Sebastian Vettel hivatalos weboldala teljesen megjult! A Weboldalt a kpre kattintva tekinthetitek meg!
UI: Mint ahogy lthatjtok nlunk is felkerlt az idei v legels kinzete. Picit prbltam a Ferrari szneinek irnyba elindulni. Br egyszerre sikerlt a kinzet, de n szeretem az ilyen egyszer, letisztult diziket! Valszn, hogy mg alaktgatok egy-kt dolgon.
Karcsbb, kompaktabb s hatkonyabb aerodinamika, tdolgozott htrendszer s clirnyosan tovbbfejlesztett motor. A Ferrari technikai igazgatja, James Allison elmagyarzta, mi vltozott az elz vhez kpest a ma bemutatott j autjukon.
A legszembetnbb vltozst az j aut orra jelenti. James Allison, a csapat technikai igazgatja szerint az elz vi autk megjelenst brlk most hlt adhatnak a szablyalkotknak. „Tbb ves prblkozs utn vgre sikerlt olyan szablyt alkotni, amely megfelel a biztonsgi elvrsoknak, anlkl, hogy ebbl brmifle vadhajts is kinne, mint az elz vekben” – kommentlta Allison az j, ktsgtelenl elegnsabb orrmegoldst.
Majd az SF15-T fejlesztsrl is beszlt. „Mindenekeltt arra sszpontostottunk, hogy kijavtsuk a 2014-es aut gyengesgeit” – fogalmazott. Ennek egyik legszembetnbb eredmnyt az aut hts rsze mutatja meg: az j Ferrari jval karcsbb lett eldjnl – ksznheten az j „csomagolsnak” s az tdolgozott htsnek. „A hts rsz jelents mrtkben klnbzik. Sikerlt sokkal szkebbre venni a bortst, jobban hozzidomtani az alatta megbv alkatrszekhez. A ht-rendszer hatkonyabb vlt. Minden egyes ngyzetcentimterbl igyekeztnk nagyobb htteljestmnyt kihozni, gy pedig az aut is kompaktabb vlt.”
Ami a hts rszt illeti, tovbbfejlesztettk a fkhtst s mdostottak a hts szrnyon, mely nagyobb s stabilabb leszortert klcsnzhet a versenyzknek. Ell tovbbra is kitartottak a vonrudas felfggeszts mellett – holott egyes vlemnyek szerint ezen futmnek komoly szerepe volt Kimi Rikknen 2014-es gyenglkedsben. „A von- s nyomrudas els felfggesztsnek is megvannak a maga elnyei s htrnyai. A vonrudast nehezebb knnyv s strapabrv tenni, ugyanakkor aerodinamikai szempontbl vannak elnyei. Ez a terlet az elmlt vekben nem okozott problmt szmunkra, ezrt nem is foglalkoztunk vele klnsen intenzven” – cfolt r a felttelezsekre Allison.
Ahhoz, hogy a Ferrari sikeres legyen idn, persze mindenekeltt egy ers motorra is szksg lesz. A csapat ezen a tren 2014-ben elmaradt rivlisaitl, idn viszont lehetsget kaptak koncepcijuk jragondolsra. „Az elz szezon elejn a motor viselkedse nem volt kielgt, a versenyzknek nem tetszett, ahogy a gzadsra reaglt. A szezon folyamn azonban sokat javtottunk rajta, s az SF15-T-vel ezen a tren mg nagyobbat lptnk elre” – mondta a technikai igazgat.
„Tavaly az autnk egyik gyengesgt az jelentette, hogy a turbval kevesebb elektromos energit tudtunk talaktani lerv. Emiatt volt a Ferrari mlt vben jobb az idmrkn, mint a versenyeken. Most prbltuk gy megvltoztatni a hajtegysg felptst, hogy jobb kompromisszumot talljunk az idmrk s a futamok kztt.”
„Sokat foglalkoztunk mg a bels gs motorral is. Egy olyan idszakban, amikor minden csapatnak azonos mennyisg zemanyagot szabad felhasznlnia, minden egyes gyjtsbl a lehet legnagyobb teljestmnyt kell kihoznod” – magyarzta a szakember.
Ami a motort illeti, a csapatnak egybknt mg az idnynyit utn, a szezon kzben is lesz mdja fejleszteni, hiszen az FIA ppen a vrsk s James Allison szrevtelre reaglva ismerte el szablya hinyossgait, s engedlyezte a fejlesztst. Ez a brit szerint risi segtsg lesz szmukra. „Amikor olyan helyzetbl indulsz, hogy prblod ledolgozni a htrnyodat, akkor elg bosszant tud leni, hogy van egy tleted, mennyit kne elrelpni, de nem tudod megtenni, mert a szablyok tiltjk a fejlesztst, s egsz vben ugyanazon dizjnnal kell versenyezned. Frusztrl tud lenni, amikor nincs mdod bevetni olyasmit, amitl jobb lenne a teljestmny. Emiatt j, hogy 2015-ben rugalmasabb lesz a szably, s folytathatjuk a fejlesztseket az v sorn is. Ezltal ha j munkt vgznk, jobban, gyorsabban fejleszthetnk, mint amgy tennnk” – fejezte ki elgedettsgt a korltozsok laztsval kapcsolatban.
A McLaren-Hondhoz igazol Alonst a Red Bull ngyszeres vilgbajnoka, Sebastian Vettel vltja. Rikknen kztudottan j kapcsolatot pol a nmet versenyzvel, kinek tehetsgt is elismeri, gy teht nem meglep, hogy mr vrja a kzs munka kezdett.
„Tegnap tallkozunk elszr a tavalyi szezon vge ta, szval rdekes volt elszr egyttmkdni vele. Biztosra veszem, hogy meg fogjuk rteni egymst, a clunk pedig kzs, elre szeretnnk vinni a Ferrarit. Szerintem egymst is motivlni fogjuk” – kezdi a finn, majd az interj ksztje megjegyzi, k ketten egytt t vilgbajnoki cmmel rendelkeznek. „Ez igaz, de ennek a nagy rszt szerezte! Fantasztikus plyafuts van mgtte, de n is igyekszem majd jl teljesteni. Remlhetleg egytt visszajuttathatjuk a Ferrarit oda, ahov val!”
A Ferrari j csapatfnke, Maurizio Arrivabene nem hiszi, hogy talaktott istlljuk varzstsre megtltosodik, m abban bzik, hogy a 2015-s szezont nem nyeretlenl zrja majd.
gy els ltsra milyenek a benyomsaid az j autrl, hogy tetszik az SF15-T?
Maurizio Arrivabene: Valamikor rgen Enzo Ferrari azt mondta, hogy a legjobb autk a nyertes autk. Tavaly egy ronda s nem nyertes autnk volt… Tetszik az j aut, mg nem tudok semmit a teljestmnyrl, de klsre nagyon szexi.
Ez egy j aut s egy j csapat is egyben a vezetsg tekintetben. Hogyan hat ez vltozs a Ferrari filozfijra?
Arrivabene: A csapat filozfijn nem vltoztat, annak alapjait a Ferrari alaptja fektette le. Neknk az volt munknk, hogy kicsit visszahozzuk a csapat szenvedlyt, a lelkesedst, ami kicsit elveszett az utbbi vekben, s hogy kemnyen dolgozzunk, annyi gyzelmet gyjtve, amennyit csak lehetsges.
Tavaly decemberben azt mondtad, hogy kt gyzelemmel boldog lennl idn, tartod ezt a vlemnyt?
Arrivabene: n realista vagyok, senkinek nincs varzsplcja, hogy megvltoztasson olyan dolgokat, melyek megvltoztathatatlanok. Az aut mr decemberben ksz volt, azta pr vltoztatst vgeztnk rajta, melyek vlemnynk szerint egszen rdekesek. Nem mondom, hogy megnyerjk ezekkel a vilgbajnoksgot, de az biztos, hogy elhivatottak vagyunk, legalbb kt versenyt nyerni szeretnnk.
Vettel az j pilta, Kimi Rikknen pedig a vetern, mr a msodik vvel. Hogy ltod, mennyire tudnak egytt dolgozni?
Arrivabene: Egytt kell dolgozniuk mint csapattrsak, egytt kell dolgozniuk mint csapatjtkosok is. n a csapatmunknl el szeretnm kerlni, hogy kln irnyok legyenek, mindenki egy irnyba hz, az egsz csapattl s a piltktl is ezt vrom.
Folyamatos trgyalsok, egyeztetsek zajlanak a csapatok s gyrtk kztt arrl, hogy milyen irnyba kellene a motorsportnak haladni. Hol ll a Ferrari ebben a krdsben?
Arrivabene: n mr prszor elmondtam a vlemnyemet errl. Engem nem a cilinderek szma rdekel a kocsikban, hanem az a fajta forradalom, amire a sportnak szksge van. Nem fejlds kell, hanem forradalom. Forradalom alatt olyan show-t rtek, ahol gynyrek a kocsik, j hangjuk van s a nz az egsz Forma–1-et sokkal kzelebbinek rzi maghoz. Ez szmomra fontosabb, mint brmilyen tallgats a sporttal kapcsolatban...
Sebastian Vettel nem elgszik meg a msodik hellyel, de tudja, hogy nem vrhat azonnali sikereket a 2014-ben nehz vet zr Ferraritl. A nmet gy vli, szoros csatt vv majd j csapattrsval, Kimi Rikknennel.
Bemutattk a Ferrari 2015-s j autjt, az SF15-T-t, amely egyttal Sebastian Vettel els Ferrarija is. A ngyszeres vilgbajnok a Red Bulltl rkezett gyerekkori kedvenc csapatba, s eltklt szndka, hogy visszavezesse az elmlt vekben megroggyant vrsket a sportg cscsra. A mai bemutat kapcsn Vettel videointerj formjban beszlt 2015-s vrakozsairl, a beilleszkedsi folyamatrl, j csapattrsrl – de mg felfrisstett olasz nyelvtudsrl is.
Az j SF15-T-rl:
„Szmomra ez egy j lmny, az aut csodlatos, s egszen klnleges volt ltni azt, ahogyan sszell. Minden vben, amikor kszl az j aut, elszr ltod az j elemeket, aztn amikor megltod a vgeredmnyt, az egszen egyedlll. Mr alig vrom, hogy elszr kiprbljam.”
A csapatvlts nehzsgeirl:
„A csapatvltsnl mindig sok minden vltozik. Itt elssorban nem a versenyz pozcija a fontos, hiszen szmos vltoztatst krhetsz az autn. Ms a kormny, a stratgia, s br ugyanazokrl a dolgokrl beszlnk, ms nyelven tesszk. Pldul eltr kifejezseket hasznlunk ugyanazon jelensgekre. Sok mindent meg kell teht tanulni, de a szezon elejn, a tesztek sorn majd belelendlnk.”
Az els ferraris lmnyeirl:
„Amikor tavaly elszr megrkeztem ide, s lehetsgem nylt tesztelni a 2012-es autt, az egszen klnleges, varzslatos lmny volt. Most viszont mr kezdett vette a 2015-s idny, amit klnleges lenne jl indtani. A melbourne-i els versenyem is nagyon klnleges lesz a Ferrarival. A vrs szn is klnleges, komoly jelents, komoly mlt ll mgtte.”
A 2015-s vrakozsairl:
„Nagyon sok vltozs trtnt, sok j ember kerlt j pozcikba – engem is belertve. Mindig kell egy kis id ahhoz, hogy elrelpj ilyenkor, de hiszem, hogy j irnyba haladunk. Ugyanakkor nem lenne helynval azonnal sokat vrni tlnk. Nem szabad elfelednnk azt sem, hogy a 2014-es szezonban volt egy csapat, amely nagyon kiemelkedett, teht nehz lesz mr az elejn jnak lenni. A legfontosabb, hogy jl dolgozzunk egytt, elrelpst rjnk el, s a szezon elrehaladtval egyre tbbet faragjunk a htrnyunkbl.”
Kimi Rikknenrl:
„Nem szmtok semmilyen problmra. Nehz lesz t legyzni a plyn, mivel nagyon gyors, nagyon tehetsges. De a plyn kvl jl kijvnk. Nem beszlnk ugyan sokat, de mindig nagyon egyenes, amit n sokra becslk benne, mert az ilyesmi nem mindig jellemz az F1-ben.”
Az olasz nyelvrl:
„Egyre jobban haladok. Sokat segt, hogy egyre tbb idt tltk a csapattal. Minl tbbet hallod a nyelvet, annl knnyebb. A Toro Rossnl is voltam, gy az olasz szavak kezdenek visszatrni. Egsz jl rtem, amit mondanak, de ahhoz mg kell kis id, hogy igazn jl beszljek magamtl is.”
Arrl, hogy Maurizio Arrivabene mr egy idei futamgyzelemmel is elgedett lenne:
„Termszetesen elgedettek lennnk, de mg inkbb, ha mg tbbszr sikerlne nyerni. Mint mondtam, realistnak kell lennnk. Sok vltozs trtnt a tl folyamn, a legfontosabb, hogy a tli tesztek idejn belerzdjunk. Tavaly nehz volt a gyzelmekrt harcba szllni, de termszetesen ez a clunk, nem azrt vagyunk itt, hogy msodikak legynk.”
A legjobban vrt versenyekrl:
„Mindig nagyon vrom Japnt, Szuzukt. Az a kedvenc plym. De sok j verseny van a naptrban. Melbourne tkletes helyszn a szezonkezdshez, az egy nagyszer vros, radsul a plyja is remek. Szingaprt is nagyon kedvelem, egy igazi jszakai verseny, egy nagyon techniks s nehz plyn. De nincs is olyan verseny, amit ne szeretnk – minden futamot vrok mr.”
A Ferrari is bemutatta a nagykznsgnek idei autjt. A Sebastian Vettel s Kimi Rikknen ltal vezetett SF15-T tbb szempontbl is eltr csaldst kelten szerepl eldjtl.
Visszatrni a gyztesek tjra – ez a legfbb clja a Ferrarinak a tbb mint hsz v utn elszr nyeretlenl zrt 2014-es szezon utn. Hogy megfkezzk az vek ta tart lejtmenetet, az istllnl az elmlt hnapokat a teljes megjuls jellemezte: kicserldtt a vezetsg s jjszerveztk csapatukat, melynek technikai rszlegt immron teljes mrtkben a Maranellba 2013 vgn visszatr technikai igazgat, James Allison irnytja.
A ma leleplezett SF15-T az els olyan konstrukci, melynek megalkotsban mr a kezdetektl szerepet vllalt a sokak ltal a mezny egyik legtehetsgesebbjnek tartott brit aerodinamikus. Allison nemrg azt grte, az j aut jval vonzbb lesz eldjnl – s gy tnik, nem beszlt mell. Az j orrkp kecsesebb vlt, a hts rsze karcsbb. A kpek tansga szerint a csapat kitartott az immron vek ta hasznlt vonrudas els felfggeszts mellett.
Az j gpet elszr a csapathoz frissen rkez Sebastian Vettel viszi majd plyra – a vasrnapi jerezi nyitnap lesz a nmet els olyan tesztje a vrskkel, amelyet egy aktulis versenyautval teljest. Vettel csapattrsa Kimi Rikknen csak a gyakorls harmadik napjn ll munkba.
Chrisitan Horner szerdn elhintette, hogy Sebastian Vettel tavaly elgondolkozott az F1-bl val kiszllson, m volt csapattrsa szerint sosem volt errl sz.
Horner szerdai nyilatkozata sokakat meglepett, hiszen szomor kpet festett a ngyszeres vilgbajnokrl, m Daniel Ricciardo szerint sosem volt olyan slyos a helyzet, hogy Vettel elgondolkodott volna a visszavonulson.
„Amit lttam tle csapattrsknt, gy vlem, ez sosem volt krds” – mondta Ricciardo a Sky Sportsnak. „Tlsgosan odavan ezrt a sportgrt, hogy csak gy kiszlljon. Ebben az vben, egy Ferrarit vezetve nagy kihvs eltt ll, de szerintem fokozatosan megtrik majd a krltte lv burok, s ismt elkezd majd eredmnyeket szlltani.”
Ricciardo idn els szm piltaknt viszi harcba az RB11-est, csapattrsa pedig a tavaly es szezonjt fut Danyiil Kvjat lesz. „J eredmnyeket fog elrni. Abban is biztos vagyok, hogy sikerl majd dobogra llnia, s taln mg gyzhet is, de termszetesen mindent megteszek azrt, hogy nekem is sikerljn” – tette hozz a hrom futamgyzelemmel rendelkez pilta.
A vrakozsnak lassan vge – hirdeti a Ferrari. Az olasz csapat elrulta, hogy pnteken magyar id szerint 12 rakor leplezi le 2015-s autjt.
Eljtszadozott az emberek idegeivel a McLaren cstrtkn. A csapat mr rg bejelentette, hogy janur 29-n mutatja be honlapjn 2015-s j konstrukcijt, arrl azonban mg a nagy nap reggeln sem adott hrt, pontosan hny rakor tervezi a bemutatt. Vgl magyar id szerint 13 ra utn kerlt fel az els vide a vilghlra, amit aztn kvetett a tbbi fot.
Pnteken valamelyest rendszerezettebben folytatdik a leleplezsek sora. A Sauber magyar id szerint dleltt 10 rakor fogja megmutatni j – a vrakozs szerint kk-srga festst kap – autjt; s most az is kiderlt, hogy a Ferrari kt rval ksbb, pontosan dlben teszi ugyanezt az SF15-T-vel. Az olasz csapat mr a visszaszmll rt is elhelyezte oldaln. Az esemnyrl az egyik olasz sporttelevzi egybknt lben tudst majd.
James Allison technikai igazgat „grete” szerint Sebastian Vettelk j autja jval karcsbb lesz az eldjnl, s jval vonzbb lesz a klseje is. Pletykk szerint az orrt is jelentsen talaktottk.
Szombaton aztn a Toro Rosso bemutatjt kvethetjk figyelemmel 17 rakor, mg vasrnap a Jerezi teszt 9 rai rajtja eltt, a Mercedes s a Red Bull is a nyilvnossg el ll idei gpvel. Az osztrkokkal kapcsolatban friss hr, hogy lltlag csak a mai napon vetettk al az FIA ktelez trstesztjeinek Daniel Ricciardk autjt. Mindez sszhangban van a csapat azon lltsval, mely szerint igencsak csipkednik kell magukat, hogy elkszljenek Jerezre.
A bemutatk idpontjai:
Sauber: janur 30., 10 ra
Ferrari: janur 30., 12 ra
Toro Rosso: janur 31., 17 ra
Mercedes, Red Bull: februr 1., 9 ra eltt (a pontos idpont mg nem ismert)
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.