Lehet őt szeretni és nem szeretni miatta, aligha férhet kétség hozzá, hogy ha rádiózásról van szó Sebastian Vettel, „adása” az egyik legérdekesebb a rajtrácson. Csokorba szedtük idei legemlékezetesebb megnyilvánulásait, melyek egyben 2016-os szezonjáról, helyzetéről és a Ferrarinál uralkodó hangulatról is szemléletes képet fest.
Kína, ütközés Kimi Räikkönennel az első kanyarban:
„Rendben, ütköztem. Esélyem sem volt elkerülni. Az egyik Red Bull úgy jött a belső íven, mint egy őrült, és nekimentem Kiminek” – kommentálta elsőre az esetet sűrű bocsánatkérések után.
„Kvjat támadása öngyilkos volt. Végig látszott, hogy ütközés lesz belőle, esély sem volt ilyen tempóval bevenni a kanyart” – tisztázta aztán kicsit később az általa torpedónak is nevezett Kvjattal történt esetét.
Oroszország, Danyiil Kvjat kétszer is belerohan:
„A ki******* ég szerelmére, ember! Ki a ****?! Ó, kiestem! Ütköztem! Valaki megütötte ki******* hátsó részem a kettes kanyarban, aztán valaki újra megütötte a ki******* hátsó részemet a hármasban is. Most komolyan! Mi a ****** csinálunk itt?!” – forrongott 200 feletti pulzusszámmal a falban.
Spanyolország, a Daniel Ricciardo elleni csata után:
„****** meg! Ha nem kerülöm el, egyenest az autómba megy. Most komolyan, mit csinálunk itt? Versenyzünk vagy pingpongozunk?!”
Azok a lassú lekörözöttek…
„Tűntessétek el a forgalmat az útból! Mamma mia, mi a pokol folyik itt?!” – tette fel a kérdést Kanadában a lekörözések során.
„Csökken a gumi hőmérséklete, mint a veszedelem. Nem is tudom, Alonso talán buszos kiránduláson van Bakuban” – panaszkodott régi ellenfelére az azerbajdzsáni szabadedzésen.
„Gyerünk már, kék zászló! *****, ez nevetséges! Gyerünk már, most komolyan!” – türelmetlenkedett a Magyar Nagydíjon.
„Most komolyan, ez nevetséges! Ez nevetséges! Elveszítem a második helyet a semmiért. ****!” – mondta Japánban.
„Kék zászló! Ez nem lehet igaz!” – jött az újabb panasz.
„Irgalmas ég, menjen már! Mit akartok tudni? Gyors pálya, nehéz előzés, időt vesztesz egy másik autó mögött. Ez nevetséges!” – mondta az egyik Manorral való találkozás után Szuzukában.
„Rendben, Sebastian, kicsit kihagy a hátsó szárnyunk, amit már te is észrevehettél.” – „Igen, egy kicsit! Jó vicc, folytasd csak!”
Mexikó, viccesen, de nem viccből:
„Biztonságban vagyunk? Kimehetek pisilni?” – tett fel szokatlan kérdést az időmérő első szakaszának végén. És komolyan gondolta: az „engedély” után valóban sietve távozott a garázsból…
Mexikó, verbális ámokfutás:
„Mekkora idióta! Teljesen ******” – adott jelentést Fernando Alonso elmeállapotáról a szabadedzésen. És a java csak vasárnap jött.
„Mozdulj, mozdul már a ********* ég szerelmére! Ő egy ******, ez ő!” – jellemezte a versenyen a pályát levágó, de őt nem elengedő Max Verstappent.
„Én vagyok az egyetlen, vagy ti is látjátok, amit én? Egyszerűen felhozza rám Ricciardót, *****!” – jött a következő dühöngő üzenet.
„Tudod, mit? Itt az üzenetem Charlie-nak: Menj a ******! Komolyan, menj a ******!” – küldött aztán sajátos üdvözletet a versenyigazgató Charlie Whitingnak is, ami miatt majdnem bajba is került az FIA-nál.
Brazília, veszélyben a csapattárssal:
„Ez őrület, most komolyan! Ez hülyeség! Piros zászló! Erre van szükség! (…) Igen, extrém esőgumi kell, de mindenekelőtt le kell állítani a versenyt. Ez így nem megy. Hány embernek kell még balesetbe kerülnie? Majdnem nekimentem Kiminek az egyenes közepén! Nem látni semmit” – hangzott brazíliai panasza Kimi Räikkönen baleste után, melynek szerinte nem is szabadott volna megtörténnie, ha az FIA idejében cselekszik.
Bajnok szurkolója van Sebastian Vettelnek. Mario Andretti alig várja, hogy a Ferrarival is lássa bajnoki címet ünnepelni a németet.
A négyszeres világbajnok 2015-ben csatlakozott a Ferrarihoz, ahol az első éve a vártnál sikeresebben alakult, a második viszont alulmúlta a várakozásokat. Nagy kérdés, 2017-ben merre visz az útja, ám vannak, akik Sebastian Vettel év második felében mutatott teljesítménye miatt már kevésbé hisznek a sikerben, mint egy évvel ezelőtt.
1978 világbajnoka, Mario Andretti viszont továbbra is hisz Vettelben. „Szeretném látni, ahogyan Vettel világbajnok lesz a Ferrarival, mert nagyon akarja ezt. Ez volt az álma, mivel Michael Schumacher volt a példaképe, és most nyilvánvalóan frusztrált, amiért nem mennek olyan jól a dolgok” – nyilatkozta az amerikai az Omnicorse című olasz lapnak.
„Jól kijön Kimivel, ami fontos a csapat szempontjából, de látszik rajta, hogy frusztrált, mert érzi, hogy ennél jobban is mehetne. Viszont ő oda tartozik, és szerintem mindenki azt szeretné, hogy sikeres legyen a Ferrarival. Én is így vagyok vele. Minden szempontból nagy rajongója vagyok. Már akkor elárulta nekem, hogy a Ferrarival akar nyerni, hogy ott akar versenyezni, amikor megérkezett a Forma–1-be.”
Bár az elmúlt nyolc idényben a Ferrari hiába üldözte a bajnoki címet, Andretti a Mercedes dominanciáját és a Scuderia helyzetét látva sem érzi úgy, hogy Vettel számára elérhetetlen lenne ez a cél. „Bárcsak lenne egy varázsgömböm, hogy lássam, a Ferrari képes lesz-e hétről hétre a győzelemért harcolni! Nem ismerek csapatot, amely keményebben dolgozna a Ferrarinál. Minden tekintetben könyörtelenek. A Ferrari maga a Forma–1, és ez mindig is így lesz. Erről szól számukra minden, és csak idő kérdése, hogy mikor érik el a célt. Nem az a kérdés, elérik-e, hanem csak az, mikor. Remélem, hogy más csapatok is felzárkóznak, hogy jövőre érdekesebb legyen a küzdelem” – fogalmazott a vörösökkel 14 versenyt teljesítő bajnok.
A 2017-es autók fejlesztése még gyerekcipőben jár, hiszen az új szabályok értelmében a csapatok kevesebb időt tölthetnek a szélcsatornában, mint az elmúlt években – jelentette ki a Williams hamarosan távozó technikai igazgatója, Pat Symonds.
Jövőre ismét új korszak veszi kezdetét a királykategóriában: az autók gyorsabbak és – a jelenlegi tervek szerint – nehezebben vezethetők lesznek. A szabályokon az utóbbi évek kritikaáradata miatt változtatottak, az új előírások véglegesítése azonban alaposan elhúzódott, kőbe ugyanis csak április végén vésték őket. Ezzel értelemszerűen lerövidült a felkészülési idő is.
Ráadásul a csapatok a korábbinál kevesebb időt tölthetnek szélcsatornáikban, ez pedig komoly kihívások el állítja őket. „Azt hiszem, a legnagyobb változás az, hogy most sokkal kevesebb időnk marad a fejlesztésre és a szélcsatornás tesztekre” – nyilatkozta a mezőny egyik legtapasztaltabb technikai szakembere, a Williamstől idén távozó Pat Symonds, majd összevetette a jelenlegit az utóbbi évtized két szintén komoly változást hozó szezonjával.
„Ha visszatekintünk a 2009-es változásokra, látjuk, hogy évekig beszéltünk a szabályokról és alaposan meg is terveztük őket, miközben egész nap a szélcsatornánkban dolgoztunk; a Toyota például két szélcsatornát használt 24 órában. Nagyon sok időnk volt arra, hogy megvizsgáljuk a szabályokat. 2014-ben szintén módosítottak. Jött néhány aerodinamikai változtatás és többek között az autók hűtésén is változtatni kellett. Akkoriban is elegendő időnk volt még a szimulációkra” – tette hozzá.
„Most februárban kapjuk majd meg a szélcsatornás gumikat, szóval igazából akkor kezdhetjük a munkát. Persze ezt megelőzően is dolgozunk például a CFD-vel, és néhány kisebb szélcsatornás tesztet is végzünk. De február óta csak 65 engedélyezett hetente, és a csapatoknak a 2016-os autóikkal is dolgozniuk kellett. Szóval eléggé éretlenek a fejlesztések ahhoz képest, ahol korábban tartottunk ebben az időszakban. Ilyenkor ezért nem szeret senki a terveiről beszélni. Én magam is sokkal szívesebben használom a célok helyett az elvárások kifejezést” – magyarázta.
Bár a szabályok komolyan megváltoznak, és ilyenkor mindig van egy-két különleges megoldással próbálkozó istálló, Symonds szerint 2017-ben nem lesznek komolyabb eltérések a versenyautók kinézetében. „A szabályok eléggé szigorúan fogalmaznak. A motorborítás lehet az egyik terület, ahol láthatunk eltérő megoldásokat. Fejlesztési szempontból ez egy nyitott terület, de őszintén mondom, az átlagnéző számára észrevehetetlen. Ha mindet feketére festenénk, akkor nagyon nehéz lenne megkülönböztetni őket” – zárta gondolatát a brit.
Sebastian Vettel képes önmaga legnagyobb hátráltatójává válni korábbi csapattársa, Daniel Ricciardo szerint. Tiszteli kollégáját, ám időnként túlságosan görcsösnek tartja őt.
Daniel Ricciardo maga a lazaság. Hiába számít feszült közegnek a Forma–1, ő mindig kapható a tréfára, a komoly helyzetekben is képes viccelődni, a mosoly pedig csak a monacóihoz hasonló csapásszerű eseteknél tűnik el az arcáról. Persze neki is megvoltak már a maga válságos időszakai (ld. 2015 első félévét), ám 2016-os kiegyensúlyozott teljesítménye azt igazolja, már megtalálta a módszert, amivel képes kihozni magából a legjobbat.
Saját titkát szemléletmódjában látja. Szerinte nem csak gyakorlással lehet jobb teljesítményt elérni. „Ne értsenek félre, szeretek gokartozni, de sok mást is szívesen csinálok. Az egyik erősségem, hogy képes vagyok kikapcsolódni. Nem szoktam úgy elvonulni aludni, hogy közben a versenyzés jár a fejemben. Van, aki így csinálja, aki együtt lélegzik a sportággal, de én nem értek egyet ezzel. Más dolgokkal is kell foglalkozni, máskülönben kiéghetsz. Ez egy hosszú etap, fontos, hogy hosszú távon is élvezni tudjuk a sportágat” – nyilatkozta a Sydney Morning Heraldnak.
A Red Bulll versenyzője Sebastian Vettelt hozta fel példának, akit szerinte 2016-ban a görcsös sikerre vágyás, valamint sikertelenség miatt érzett frusztráltság vitt vakvágányra. „Seb egészen különleges. Ő együtt él a sportággal, együtt lélegzik vele. Nekem úgy tűnik, az élete nagy része a sportág körül forog, akörül, hogy világbajnok legyen. Ez nem rossz, de ha a dolgok nem úgy mennek, ahogy akarod, az elég frusztráló, és ez az érzés egyre nő, mert erre építed az életedet” – elmélkedett.
„A Red Bull-lal álomszerűen alakult minden számára, az volt a történelem egyik legnagyobb menetelése. Négy egymást követő bajnoki címet szerzett. Talán ezt várta a Ferrarinál is, de nem jött olyan gyorsan a siker, mint remélte. Igen, ez frusztráló, de ő rendkívül tehetséges, és időnként úgy érzem, ő önmaga legnagyobb ellensége ezzel a frusztrációval. Ha lehiggad, akkor viszont nagyon jó.”
Ricciardo persze egyben szórakoztatónak is találta volt csapattársa viselkedését, rádiós megnyilvánulásait. Ő viszont inkább más módszerrel tette emlékezetessé saját nagy pillanatait: 2016-ban megismertette a nagyvilággal az ausztrálok egyik viccesnek tűnő szokását, a cipőből ivást, azaz a „shoey-t”.
„Arra semmiképp sem számítottam, hogy ennyire felkapják. Mindenkitől azt halottam, még Bernie Ecclestone-tól is, hogy tetszett nekik, hogy valami vicceset vittem fel a dobogóra. Hogy gusztustalan-e vagy sem, teljesen lényegtelen. Valami újat hozott a sportágba. Meglátjuk, ha elkezdek sokat nyerni, lehet, hogy valamilyen antibiotikumra lesz szükségem…” – viccelődött.
A Scuderia Ferrari csapat hivatalos youtube csatornájára töltött fel több videót is, amelyben exkluzív nyereményekért játszhatunk, gondolatokat hallhatunk a 2017-es évről, illetve adozmányozhatunk az unicef részére is.
Sebastian Vettelt December 20.-ánHeppenheim-ben, a szülővárosában elcsípte pár rajongó. Készült kettő darab kép is az esetről, ezt szeretném most megosztani veletek.
Brit sajtóértesülés szerint a Liberty Media alaposan át szeretné alakítani a Forma–1-es versenyhétvégék formátumát. Legújabb terveik között állítólag a pénteki program törlése és a szombati sprintfutam életre hívása is szerepel.
Az amerikai cég szeptemberben vásárolta be magát a királykategóriába, 2017 első negyedévében pedig többségi tulajdonossá szeretne válni. Noha korábban úgy tűnt, könnyen akadályba ütközhet, ebben a hónapban több nehézség is elhárult előle: új befektetői révén növelte alaptőkéjét és a trösztellenes hatóságoktól is megkapta a szükséges engedélyeket.
Most, hogy a „hatalomátvétel” közelebb került, a tervekről is egyre többet hallani. Korábban mindössze annyit tudtunk, hogy több futamot rendeznének Amerikában és a klasszikus európai helyszíneken, valamint jobban ki szeretnék aknázni a digitális platformokban rejlő lehetőségeket. Nemrég felmerült, fontolóra akarják venni a költségvetési plafon bevezetését (150 millió eurónál húznák meg a határt); kérdés persze, mit szólnak ehhez az élcsapatok.
Az elismert brit újságíró, Kevin Garside legutóbbi cikket szerint a hétvégék programjának átalakítását is fontolóra veszik. Terveik között szerepel a pénteki program törlése és egy szombati sprintfutam megrendezése is. „Ez mind megvalósítható. A lehetőség adott, hogy valami teljesen mást csináljunk a hétvégék alkalmával” – nyilatkozta egy meg nem nevezett csapattag.
A pénteki edzések elhagyása korábban is felmerült már: tavalypéldául több versenyző is megfontolandónak tartott a program lerövidítését, főleg az eseménydús amerikai futam után (úgy érezték, az is sokat hozzátett az izgalmakhoz, hogy a rossz időjárási viszonyok miatt alig gyakorolhattak Austinban). Az említett „informátor” szerint a csapatok szempontjából is „lenne értelme” a kétnapos hétvégék bevezetésének.
Igaz, ő megjegyzi, ehhez a versenyrendezőknek is lesz néhány szavuk (korábban felmerült, hogy az ő tiltakozásuk miatt vetették el a jelentősebb reformokat). „A csapatok szempontjából megfontolandó lenne, de a jelenlegi szerződések értelmében mindhárom napon pályára kell küldenünk a versenyautókat. A változtatások előtt ezt figyelembe kell vennünk” – mondta.
A sprintfutam ötlete sem teljesen új, sőt nemrég Bernie Ecclestone is előállt egy hasonló javaslattal (ő vasárnaponként rendezett volna két versenyt, köztük kisebb „szünettel”). Ezt azonban a csapatvezetők szinte azonnal leszavazták, és a szurkolók valamint a szakértők körében sem számított túlságosan népszerűnek. Sokan azzal érvelnek, hogy a duplafutamos hétvégék szembemennek az F1 hagyományaival, eddig ugyanis folyamatosan egy versenyt rendeztek.
Sebastian Vettel a Forma-1 hivatalos weboldalának kvízjátékában vett részt, ahol megdolgoztatták a német világbajnokot, de állta a sarat, és a 10 kérdésből 8-ra helyesen válaszolt.
A “Grill the Grid” Forma-1-es kvízjáték 10 kérdéséből a négyszeres bajnok 8-ra válaszolt helyesen, és még az extra kérdést is tudta. (Csak azért nem járt extra pont.)
Hogy hívtad az első világbajnoki autódat, emlékszel még rá? – HELYES!
“Nem Kate piszkos testvére volt, mert az 2009, nem is szeszélyes Kylie, mert az 2011… Lármázó Mandy!”
2008-ban, Monzában szerezted meg életed első győzelmét, de ki ünnepelt veled a dobogón? – HELYES!
“Heikki Kovalainen és Robert Kubica.”
Räikkönen hány évig versenyzett a McLarennél? – ROSSZ!
“Azt mondanám 6 évig… Nem? 5?”
Meg tudod nevezni azt a három élő Forma-1-es bajnokot, aki Michael Schumacher debütálásakor is versenyzett? – HELYES!
“Ayrton Senna, Alain Prost, Nelson Piquet”
A Red Bullal hány győzelmet szereztél?
“Szerintem 38-at. Csak azért tudom, mert az utolsó versenyen csináltak egy bokszutcatáblát, amin rajta volt a futamgyőzelmeim száma, meg minden. Kedves volt tőlük.”
Michael Schumacher hány győzelmet szerzett a Forma-1-es pályafutása alatt? – HELYES!
“91.”
A Ferrari egy szezon alatt hány pole pozíciót szerzett – mennyi volt a legtöbb? – ROSSZ!
“16, 15?” Nem csak 12. “Azt hittem többet. Talán ezen dolgoznunk kell a jövőben.”
Kimi melyik csapattal debütált a Forma-1-ben? – HELYES!
“Sauber.”
Emlékszel az évre és a versenyre? – plusz kérdés, de Vettel erre is tudta a választ.
“A versenynek Ausztráliában kellett lennie, az év első futama, és talán 2001-ben.”
Hány F1-es bajnokságot nyert német versenyző? – HELYES!
“7-et Michael, én magam 4-et.” – illetve azóta Rosberg még egyet.
Hány pontot lehet szerezni a Backgammonban? – HELYES!
Üdvözöllek Sebastian Vettel magyar rajongói oldalán. A legfrissebb információkat osztom meg Sebastian Vettelről. Hírek, képek, videók! Ha Te is szereted Sebastiant kövess bennünket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autóversenyző és Négyszeres világbajnok a Forma-1 királykategóriában. 1987. július 3. -ban született. Heppenheim-ben, Németországban. Pályafutását 2006-ban a BMW Saubernél kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat pilótája. Sebastian az autóversenyzés mellett boldog családapa.
Vagyok, aki vagyok. Nem próbálok meg más lenni, mint aki vagyok. Néhány embernek talán tetszik, másoknak lehet, hogy nem. De ez az élet. - Sebastian Vettel