Sem a visszavonuls, sem a csapatvlts lehetsge nem jhet szba Sebastian Vettelnl. A ngyszeres bajnok Nico Rosberg kapcsn egy interjban elrulta, tudatosan volt vatos a szezonzrn a ksbbi bajnokkal.
„llj! Nem tma! 2017-re szerzdsem van a Ferrarival” – lltotta meg a svjci Blick tapasztalt jsgrjt, Roger Benoit-t, amikor az arrl kezdte volna krdezni, kacrkodott-e annak gondolatval, hogy vegye t Nico Rosberg helyt a Mercedesnl. Sebastian Vettel ezzel elg egyrtelmv tette, eszben sincs htat fordtani Maranellnak.
Honfitrsa visszavonulst maga is megdbbentnek tartotta, m egyttal meg is rtette. „Nicnak nem kell magyarzkodnia a dntse kapcsn. Az biztos, hogy btor dnts volt. Folytatni knnyebb lett volna. De mindenkinek csak egy lete van, s magadnak kell tudnod, mit kezdesz vele. n az els bajnoki cmem megszerzsekor jval fiatalabb voltam Nicnl, gy csak meg akartam szerezni a kvetkezt. Amgy is elg becsvgy vagyok” – fogalmazott.
Kiemelte, tovbbra sem elgszik meg azzal, hogy „csak” ngyszeres vilgbajnok: j cljt mg nem rte el. „Tbbet akarok. A clom, hogy vilgbajnok legyek a Ferrarival. Minden mst ennek rendelek al. Nem mondom azt, hogy kt vagy hrom ven bell leszek az, s ha nem sikerl, akkor abbahagyom. Vagy csak gy fladom. n nem ilyen vagyok” – jelentette ki.
Az interj sorn azt is megemltettk, kzvetve neki is volt szerepe honfitrsa abu-dzabi bajnoki sikerben, mivel a hajrban hiba volt gyorsabb s rte utol t, nem erltette Rosberg megelzst, s ezzel nem veszlyeztette vgs sikert. Vettel mr a futam utn tett clzst arra, hogy tekintettel volt a szoksosnl nagyobb ttre – most sem titkolta, prblt vigyzni a bajnoki cm vromnyosra.
„Taln nem ez volt a megfelel verseny egy mersz tmadshoz. Tudjuk, milyen nehz helyzet alakulhat ki egy elzsnl. De Hamilton valjban olyan lassan ment, mint egy busz… Szvesen javtottam volna mg kt helyet Abu-Dzabiban, de a csapat dobogjt nem akartam veszlybe sodorni. gy most nyugodtabban vonulunk el a tli sznetre” – fogalmazott.
A szokst folytatva a Formula-1 rajongi idn is knyvespolcukra helyezhetik az vad esemnyeit s rdekessgeit tartalmaz szezon-sszefoglal ktetet. A Szgulds s cirkusz AKCIS ron elrendelhet.
A Formula-1-ben annyi rdekessg trtnt 2016-ban, hogy felidzni is nehz: Nico Rosberg s Lewis Hamilton tkzsekkel tarktott harca a bajnoki cmrt, a Ferrari s Vettel nem vrt kszkdse, a Red Bull feltmadsa s hirtelen versenyzcserje, Max Verstappen berobbansa az lmeznybe, a Renault csaldst kelt visszatrse, Button s Massa bcsja - s mg ppen csak elkezdtk a leltrt... A Szgulds s cirkusz 2016-2017 bemutatja a mgttnk s az elttnk ll szezon csapatait s piltit, s beavat a 2017-es szablyvltozsok bonyolult vilgba.
A december elejn megjelen knyv mr most elvtelben, akcis ron megrendelhet. A ktet ra gy 5990 Ft helyett csak 4990 Ft!
A Sauber csapatvezetje, Monisha Kaltenborn gy rzi, a Forma–1 sokkal jobban jrna, ha a szurkolk krben roppant npszer Ferrari s nem a Mercedes nyern sorozatban a vilgbajnoki cmeket, gy ugyanis a dominancia ellenre is magasabb lenne a nzszm.
Mikzben a Mercedes sorra szerzi a bajnoki trfekat, a Michael Schumacher nevvel fmjelzett Ferrari-korszak egyre tvolibb emlknek tnik. St lassan a 2008-as v is, melynek vgeztvel a vrsk utoljra nnepeltek vilgbajnoki cmet (noha a piltk kzl LewisHamilton gyjttte a legtbb pontot, a gyrtk rtkelsben akkor a Ferrari vgzett az len).
Br mindkt csapat „rtelepedett” a sajt idszakra, ez pedig egyes vlemnyek szerint sokat rtott a kirlykategrinak, a Sauber csapatvezetje gy rzi, a Mercedes dominancija „rosszabb”, hiszen a csapat nem olyan npszer a szurkolk krben, mint a legtbb orszgban komoly tborral rendelkez ellenfl. Ezt a logikt kvetve Monisha Kaltenborn nemrg kijelentette, a kirlykategria sokkal jobban jrna, ha ismt a vrsk uralnk a versenyeket.
„Termszetesen sokkal jobb lenne a helyzet, ha tbb csapat harcolna a vilgbajnoki cm megszerzsrt” – mondta egy nmet rdillomsnak. „A Mercedes elssorban a kivl erforrsnak ksznheti a dominancit, valamint a j aerodinamikai csomagjnak. Ugyanakkor nem j, ha egy csapat ennyire uralkodv vlik” – tette hozz.
„gy vlem, ha a Ferrari lenne hasonl helyzetben, az nem rtana ennyit a sportnak. A Ferrarinak nagyon sok rajongja van, szval a nzk szma tovbbra is magas lenne” – utalt arra a statisztikra, mely szerint egyes orszgokban zuhant a Forma–1-es futamok nzettsge, legyen sz akr a televzis kzvettsekrl, akr a helyszni nzszmrl.
A 2017-es szezon eltt sokan a komoly – elssorban az aerodinamikt rint – szablyvltozsokban bznak, remlve, ezek felkavarjk az llvizet, Kaltenborn viszont gy rzi, a Mercedes tovbbra is elnyben lesz a motorjainak ksznheten. „2017 lehetsget ad arra, hogy azok a csapatok, melyek rendelkeznek egy bizonyos fejlesztsi potencillal, megkzeltsk ket. Ahhoz viszont valsznleg tovbbi kt v kell, hogy kzel kerljenek az erforrsukhoz” – magyarzta.
Az j szablyok az F1 gyorstsa rdekben szletettek, sokan brltk ugyanis a jelenlegi autkat, mondvn azok elmaradnak eldeiktl. Kaltenborn azonban nem hiszi, hogy a jsolt 4-5 msodperces gyorsuls bevltja a remnyeket. „Mr a legelejn elmondtam, hogy ktelkedem. A nzk nem fogjk ltni, hogy az autk gyorsabbak lettek s nehezebben vezethetk. Ha 10-15 msodperc lenne a klnbsg, akkor az mr lthat lenne, de az 5-6 nem. Szval, aggdom” – zrta gondolatt.
Kett hjn 1000 elzst lthattunk minden idk leghosszabb Forma–1-es szezonjban – derl ki az Auto Motor und Sport statisztikibl. De boxkillsbl is tlagban 40 jutott egy versenyre.
A trtnelem els 21 futambl ll F1-es vada mr csak hossza miatt is szp szmokat hozott az elzsek s a kerkcserk tern. A nmet szakportl ltal ksztett statisztikbl kiderl, idn tlagosan 47,5 elzst lthattunk versenyenknt. Az els krben trtnt helycserket nem szmtottk bele a kimutatsba.
A legtbb elzst, 128-at Knban mutattk be, ami a kavarodsnak (tbb lcsapat is a mezny vgre kerlt), a sok kerkcsernek s a plya karakternek egyarnt ksznhet. Az elrt szm egybknt j rekord a sportg trtnetben. Hogy van sszefggs a boxtaktika s a pozcicserk kztt, az is igazolja, hogy Sanghaj a szervizek listjn is az len vgzett 66 boxkillssal.
Elzsek szempontjbl Bahrein s Ausztria, a killsok tern Nmetorszg s Bahrein kerlt a legjobb hromba. rdekessg, hogy az ess Brazliban csak az 5. legtbb helycsert lthattuk, igaz, ebben nagy szerepe volt a sok megszaktsnak is. A szintn ess Monacban ugyan csak 27 elzs trtnt, a plya sajtossgait figyelembe vve ez is tekinthet imponlnak.
Ezzel szemben az ugyancsak vltozkony idjrst hoz Brit Nagydj 15 elzse vrszegnynek tnik. Silverstone ezzel csak az ezen a tren legrosszabb statisztikval rendelkez Magyar Nagydjat tudta fellmlni.
A legkevesebb kerkcsert ekzben Mexikban, Brazliban s Oroszorszgban vgeztk el – mindhrom helysznen 30-nl kevesebb szervizels volt. Szocsi vek ta egykillsos futamnak szmt, s a lista aljn bukkan fel.
Az Auto Motor und Sport ezenkvl mg a biztonsgi auts fzisokrl is kzlt adatokat. 2016-ban sszesen 10 versenyen, azaz a futamok csaknem feln krztt Bernd Maylnder, 17-szer veznyeltk a plyra, s ez id alatt 67 krt teljestett. sszevetskppen: 2014-ben 10 versenyen 15-szr volt bevetsen, s 57 krig jutott, mg 2015-ben 11 futamon trtnt 13 riasztsa utn futott 64 krt.
Le kellett volna gyznie a Ferrarinak a Red Bullt a bajnoksgban, vli Sebastian Vettel. A nmet szerint a csomagjuk sszessgben jobb volt, mint a vgl elttk zr rivlis.
Kt gyzelmet is szerzett a Red Bull 2016-ban, rendre volt az a csapat, amely kpes volt lecsapni a Mercedes hibi ltal knlt lehetsgre, radsul 70 ponttal megelzve a Ferrarit, a konstruktri tabella 2. helyn zrtk a szezont. Sebastian Vettel szerint ennek mskpp kellett volna alakulnia. Annak ellenre is, hogy a Red Bull az v msodik felben egyrtelmen fljk ntt, rendre a msodik sorba kvalifiklta magt, s az utols kilenc htvgn 8 dobogs helyezst rt el, mikzben a Ferrari csupn kettt.
A ngyszeres vilgbajnoknak meggyzdse, a Scuderinak sszessgben autja gyengesgei ellenre is jobb csomagja volt – s a nyeretlensg mellett mr csak ezrt is fj szmukra ez a harmadik hely. „Az v egy hullmvast volt – nem olyan j, amilyenre szmtottunk, s elrhettnk volna jobb eredmnyt is” – idzte a nmetet az Autosport. „Ami a pontokat illeti, nem szereztnk eleget az v elejn. A vge fel emiatt nagyon szoross vlt a Red Bull-lal val csatnk. sszessgben jobb volt a csomagunk, s msodiknak kellett volna lennnk a konstruktrknl. De a legnagyobb csalds az volt, hogy nem harcolhattunk a Mercedesszel.”
Ami elhullajtott pontjaikat illeti, Vettelnek abban mindenkpp igaza van, hogy csapata szmos htvgt zrt annl rosszabb eredmnnyel, mint amilyenre kpes lehetett volna. s ennek oka sok esetben nem autjuk tempja volt, hanem taktikai hibk, eltvedsek a belltsok tern, tl gyenge idmrk, trkeny megbzhatsg, vezeti hibk. Vettel kijelentse ezek ismeretben nem mentsg, sokkal inkbb szinte kritika, mely a csapat slyos hinyossgaira, nem hatkony mkdsre hvja fel a figyelmet. Ez persze James Allison csapattl val tavaszi eltvolodsa, majd kivlsa, s az ezt kvet tszervezsek, az elnki nyoms ltal meghatrozott hangulat ismeretben nem is meglepets.
Baj viszont bven van a Ferrarinl mg mindezen fell is. Sergio Marchionne elnk pp a kzelmltban hvta fel a figyelmet arra, hogy aerodinamikai tren is tetemes a lemaradsuk a legjobbakkal szemben, s ezen srgsen vltoztatni kell.
Mindezek ellenre Vettel mg gy is kpes pozitv maradni – legalbbis nyilatkozataiban. „Sok minden trtnt a httrben, aminek eredmnyekppen jvre jobb helyzetben kell lennnk” – utalt az tszervezsek hatkonysgra.
Danyiil Kvjat knyvelte el 2016-ban a legtbb bntetpontot – kt vilgbajnok, Sebastian Vettel s Nico Rosberg is a dobogn vgzett a listn.
Br a 2016-os idny vget rt, az FIA ltal alkalmazott bntetpont-rendszer rtelmben a versenyzk idei vtsgeikrt akr mg a kvetkez szezonban is vezekelhetnek. A szisztma szerint az a rsztvev, aki 12 hnapon bell 12 pontot gyjt ssze kihgsairt a szuperlicencn, automatikusan egyfutamos eltiltsban rszesl.
Mr csak emiatt is rdekes, ki milyen mrleggel zrta az mostani bajnoksgot. A legtbb bntetpontot, 8-at Danyiil Kvjatnak osztotta ki a szvetsg. Az oroszt sszesen ngy alkalommal szankcionltk: Oroszorszgban 3, Monacban s az Egyeslt llamokban 2-2, Mexikban pedig 1 pont kerlt a neve mell. Ilyen sok versenyen rajta kvl senkit sem bntettek.
A listn msodik Esteban Gutirreznek 7 bntetpontja van, mg Sebastian Vettel s Nico Rosberg 6-6 egysggel ll a harmadik helyen. Mindhrmukat hrom alkalommal vontk felelssgre. Rajtuk kvl mg Carlos Sainz kapott hromszor ilyen jelleg bntetst, m az neve mellett 5 pont ll.
Az egy alkalommal kiosztott legtbb bntetpont ekzben Pascal Wehrlein nevhez fzdik, aki Monacban kapta mind a 4 idei pontjt.
Idn sszesen 17 versenyz kapott legalbb egy bntetpontot, ami azt jelenti, hogy ten zrtk makultlan mrleggel a szezont. Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, Fernando Alonso, Jenson Button s Romain Grosjean licencre nem kerlt pont.
Hozz kell tenni ugyanakkor, hogy Hamilton gy is az len zrta a megrovsokat sszest listt, miutn Carlos Sainzcal egytt 2 szbeli figyelmeztetst kapott – s mindssze eggyel maradtak el a 10 rajthelyes automatikus bntetstl. Ezen megrovsok az v vgeztvel ugyanakkor elvlnek.
Nem gy a bntetpontok. Az lmeznybl Kvjatnak egszen mjusig, Vettelnek jliusig kell vrnia arra, hogy els pontjai elvljenek – az orosz az v els versenyein legfeljebb 3 jabb bntetpontot engedhet meg magnak, msklnben eltiltssal szmolhat.
Hrom versenyznek, Nico Rosbergnek, Felipe Massnak s Jenson Buttonnek mr nem kell szmolgatnia (a britnek amgy sincs mit) – mindhrman visszavonultak.
Megrovsok 2016-ban:
2 – Lewis Hamilton s Carlos Sainz
1 – Sebastian Vettel, Nico Rosberg, Marcus Ericsson, Felipe Massa, Kevin Magnussen, Max Verstappen, Valtteri Bottas s Pascal Wehrlein
December 6-n autogramosztst tartottak a Red Bull fhadiszllsn. Daniel Ricciardo volt az, aki a piros, kttt pulcsival hatrozottan jobban jrt, Max Verstappen ltzkt egyelre nem is igazn tudjuk hov tenni.
[Megjegyzs]: Sajnos, a tli sznet bekszntvel, -mint ahogy megszokhattuk-egyre kevesebb hr lesz elrhet Sebastianrl, ezrt gy gondoltam, hogy ms piltrl is lesz sz a hrfolyamban [Egyb] megnevezssel!
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.