Szerda dlutn Prizsban bemutatkozott a Renault gyri csapata, versenyzi, s lerntottk a leplet az idei versenyautjukrl is!
Nagy vrakozs elzte meg a Renault mai prizsi hivatalos bemutatkozst – olyannyira, hogy a francik l kzvettse a nagy npszersg miatt zavart is okozott a honlap mkdsben. Taln ennek is ksznhet, hogy nmi ksssel vette kezdett a bemutat, melyen elsknt Carlos Ghosnt, a Renault-konszern gyvezet igazgatjt szltottk a sznpadra, aki elbb bemutatta csapata j vezetsgt. A Renault Sport elnke Grome Stoll lett, az F1-es projektrt Cyril Abuteboul felel majd, mikzben a versenycsapat irnytst kt j szerzemnyre, a versenyigazgat Frderic Vasseurre, valamint az Enstone-ba visszatr technikai igazgatra, Bob Bellre bztk.
Taln a legnagyobb figyelem a sznpadon fekete lepel alatt megbv autt vezte, melynek festsrl mr hetek ta folyt a tallgats. Most kiderlt, nemcsak a fests, az j 2016-os aut lapult ott: a feketre festett konstrukcit az RS16 nvre kereszteltk, a gyri Renault elnevezsi hagyomnyai szerint. Grome Stoll megerstette, autjuk nem biztos, hogy Ausztrliban is ezzel a klsvel ll majd a rajtrcsra.
Kiderlt az is, hogy az enstone-i csapat kt versenyzje a Pastor Maldonadt vlt Kevin Magnussen, valamint az jonc Jolyon Palmer lesz. Mellettk bemutatkozott a hazai versenyz, Esteban Ocon is, aki a Mercedestl rkezve tartalkversenyzi szerepet kapott.
A Lotus F1-es csapatt mindekzben hivatalosan is tkereszteltk Renault Sport Racingre. Az aut karosszrijt tovbbra is a nagy-britanniai Enstone-ban fejlesztik, az idei Renault-motort pedig a franciaorszgi Viry-Chatillon-ban.
Sebastian Vettel vezeti a versenyzk kpviselett a Pirelli milni megbeszlsn, melynek tmjt a 2017-es gumiabroncsok jelentik.
Az olasz beszllt mlt hten hivatalos kzlemnyben erstette meg, trgyalsra vrja a versenyzk, a csapatok, a FOM s az FIA kpviselit, hogy megvitassk, milyen irnyt vegyenek a gumik fejlesztse tern. E tallkozra kedden kerl sor Milnban, s az olasz La Gazzetta dello Sport rteslse szerint a Ferrari rszrl Maurizio Arrivabene s James Allison mellett Sebastian Vettel, is megjelenik rajta. A nmet a GPDA (a versenyzk rdekvdelmi szvetsge) alelnkeknt a versenyzk delegcijt vezeti, melyben ott van Felipe Massa, Valtteri Bottas, Nico Rosberg, s egyes forrsok szerint Kimi Rikknen is.
Alexander Wurz, a GPDA elnke a mlt hten rulta el, a mezny tagjai nem elgedettek a Pirelli gyorsan kop, ket visszafog abroncsaival, ezrt mindenkppen vltozst srgetnek. A gyrt ugyanakkor feltette a kezt, s elismtelte, amit 2011-es F1-es szerepvllalsa ta mr sokszor: az F1 vezeti krtk ket arra, hogy ilyen gumikkal tegyk vltozatosabb a versenyeket, s mindaddig, mg nem szletik egysges llspont arrl, milyen szerepet jtszanak az abroncsok a versenyzsben, k sem tudnak vltoztatni.
A tervek szerint a 2017-es szablyvltozsok keretben a gumiabroncsok mrete is megn majd, s ez egyttal eslyt knl a gyrt filozfijnak megvltoztatsra. Miutn azonban e technikai szablyokrl mg mindig nem sikerlt megllapodniuk a csapatoknak (legutbb mlt pnteken lseztek), mg az sem zrhat ki, hogy a reformokat 2018-ra halasztjk el. A kvetkez ilyen jelleg lsre a februr 22-n rajtol barcelonai teszt idejn kerl majd sor – a mostani, Pirellivel val egyeztets a rsztvevk remnyei szerint j lendletet adhat az gynek.
A csapat nmet versenyzje, Sebastian Vettel elhintette, a Ferrari valban komoly jtsokkal kszl a 2016-os szezonra, elmondsa szerint ugyanis a szurkolk hamar szre fogjk venni, hogy az aut „talakult” a tli hnapok alatt.
Vettel a kibrndt 2014-es szezon utn hagyta el nevelalakulatt, a Red Bullt (ahol korbban ngy vilgbajnoki cmet szerzett), hogy csatlakozzon a vrskhz. A hibrid ra els vben a Ferrari teljestmnye is elmaradt a vrttl, 2015-ben viszont visszatrt az lmeznybe, mikzben Vettel is remek formba lendlt; noha a Mercedes gyri alakulatt nem brtk folyamatosan megszorongatni, a szezon sorn hrom futamgyzelmet is szereztek.
Ltva a csapat fejldst, sokan gy rzik, a Ferrari 2016-ban mr versenybe szllhat az elz kt vet ural nmet alakulattal. Nemrg a cg els embere, Sergio Marchionne is kijelentette, idn mr a bajnoki cmrt akarnak harcba szllni; noha Vettel ekzben rendre visszafogottabban nyilatkozott, titkon azrt neki is komoly cljai vannak. „A vilgbajnoki cmet kell clba vennnk” – mondta az Auto Bild Motorsport munkatrsnak, majd gyorsan hozztette: „Ugyanakkor azt sem szabad elfelejtennk, hogy az elz vben egy csapat mg elttnk volt!”
A nemzetkzi sajtban megjelen hrek szerint a Ferrari komoly jtsokkal kszl az oly sokat emlegetett bajnoki hadjratra. A 2016-os aut orra lltlag sokkal rvidebb lesz, mikzben hts rszt a korbbinl is szkebbre szabjk s elhagyjk a nyomrudas felfggesztst. A csapattl eddig nagyon kevs hivatalos informci rkezett, Vettel viszont elhintette, valban komoly vltozsok lesznek. „Egy pr dolog meg fog vltozni, s ezeket (a mdostsokat) elg knnyen szre lehet majd venni” – fogalmazott sejtelmesen, amikor az j autrl krdeztk.
A ngyszeres vilgbajnokot az elmlt vekben tbb szakember is dicsrte munkamorlja miatt, msok pedig kertels nlkl kijelentettk, a bajnoki cmekrl lmodoz Ferrarinak most r, az lelkesedsre s szorgalmra van szksge. Ez a lelkeseds egyelre tretlen, Vettel ugyanis az j Ferrari elksztsnek folyamatbl is kivette rszt. „A tavalyi szezon ta kzm van a fejlesztsekhez, s gy rzem, j irnyba haladunk” – zrta gondolatt a 28 ves sportember.
Sebastian Vettel nagyon aktvra vette a figurt s hamarosan jra plyra gurulhat Fioranban.
A Scuderia Ferrari ngyszeres vilgbajnok versenyzje egyrtelm clokkal rkezett meg Maranellba. Vettel igen fiatalon rt fel a cscsra s rvid id alatt lett rekorder, de a nagy lma az, hogy legalbb egy cmet mg nyerjen, s azt az olaszok szneiben tegye meg.
Seb valsznleg a lehet legjobb idpontban csatlakozott a Ferrarihoz, amikor is az istll teljesen talakult, s berni ltszanak a fejlesztsek. A httrben folyamatosan zajlanak az ezzel kapcsolatos tovbbi munklatok, s a csapatnak nagyon nagy szerencsje van Vettellel, mert rendkvl motivlt s a munkamorlja valsznleg mindenkinl jobb.
Az vet rgtn egy tesztelssel kezdte Fioranban, amikor is plyra vitte a csapat 2014-es autjt. Ez egyfajta bemelegts volt szmra, s a csapat szmra is. A korbbi hrek szerint ez a teszt kln a nmet krsre trtnt meg.
A hten ismt Maranello lesz a szllsa Vettelnek, aki a hrek szerint a kvetkez pr nap valamelyikn jra plyra gurulhat a grda privt tesztplyjn. Mindemellett szimultorozni fog s folytatja a munkt a mrnkkkel.
Legutbb ilyen aktvan dolgozni taln csak Michael Schumachert lthattuk, noha Fernando Alonsra sem lehetett azt mondani, hogy munkakerl lenne…
Nhny vvel ezeltt tbb szakrthz hasonlan Gerhard Berger is Fernando Alonst tartotta a mezny legjobb versenyzjnek, ma azonban mr nem t tenn a lista lre, ha a piltk rangsorolsra krnk. Az osztrk Sebastian Vettelrl s Nico Rosbergrl is elmondta vlemnyt.
2010 s 2013 kztt, amikor a Red Bull s Vettel uralta a kirlykategrit, sokan a Ferrarinl versenyz spanyol klasszist tartottk a mezny legjobb, legsszetettebb piltjnak, hiszen egy gyengbb autval is fel tudta venni a versenyt a nmettel. 2015-ben Vettel kerlt hasonl helyzetbe: ezttal a Mercedes dominl, azonban tbb alkalommal is borsot trt a csapat orra al, a szakemberek pedig egyre tbbszr illettk dicsrettel a ngyszeres bajnokot.
Alonso ekzben a mezny vgre kerlt a McLaren-Hondval, a kzvlemny pedig kezdi elfelejteni, milyen jl teljestett pr szezonnal korbban; legalbbis Gerhard Berger szerint. „Hrom vvel ezeltt mind azt mondtuk, hogy Alonso a legjobb!” – idzi szavait az Auto Motor und Sport. „Ma mr nem ezt mondanm. Egszen egyszeren nem bizonythatta (hogy ez valban gy van) s vgl elfelejtettk, milyen j volt egykor” – rvel az osztrk exversenyz.
Berger szerint „egyszeren nem Alonso volt a megfelel ember a Ferrari szmra”, hiszen a „felek munkamdszerei klnbztek”, Vettel azonban jl szt tud rteni a vrskkel, akrcsak honfitrsa, a csapattal t bajnoki cmet szerz Michael Schumacher. „Ha a munkamdszereket nzzk, akkor nagyon hasonlt hozz s remekl illeszkedik a Ferrarihoz. Tapasztaltam hasonlt, amikor a Ferrarinl versenyeztem, de a hatsom meg sem kzeltette Laudt, Schumachert vagy Vettelt. Ha olyan pilta vezeti a csapatot, aki jl kezeli az olasz temperamentumot, a dolgok nagyon jl alakulhatnak!”
A tzszeres futamgyztes Vettel honfitrsrl, a Mercedesnl versenyz Nico Rosbergrl is beszlt, aki vlemnye szerint szintn a mezny legjobb pilti kz tartozik, a bajnoki trfet pedig csak azrt nem brta mg megszerezni, mert 2013-ban Lewis Hamilton lett a csapattrsa. „n mg mindig gy gondolom, hogy Rosberg rlten j! Csupn az az egy balszerencsje van, hogy Lewis a mrkatrsa. Korbban minden csapattrsat ellenrzs alatt tudott tartani. Mg Michael Schumachernek is megneheztette a dolgt. Egy msik csapattrssal mr ktszeres bajnok lenne!”
Br a nmetet kt alkalommal is legyz Hamiltont „kivteles tehetsgknt” jellemzi, Berger nem tartja kizrtnak, hogy idn fordul a kocka, azaz ezttal Rosberg rlhet a szezon vgn. „gy gondolom, Hamilton egy hihetetlenl vkony vonalon egyenslyoz; mindig nagyon kzel van ahhoz, hogy elvesztse a hidegvrt. Rosbergnek akkor lesz nagyon j eslye, ha ersen teljest a szezon els felben. Azrt gondolom gy, mert szerintem Hamilton nehezebben tudn megemszteni az sikereit, mint fordtva” – zrta gondolatt az 56 ves szakember.
Msfl hnappal a 2016-os F1-es szezon kezdete eltt a Nemzetkzi Automobil Szvetsg kzztette, melyik nagydj mikor kezddik idn - lesz-e jszakba nyl Eurpa Nagydj?
A versenyek tbbsge vltozatlan idpontban rajtol majd 2015-hz kpest - az egyik eltrs, hogy a mjus 1-i Orosz Nagydj rajtjt egy rval elrbb vittk. Komoly vrakozs elzi meg a jniusi Eurpa Nagydjat Azerbajdzsnban: a bakui futam helyi id szerint este hat rakor, hrom rval stteds eltt kezddik majd (ppen akkor, amikor vget a Le Mansi 24 rs), ami miatt nem vletlenek a szakma agglyai.
A sportszablyzat szerint egy verseny maximlisan ngy rig tarthat, piros zszls szakaszokkal egytt, ezrt ha elhzdik, knnyen lehet, hogy elszr a sportg trtnetben stteds miatt kell megszaktani egy futamot.
A 2016-os versenyek kezdsi idpontjai helyi s magyarorszgi id szerint:
Egyszer technikai magyarzat van arra, mirt korltoltk le a Pirelli abroncsai az elmlt vekben a versenyzket s autkat, sprolsra knyszertve ket a versenyeken. Az olaszok 2016-tl azonban egy j trkkel lltak el.
Elgedetlenek a versenyzk a Pirelli gyorsan kop, tlrzkeny gumijaival. Jeleztk is az olaszoknak s az F1 irnytinak: vltozst kvetelnek. Olyan abroncsokat, amelyekkel hosszabb ideig vezethetnek a hatron, melyekkel nem kell sprolni. Br nyilvnosan nem szabad brlniuk a sportg beszlltjt, idnknt tbb versenyz is tett utalst arra, messze sajt auti s kpessgei alatt kell maradnia a versenyeken, hogy megfelelen mkdtesse a gumikat. Pr ve a Red Bull is hangoztatta: autjuk tl jnak szmt a gumikhoz, mert hiba kpes mindenkinl magasabb kanyarsebessgekre, ezzel valjban csak jobban tnkreteszi a Pirelliket, melyek teht a jkat bntetik.
A Motor Sport magazin szakrtje, Mark Hughes felhvta a figyelmet arra, hogy a Pirellivel kapcsolatos problmt alapveten egy szokatlan gumitervezsi filozfia eredmnyezi: az olaszok nem hagyomnyos versenyabroncsokat gyrtanak, melyek a felleti kopsuk rvn vesztenek teljestmnykbl, hanem az gynevezett h ltali elhasznldsra ptenek. „Ezek a gumik h ltal lepl anyagokat tartalmaznak a keverkben, s ez alapvet rsze a gumikrl alkotott filozfinknak, melyeket a szervezk ltal meghatrozott irnyok szerint alkottunk meg: kiszmthatatlanabb versenyeket krtek tlnk” – ismeri el Paul Hembery, a gyrt sportigazgatja is, utalva arra, hogy amikor visszatrtek az F1-be, a rsztvevk tbb kerkcsert tztek ki clul.
A Pirelli ltal ennek elrshez vlasztott filozfia ugyanakkor a versenyzk aktulis panasznak legfbb okozja, radsul most mr a 2017-re tervezett szablymdostsok kapcsn is problmt jelent.
Habr sokan gy gondoljk, a Mercedes 2016-ban is uralni fogja az F1-es meznyt, Sebastian Vettelnek meggyzdse, hogy fel fogjk venni velk a versenyt, s le is gyzhetik ket.
A Ferrari 2015-ben folyamatosan fejldtt, gy a csapat mr az v vgn optimistn tekintett a 2016-os idnyre. A lelkeseds tovbbra sem hagyott albb, hiszen mg a tavalyi szezon eltt nhny gyzelem volt a megfogalmazott cl, idn mr sokkal nagyobb kihvsok el nz az olasz istll. Sebastian Vettel elmondta, j irnyba haladnak, gy minden adott ahhoz, hogy legyzhessk a Mercedest: „Tavaly szinte egsz vben rszt vettem az aut fejlesztsben” – kezdte.
„A clunk a vilgbajnoki cm kell, hogy legyen” – mondta Vettel az Auto Bild Motorsport cm lapnak, majd hozztette, az eddigi fejlesztsekkel rendkvl elgedettek. „s azt gondolom, j ton haladunk efel.” Az j Ferrarit elrelthatlag februr 19-n leplezik le, hrom nappal az els tli tesztet megelzen, s klsleg is nagy vltozsok vrhatak a tavalyi modellhez kpest. „Alapveten nhny dolog mdosul majd, s ezeket relatve knny lesz felismerni” – mondta a nmet.
Niki Lauda nemrgiben elismeren nyilatkozott a ngyszeres vilgbajnokrl s a Ferrarirl, s elmondta, biztos benne, hogy idn mr nem lesz olyan knny dolguk. „Hogy Vettel gyorsan vezeti az autt, ahhoz nem fr ktsg. Hogy sikerre hes, s egy csapatot hajtani tud, ahhoz sem. Vettel egy veszlyes ellenfl” – mondta. A Ferrari versenyzje mellett az istll is rendkvl motivlt, hiszen 2007 ta – Kimi Raikknen utols vb-cme ta – egyik piltjuknak sem sikerlt bajnoki cmet nyernie.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.