Sem a visszavonulás, sem a csapatváltás lehetősége nem jöhet szóba Sebastian Vettelnél. A négyszeres bajnok Nico Rosberg kapcsán egy interjúban elárulta, tudatosan volt óvatos a szezonzárón a későbbi bajnokkal.
„Állj! Nem téma! 2017-re szerződésem van a Ferrarival” – állította meg a svájci Blick tapasztalt újságíróját, Roger Benoit-t, amikor az arról kezdte volna kérdezni, kacérkodott-e annak gondolatával, hogy ő vegye át Nico Rosberg helyét a Mercedesnél. Sebastian Vettel ezzel elég egyértelművé tette, eszében sincs hátat fordítani Maranellónak.
Honfitársa visszavonulását ő maga is megdöbbentőnek tartotta, ám egyúttal meg is értette. „Nicónak nem kell magyarázkodnia a döntése kapcsán. Az biztos, hogy bátor döntés volt. Folytatni könnyebb lett volna. De mindenkinek csak egy élete van, és magadnak kell tudnod, mit kezdesz vele. Én az első bajnoki címem megszerzésekor jóval fiatalabb voltam Nicónál, így csak meg akartam szerezni a következőt. Amúgy is elég becsvágyó vagyok” – fogalmazott.
Kiemelte, ő továbbra sem elégszik meg azzal, hogy „csak” négyszeres világbajnok: új célját még nem érte el. „Többet akarok. A célom, hogy világbajnok legyek a Ferrarival. Minden mást ennek rendelek alá. Nem mondom azt, hogy két vagy három éven belül leszek az, és ha nem sikerül, akkor abbahagyom. Vagy csak úgy föladom. Én nem ilyen vagyok” – jelentette ki.
Az interjú során azt is megemlítették, közvetve neki is volt szerepe honfitársa abu-dzabi bajnoki sikerében, mivel a hajrában hiába volt gyorsabb és érte utol őt, nem erőltette Rosberg megelőzését, s ezzel nem veszélyeztette végső sikerét. Vettel már a futam után tett célzást arra, hogy tekintettel volt a szokásosnál nagyobb tétre – most sem titkolta, próbált vigyázni a bajnoki cím várományosára.
„Talán nem ez volt a megfelelő verseny egy merész támadáshoz. Tudjuk, milyen nehéz helyzet alakulhat ki egy előzésnél. De Hamilton valójában olyan lassan ment, mint egy busz… Szívesen javítottam volna még két helyet Abu-Dzabiban, de a csapat dobogóját nem akartam veszélybe sodorni. Így most nyugodtabban vonulunk el a téli szünetre” – fogalmazott.
A szokást folytatva a Formula-1 rajongói idén is könyvespolcukra helyezhetik az évad eseményeit és érdekességeit tartalmazó szezon-összefoglaló kötetet. A Száguldás és cirkusz AKCIÓS áron előrendelhető.
A Formula-1-ben annyi érdekesség történt 2016-ban, hogy felidézni is nehéz: Nico Rosberg és Lewis Hamilton ütközésekkel tarkított harca a bajnoki címért, a Ferrari és Vettel nem várt küszködése, a Red Bull feltámadása és hirtelen versenyzőcseréje, Max Verstappen berobbanása az élmezőnybe, a Renault csalódást keltő visszatérése, Button és Massa búcsúja - és még éppen csak elkezdtük a leltárt... A Száguldás és cirkusz 2016-2017 bemutatja a mögöttünk és az előttünk álló szezon csapatait és pilótáit, és beavat a 2017-es szabályváltozások bonyolult világába.
A december elején megjelenő könyv már most elővételben, akciós áron megrendelhető. A kötet ára így 5990 Ft helyett csak 4990 Ft!
Íme, a Ferreri két versenyzőjének összehasonlítása (pontok, versenyeredmények, időmérők, az első tízben eltöltött körök, valamint legjobb eredmények tekintetében)
A Sauber csapatvezetője, Monisha Kaltenborn úgy érzi, a Forma–1 sokkal jobban járna, ha a szurkolók körében roppant népszerű Ferrari és nem a Mercedes nyerné sorozatban a világbajnoki címeket, így ugyanis a dominancia ellenére is magasabb lenne a nézőszám.
Miközben a Mercedes sorra szerzi a bajnoki trófeákat, a Michael Schumacher nevével fémjelzett Ferrari-korszak egyre távolibb emléknek tűnik. Sőt lassan a 2008-as év is, melynek végeztével a vörösök utoljára ünnepeltek világbajnoki címet (noha a pilóták közül LewisHamilton gyűjtötte a legtöbb pontot, a gyártók értékelésében akkor a Ferrari végzett az élen).
Bár mindkét csapat „rátelepedett” a saját időszakára, ez pedig egyes vélemények szerint sokat ártott a királykategóriának, a Sauber csapatvezetője úgy érzi, a Mercedes dominanciája „rosszabb”, hiszen a csapat nem olyan népszerű a szurkolók körében, mint a legtöbb országban komoly táborral rendelkező ellenfél. Ezt a logikát követve Monisha Kaltenborn nemrég kijelentette, a királykategória sokkal jobban járna, ha ismét a vörösök uralnák a versenyeket.
„Természetesen sokkal jobb lenne a helyzet, ha több csapat harcolna a világbajnoki cím megszerzéséért” – mondta egy német rádióállomásnak. „A Mercedes elsősorban a kiváló erőforrásának köszönheti a dominanciát, valamint a jó aerodinamikai csomagjának. Ugyanakkor nem jó, ha egy csapat ennyire uralkodóvá válik” – tette hozzá.
„Úgy vélem, ha a Ferrari lenne hasonló helyzetben, az nem ártana ennyit a sportnak. A Ferrarinak nagyon sok rajongója van, szóval a nézők száma továbbra is magas lenne” – utalt arra a statisztikára, mely szerint egyes országokban zuhant a Forma–1-es futamok nézettsége, legyen szó akár a televíziós közvetítésekről, akár a helyszíni nézőszámról.
A 2017-es szezon előtt sokan a komoly – elsősorban az aerodinamikát érintő – szabályváltozásokban bíznak, remélve, ezek felkavarják az állóvizet, Kaltenborn viszont úgy érzi, a Mercedes továbbra is előnyben lesz a motorjainak köszönhetően. „2017 lehetőséget ad arra, hogy azok a csapatok, melyek rendelkeznek egy bizonyos fejlesztési potenciállal, megközelítsék őket. Ahhoz viszont valószínűleg további két év kell, hogy közel kerüljenek az erőforrásukhoz” – magyarázta.
Az új szabályok az F1 gyorsítása érdekében születettek, sokan bírálták ugyanis a jelenlegi autókat, mondván azok elmaradnak elődeiktől. Kaltenborn azonban nem hiszi, hogy a jósolt 4-5 másodperces gyorsulás beváltja a reményeket. „Már a legelején elmondtam, hogy kételkedem. A nézők nem fogják látni, hogy az autók gyorsabbak lettek és nehezebben vezethetők. Ha 10-15 másodperc lenne a különbség, akkor az már látható lenne, de az 5-6 nem. Szóval, aggódom” – zárta gondolatát.
Kettő híján 1000 előzést láthattunk minden idők leghosszabb Forma–1-es szezonjában – derül ki az Auto Motor und Sport statisztikáiból. De boxkiállásból is átlagban 40 jutott egy versenyre.
A történelem első 21 futamból álló F1-es évada már csak hossza miatt is szép számokat hozott az előzések és a kerékcserék terén. A német szakportál által készített statisztikából kiderül, idén átlagosan 47,5 előzést láthattunk versenyenként. Az első körben történt helycseréket nem számították bele a kimutatásba.
A legtöbb előzést, 128-at Kínában mutatták be, ami a kavarodásnak (több élcsapat is a mezőny végére került), a sok kerékcserének és a pálya karakterének egyaránt köszönhető. Az elért szám egyébként új rekord a sportág történetében. Hogy van összefüggés a boxtaktika és a pozíciócserék között, az is igazolja, hogy Sanghaj a szervizek listáján is az élen végzett 66 boxkiállással.
Előzések szempontjából Bahrein és Ausztria, a kiállások terén Németország és Bahrein került a legjobb háromba. Érdekesség, hogy az esős Brazíliában csak az 5. legtöbb helycserét láthattuk, igaz, ebben nagy szerepe volt a sok megszakításnak is. A szintén esős Monacóban ugyan csak 27 előzés történt, a pálya sajátosságait figyelembe véve ez is tekinthető imponálónak.
Ezzel szemben az ugyancsak változékony időjárást hozó Brit Nagydíj 15 előzése vérszegénynek tűnik. Silverstone ezzel csak az ezen a téren legrosszabb statisztikával rendelkező Magyar Nagydíjat tudta felülmúlni.
A legkevesebb kerékcserét eközben Mexikóban, Brazíliában és Oroszországban végezték el – mindhárom helyszínen 30-nál kevesebb szervizelés volt. Szocsi évek óta egykiállásos futamnak számít, s a lista alján bukkan fel.
Az Auto Motor und Sport ezenkívül még a biztonsági autós fázisokról is közölt adatokat. 2016-ban összesen 10 versenyen, azaz a futamok csaknem felén körözött Bernd Mayländer, 17-szer vezényelték a pályára, és ez idő alatt 67 kört teljesített. Összevetésképpen: 2014-ben 10 versenyen 15-ször volt bevetésen, és 57 körig jutott, míg 2015-ben 11 futamon történt 13 riasztása után futott 64 kört.
Le kellett volna győznie a Ferrarinak a Red Bullt a bajnokságban, véli Sebastian Vettel. A német szerint a csomagjuk összességében jobb volt, mint a végül előttük záró riválisé.
Két győzelmet is szerzett a Red Bull 2016-ban, rendre ő volt az a csapat, amely képes volt lecsapni a Mercedes hibái által kínált lehetőségre, ráadásul 70 ponttal megelőzve a Ferrarit, a konstruktőri tabella 2. helyén zárták a szezont. Sebastian Vettel szerint ennek másképp kellett volna alakulnia. Annak ellenére is, hogy a Red Bull az év második felében egyértelműen föléjük nőtt, rendre a második sorba kvalifikálta magát, s az utolsó kilenc hétvégén 8 dobogós helyezést ért el, miközben a Ferrari csupán kettőt.
A négyszeres világbajnoknak meggyőződése, a Scuderiának összességében autója gyengeségei ellenére is jobb csomagja volt – s a nyeretlenség mellett már csak ezért is fájó számukra ez a harmadik hely. „Az év egy hullámvasút volt – nem olyan jó, amilyenre számítottunk, és elérhettünk volna jobb eredményt is” – idézte a németet az Autosport. „Ami a pontokat illeti, nem szereztünk eleget az év elején. A vége felé emiatt nagyon szorossá vált a Red Bull-lal való csatánk. Összességében jobb volt a csomagunk, és másodiknak kellett volna lennünk a konstruktőröknél. De a legnagyobb csalódás az volt, hogy nem harcolhattunk a Mercedesszel.”
Ami elhullajtott pontjaikat illeti, Vettelnek abban mindenképp igaza van, hogy csapata számos hétvégét zárt annál rosszabb eredménnyel, mint amilyenre képes lehetett volna. És ennek oka sok esetben nem autójuk tempója volt, hanem taktikai hibák, eltévedések a beállítások terén, túl gyenge időmérők, törékeny megbízhatóság, vezetői hibák. Vettel kijelentése ezek ismeretében nem mentség, sokkal inkább őszinte kritika, mely a csapat súlyos hiányosságaira, nem hatékony működésére hívja fel a figyelmet. Ez persze James Allison csapattól való tavaszi eltávolodása, majd kiválása, s az ezt követő átszervezések, az elnöki nyomás által meghatározott hangulat ismeretében nem is meglepetés.
Baj viszont bőven van a Ferrarinál még mindezen felül is. Sergio Marchionne elnök épp a közelmúltban hívta fel a figyelmet arra, hogy aerodinamikai téren is tetemes a lemaradásuk a legjobbakkal szemben, és ezen sürgősen változtatni kell.
Mindezek ellenére Vettel még így is képes pozitív maradni – legalábbis nyilatkozataiban. „Sok minden történt a háttérben, aminek eredményeképpen jövőre jobb helyzetben kell lennünk” – utalt az átszervezések hatékonyságára.
Danyiil Kvjat könyvelte el 2016-ban a legtöbb büntetőpontot – két világbajnok, Sebastian Vettel és Nico Rosberg is a dobogón végzett a listán.
Bár a 2016-os idény véget ért, az FIA által alkalmazott büntetőpont-rendszer értelmében a versenyzők idei vétségeikért akár még a következő szezonban is vezekelhetnek. A szisztéma szerint az a résztvevő, aki 12 hónapon belül 12 pontot gyűjt össze kihágásaiért a szuperlicencén, automatikusan egyfutamos eltiltásban részesül.
Már csak emiatt is érdekes, ki milyen mérleggel zárta az mostani bajnokságot. A legtöbb büntetőpontot, 8-at Danyiil Kvjatnak osztotta ki a szövetség. Az oroszt összesen négy alkalommal szankcionálták: Oroszországban 3, Monacóban és az Egyesült Államokban 2-2, Mexikóban pedig 1 pont került a neve mellé. Ilyen sok versenyen rajta kívül senkit sem büntettek.
A listán második Esteban Gutiérreznek 7 büntetőpontja van, míg Sebastian Vettel és Nico Rosberg 6-6 egységgel áll a harmadik helyen. Mindhármukat három alkalommal vonták felelősségre. Rajtuk kívül még Carlos Sainz kapott háromszor ilyen jellegű büntetést, ám az ő neve mellett 5 pont áll.
Az egy alkalommal kiosztott legtöbb büntetőpont eközben Pascal Wehrlein nevéhez fűződik, aki Monacóban kapta mind a 4 idei pontját.
Idén összesen 17 versenyző kapott legalább egy büntetőpontot, ami azt jelenti, hogy öten zárták makulátlan mérleggel a szezont. Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, Fernando Alonso, Jenson Button és Romain Grosjean licencére nem került pont.
Hozzá kell tenni ugyanakkor, hogy Hamilton így is az élen zárta a megrovásokat összesítő listát, miután Carlos Sainzcal együtt 2 szóbeli figyelmeztetést kapott – s mindössze eggyel maradtak el a 10 rajthelyes automatikus büntetéstől. Ezen megrovások az év végeztével ugyanakkor elévülnek.
Nem úgy a büntetőpontok. Az élmezőnyből Kvjatnak egészen májusig, Vettelnek júliusig kell várnia arra, hogy első pontjai elévüljenek – az orosz az év első versenyein legfeljebb 3 újabb büntetőpontot engedhet meg magának, máskülönben eltiltással számolhat.
Három versenyzőnek, Nico Rosbergnek, Felipe Massának és Jenson Buttonnek már nem kell számolgatnia (a britnek amúgy sincs mit) – mindhárman visszavonultak.
Megrovások 2016-ban:
2 – Lewis Hamilton és Carlos Sainz
1 – Sebastian Vettel, Nico Rosberg, Marcus Ericsson, Felipe Massa, Kevin Magnussen, Max Verstappen, Valtteri Bottas és Pascal Wehrlein
December 6-án autogramosztást tartottak a Red Bull főhadiszállásán. Daniel Ricciardo volt az, aki a piros, kötött pulcsival határozottan jobban járt, Max Verstappen öltözékét egyelőre nem is igazán tudjuk hová tenni.
[Megjegyzés]: Sajnos, a téli szünet beköszöntével, -mint ahogy megszokhattuk-egyre kevesebb hír lesz elérhető Sebastianról, ezért úgy gondoltam, hogy más pilótáról is lesz szó a hírfolyamban [Egyéb] megnevezéssel!
Üdvözöllek Sebastian Vettel magyar rajongói oldalán. A legfrissebb információkat osztom meg Sebastian Vettelről. Hírek, képek, videók! Ha Te is szereted Sebastiant kövess bennünket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autóversenyző és Négyszeres világbajnok a Forma-1 királykategóriában. 1987. július 3. -ban született. Heppenheim-ben, Németországban. Pályafutását 2006-ban a BMW Saubernél kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat pilótája. Sebastian az autóversenyzés mellett boldog családapa.
Vagyok, aki vagyok. Nem próbálok meg más lenni, mint aki vagyok. Néhány embernek talán tetszik, másoknak lehet, hogy nem. De ez az élet. - Sebastian Vettel