A motorsport.com weboldal elindtott egy olyan Online TV magazint, ahol bekukkanthatunk a Nagydj kulisszi mg. Most az Olasz Nagydjon a sor, gy a magazinban olyan rdekessgeket is lthatunk, amikor Sebastian olaszul mondja el a trgyaknak a nevt, vagy a Monza plya elemzse.
Hiba telt mr el hat v a tvozsa ta, Michael Schumacher mg mindig meghatroz szemlyisgnek szmt a Ferrarinl. Sebastian Vettel rmmel tapasztalta meg mindezt, ugyanakkor kiemelte, meg sem prbl eldje rkbe lpni.
Jcskn tl vagyunk mr a 2015-s szezon feln, s mikzben pr hnapja mg merben szokatlan ltvnyt nyjtott a vrsbe ltztt Sebastian Vettel, mra nemcsak a szurkolk szeme llt t, a Ferrari s a nmet versenyz is egyre jobban sszekovcsoldik. Kt futamgyzelem, harmadik hely a Mercedes versenyzi mgtt s elismers az j munkatrsaktl – a ngyszeres bajnok kilenc hnapnyi maranelli lt utn elgedetten rtkeli eddigi ferraris karrierjt.
„Sokszor elmondtam mr, hogy egy lmom vlt valra azzal, hogy a szerzds alrsa utn magamra lthettem a vrs overallt. Sok emberrel megismerkedhettem, s most mr igazn berendezkedtem Maranellban. J rezni azt a szenvedlyt, amit itt a mrka irnt reznek. Hogy egy pldt is mondjak: F1-es szerelnek lenni kkemny munka, s ahhoz, hogy valaki ezt csinlja, szeretni is kell – mert az biztos, hogy nem a pnz miatt csinljk. Ezen bell a Ferrari szereljnek lenni kln megtiszteltetssel s szenvedllyel is jr. Ez jl jelzi, mire is gondolok, amikor a klnlegessgrl beszlek” – nyilatkozta Vettel a Motorsport-Totalnak adott interjjban.
A ngyszeres vilgbajnokot mentalitsa s a karrierjk kztt megfigyelhet aprbb prhuzamok miatt gyakran hasonltgatjk Michael Schumacherhez, akinek neve sszeforrt a Scuderival. Vettel a krdsre, mennyire nehz a htszeres vilgbajnok rkbe lpni, azonban szoks szerint hrtotta az sszevetst. „Meg sem prblok Michael lbnyomba lpni. Az risi, nekem pedig csak negyvenegyes a lbam” – vicceldtt. „Komolyra fordtva: j ltni, hogy Michael szellemisge mg most is jelen van a csapatnl, s hogy az emberek tovbbra is nagyra becslik, azrt, amit a Ferrarival elrt. J volt megtapasztalni, hogy a Ferrarinl milyen nagy becsben tartjk a versenyzket. Michael mg mindig nagyon is jelen van – mg akkor is, ha mr nem a csapat rsze. De ez a tbbi volt Ferrari-legendra is igaz. A trtnelem itt valban l. s az n clom emiatt az, hogy sajt lbnyomot hagyjak, ezzel n is rsze maradjak Maranellnak, miutn mr nem leszek itt.”
Vettel tbbszr is meslt arrl, hogy Schumacher volt a gyerekkori pldakpe, az F1-be rkezve pedig az a megtiszteltets rte, hogy bartjnak mondhatta honfitrst. „Megvltozott a kapcsolatunk, ma mr ms, mint gyerekknt volt. Akkoriban volt az n hsm. Aztn megismertem szemlyesen is, ma pedig mr a bartomnak tekintem inkbb, mintsem egy htszeres vilgbajnoknak, aki rengeteg futamot nyert. Gyakran gondolok r. Fj, hogy jelenleg ilyen llapotban van, de remlem, hogy egy nap j hreket hallunk rla” – utalt arra, hogy Schumit 2013-as sbalesete utn otthonban poljk.
A nmet elmondta, Monzban, a Ferrari hazjban vlheten ugyancsak gondol majd Schumacherre, elvgre megannyi v utn most tallta magt eldje helyben. „A versenynapon teszem a dolgomat. Ilyen szempontbl teht nem gondolok erre, azonban amikor gyerek voltam, Michael volt a pldakpem. Vrs overallban volt, vrs autt vezetett, teht klnleges rzs szmomra, hogy most ugyanazt az autt vezethetem, mint a gyerekkori hsm. Hnyan mondhatjk el magukrl ugyanezt? Michael risi hatssal volt s van az letemre. s j ltni, hogy a Ferrarinl az emberek mg mindig emlkeznek r. Sokszor csak aprsgokrl van sz – gesztusokrl, melyeket tett a csapat vagy egy-egy szemly irnyba. De nagyszer rzs megtapasztalni mindezt.”
„Termszetesen maradt itt valami abbl is, ahogyan dolgozott, de azrt folyamatosan fejldni is kell. Azt mgsem mondhatod, hogy csinljunk mindent gy, ahogy Michaellel, s akkor sikeresek lesznk. Bizonyos dolgokat vezetett be ennl a csapatnl, amelyek mg a mai napig meghatrozak. Ez termszetes. Valsznleg a Williamsnl is vannak mg dolgok, amiket mondjuk Keke Rosberg vezetett be, s mg ma is fontosak. De ma mr ms idk jrnak. Elvgre minden a kridkrl szl. j emberek rkeztek, j tletekkel, szval muszj tovbbfejldni is, nem maradhatsz egy helyben.”
Nem tud rosszat mondani a Red Bullrl
Mindez idnknt persze nem csupn az lland fejlesztsre s a munkamdszerekre igaz, de a versenyzi plyafutsokra is. Vettel a ngy vilgbajnoki cm utn gyengn sikerlt 2014-es szezon utn rezte gy, hogy neki is meg kell julnia, ezrt a csapatvlts mellett dnttt. Ma mr knny azt mondani, hogy a lehet legjobban vlasztott, elmondsa szerint azonban itt jval tbbrl volt sz annl, melyik csapat mennyire versenykpes. „A 2014-es szezonom rosszabbnak tnt, mint amilyen valjban volt. Nehz v volt, sok megbzhatsgi problmval, s voltak futamok, amelyeken egyszeren nem tudtam kihozni magambl a megfelel teljestmnyt. Danielhez viszonytva sem. Idn viszont sokkal jobb a vezethetsg, a fkezs is. Ez nagyon fontos rsze a kanyarodsnak, hiszen sokszor mg a kanyar bejratnl is fkeznk.”
„Nem ment tl jl az elz vben a Red Bull-lal, de ez elfordul. gy reztem, j kihvsra van szksgem, s ezt meg is talltam. De ez nem jelenti azt, hogy rosszak lettek volna a tapasztalataim a Red Bull-lal. Nagyszer idket ltem meg velk – 2014-et is belertve. A hangulat mindig j volt, remek srcok dolgoznak ott, szval mindenrl csak pozitvan tudok nyilatkozni. Rendkvl sikeresek is voltunk, de a megfelel idpontban vltottam. A mostani eredmnyek ismeretben mr knny azt mondani, hogy okos vlts volt, de n nem gy ltom. Eddig fellmltuk a vrakozsaimat, de mg mindig nem rtk el a clunkat.”
„Amikor elszr beleltem az autba (az idei Ferrariba), boldog voltam. Illett hozzm, egybl jl reztem benne magam. De mivel ms filozfia szerint plt ez az aut, elg nehz lett volna magasra tenni a lcet. Kiminl is ez volt a helyzet. 2014-hez kpest reztem az elrelpst, szval ez remek eljel volt szmomra. Most csak gy kell tovbb dolgoznunk. Ha eslynk van, lnnk kell vele. Akarnunk kell a gyzelmet, de realistnak is kell lennnk. Ha legfeljebb tdik lehetsz, tdiknek kell lenned. Ha gy prblsz meg nyerni, csak tizedik leszel. Szval nyugodtnak kell maradnunk, s versenyrl versenyre haladni.”
A Scuderia kulcsembere
A Ferrari idei javul formja sokak vlemnye szerint elssorban a technikai igazgat, James Allison keze munkjt dicsri, aki a 2014-es aut fejlesztsbe mg kevsb tudott beleszlni. Miutn sokan a britet tartjk a mezny egyik leggretesebb mrnknek, a korbban a legsikeresebb kollgval, Adrian Neweyval egytt dolgoz Vettelt arrl is faggattk, lt-e hasonlsgot a kt nagyra becslt szakember kztt. „Teljesen msok, nem is lehet ket sszehasonltani” – fogalmazott. „James igazi kincs a csapat szmra. Mint egy rlt, gy dolgozik, rendkvl elktelezett, nagyon szereti az autsportot. Sok pnzt fizethetsz az ilyen embereknek, de ahhoz, hogy valami igazn klnlegeset rjenek el, elssorban szeretnik kell a munkjukat. James szereti. Igazi csapatjtkos, a Ferrarinl jelenleg a legfontosabb lncszem.”
Az els ferraris fellps „a sebessg templomban”
Vettel mr hrom alkalommal nyert a Ferrari otthonnak szmt Monzban, az elttnk ll htvge mgis jszer lmnyt gr szmra: elszr utazik ugyanis gy Olaszorszgba, hogy a szenvedlyes tifosi az sikerrt szort. Elmondsa szerint mr rendkvl izgatott is emiatt. „Korbban nem voltam tl npszer Monzban. Remlem, ezttal ms lesz. Az els, 2008-as gyzelmemkor a nzk valsggal megrltek. Azt gondoltam, kpesek rtkelni, amit elrtem, s emellett rlnek annak, hogy ez olasz csapat nyert, egy Ferrari-motorral. Aztn 2011-ben jra nyertem a Red Bull-lal. Ugyanolyan boldog voltam, mint 2008-ban, de kiftyltek. Akkor vlt egyrtelmv szmomra, hogy mekkora klnbsget jelent, hogy melyik csapattal nyersz. Szval nagyon vrom mr, hogy feltzeljem a tifosit” – tekintett elre.
Elhoztam a hivatalos Olasz Nagydj FIA Sajttjkoztatholnapi (cstrtki) s a pnteki idpontjait, s rsztvevit. A holnapi FIA Sajttjkoztatn tbbek kztt Sebastian Vettel, Felipe Massa, Nico Rosberg is rszt vesz. Sebastian VGRE rszt vesz a holnapi sajttjkoztatn. Termszetesen Online lehetsgetek lesz nzni az esemnyt!
A cstrtki sajttjkoztat rsztvevi (magyar id szerint 15.00 rtl):
Marcus Ericsson (Sauber),
Felipe Massa (Williams),
Daniel Ricciardo (Red Bull),
Carlos Sainz (Toro Rosso),
Nico Rosberg (Mercedes),
Sebastian Vettel (Ferrari).
A pnteki sajttjkoztat rsztvevi (magyar id szerint 14.00 rtl):
Maurizio Arrivabene (Ferrari),
Eric Boullier (McLaren),
Matthew Carter (Lotus),
Robert Fernley (Force India),
Paul Hembery (Pirelli),
Christian Horner (Red Bull).
Melyik hrom aut van rajta a bakancslistdon? Brmit vlaszthatsz – modern s klasszikus autt is. Szereted a rgebbi autkat?
„…Igen. A Ferrarinak van egy olyan sorozata, amit azrt tartanak, hogy megmaradjanak a trtnelmi Forma-1-es autk. Nekem nagyon tetszik a 2004-es aut, ez Michael- volt. Az elmlt hat hnapban rengeteg Ferrarit vezettem, ami nagyon men. De ms autk… Ezt most tnyleg t kell gondolnom. Szeretnk egy Porsche 550 Spydert vezetni, ez a James Dean Porsche.”
Vezetted mr a 959-et?
„Nem, mg nem. J?”
Lenygz.
„Szerintem kicsit viccesen nz ki. Szval szimpln eszttikai okokbl nemet mondank r. Ez zls krdse. Kiprblnm a 62 GTO-t is. Az emberek sokat beszlnek errl az autrl, de nem sokaknak van egy otthon. Egy tesztvezets vicces lenne. s ms versenyautk… rengeteg van. Azonban a legjobban a 2004-es rdekel engem, a dominancija s a V10-es motor miatt.”
Melyik az abszolt kedvenc autd a gyerekkorodbl, s most melyik az?
„Ugyanaz. A Ferrari F40. Nem hazudok! s nem azrt, mert a Ferrari az most a Ferrari, de ez mindig is gy volt. Volt egy ilyen auts sznyegem, amin jtszottam, s mindig az F40 nyert.”
OK, s most van is egy ilyened ugye?
„Igen. Van.”
Piros?
„Piros. Az auts sznyegen is pirossal jtszottam. Azon volt is pr karcols, de szerencsre az jon egy sincs – hla Istennek!”
Milyen volt, amikor letedben elszr ltl Forma-1-es autban – hogy rezted magad fiziklisan s rzelmileg, amikor kiszlltl?
„Szval, amikor kihajtottam a bokszbl, azonnal a hatrokat feszegettem, s teljes gzzal mentem, mert tudni akartam, hogy mire kpes. Az els nap utn a fiziklis erm vge fel jrtam, s mentlisan is – az els pr kr utn azt gondoltam magamban, hogy OK, bszke vagyok r, hogy vezettem egy Forma-1-es autt, mert ez valami egy ember letben, de szmomra semmi. Ez egy elg rendkvli reakci volt tlem. Egy Williams volnja mgtt ltem, 2005-s aut V10-es motorral, ami tbb mint 900 lervel ment – s gy reztem, hogy OK, nagyon ksznm, de ennyi.”
„A nyakam kimerlt, fiziklisan egy roncs voltam. Amikor fkeztem, csak a biztonsgi vet lttam. Tbb nem tudtam egyenesen tartani a fejem. Szval igen, elg kemny volt. Pr kr utn hozzszoksz a tapadshoz. A fkek voltak a legbmulatosabbak – amikor az eszed azt sgja, hogy meg kell llnod, s fkezned kell, mert mr ott is a kvetkez kanyar! Ennek eredmnyekpp nagyon kemnyen fkeztem, s nagyon hamar. Krrl krre kicsit ksbb fkeztem. Sok ermbe telt, de nevetsgesen szrakoztat volt. Amikor ki kellett szllnom, s vge volt, valjban csak folytatni akartam.”
Mihez hasonltand? Mrmint a tapadst!
„Nos, gy gondolom, hogy ha van egy igazn beteg motorod, s kemnyen rlpsz a gzra, akkor taln a kt rzs elg hasonl – tapads szempontbl.”
Ezt tesztelted valahol?
„Tapasztalatbl beszlek.”
OK, mit vezettl? Errl beszlhetsz?
„Igen, persze. Egyszer vezettem egy superbike-ot. Kiprbltam. Csak egyenesen. Ez volt az els alkalom, hogy valami olyat vezettem az utakon, ami a Forma-1-es autra emlkeztetett. Azonban az autban ez valami ms, ami kr, mert az emberek mindig tudni szeretnk, hogy milyen rzs Forma-1-es autt vezetni, s legszvesebben csak annyit mondanl, hogy prbld ki! De ez nem ilyen egyszer.”
Valami olyat kellene ptenik, ami az egsz autt modellezn, s amiben a versenyzk levehetnk a sisakot, s akkor ltnnk, hogy mosolyogtok-e. Te mosolyognl?
„Uhhhh, nem tudom. Egy kicsit taln. A nap vgn ez igazn fraszt, s szerintem, ha megnzed egy sel vagy egy fut arct, akkor lthatod, hogy kemnyen kzd. s egy versenyz nem csak kocsikzgat krbe-krbe egy hatalmas vigyorral az arcn…”
Volt mr olyan pillanatod a Forma-1-es autban, amikor azt gondoltad, hogy sszecsinlod magad… a baleset, a kockzatos manver, a driftels vagy valami hasonl miatt?
„Igen. Azonban azt kell mondjam, hogy soha nem volt nagy balesetem (lekopogja az autn). Vannak pillanatok, amikor a hatrokat feszegeted, illetve t is lped, majd elveszted az uralmad az aut felett, de ltalban folytatni tudtam utna. Minden rendben volt.”
Mire gondoltl elszr, amikor feltettem Neked a krdst?
„Volt egy balesetem, amikor eltrtem az ujjam. Spban. Elvesztettem az autt, ahogy jttem ki az Eau Rouge-bl, s nekimentem a falnak. Uh, igen… De ahogy mondtam, eddig nem volt nagy balesetem, hogy gy mondjam. Ezek a pillanatok, amikor elveszted az autt, ezek elg sokkolak tudnak lenni – ez mindig megtrtnhet. A pillanat, amikor tnyleg elveszted az uralmad, s tbb nem tudod kontrolllni – na ez tnyleg nem tl j. Amikor mr semmit sem tehetsz, s tudod, hogy hamarosan becsapdsz, ez igazn nem mondhat nagyszer rzsnek… de OK. Ez rsze az egsznek.”
Feltlttte weboldalra „A GP vilga” cm Forma-1-es msora tdik rszt a DIGI Sport.
A versenyhtvgktl fggen hetente-kthetente jelentkez Forma-1-es magazinban az aktualitsok mellett megemlkeznk a hskor nagyjairl, bemutatunk legends versenyautkat, s olyan technikai rszletekbe engednk betekintst, melyek mindezidig rejtve maradtak a kvncsi tekintetek ell.
Az Olasz Nagydj lesz Sebastian Vettel els megjelentse Scuderia Ferrari versenyzknt, a csapat hazai versenyn.Ha nem indul a vide KATT IDE!
"Termszetesen egy nagy adag emlk s rzs fzdik Monzhoz, emiatt mindig szeretek oda menni, most pedig a Ferrarival mg klnlegesebb lesz. Fizikailag nem nehz a Monzai plya, viszont ez nem jelenti azt, hogy egyszer plyrl beszlnk. vatosan kell bnni a fkkel a hossz egyenesek miatt. A plya aerodinamikai leszort ert ignyel, emiatt nehezebb vezetni az autt is. Kvncsi vagyok, hogy milyen lesz vezetni ezen a plyn, hiszen az idei teljestmnynk ersebb, illetve azrt is, mert alig vrom, hogy tallkozzak minden rajongval. Nem tudok mr tovbb vrni."
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.