Lehet t szeretni s nem szeretni miatta, aligha frhet ktsg hozz, hogy ha rdizsrl van sz Sebastian Vettel, „adsa” az egyik legrdekesebb a rajtrcson. Csokorba szedtk idei legemlkezetesebb megnyilvnulsait, melyek egyben 2016-os szezonjrl, helyzetrl s a Ferrarinl uralkod hangulatrl is szemlletes kpet fest.
Kna, tkzs Kimi Rikknennel az els kanyarban:
„Rendben, tkztem. Eslyem sem volt elkerlni. Az egyik Red Bull gy jtt a bels ven, mint egy rlt, s nekimentem Kiminek” – kommentlta elsre az esetet sr bocsnatkrsek utn.
„Kvjat tmadsa ngyilkos volt. Vgig ltszott, hogy tkzs lesz belle, esly sem volt ilyen tempval bevenni a kanyart” – tisztzta aztn kicsit ksbb az ltala torpednak is nevezett Kvjattal trtnt esett.
Oroszorszg, Danyiil Kvjat ktszer is belerohan:
„A ki******* g szerelmre, ember! Ki a ****?! , kiestem! tkztem! Valaki megttte ki******* hts rszem a kettes kanyarban, aztn valaki jra megttte a ki******* hts rszemet a hrmasban is. Most komolyan! Mi a ****** csinlunk itt?!” – forrongott 200 feletti pulzusszmmal a falban.
Spanyolorszg, a Daniel Ricciardo elleni csata utn:
„****** meg! Ha nem kerlm el, egyenest az autmba megy. Most komolyan, mit csinlunk itt? Versenyznk vagy pingpongozunk?!”
Azok a lass lekrzttek…
„Tntesstek el a forgalmat az tbl! Mamma mia, mi a pokol folyik itt?!” – tette fel a krdst Kanadban a lekrzsek sorn.
„Cskken a gumi hmrsklete, mint a veszedelem. Nem is tudom, Alonso taln buszos kirndulson van Bakuban” – panaszkodott rgi ellenfelre az azerbajdzsni szabadedzsen.
„Gyernk mr, kk zszl! *****, ez nevetsges! Gyernk mr, most komolyan!” – trelmetlenkedett a Magyar Nagydjon.
„Most komolyan, ez nevetsges! Ez nevetsges! Elvesztem a msodik helyet a semmirt. ****!” – mondta Japnban.
„Kk zszl! Ez nem lehet igaz!” – jtt az jabb panasz.
„Irgalmas g, menjen mr! Mit akartok tudni? Gyors plya, nehz elzs, idt vesztesz egy msik aut mgtt. Ez nevetsges!” – mondta az egyik Manorral val tallkozs utn Szuzukban.
Austin, ingerlten Riccardo Adami versenymrnkkel:
„Rendben, Sebastian, kicsit kihagy a hts szrnyunk, amit mr te is szrevehettl.” – „Igen, egy kicsit! J vicc, folytasd csak!”
Mexik, viccesen, de nem viccbl:
„Biztonsgban vagyunk? Kimehetek pisilni?” – tett fel szokatlan krdst az idmr els szakasznak vgn. s komolyan gondolta: az „engedly” utn valban sietve tvozott a garzsbl…
Mexik, verblis mokfuts:
„Mekkora idita! Teljesen ******” – adott jelentst Fernando Alonso elmellapotrl a szabadedzsen. s a java csak vasrnap jtt.
„Mozdulj, mozdul mr a ********* g szerelmre! egy ******, ez !” – jellemezte a versenyen a plyt levg, de t nem elenged Max Verstappent.
„n vagyok az egyetlen, vagy ti is ltjtok, amit n? Egyszeren felhozza rm Ricciardt, *****!” – jtt a kvetkez dhng zenet.
„Tudod, mit? Itt az zenetem Charlie-nak: Menj a ******! Komolyan, menj a ******!” – kldtt aztn sajtos dvzletet a versenyigazgat Charlie Whitingnak is, ami miatt majdnem bajba is kerlt az FIA-nl.
Brazlia, veszlyben a csapattrssal:
„Ez rlet, most komolyan! Ez hlyesg! Piros zszl! Erre van szksg! (…) Igen, extrm esgumi kell, de mindenekeltt le kell lltani a versenyt. Ez gy nem megy. Hny embernek kell mg balesetbe kerlnie? Majdnem nekimentem Kiminek az egyenes kzepn! Nem ltni semmit” – hangzott brazliai panasza Kimi Rikknen baleste utn, melynek szerinte nem is szabadott volna megtrtnnie, ha az FIA idejben cselekszik.
Bajnok szurkolja van Sebastian Vettelnek. Mario Andretti alig vrja, hogy a Ferrarival is lssa bajnoki cmet nnepelni a nmetet.
A ngyszeres vilgbajnok 2015-ben csatlakozott a Ferrarihoz, ahol az els ve a vrtnl sikeresebben alakult, a msodik viszont alulmlta a vrakozsokat. Nagy krds, 2017-ben merre visz az tja, m vannak, akik Sebastian Vettel v msodik felben mutatott teljestmnye miatt mr kevsb hisznek a sikerben, mint egy vvel ezeltt.
1978 vilgbajnoka, Mario Andretti viszont tovbbra is hisz Vettelben. „Szeretnm ltni, ahogyan Vettel vilgbajnok lesz a Ferrarival, mert nagyon akarja ezt. Ez volt az lma, mivel Michael Schumacher volt a pldakpe, s most nyilvnvalan frusztrlt, amirt nem mennek olyan jl a dolgok” – nyilatkozta az amerikai az Omnicorse cm olasz lapnak.
„Jl kijn Kimivel, ami fontos a csapat szempontjbl, de ltszik rajta, hogy frusztrlt, mert rzi, hogy ennl jobban is mehetne. Viszont oda tartozik, s szerintem mindenki azt szeretn, hogy sikeres legyen a Ferrarival. n is gy vagyok vele. Minden szempontbl nagy rajongja vagyok. Mr akkor elrulta nekem, hogy a Ferrarival akar nyerni, hogy ott akar versenyezni, amikor megrkezett a Forma–1-be.”
Br az elmlt nyolc idnyben a Ferrari hiba ldzte a bajnoki cmet, Andretti a Mercedes dominancijt s a Scuderia helyzett ltva sem rzi gy, hogy Vettel szmra elrhetetlen lenne ez a cl. „Brcsak lenne egy varzsgmbm, hogy lssam, a Ferrari kpes lesz-e htrl htre a gyzelemrt harcolni! Nem ismerek csapatot, amely kemnyebben dolgozna a Ferrarinl. Minden tekintetben knyrtelenek. A Ferrari maga a Forma–1, s ez mindig is gy lesz. Errl szl szmukra minden, s csak id krdse, hogy mikor rik el a clt. Nem az a krds, elrik-e, hanem csak az, mikor. Remlem, hogy ms csapatok is felzrkznak, hogy jvre rdekesebb legyen a kzdelem” – fogalmazott a vrskkel 14 versenyt teljest bajnok.
A 2017-es autk fejlesztse mg gyerekcipben jr, hiszen az j szablyok rtelmben a csapatok kevesebb idt tlthetnek a szlcsatornban, mint az elmlt vekben – jelentette ki a Williams hamarosan tvoz technikai igazgatja, Pat Symonds.
Jvre ismt j korszak veszi kezdett a kirlykategriban: az autk gyorsabbak s – a jelenlegi tervek szerint – nehezebben vezethetk lesznek. A szablyokon az utbbi vek kritikaradata miatt vltoztatottak, az j elrsok vglegestse azonban alaposan elhzdott, kbe ugyanis csak prilis vgn vstk ket. Ezzel rtelemszeren lervidlt a felkszlsi id is.
Radsul a csapatok a korbbinl kevesebb idt tlthetnek szlcsatornikban, ez pedig komoly kihvsok el lltja ket. „Azt hiszem, a legnagyobb vltozs az, hogy most sokkal kevesebb idnk marad a fejlesztsre s a szlcsatorns tesztekre” – nyilatkozta a mezny egyik legtapasztaltabb technikai szakembere, a Williamstl idn tvoz Pat Symonds, majd sszevetette a jelenlegit az utbbi vtized kt szintn komoly vltozst hoz szezonjval.
„Ha visszatekintnk a 2009-es vltozsokra, ltjuk, hogy vekig beszltnk a szablyokrl s alaposan meg is terveztk ket, mikzben egsz nap a szlcsatornnkban dolgoztunk; a Toyota pldul kt szlcsatornt hasznlt 24 rban. Nagyon sok idnk volt arra, hogy megvizsgljuk a szablyokat. 2014-ben szintn mdostottak. Jtt nhny aerodinamikai vltoztats s tbbek kztt az autk htsn is vltoztatni kellett. Akkoriban is elegend idnk volt mg a szimulcikra” – tette hozz.
„Most februrban kapjuk majd meg a szlcsatorns gumikat, szval igazbl akkor kezdhetjk a munkt. Persze ezt megelzen is dolgozunk pldul a CFD-vel, s nhny kisebb szlcsatorns tesztet is vgznk. De februr ta csak 65 engedlyezett hetente, s a csapatoknak a 2016-os autikkal is dolgozniuk kellett. Szval elgg retlenek a fejlesztsek ahhoz kpest, ahol korbban tartottunk ebben az idszakban. Ilyenkor ezrt nem szeret senki a terveirl beszlni. n magam is sokkal szvesebben hasznlom a clok helyett az elvrsok kifejezst” – magyarzta.
Br a szablyok komolyan megvltoznak, s ilyenkor mindig van egy-kt klnleges megoldssal prblkoz istll, Symonds szerint 2017-ben nem lesznek komolyabb eltrsek a versenyautk kinzetben. „A szablyok elgg szigoran fogalmaznak. A motorborts lehet az egyik terlet, ahol lthatunk eltr megoldsokat. Fejlesztsi szempontbl ez egy nyitott terlet, de szintn mondom, az tlagnz szmra szrevehetetlen. Ha mindet feketre festennk, akkor nagyon nehz lenne megklnbztetni ket” – zrta gondolatt a brit.
Sebastian Vettel kpes nmaga legnagyobb htrltatjv vlni korbbi csapattrsa, Daniel Ricciardo szerint. Tiszteli kollgjt, m idnknt tlsgosan grcssnek tartja t.
Daniel Ricciardo maga a lazasg. Hiba szmt feszlt kzegnek a Forma–1, mindig kaphat a trfra, a komoly helyzetekben is kpes vicceldni, a mosoly pedig csak a monacihoz hasonl csapsszer eseteknl tnik el az arcrl. Persze neki is megvoltak mr a maga vlsgos idszakai (ld. 2015 els flvt), m 2016-os kiegyenslyozott teljestmnye azt igazolja, mr megtallta a mdszert, amivel kpes kihozni magbl a legjobbat.
Sajt titkt szemlletmdjban ltja. Szerinte nem csak gyakorlssal lehet jobb teljestmnyt elrni. „Ne rtsenek flre, szeretek gokartozni, de sok mst is szvesen csinlok. Az egyik erssgem, hogy kpes vagyok kikapcsoldni. Nem szoktam gy elvonulni aludni, hogy kzben a versenyzs jr a fejemben. Van, aki gy csinlja, aki egytt llegzik a sportggal, de n nem rtek egyet ezzel. Ms dolgokkal is kell foglalkozni, msklnben kighetsz. Ez egy hossz etap, fontos, hogy hossz tvon is lvezni tudjuk a sportgat” – nyilatkozta a Sydney Morning Heraldnak.
A Red Bulll versenyzje Sebastian Vettelt hozta fel pldnak, akit szerinte 2016-ban a grcss sikerre vgys, valamint sikertelensg miatt rzett frusztrltsg vitt vakvgnyra. „Seb egszen klnleges. egytt l a sportggal, egytt llegzik vele. Nekem gy tnik, az lete nagy rsze a sportg krl forog, akrl, hogy vilgbajnok legyen. Ez nem rossz, de ha a dolgok nem gy mennek, ahogy akarod, az elg frusztrl, s ez az rzs egyre n, mert erre pted az letedet” – elmlkedett.
„A Red Bull-lal lomszeren alakult minden szmra, az volt a trtnelem egyik legnagyobb menetelse. Ngy egymst kvet bajnoki cmet szerzett. Taln ezt vrta a Ferrarinl is, de nem jtt olyan gyorsan a siker, mint remlte. Igen, ez frusztrl, de rendkvl tehetsges, s idnknt gy rzem, nmaga legnagyobb ellensge ezzel a frusztrcival. Ha lehiggad, akkor viszont nagyon j.”
Ricciardo persze egyben szrakoztatnak is tallta volt csapattrsa viselkedst, rdis megnyilvnulsait. viszont inkbb ms mdszerrel tette emlkezetess sajt nagy pillanatait: 2016-ban megismertette a nagyvilggal az ausztrlok egyik viccesnek tn szokst, a cipbl ivst, azaz a „shoey-t”.
„Arra semmikpp sem szmtottam, hogy ennyire felkapjk. Mindenkitl azt halottam, mg Bernie Ecclestone-tl is, hogy tetszett nekik, hogy valami vicceset vittem fel a dobogra. Hogy gusztustalan-e vagy sem, teljesen lnyegtelen. Valami jat hozott a sportgba. Megltjuk, ha elkezdek sokat nyerni, lehet, hogy valamilyen antibiotikumra lesz szksgem…” – vicceldtt.
A Scuderia Ferrari csapat hivatalos youtube csatornjra tlttt fel tbb videt is, amelyben exkluzv nyeremnyekrt jtszhatunk, gondolatokat hallhatunk a 2017-es vrl, illetve adozmnyozhatunk az unicef rszre is.
Sebastian Vettelt December 20.-nHeppenheim-ben, a szlvrosban elcspte pr rajong. Kszlt kett darab kp is az esetrl, ezt szeretnm most megosztani veletek.
Brit sajtrtesls szerint a Liberty Media alaposan t szeretn alaktani a Forma–1-es versenyhtvgk formtumt. Legjabb terveik kztt lltlag a pnteki program trlse s a szombati sprintfutam letre hvsa is szerepel.
Az amerikai cg szeptemberben vsrolta be magt a kirlykategriba, 2017 els negyedvben pedig tbbsgi tulajdonoss szeretne vlni. Noha korbban gy tnt, knnyen akadlyba tkzhet, ebben a hnapban tbb nehzsg is elhrult elle: j befekteti rvn nvelte alaptkjt s a trsztellenes hatsgoktl is megkapta a szksges engedlyeket.
Most, hogy a „hatalomtvtel” kzelebb kerlt, a tervekrl is egyre tbbet hallani. Korbban mindssze annyit tudtunk, hogy tbb futamot rendeznnek Amerikban s a klasszikus eurpai helyszneken, valamint jobban ki szeretnk aknzni a digitlis platformokban rejl lehetsgeket. Nemrg felmerlt, fontolra akarjk venni a kltsgvetsi plafon bevezetst (150 milli eurnl hznk meg a hatrt); krds persze, mit szlnak ehhez az lcsapatok.
Az elismert brit jsgr, Kevin Garside legutbbi cikket szerint a htvgk programjnak talaktst is fontolra veszik. Terveik kztt szerepel a pnteki program trlse s egy szombati sprintfutam megrendezse is. „Ez mind megvalsthat. A lehetsg adott, hogy valami teljesen mst csinljunk a htvgk alkalmval” – nyilatkozta egy meg nem nevezett csapattag.
A pnteki edzsek elhagysa korbban is felmerlt mr: tavalypldul tbb versenyz is megfontolandnak tartott a program lervidtst, fleg az esemnyds amerikai futam utn (gy reztk, az is sokat hozztett az izgalmakhoz, hogy a rossz idjrsi viszonyok miatt alig gyakorolhattak Austinban). Az emltett „informtor” szerint a csapatok szempontjbl is „lenne rtelme” a ktnapos htvgk bevezetsnek.
Igaz, megjegyzi, ehhez a versenyrendezknek is lesz nhny szavuk (korbban felmerlt, hogy az tiltakozsuk miatt vetettk el a jelentsebb reformokat). „A csapatok szempontjbl megfontoland lenne, de a jelenlegi szerzdsek rtelmben mindhrom napon plyra kell kldennk a versenyautkat. A vltoztatsok eltt ezt figyelembe kell vennnk” – mondta.
A sprintfutam tlete sem teljesen j, st nemrg Bernie Ecclestone is elllt egy hasonl javaslattal ( vasrnaponknt rendezett volna kt versenyt, kztk kisebb „sznettel”). Ezt azonban a csapatvezetk szinte azonnal leszavaztk, s a szurkolk valamint a szakrtk krben sem szmtott tlsgosan npszernek. Sokan azzal rvelnek, hogy a duplafutamos htvgk szembemennek az F1 hagyomnyaival, eddig ugyanis folyamatosan egy versenyt rendeztek.
Sebastian Vettel a Forma-1 hivatalos weboldalnak kvzjtkban vett rszt, ahol megdolgoztattk a nmet vilgbajnokot, de llta a sarat, s a 10 krdsbl 8-ra helyesen vlaszolt.
A “Grill the Grid” Forma-1-es kvzjtk 10 krdsbl a ngyszeres bajnok 8-ra vlaszolt helyesen, s mg az extra krdst is tudta. (Csak azrt nem jrt extra pont.)
Hogy hvtad az els vilgbajnoki autdat, emlkszel mg r? – HELYES!
“Nem Kate piszkos testvre volt, mert az 2009, nem is szeszlyes Kylie, mert az 2011… Lrmz Mandy!”
2008-ban, Monzban szerezted meg leted els gyzelmt, de ki nnepelt veled a dobogn? – HELYES!
“Heikki Kovalainen s Robert Kubica.”
Rikknen hny vig versenyzett a McLarennl? – ROSSZ!
“Azt mondanm 6 vig… Nem? 5?”
Meg tudod nevezni azt a hrom l Forma-1-es bajnokot, aki Michael Schumacher debtlsakor is versenyzett? – HELYES!
“Ayrton Senna, Alain Prost, Nelson Piquet”
A Red Bullal hny gyzelmet szereztl?
“Szerintem 38-at. Csak azrt tudom, mert az utols versenyen csinltak egy bokszutcatblt, amin rajta volt a futamgyzelmeim szma, meg minden. Kedves volt tlk.”
Michael Schumacher hny gyzelmet szerzett a Forma-1-es plyafutsa alatt? – HELYES!
“91.”
A Ferrari egy szezon alatt hny pole pozcit szerzett – mennyi volt a legtbb? – ROSSZ!
“16, 15?” Nem csak 12. “Azt hittem tbbet. Taln ezen dolgoznunk kell a jvben.”
Kimi melyik csapattal debtlt a Forma-1-ben? – HELYES!
“Sauber.”
Emlkszel az vre s a versenyre? – plusz krds, de Vettel erre is tudta a vlaszt.
“A versenynek Ausztrliban kellett lennie, az v els futama, s taln 2001-ben.”
Hny F1-es bajnoksgot nyert nmet versenyz? – HELYES!
“7-et Michael, n magam 4-et.” – illetve azta Rosberg mg egyet.
Hny pontot lehet szerezni a Backgammonban? – HELYES!
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.