Piros zszlk helyett most piros autk a fszerepben – a Ferrari prosa vgzett az len az ezttal meg nem szaktott harmadik szabadedzsen! Sebastian Vettel mindssze szzadokkal mlta fell Kimi Rikknent. Tovbbi rszletek hamarosan…
Flszegen mg a nap is elgondolkodott azon, hogy megmutassa magt a sanghaji versenyplya fltt szombat dleltt, s ennek a menthelikopter piltja mellett az F1-es mezny tagjai is rltek. Az elrejelzseknek megfelelen a pntekinl bartsgosabb, mindenekeltt szraz s kevsb kds idjrs mellett rajtolt el a harmadik szabadedzs, ami egyttal azt is jelentette, hogy mozgalmas egy ra vrt a versenyzkre s csapatokra, mivel ebbe a gyakorlsba kellett belesrtenik a teljes pntek s a szombat dleltt munkjt, azaz egyszerre kellett felkszlnik az idmrre s a versenyre.
Ennek megfelelen nem is kellett arra vrni, hogy autk lepjk el a plyt. Az els negyedrban Daniel Ricciardo 1:37,411 msodperces eredmnnyel llt az len, aztn 1:35,647-re javtott a szuperlgy gumin. Max Verstappen ekzben szintn a piros gumikon krztt, de j 3 msodperccel lassabban, ami azt jelezte, az osztrkok a hatkonysg rdekben megosztjk a munkt versenyzik kztt. A szmos jtssal flszerelt Red Bullt pnteken nem volt mdjuk tl sokat tesztelni, azt azonban elgedetten llaptottk meg, hogy a kevs vizes plys krn az RB13-as mutatkozott az egyik legjobban vezethet autnak, mikzben a tbbsg ssze-vissza csszklt a nehezen melegthet gumikon.
A melbourne-i idnynyit kt fszereplje, a Mercedes s a Ferrari kridk tekintetben ennl kicsit visszafogottabban kezdett. Kt versenyzjk szintn eltr programot futott: egyikk a szuperlgy, msikuk a lgy gumin kezdett hosszabb etapokba. A bajnokcsapatnl kisebb bakit is lthattunk: Valtteri Bottas autjrl az els krk egyikn a hossz egyenes fktvjn elbb elmozdult, majd le is replt a sokak ltal nem kedvelt T-szrny. Tekintettel a feladatok mennyisgre, a finnek nem volt ideje arra, hogy emiatt megszaktsa els etapjt, gy „mdostott” aerodinamikval krztt tovbb.
A kt Mercedes 16-16 krs etappal nyitott, azaz edzsk els „flidejt” a versenyteljestmny s a gumik felmrsnek szentelte.
Flszegen mg a nap is elgondolkodott azon, hogy megmutassa magt a sanghaji versenyplya fltt szombat dleltt, s ennek a menthelikopter piltja mellett az F1-es mezny tagjai is rltek. Az elrejelzseknek megfelelen a pntekinl bartsgosabb, mindenekeltt szraz s kevsb kds idjrs mellett rajtolt el a harmadik szabadedzs, ami egyttal azt is jelentette, hogy mozgalmas egy ra vrt a versenyzkre s csapatokra, mivel ebbe a gyakorlsba kellett belesrtenik a teljes pntek s a szombat dleltt munkjt, azaz egyszerre kellett felkszlnik az idmrre s a versenyre.
Ennek megfelelen nem is kellett arra vrni, hogy autk lepjk el a plyt. Az els negyedrban Daniel Ricciardo 1:37,411 msodperces eredmnnyel llt az len, aztn 1:35,647-re javtott a szuperlgy gumin. Max Verstappen ekzben szintn a piros gumikon krztt, de j 3 msodperccel lassabban, ami azt jelezte, az osztrkok a hatkonysg rdekben megosztjk a munkt versenyzik kztt. A szmos jtssal flszerelt Red Bullt pnteken nem volt mdjuk tl sokat tesztelni, azt azonban elgedetten llaptottk meg, hogy a kevs vizes plys krn az RB13-as mutatkozott az egyik legjobban vezethet autnak, mikzben a tbbsg ssze-vissza csszklt a nehezen melegthet gumikon.
A melbourne-i idnynyit kt fszereplje, a Mercedes s a Ferrari kridk tekintetben ennl kicsit visszafogottabban kezdett. Kt versenyzjk szintn eltr programot futott: egyikk a szuperlgy, msikuk a lgy gumin kezdett hosszabb etapokba. A bajnokcsapatnl kisebb bakit is lthattunk: Valtteri Bottas autjrl az els krk egyikn a hossz egyenes fktvjn elbb elmozdult, majd le is replt a sokak ltal nem kedvelt T-szrny. Tekintettel a feladatok mennyisgre, a finnek nem volt ideje arra, hogy emiatt megszaktsa els etapjt, gy „mdostott” aerodinamikval krztt tovbb.
A kt Mercedes 16-16 krs etappal nyitott, azaz edzsk els „flidejt” a versenyteljestmny s a gumik felmrsnek szentelte.
Az edzs msodik felnek mindkt Ferrari friss szuperlgy gumikkal vgott neki. Elbb Kimi Rikknen llt az lre egy 1:34,519-es krrel. Ez mris 0,9 msodperccel gyorsabb eredmnynek bizonyult, mint a tavalyi pole-id (1:35,402). A finn ugyanakkor nem tnt elgedettnek autjval. „Mg mindig kszkdnk az elejvel az egyes kanyarban” – jelentette a rdin. Ksbb msutt kisebb megcsszst is lthattunk tle, javtania a kvetkez prblkozskor csak minimlis mrtkben sikerlt.
Csapattrsa ekzben elsre 1:33,336-os krt teljestett, ami pedig mr nem csak a 2016-os pole-krnl volt jobb, de a Knban valaha futott leggyorsabb pole-krnl is. Sajt korbbi cscst szrnyalta tl: 2011-ben a Red Bull-lal rte el az idmrs etalonnak szmt 1:33,706-os eredmnyt.
A vrsk mgtt rvid idre Fernando Alonso neve is felvillant a negyedik helyen, m ahogy egyre tbben vltottak szuperlgy abroncsokra, gy vltozott folyamatosan az lls. Felipe Massa lpett elre harmadiknak, Max Verstappen ( mg lgyakon) kzvetlenl csapattrsa mg zrkzott az 5. helyen, mg Nico Hlkenberg hatodik idt autzott. A garzsban eltn kt Mercedes pedig fokozatosan a 18-19. helyig csszott vissza a tabelln.
Az Ezstnyilak 18 perccel a leints eltt jelentek meg jra a plyn – Bottas tovbbra is T-szrny nlkl, de mr szuperlgy gumin. A finn els gyorskrn vadul megindul hts rsszel gyorstott ki az utols kanyarbl, a clvonalon pedig kzel 1 msodperc vlasztotta el t Vetteltl. Hamiltonnak is be kellett rnie a msodik hellyel, ekkor 0,8-re volt a Ferraritl. „A Mercedes rzsem szerint sokkal inkbb visszafogja magt, mint a Ferrari. Nagyon visszafojtott motorral, taln tbb zemanyaggal is krznek” – llaptotta meg a Sky Sports szakrtje, Paul di Resta.
Vettel aztn futott egy legjobb els s utols szektort, eredmnyn azonban nem javtott. Nem gy Raikknen, aki az utols szektorban abszolt legjobb rszeredmnyt felmutatva 0,053 msodpercre zrkzott fel csapattrsra – a kt Mercedest lejjebb szortva a tabelln.
A kt Red Bull akkor jelent meg jra a plyn, amikor az ellenfelek visszatrtek a garzsba. Mindketten a szuperlgy gumin voltak, s mikzben Ricciardo nem tudott javtani pozcijn, Verstappen az ausztrl el ugrott a 6. helyre.
Az utols t percben aztn jttek az utols prblkozsok. Mindkt Mercedes javtott, de csak az ideredmnyn, nem helyezsn. A Ferrarikhoz Bottas kerlt kzelebb, 0,371 msodperccel volt lassabb Vettelnl, mg Hamilton hiba autzott egyni legjobbat az els, majd Vettelnl csak 0,02-dal lassabb rszidt a msodik szektorban, gyenge utols szektora miatt fl msodpercen kvl rekedt. Ksbb mg egy elfkezst is bemutatott a hajtben.
A kt Red Bull helyett ezttal Massa volt a kt lcsapat els szm ldzje, s a Williams szmra biztat eljel, hogy a legjobb 8-ban ezttal Lance Stroll is felbukkant. Mgtte Jolcon Palmer s Carlos Sainz tette teljess az els tzet – az utols ngy helyezsen ekzben a kt McLaren s Sauber osztozott, Antonio Giovinazzi zrta a sort.
A folytatsban mr ttre megy a jtk: az idmr edzs 9 rakor rajtol, az M4 Sport s az M4 Sport.hu l kzvettse 8 ra 45 perckor kezddik!
Kisebbfajta szerencsejtkk vlhat a knai htvge a pnteki csonka nap utn Sebastian Vettel szerint.
A Ferrari egyetlen mrt krt sem autzott a Knai Nagydj els napjn, miutn a dleltti 22 percben mindkt versenyzjk csak installcis krket teljestett. Sebastian Vettel kiemelte, kulcsfontossg lesz a szombati szabadedzs a folytats szempontjbl, mivel ha ott valami nem stimmel az aut belltsval, arra az egsz htvgjk is rmehet.
„Nem gyjtttnk tl sok informcit. Ma csak kt krt tettem meg, s szvesen gyjtttem volna tbb kilomtert, amikor a plya szabad volt. Most megprblunk mindent kihozni a harmadik edzsbl, hogy felkszljnk az idmrre s a versenyre is. Az idmr eltt lesz mg egy kis idnk reaglni, mg ha nem is olyan sok, mint ltalban, hiszen kiesik az jszaka, amikor el szoktunk gondolkodni a belltsokon. Emiatt fontos lesz, hogy holnap mindjrt az els lvssel clt talljunk, a j irnyba induljunk el” – nyilatkozta a nmet.
Megkrdeztk, tud-e valamit arrl, hogy a versenyt esetlegesen szombatra hozzk elre a vasrnapra jsolt rossz id miatt. „Nem is tudom. Errl most hallok elszr. Nha nem is tudom, ti honnan szedtek ilyen informcikat” – mondta a Sky Sports riporternek. „Azt mondjk, holnap j lesz az id. Ma elmaradt a gyakorls, ami hinyozni fog, de fleg az emberek miatt kr, akik kijttek ma a plyra, lelkesen, hogy lthatnak minket. Erre most oda egy napjuk, melyen alig krztnk. Pedig a Forma–1 egy vben csak egyszer van itt, Knban! De nincs mit tenni. Tudomsom szerint holnap norml napunk lesz, a verseny pedig vasrnap.”
Azzal persze a ngyszeres vilgbajnok is tisztban van, hogy ha hasonl helyzet ll el vasrnap, akr el is maradhat a futam. „Mit tehetnk akkor? Maradjunk itt htfn is, s mondjuk azt a fiknak, hogy toljk ki az autt, mikzben mr mindenki hazament? Nem tehetnk semmit, mg ha kr is lenne ezrt. De megrtnek kell lenni, ha a menthelikopter nem tud leszllni a krhznl vszhelyzet esetn.”
Ami a folytatst illeti, Vettel egyelre mindenrl csak tallgatni tud. „A paprforma azt mondja, itt knnyebb lesz elzni. Ausztrlia sosem volt olyan plya, ahol sok elzst lthattunk. Idelis esetben viszont nem is kell sokat elzni. Megltjuk, hogy fut az autnk holnap, mert ezt egyelre kptelensg megmondani. Egy biztos: az esben is j autra van szksg, de a kockzat ilyenkor mindig nagyobb valamivel. Ez minden plyn gy van. Az idjrson vltoztatni gysem tudunk, gumikbl van elg, szval panaszkodni nincs okunk” – sszegzett.
Az edzshiny mr nem csak Pascal Wehrlein problmja: Knban a dleltti piros zszlk utn dlutn mr zld jelzst sem lthattunk a boxutca kijratnl.
gy kezddtt a msodik knai szabadedzs, ahogyan az els vget rt: nem kezddtt el. Br az es tovbbra is szemerklt, a kslekeds okt nem ez, hanem mg mindig az ers szmog miatti rossz ltsi viszonyok jelentettk. Charlie Whiting versenyigazgat elrulta, a menthelikopter megfelel kzlekedst nem a plyn tapasztalt, hanem a clllomst jelent krhznl uralkod viszonyok lehetetlentik el.
„Nem tud leszllni a krhznl, ami harmincnyolc kilomterre van innen. A mi helikopternk itt replhet, de a Sanghaj belvrosban lv krhzban nem tudna landolni. Minden tz percben friss helyzetjelentst kapunk a reptrrl. Ha nem tisztul ki, akkor nem lesz edzs” – nyilatkozta Whiting, kiemelve, a gyakorls vgnek idpontja fix, emiatt az elvesztegetett idt rajt esetn sem ptolnk.
Az edzsid els felben a legnagyobb izgalmat gy egy elveszett L bet keresse jelentette. Sebastian Vettel autjban lve, mosolyogva kvette figyelemmel, ahogyan lelkes szurkoli a clegyenesben nmi tancstalansg s keresgls utn VETTEL-t csinltak az eredetileg fltett VETTEE feliratbl. A ngyszeres vilgbajnok elgedetten konstatlta, hogy javtottk a hibt.
Az es szemerklt, a szl fjdoglt, a leltn tbbek kztt Stig s Darth Vader is felbukkant, Gnther Steiner pedig egy teniszlabdval „stabill” tett kampsbotot kapott j indulat szerelitl a „152.” szletsnapjra, motorhangot viszont nem hallhattunk a boxutcban – s ez most nem a sokat szidott V6-osok hibja volt.
Csupn egyetlen versenyz volt, aki elmondhatja, plyra lpett dlutn. Lewis Hamilton pr szurkolnak rkre emlkezetess tette ezt a 2017-es knai pnteket azzal, hogy a csndet kihasznlva a leltkhoz sietett, s alrt sapkkat doblt az alaposan felbolydult tmegbe.
Ha a Pascal Wehrlein helyre ismt beugr Antonio Giovinazzi abban bzott, hogy ezttal megfelel felkszlssel mg tbbet hozhat majd ki Sauberjbl, csaldnia kellett. Ehelyett a tbbiek kerltek az melbourne-i helyzetbe: szombaton egyetlen rjuk lesz arra, hogy felksztsk autjukat az idmrre s a versenyre. Feltve, hogy a menthelikopter leszllsi engedlyt kap Sanghajban…
A programnak szombaton a 6 rakor rajtol harmadik szabadedzssel kell folytatdnia (megkezddnie…), s brhogy is alakul az M4 Sport s az M4 Sport.hu lben kzvetti az esemnyeit.
Kevesebb mint fl ra krzs jutott a meznynek a Knai Nagydj dleltti ess szabadedzsn.
Cstrtkhz hasonlan pntek dleltt is ess id fogadta a Forma–1 meznyt Sanghajban. A plyn llt a vz, gy az els szabadedzs els perceiben csak fl tucat versenyz teljestett egy bizonytalan installcis krt a kk jells esgumikon. J esly a Pirelli j ess abroncsainak felmrsre – gondolhattuk volna, m t perc elteltvel mris felvillantak a piros jelzsek: edzs megszaktva.
Mint kiderlt, nem azrt, mert a versenyirnyts annyira rossznak tlte – az egybknt nem is annyira rossz – krlmnyeket. Az FIA tjkoztatsa szerint a knyszersznetet azrt kellett elrendelni, mert az orvosi helikopter nem tudott flszllni. Kiderlt, valjban nem a plya fltt val krzssel lett volna gondja – arra ugyanis a kzvetts sorn meg is mutatott tvs helikopter is kpes volt –, hanem a kijellt sanghaji krhznl trtn leszllssal. A helyzetet nemcsak az es, a vros krl megjelen szmog sem knnytette meg.
Flrs vrakozs kvetkezett, majd eltnt a piros zszls jelzs – de az edzs mgsem folytatdott. A szervezk az eredeti programhoz ragaszkodva nem llthattk meg az rt, m mivel a helikopter helyzete nem olddott meg, a mezny tovbb volt knytelen vrakozni.
42 perc volt mg htra, amikor jra zldre vltott a boxutca lmpja. Elsknt Kevin Magnussen hajtott plyra – mr a zld jelzs kztes gumikon. A dn mr els krben megprdlt, zeltt adva abbl, mire is szmthatunk az ess edzsen. A 9-es kanyar fogott ki rajta, ami aztn szmos trst is megtrflta. Csapattrsa, Romain Grosjean egymst kvet krein mutatott be egy hasonl megprdlst ugyanott, majd hagyta el a plyn a 10-esben. De Felipe Massa is jrt a plya mellett.
Mr az utols flrban jrtunk, amikor Nico Hlkenberg Renault-ja is piruettezett. A nmet a 3-as kanyarban prdlt meg, mgpedig olyan szerencstlenl, hogy srga gpe httal a kavicsgyba csszott. „Ebbl nem fogsz kijnni, pajts” – figyelmeztette mrnke a kerekeit hiba prget, a htramenettel is hiba prblkoz versenyzjt, aki miatt a virtulis biztonsgi autt is „plyra kldtk”.
Ekkor mr 14 versenyznek volt mrt kre, a leggyorsabb a kztes gumin fut Max Verstappen volt 1:50,491 msodperccel – 2 msodperccel elzte meg Felipe Masst s Lance Strollt.
A holland akkor is pp a plyn volt, amikor 24 perccel a leints eltt jra piros zszls jelzs lpett rvnybe. Az okot nem Hlkenberg jelentette, hanem ismt az orvosi helikopter. A helyzet olyannyira komoly volt, hogy mg a helyi repteret is bezrtk, azaz az FIA is tehetetlen volt.
Az ra egykedven szmolt vissza, a versenyzk kzl tbben viszont az autban lve nztk azt – hiba. A knai dlelttn mindssze alig tbb mint 20 percnyi edzs jutott nekik, pedig vasrnapra is hasonl krlmnyeket jsolnak, gy a mostani es idelis alkalmat knlt volna az esetleges esfutamra val felkszlsre.
Verstappen az len zrt, Lewis Hamilton, a kt Ferrari, a kt Force India s Jolyon Palmer pedig mrt id nlkl. Folytats magyar id szerint 8 rakor – a msodik szabadedzs esemnyeit az M4 Sport s az M4 Sport.hu lben kzvetti.
Sebastian Vettel szerint szksgtelen lervidteni a versenytvot, vagy kt futamot kirni egy htvgre, a kirlykategriban ugyanis mindig egy hossz viadalt rendeztek s ennek gy kell maradnia. Vgl figyelmeztetett: nha a sok vltozs is kros lehet!
Az utbbi idben tbbszr felmerlt, az F1 izgalmasabb ttele rdekben vltoztatni kell a versenyhtvgk formtumn (eredetileg 2017-re akartak j megoldsokat kitallni, de a tervet vgl elvetettk). tletknt felmerlt, le kellene rvidteni a versenyeket, hogy azok „fogyaszthatbbak” legyenek, vagy tbb szrihoz hasonlan be kellene vezetni a ktfutamos rendszert.
A tma kapcsn Lewis Hamilton nemrg kijelentette, „hatrozottan szksges” a htvgk formtumnak megvltoztatsa, az F1 j sportigazgatja, Ross Brawn pedig mr javasolta, tartsanak bajnoksgon kvli futamokat, hogy azokon ksrletezzenek az j megoldsokkal. A Ferrari klasszisa, Sebastian Vettel ekzben jelezte, nem rt egyet a trekvssel: szerinte kr lenne megbolygatni a Forma–1 rgta hasznlt versenyformtumt.
„Elgg rossz lenne, ha megszabadulnnk az egyversenyes rendszertl” – jelentette ki a Knai Nagydj sajttjkoztatjn. „Ha kt futamot tartannk, akkor elvennnk a htvge cscspontjt, de akkor is, ha lervidtennk a versenyeket csak azrt, mert az emberek azt mondjk, unalmas, ha sokig tart. Egy verseny van, s ez mindig is gy volt. Rgebben pedig mg tovbb tartott” – tette hozz.
A versenynek tovbbra is kihvst kell jelentenie. Azzal, hogy rvidebb – s ha egyltaln izgalmasabb – tesszk szerintem tbb mr nem lesz nagydj. n egy kicsit szkeptikus vagyok azzal kapcsolatban, hogy vltoztatnunk kell csak a vltozs kedvrt” – magyarzta.
A szablyvltoztats lehetsge az utbbi idben nemcsak a htvgk kapcsn kerlt el, hanem az Ausztrl Nagydjon ltott kevs elzs miatt is. Amikor ezek szmnak nvelsrl beszlnek, az egyik leggyakoribb rv az, hogy a „szurkolk miatt kell mdostani” Vettel azonban figyelmeztet, nha a sok vltozs is rossz lehet, s van, amikor a szurkolkra sem kell mindenkppen hallgatni.
„Elg nehz helyzet ez. n magam nagyon sok tekintetben rgimdi vagyok. gy gondolom, vannak dolgok, amiket nem kellene megvltoztatni csak azrt, mert nhny futam utn az emberek gy rzik, valamit mdostani kellene. Szerintem nagyon fontos, hogy kvetkezetes idkorltja legyen ennek az egsznek. Szval nha-nha j meghallgatni az emberek vlemnyt, de ilyen hamar mindig nagyon nehz tiszta kpet kapni. Azt hiszem, a tl sok vltozs ugyangy rossz” – zrta gondolatt.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.