Lewis Hamilton s a Mercedes risi flnyvel indult a monzai htvge. A brit kzel fl msodperccel verte Nico Rosberget, mikzben a harmadik Sebastian Vettel mr msfl msodperces htrnyban volt. Sok kicsszst lthattunk dleltt – Carlos Sainz a kavicsgyban is rekedt.
Az Ezstnyilak msodperces elnnyel vgeztek a legkzelebbi ldzik eltt az Olasz Nagydj els szabadedzsn. A vilgbajnoki listavezet Lewis Hamilton tovbbi fl msodpercet adott csapattrsnak, a kisebb DRS-problmval kszkd Nico Rosbergnek.
A harmadik helyen a nmet Sebastian Vettel vgzett a Ferrarival, aki a leints fel kzeledve nagy igyekezetben mg meg is prdlt az els siknban.
A maranelliak msik versenyzje, a finn Kimi Rikknen dcgs kezdst kveten egszen a hatodik helyig kapaszkodott fel, az gaskod Paripa kt autja pedig a kivlan kezd Force Indi-sokat fogta kzre a negyedik s az tdik pozciban.
Utbbiak kzl Nico Hlkenberg lte t a hajmeresztbb pillanatokat, midn az zemanyag egyszer csak elkezdett beszivrogni a piltaflkjbe. A nmetet azonnal behvtk a bokszba, ahonnan ezt kveten mr el sem bjt az edzs vgig. Sergio Preznek ms jelleg kihvssal kellett szembenznie, a mexiki egyszer az els, egyszer pedig az utols kanyart nzte el.
A plya utols fordulja, a hres-hrhedt Parabolica msokon is kifogott ma dleltt, jllehet, a tbbsg a tavaly leaszfaltozott buktrnek ksznheten olcsn megszta a megcsszsokat (pldul a gumikkal s vibrcikkal kszkd Toro Ross-s Max Verstappen). A legrosszabbul az jonc Carlos Sainz jrt, aki fl ra elteltvel egszen a kavicsgyig csszott a megprdl autjval, s annak rendje s mdja szerint el is sta magt benne. Az incidens miatt hrom perc erejig a piros zszlkat is knytelenek voltak meglengetni az olasz krn.
A Williamsek annak ellenre is a legjobb tzben vgeztek, hogy pntekenknt jellemzen jobban visszafogjk magukat, mint msok – apr rm az rmben, hogy Felipe Massa a trning vgn vadul tugratott az Ascari-sikn kijrati kerkvetin, illetleg kavicsgyn, miutn teljesen elrontotta az egsz kanyarkombincit.
A McLarennl ellenben mr id eltt vget rt a dleltti munka: a wokingiak gy dntttek, hogy a msodik edzs eltt is teljes kr motorcsert hajtanak vgre Fernando Alonso s Jenson Button autjn, ezzel immr a tizedik erforrsuk hasznlatt kezdve meg, a szerelsi munklatok pedig a korai finissel egytt is elhzdnak majd a msodik gyakorls kezdetig.
Ez utbbi, a msodik szabadedzs, helyi s kzp-eurpai id szerint is 14:00-kor veszi kezdett Monzban.
A ngyszeres vilgbajnok gy vli, hogy minden nmet versenyz ismeri az egykori F1-es piltt, noha mg meg sem szletett, amikor Bellof 1985. szeptember 1-n lett vesztette Spa-Francorchamps-ban.
Az a bizonyos szi nap fekete betvel vonult be a nmet autsport trtnetbe, ugyanis Bellof volt az orszg legjabb Forma-1-es remnysge, st - ahogyan Vettel rvilgtott - abban bztak, hogy lesz majd hazjuk els vilgbajnoka. A sportg jelenlegi legsikeresebb nmet piltja azt mondta, hogy minden, fejt versenyzsre ad honfitrsa tudja, ki volt Stefan Bellof. Vettel korbban is bebizonytotta, hogy rajong a Forma-1 trtnete irnt, de nem a knyvekbl hallott elszr a gieeni sportaut-vilgbajnokrl.
„Kiskoromban sokat mesltek rla, s Oppenrodban volt egy gokartplya, ahol minden versenyt az tiszteletre rendeztek” - idzte Vettelt a Motorsport-Total.com a ma „Motorsport Arena Stefan Bellof”-knt ismert ltestmnnyel kapcsolatban. „Egy pilta szmra megtiszteltets volt rszt venni ezen az esemnyen, s mg nagyobb, ha meg is tudta nyerni azt. Nem titok, hogy nagyon nagy tehetsgknt ismertk t, s tbben gy vlekedtek rla, hogy lesz Nmetorszg els Forma-1-es vilgbajnoka. Sajnos azonban a hall mg fiatalon elragadta t.”
A gokartversenyre visszatrve Vettel azonban elmondta, hogy soha nem nyert mg Oppenrodban, de kora nem akadlyozza meg abban, hogy ezt az lmt megvalstsa. „Taln egyszer, ha vget r a karrierem a Forma-1-ben, majd beleugrok egy gokartba s megprblom” - tette hozz a Ferrari piltja.
Tbbnyire elgedettek a versenyzk a Pirelli spi defektekre adott rszletes magyarzatval. Noha Monzban nem rzik gy, hogy veszlyben lennnek, Sebastian Vettel kiemelte, hosszabb tvon biztosabb megoldst kell tallni a problmra.
Szerencsre mind a nagyobb balesetet, mind a srlst elkerlte Nico Rosberg s Sebastian Vettel kt hete Belgiumban, amikor nagy tempnl egyszeren felrobbant jobb hts kerekk. A trtntek ugyanakkor komoly indulatokat vltottak ki a rsztvevkbl, s a ngyszeres vilgbajnok egyrtelmen a Pirellit tette felelss a balesetekrt, mivel szerinte a gyrt egyszeren nem vgzett elg j munkt.
Az olaszok azta rszletes vizsglatukat is elvgeztk a Spban hasznlt gumikon, s megllaptottk, nem szerkezeti problmk, hanem kls srlsek okoztk a bajt mindkt nmet esetben. A milniak ugyanakkor elrultk, a htvge sorn sszesen 63 vgst talltak a hrom nap sorn hasznlt abroncsokon, mely arra utal, hogy a sok trmelk miatt a megszokottnl nagyobb volt a srlsek eslye.
A cget a spi verseny utn kemnyen brl Vettel maga is bepillantst nyerhetett az elemzsekbe, s a monzai sajttjkoztatn elrulta, valjban elgedett az olaszok ltal vgzett munkval. „Mindenekeltt kiemelnm, hogy bizonyos dolgokat nem kzltek pontosan ezzel kapcsolatban a sajtban. Hogy mit mondtam, ugyanakkor elg vilgos volt. A legfontosabb, hogy nagyon szorosan egyttmkdve megvizsgltuk a problma forrst, a Pirelli pedig tmogatott minket. Fontos, hogy tanuljunk a trtntekbl” – kezdte a Ferrari versenyzje.
Majd azt azrt hozztette, tovbbra is gy vli, hogy ilyesminek nem szabadna megtrtnnie. „Szerintem nem elfogadhat, hogy egy gumi csak gy sztrobbanjon ilyen tempnl – ezt mondtam el a futamot kveten is. Ehhez nem igazn tudok mit hozztenni. Az azta elvgzett vizsglatok szolglnak nmi magyarzattal, de nem mindenre. Az elemzs mg tovbb tart, s a legfontosabb, hogy elrelpjnk ezen a tren. A Pirelli profi mdon, rendkvl vatosan jrt el.”
„Kicsit tbbet tudok errl az gyrl, mivel egyike voltam a versenyzknek, akikkel trtnt. s kicsit tbbet tudok arrl is, mi trtnt a futam utni elemzseknl. Mint mondtam, nagyon komolyan vettk a problmt, profikknt jrtak el, s igyekeztek megrteni a trtnteket, hiszen folyamatosan igyekeznek fejleszteni a sajt termkket. Ha megnzzk az autkat, sokkal biztonsgosabbak s gyorsabbak, mint voltak harminc vvel ezeltt, de mg gy is van min javtani rajtuk. Szval ez is egy egyirny utca: csakis elre haladhatunk. Minden kzlemnynl fontosabb, hogy komolyan veszik ezt.”
gy ltta ezt a msik rintett, Nico Rosberg is, aki alatt mg a pnteki szabadedzsen durrant szt a jobbhts. „Nagyon nagy precizitssal kezeltk az gyet, s biztosra veszem, hogy itt biztonsgban versenyezhetnk majd” – nyilatkozta.
A tbbiek mindekzben elrultk, nekik is akadtak bizonyos problmik a gumikkal Spban, de ettl mg nem aggdnak a biztonsg miatt. „Nem ismerem pontosan a hlyagosods s a vgs fogalma kztti klnbsget, azonban n tapasztaltam hlyagosodst a htvge sorn – Spban nem most elszr, hiszen ez ott elgg megszokott. treztem Nico s Seb helyzett, csaldottsgt, agglyait, de a Pirelli ennl tbbet most aligha tehetett volna. Remlhetleg a jvben nem trtnik ilyesmi” – fogalmazott Daniel Ricciardo.
Marcus Ericsson hozztette: „Mi is tapasztaltunk problmkat a vgsokkal, de nem tudom, hogy ezek valban a trmelkektl szrmaztak volna. Ezt a magyarzatot kaptunk, de n semmilyen ms problmt nem tapasztaltam a vezets sorn.” Carlos Sainz szerint aggdniuk csak akkor kellene, ha ezen a htvgn is gondok addnnak. „Megmagyarztk a trtnteket, elvgeztk a feladatukat. Bzom benne, hogy nem trtnik ilyesmi jra, itt Monzban sem. Ha pedig mgis megtrtnne, akkor jabb vizsglatokra lesz szksg.”
Rvid s hossz tv megoldsok
Hogy az jabb bajt elkerljk, a Pirelli Monzban a megszokotthoz kpest szigortott irnyelvein, s a guminyoms, valamint a kerkdls tern is igyekezett olyan hatrrtkeket szabni a csapatoknak, melyekkel elkerlhet a veszly. Vettel dvzli ezen lpseket, azonban figyelmeztetett, a valdi megoldshoz ennl tbbre van szksg. „Van pr aprsg, amin lehet vltoztatni – pldul a guminyomson –, majd kiderl, mi lesz ezeknek az eredmnye. De hogy min vltoztatsz ilyen rvid id alatt, csak egy dolog, fontos, hogy hossz tvon pontosan megrtsk, mi is trtnt. Nyilvnval, hogy mindenki igyekszik a legjobbjt nyjtani. Pr ve elfogadhatatlan problmink voltak, aztn azonnali vltozsok jttek, s utna mr nem is voltak gondok. Ez bizonytja, hogy a profi hozzlls kifizetd, s eredmnyre vezet” – vlekedett a nmet.
Rosberg hozztette, a Mercedes mr pnteki esete utn tett azrt, hogy ne ismtldjn meg ugyanez. „Idnknt nagyon szigor irnymutatst, pontosabban korltokat hatroz meg a Pirelli, amiket be kell tartanunk. Nem vagyok biztos benne, hogy mindent tkletesen csinltunk Spban, ksbb vltoztattunk is pr dolgon, hogy a lehet legbiztonsgosabb tegyk a gumikat. Hogy a tbbiek mit csinltak, azt nem tudom pontosan, de mi kezeltk a helyzetet” – fogalmazott.
„Nagyon egyszer a helyzet: tartanod kell magadat bizonyos korltokhoz, mivel ezek a szablyok, ezt az FIA is ellenrzi” – emelte ki Vettel. „Dnthetsz gy, hogy nem tartod be ket, de akkor azt kockztatod meg, hogy kizrjanak. Nem hinnm, hogy brmely csapat is belemenne egy ilyen kockzatba. Msfell pedig ott vannak neknk a Pirelli szakrti a garzsban. s valamennyien bolondok lennnk, ha nem hallgatnnk rjuk, hiszen olyan tudssal rendelkeznek, amivel mi nem.”
A mezny egyik legrutinosabb tagja, Felipe Massa mindekzben Vettelhez hasonlan azt tartja a legfontosabbnak, hogy a Pirelli a lehet legkomolyabban veszi a trtnteket. „A kt rintett tbbet tud errl az gyrl, mint n. A legfontosabb, hogy megrtsk, mi mirt trtnt, szz szzalkban biztosak legynk ebben. El kell rnnk, hogy ne ismtldjn meg hasonl, brmin is kell vltoztatni, meg kell tenni, hogy a lehet legbiztonsgosabb gumikkal, a lehet legjobb felttelek mellett versenyezhessnk. Nem tudom, Monzba rkezve mennyit vltoztattak a guminyomson s hasonl dolgokon, de a legfontosabb, hogy k tudjk, mit csinlnak. Mindig a legbiztonsgosabb gumikkal s autval akarunk versenyezni” – magyarzta a brazil.
Majd hozztette, az azrt korntsem tlagos, hogy a Pirelli a htvge sorn 63 vgst tallt abroncsain. „Nem gondolnm, hogy ez szokvnyos lenne. Nem is lehet az, hiszen trmelk minden plyn van, bizonyos helyszneken pedig tbb is, mint ltalban. A gumiknak elg ersnek kell lennik ahhoz, hogy el tudjk viselni a trmelkkel val tallkozst. Szval n nem gondolnm, hogy ez tlagos lenne, a htvge sorn pedig vgig ott voltak a vgsok” – figyelmeztetett.
A Tirendo mrka egy vicces interjt ksztett Sebastian Vettellel, amelyben szokatlan, vicces krdseket tettek fel a ngyszeres vilgbajnoknak. Ha nem indul a vide kattints ide!
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) s a Pirelli is rszletes kzlemnyt adott ki az olaszok ltal, a belgiumi defektek kapcsn indtott vizsglat eredmnyrl. A gyrt kizrta a strukturlis hiba lehetsgt – a szvetsg pedig elgedett a biztonsggal.
Megvan a hivatalos magyarzat Nico Rosberg s Sebastian Vettel spi htvgn trtnt defektjeire. A Pirelli a sznetet kihasznlva alapos vizsglatokat hajtott vgre gumijain, melynek eredmnyrl elbb az FIA szmolt be kzlemnyben. A szvetsg ltal kzztett dokumentumbl kiderl, a Pirelli szmos, ms csapatok ltal hasznlt abroncsot is rszletes vizsglatoknak vetett al a kt defektesen tl, m ezek kzl egyetlen egy sem mutatta jelt a felletlevlsnak – mg a prbapados teszt sorn sem.
Azt azonban kiemeltk: „Nagy szm szokatlan vgst fedeztek fel a Pirelli mrnkei a spi htvge folyamn a gumikon, melyek kzl egyiknl ez elrte a gumi gyrjt is – ez okozta a defektet Nico Rosberg autjn” – rta az FIA. „Mikroszkopikus vizsglatokat is elvgeztek a klnbz csapatok ltal a versenyen hasznlt gumik rtegein, melyek kzl tbbn vgsokat talltak. Az eredmny azt mutatta, hogy egy msik esetben a vgs szintn elrte a gumi gyrjt, de ez nem okozott srlst.”
A Pirelli Sebastian Vettel defektje kapcsn mindekzben megllaptotta, a gumi elhasznltsga s valamilyen trmelk egyttesen idztk el a gumi hibjt. „Sebastian Vettel hts abroncsnak futfelleti vastagsga mr csak hozzvetlegesen 30%-os volt a hiba idpontjban, ami miatt a gumi sokkal rzkenyebb volt a legkisebb trmelkdarabok ltal okozott srlsekre.”
A Pirelli sajt kzlemnyben azt is elmondta, a hasznlt abroncsokon tl mind a gumik anyagt, mind pedig az ellltsi folyamatot fellvizsgltk az elemzs sorn. Mikroszkopikus elemzst mr a pnteki msodik szabadedzs utn elvgeztek az sszes gumin, ezt ksbb a versenyen hasznlt abroncsokon is megismteltk milni gyrukban, s a kt ellenrzs ugyanolyan eredmnyt hozott: semmifle strukturlis problma jele nem volt tapasztalhat az abroncsokon.
Ami az FIA ltal is emltett srlseket illeti, sszesen 63 vgst talltak a spi htvge sorn hasznlt gumikon, mikzben a korbbi 15 futamon tlagban 1,2 ilyen vgsra bukkantak. A gyrt szerint mindez az eset rendkvlisgt bizonytja, melyet fknt a bettfutamokon is ltott sok balesetbl htramaradt trmelkek okozhattak – s bennk a plya sajtossga is szerepet jtszhatott, hiszen az abroncsok a gyors kanyarokban komoly terhelsnek vannak kitve. „Ha csak egy apr, karbonbl vagy fmbl kszlt les trmelkdarab tvgja a gumi bizonyos strukturlis rtegeit, az anlkl is okozhat a megszokottl eltr defektet, hogy a gumi szerkezetben krt okozna.. Sebastian Vettel esetben ez trtnt. s Nico Rosbergben is, akinl mivel a gumi mg nem volt annyira elhasznlva, az jobban kitartott – mint a felvtelekbl is ltszik –, a hiba nem volt azonnali” – rta a Pirelli.
Az FIA kzlemnye vgn kiemelte, teljes mrtkben elgedett a Pirelli vizsglatval s a belgiumi defektekre adott magyarzatval, gy nem tervez tovbbi szigortsokat bevezetni a gumihasznlat tern. A Pirelli pedig hangslyozta, miutn mr pntekrl szombatra szlelte a vgsokat az egyes gumikon, kln krte az FIA-t a plya alapos letakartsra, amit a szvetsg meg is tett. Mivel ez lthatan nem segtett, az olaszok elrebocstottk, a jvben alaposabban elgondolkodnak azon, milyen mdszerrel lehetne a lehet leghatkonyabban megtiszttani a versenyplykat a veszlyes trmelkektl.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.