, pontosabban az j motort hasznl Lewis Hamiltonnal szemben gy sem volt eslyk, Nico Rosberg legyzsre annl inkbb (a nmet kiessig ldzte Vettelt). Niki Lauda, a Mercedes tancsadja pedig mr a szombati idmrs formjukat ltva megllaptotta az olaszokrl: ismt kivlan gazdlkodtak fejlesztsi lehetsgeikkel.
A becslsek szerint az j erforrsuk nagyjbl 20 lervel nagyobb teljestmnyre volt kpes az idmr edzsen eldjnl – ksbb a versenyen aztn a megbzhatsgot szem eltt tartva kicsit visszafojtottk azt (vlheten a Mercedes is gy tett a pnteki els edzs utn). Az jtsok eredmnyeivel a csapat is elgedett volt – a hrek szerint pedig knnyen elfordulhat, hogy a most bevetett motor bizonyos szempontbl ugyangy a 2016-os talaktott erforrs alapjnak szmt, mint a Mercedes ltal bevetett.
Az elnk, Sergio Marchionne elrulta, mr javban folynak a jv vi tervezsi munklatok, melyekre bizakodva tekint. „A kvetkez szezonban teljesen ms lesz a helyzetnk (mint a mostani szezon kzben – a szerk.). Mr j ideje dolgozunk az erforrsunkon s a 2016-os autn is. s elgg magabiztos vagyok azzal kapcsolatban, hogy a csapatunk visszatr az lre, igazi kihvv vlik – ahelyett, hogy csak ldz lenne” – fogalmazott.
Majd azt is elrulta, gy fest, mrnkeik talltak megoldst egy bizonyos idei problmjukra. „James Allison s az egsz motorrszleg arra fordtottk az elmlt tizenkt hnapot, hogy talljanak egy gygymdot egy bizonyos dologra, amit n csak amolyan technolgiai tkletlensgnek tartok” – mondta sejtelmesen.
Hogy pontosan mire gondolhatott, csak sejteni lehet. Tny, a Ferrari idei versenygpnek az egyik legnagyobb gyengesgt a gyors kanyarok jelentik. A szezon sorn szmtalan helyszn (Barcelona, Silverstone, Spa) bizonytotta, hogy a csapat ezen a tren mg kptelen versenyre kelni a legjobb aerodinamikai csomagot magnak tud Mercedesszel – vagy ppen az ilyen szempontbl szintn jl muzsikl Red Bull-lal. A cl a leszorter nvelse lenne – amit pedig az aut htuljnak talaktsval lehetne elrni. s itt jhet a kpbe az erforrs: annak elrendezse, kialaktsa, csomagolsa ugyanis alapveten meghatrozza az aut formjt, oldaldobozainak mrett, htsi megoldsait.
Maurizio Arrivabene, a vrsk csapatfnke az Autosprintnek elrulta, ezen a terleten radiklisabb vltoztatsra kszlnek a jv vre. „Most az aerodinamika javtsra koncentrlunk. Ha madrtvlatbl kszlt kpeket nznk az autnkrl, lthat, hogy a kocsi htulja nem olyan karcs, mint egyes ellenfeleknl” – llaptotta meg.
Egy fot s egy elmlet – van a Pirellinl kzzelfoghatbb magyarzat is a Spban trtnt defektekre? Nem kizrt, hogy az Eau Rouge-ban trtnt plyalevgsok is hozzjrultak a gumigondokhoz.
Hiba a rszletes vizsglat, tovbbra is maradtak krdjelek a Belga Nagydj sorn trtnt defektek krl. A Pirelli Monzban elllt a hivatalos magyarzattal, melybl kiderlt: nem szerkezeti problma idzte el a gumik sztrobbanst, hanem a plyn tallhat trmelk s a gyors kanyarok miatt a megszokottnl nagyobb ignybevtel – melyhez Sebastian Vettel esetben a gumi tlzott elhasznltsga prosult. Egyes rsztvevk ugyanakkor ezt az indoklst sem tartottk kielgtnek. Felipe Massa pldul megjegyezte, ms plykon is szmos trmelk van az aszfalton, problmt ezek mgis csak Spban okoztak.
Tny, a belga htvgn az olasz gyrt sszesen 63 vgst tallt a hrom nap sorn hasznlt abroncsokon – s ezek eredett nem sikerlt pontosan beazonostaniuk. Magyarzatuk szerint a GP2-es s GP3-as bettfutamok sorn trtnt balesetek utn szmos trmelk maradt htra, s bizonyos les darabok srthettk fel a papucsokat.
Az Auto Motor und Sport ugyanakkor most kzztett egy fott a spi Eau Rouge kijrati vnek rzkvrl, melyen jl lthat egy rs a felleten. Ezen fellethibra korbban mr a Motor Sport magazin szakrja, Mark Hughes is felhvta a figyelmet, s megllaptotta, hogy a futamot kvet plyabejrsa sorn elg sok gumit tallt a barzdban. A plya ezen szakasza valjban nem is teljesen tekinthet rzknek, az inkbb csak tfestett aszfalt, s mivel a htvgn – s a versenyen nem klnben – megfigyelhet volt, hogy a rsztvevk e kanyarban elszeretettel lpik t a fehr vonalat (ld. a msodik kpen Sebastian Vettelt) mind a ngy kerekkkel, nem kizrt, hogy a jobb hts abroncsok rintkeztek az itt lthat repedssel.
Norml esetben az Eau Rouge-on 310-320 km/rs tempval tszguld autknak nem okoz problmt ezen plyarsz, m az thiba a szakemberek szerint mr annl inkbb elidzhette a gumik srlst. „Ha egy gumi minden egyes krben teljes gzzal thalad ezen a rsen, taln keletkezhetnek hibk a gumi alsbb rtegeiben” – llaptotta meg Michael Schmidt, az Auto Motor und Sport szakrja. Mark Hughes ugyanakkor el is gondolkodott: „Ha egy gumi megsrl egy ilyen barzdtl, addik a krds, lehet-e egy versenygumi annyira trkeny, hogy ilyesmi defektet idzzen el?”
A Pirelli mrnkei elmondsuk szerint egybknt Nico Rosberg pnteki esete utn krlnztek a plyn, s mivel mr akkor fennllt a gyanja annak, hogy az Eau Rouge krnykn trtnhetett valami, ezen szakaszt is alaposan tvizsgltk. Komolyabb kvetkeztetsre azonban nem jutottak: utalst sem tettek a repedsre s annak esetleges hatsaira.
A belga plya biztonsgrt felels szakrtje ugyanakkor kiemelte, igenis okozhatnak problmt a plyaszlestsek s a rzkvek – szerinte ugyanis a trmelkek nem jelentettek akkora gondot a htvge folyamn, mint azt a Pirelli lltja. „Minden reggel megtiszttottunk a plyt. Mindig j llapotban volt. A plyabrk pedig szintn takartanak, ha szksg van r egy baleset utn” – idzte Aerts szavait az F1Fanatic. „Amennyiben a versenyzk betartjk a plya hatrait, azaz a fehr vonalak kztt maradnak, nincs is problma. Viszont van r esly, hogy ha tl messzire mennek, thajtanak a rzkvn is, akkor a gumikkal problmjuk addik.”
Ismertette gumivlasztst a Pirelli a 2015-s vad kvetkez hrom versenyhtvgjre. A leoszts nagyjbl megegyezik a tavalyival, kivve az Orosz Nagydjat: Szocsiban a 2014-esnl agresszvebb stratgival tmad a kirlykategria hivatalos gumiszlltja.
Monte-Carlban, Kanadban s Ausztriban is a kt leglgyabb keverket hasznlhattk a Forma-1-es alakulatok, a folytatsban azonban a kemnyebb abroncsok volt a fszerep. Szingaprban viszont ismt a srga s a piros oldalfal abroncsok kerlnek bevetsre, akrcsak Oroszorszgban, ahol 2014-ben rengeteg kritika rte a Forma-1 hivatalos beszlltjt.
Tavaly a versenyzk a lgy mellett a kzepes keverkeket hasznlhattk Szocsiban, ami sokak szerint nagyban hozzjrult a futam esemnytelensghez, ezek a gumik ugyanis alig koptak a viadal alatt (Nico Rosberg pldul szinte az egsz versenytvot egy szettel teljestette, miutn az els krben ki kellett llnia a bokszba). ppen ezrt a Pirelli most agresszvebben vlasztott.
Ez egybknt a msodik alkalom a 2015-s szezon sorn, amikor az olaszok mdostanak az elz vi gumivlasztson: elszr pont a mlt htvgi olasz versenyen vltoztattak (itt tavaly a kemny s a kzepes, idn pedig a lgy s a kzepes kapott szerepet). Ebbl mr knnyen ki lehet kvetkeztetni, hogy a szingapri s az orosz futam kztt rendezend Japn Nagydjon is marad a tavalyi fellls.
Az alakulat nmet versenyzje, Sebastian Vettel nemcsak gyorsasgval jrult hozz a Ferrari fejldshez, hanem szemlyisgvel is, hiszen csapattrsaira is tragasztotta lelkesedst, s mrkatrsval is remek kapcsolatot pol – jelentette ki Maurizio Arrivabene.
A vrsk komoly elrelpseket tettek a felkszlsi idszak alatt, Vettel rvn pedig kt futamgyzelmet is szereztek a 2015-s vadban. Arrivabene, a Ferrari csapatvezetje azonban nem csak annak rl, hogy a nmet szemlyben egy tehetsges pilta csatlakozott az istllhoz, hanem annak is, hogy a ngyszeres vilgbajnok valban motivltan ltott munkhoz, lelkesedst pedig a tbbiekre is tragasztotta; a tapasztalt menedzser szerint ez legalbb olyan fontos, mint a gyorsasg.
„A csapattagok nagyon jl kijnnek vele” – idzi Arrivabene szavait a Motorsport. „jlelkesedst hozott a csapathoz. Sokszor a segtsgemre volt abban, hogy sszetartsuk a srcokat, s ami mg ennl is fontosabb, nagyon jl kijn a csapattrsval” – utal Kimi Rikknenre. „Ezrt mondtam, amikor bejelentettk Kimi szerzdshosszabbtst, hogy szmunkra jelenleg a stabilits az egyik legfontosabb szempont” – magyarzza a tavaly kinevezett csapatvezet.
Arrivabene a szezon sorn tbb alkalommal is elmondta mr, szmra rendkvl fontos, hogy a Ferrarinl j hangulat uralkodjon, most pedig igyekezett egyrtelmv tenni, ennek llandstsban Vettel s a mrkatrs is komoly szerepet jtszik. „Sebastian egy fantasztikus bajnok, de egyttal egy olyan ember is, aki Rikknennel kzsen stabilizlja a csapatot. Ez pedig nagyon sokat segt abban, hogy az alakulat sszetart legyen. Olaszorszgban, a verseny utn is lthattk! Csak nzzenek r. llandan mosolyog s mindig pozitv” – dicsri piltjt.
Egyes vlemnyek szerint a csapatnak szksge volt mr erre a vltsra, Vettel eldje, Fernando Alonso ugyanis mr nem volt annyira lelkes, mint az els ferraris vek sorn, st az id elrehaladtval – az elvesztett bajnoki kzdelmek hatsra – kapcsolata megromlott az olasz alakulattal. A felvetseket termszetesen Arrivabene is hallotta, azonban nem szeretn sszehasonltani a kt bajnokot. „Biztos, hogy nem akarok Fernandrl beszlni. Tallkoztam vele, amikor mg nem ezt a munkt vgeztem, s j a kapcsolatunk. Nem akarok beszlni rla, csak a sajt piltimrl, akikkel tkletesen elgedett vagyok” – zrta gondolatt.
Hihetetlen napunk volt, s ez volt a valaha szerzett legjobb msodik helyem a Forma 1-ben. Ksznet minden Tifosinak ezt az rzst ma a dobogn: A fantasztikus rajongtl rengeteg tmogatst kapott az egsz csapat. Amikor megltod a sok rajongt a pdium alatt, rjssz, hogy ezrt rdemes lni. rzelmek tekintetbe, ez tbb mint egy gyzelem. Majdnem egy tkletes nap volt: Azrt mondom, hogy majdnem, mert nem tudom mi trtnt Kimivel az elejn. Ez szgyen, mert hiba nlkl mind a kt autnk a dobogn vgezhetett volna. A sebessg sajnos nem volt elg a gyzelemhez, de mindent megprbltam. Monza egy gyors plya s mindannyian tudjuk mennyire dominns volt itt a Mercedes tavaly is. Tudom hogy a srcok remek munkt vgeztek a motorral. Vannak dolgok amelyeken mg javtani kell, de lpsrl lpsre haladunk elre. A gumiabroncsokkal minden rendben volt ezen a htvgn.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.