Mark Webber, egykori Forma 1-es versenyz, s Sebastian Vettel volt csapattrsa, arrl nyilatkozott, hogy elfogadhatatlannak tartja, hogy ilyen hirtelen robbant fel Sebastian Vettel gumiabroncsa Spban, s mindenkppen gy gondolja, hogy a Pirellinek ezen vltoztatnia kellene.
„ Sebnek 100%-ban igaza van. Egy defekt nem lehet annak a bntetse, hogy tl sokig hasznltad az abroncsaid. Lelassulhatsz persze, de versenyzknt biztosnak kell lenned, hogy a gumik mindig kitartanak. Ha igaz, hogy a Pirelli azt mondta, hogy a gumikkal 40 krt lehet megtenni, akkor az abroncsok nem robbanhatnnak fel 28 kr utn. Ez 12 krs klnbsget jelent. Egy rvidebb plyn ez 20 kr is lehet, amelyre szmtasz. A Pirelli eddig nagyon szerencss volt. Mg Silverstone-ban is.”
„Mindenkppen vltoztatni kell ezen. A biztonsg az els az FIA-nl. k tnyleg mindent megtesznek rte, a legaprbb rszletekig. t msodperc alatt ki kell ugranod a kocsibl, ott a HANS, s a trstesztek. Nem tudod a figyelmedet csak egy olyan alapvet rszre fordtani, mint az abroncsok. A versenyz szmra a defekt biztonsgi kockzatot jelent. Mi versenyzk hibzhatunk. Ezzel egytt kell lni. Azonban amikor csak utas vagy a sajt autdban, akkor az mr tbb nem szrakoztat. 300 km/rval msz t az Eau Rouge-on, szval bzni akarsz az abroncsaidban. Spban mindkt esetben az abroncsok eljel nlkl robbantak fel. Ez nem gy megy, hogy a Ferrarit hibztatod – de tudom milyen vkony a hatrvonal. Kpzeljk csak el, hogy mi lett volna ha Seb megy mg 12 km-t, s harmadik lesz. Akkor a Pirelli azt mondta volna: Nzzk csak meg, milyen szuperek a gumijaink. Mg egy killssal is felrhettl velk a dobogra.”
„Termszetesen szksg van bokszkillsokra. Azonban ez nem lehet mentsg arra, hogy az abroncsok felrobbannak, ha tovbb hasznlod. Azt sem gondolom, hogy a gumikeverken vltoztatni kellene. Az azt jelenten, hogy a Monacban hasznlt gumikkal Spban mindssze t krt tudnl megtenni. n inkbb az abroncs konstrukcijban ltom a hibt. Teht sszefoglalva: ha tl sokig hasznlod az abroncsokat, akkor le kell lassulnod, de nem kaphatsz defektet.”
A Ferrari nmet versenyzje, Sebastian Vettel nem szeretn lerni a McLaren-Hondt, vlemnye szerint ugyanis a csapat rendelkezik a szksges forrsokkal ahhoz, hogy a kvetkez szezonban akr a vilgbajnoki cm megszerzsrt is harcba szlljon.
Sejtettk, hogy nehz vk lesz, arra azonban mg a McLaren emberei sem gondoltak, hogy a Honda visszatr szezonjban tizenegy viadal utn csak a kilencedik helyet foglaljk majd el a pontversenyben. Noha a szezon eleje ta sikerlt elrelpnik, olyan komoly fejldst, amirl nhny hnappal korbban beszltek, mg nem tudtak elrni, pedig a Honda tbb mdost pontot is bevetett mr, azaz frisstette V6-os turbfeltlts erforrst.
Az idei gyenglkedst ltva sokan biztosra veszik, hogy az alakulatnak a kvetkez szezonban is nehz dolga lesz (fleg az erforrsok fejlesztsre s a tesztelsre vonatkoz szigor korltozsok miatt), a Ferrari nmetje azonban nem akarja lerni a McLaren-Honda eslyeit. Vettel nagyra tartja a brit alakulatot; elhintette, 2012-ben a McLaren karosszrija volt a legjobb, a csapat azonban a klnbz megbzhatsgi problmk miatt vgl elvesztette a bajnoki cmet, amit egybknt abban az vben pont hdtott el a Red Bull-Renault versenyzjeknt.
„Nehz pontos vlaszt adni, hiszen nem tudom, mi zajlik a McLaren-Hondnl a motorfejleszts tern, de gy rzem, rendelkeznek a szksges erforrsokkal s a kell szakmai tapasztalattal, tudssal, s egybknt is a McLaren a Forma-1 egyik legnagyszerbb csapata” – kezdi, amikor a Marca munkatrsa az egylet s Fernando Alonso 2016-os bajnoki eslyeirl krdezi. „Az elz vekben egy kicsit visszaestek, de korbban sokszor bizonytottk, hogy tudnak nagyszer autkat pteni. A Honda ers motorokat adhat nekik, szval gy rzem, feltmadhatnak” – folytatja.
A jv szempontjbl a kvetkez versenyek is fontosak lehetnek a McLaren szmra, hiszen a httrben mr zajlanak a 2016-os versenyaut tervezsi munklatai. A most szerzett tapasztalatokat a csapat spanyolja szerint is fel kell majd hasznlni az elkszletek sorn, ezrt lesz teht klnsen rdekes a msodik flv csapata szmra. „Attl fggetlenl, hogy az eredmnyeik jk, vagy rosszak, klns figyelmet kell fordtanunk a kvetkez versenyautra, s a tesztknt kell hasznlnunk a htralv futamokat!” – nyilatkozta nemrg Alonso.
Eddie Jordan lesen kritizlta a Ferrari ngyszeres bajnokt, aki vasrnap a Belga Nagydjon trtntek utn nem kmlte a Pirellit. A szakember szerint, ezt nagyon nem kellett volna.
A Belga Nagydj utols eltti krben trtntek egyrtelmen frusztrltt tettk Sebastian Vettelt, aki a defekt miatt egy dobogtl esett el Spban. A nmet ezek utn kimondta, amit gondol a Pirellirl. A bajnok viselkedse rthet, hiszen az elvesztett pontok mellett mg veszlyes helyzetben is volt, hiszen jobb, ha nem gondolunk bele, hogy mi trtnhetett volna, ha a Ferrari jobb htsja az Eau Rouge-ban robban fel.
“Sebastiannak t kellett volna gondolnia a dolgot, mieltt nyilvnosan kritizlni kezdte a Pirellit – egy ilyen vilgszerte ismert vllalatot.”
“Vettel brmi ron eslyes akart maradni a bajnoksgban, a Ferrari ezrt vllalt ekkora kockzatot, s Sebastian emiatt ennyire csaldott: 67 pontos lemaradssal mr elfelejtheti a bajnoki cmet.” – tette hozz Jordan.
90 szzalkban elkszlt mr a Forma-1-es Mexiki Nagydj otthonul szolgl versenyplya – errl szmolt be a minap a verseny promtere.
A szervezk mr tavaly ta gzervel dolgoznak azon, hogy feljtsk az Autodromo Hermanos Rodriguez versenyplyt, mely utoljra 23 vvel ezeltt ltta vendgl a szguld cirkusz meznyt.
A neves versenyplya vrhatan egy hnappal a november 1-i futam eltt teljesen elkszl.
Az els rteg aszfaltot mr lefektettk, Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatja pedig szeptemberben meg is ejti az els plyabejrst.
„Mr majdnem kszen vagyunk” – mondta Federico Gonzalez, a verseny promtereknt tevkenyked CIE gyvezetje.
„Minden nap elrelpnk, a tervek szerint haladunk. Az els rteget mr le is fektettk a plyn, hrom ht mlva pedig a msodik s harmadik rteg is felkerl a vonalvezetsre.”
„90 szzalkban kszen vagyunk. Majdnem befejeztk a ltestmnyeket s a plyt. Charlie Whiting szeptemberben ideltogat, s bzunk benne, hogy azokban a napokban meglesz a plya homologizcija is.”
Mivel az szi versenyre mr v elejn minden jegy elkelt, a szervezk 15 ezerrel megnveltk a 110 ezer f befogadsra kpes versenyplya kapacitst.
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) szksg esetn ksz elfogadni a Pirelli ltal javasolt irnyelveket, hiszen mindent meg szeretne tenni azrt, hogy garantlt legyen a versenyzk biztonsga a soron kvetkez Olasz Nagydjon.
Pnteken Nico Rosberg, vasrnap pedig Sebastian Vettel defektje borzolta a kedlyeket Belgiumban, a kt esettel kapcsolatban pedig tovbbra sem rkezett olyan magyarzat, amit minden rsztvev elfogad. Az illetkesek termszetesen mr elkezdtk a vizsgldst, az FIA pedig a Forma-1 hivatalos gumiszlltjval, s a Ferrari vezetivel is folyamatosan kapcsolatban van, adott esetben pedig ksz beavatkozni, hogy garantlja a rsztvevk biztonsgt a jv hten rendezend olasz futamon.
A szvetsg termszetesen a piltk vlemnyt is figyelembe vette (a belga htvge utn tbben elfogadhatatlannak neveztk a helyzetet), s a Pirelli ltal javasolt irnyelvek betartstl sem zrkzik el. „Szorosan egyttmkdnk a Pirellivel s a Ferrarival, hiszen meg szeretnnk gyzdni arrl, hogy amit megtanulhattunk a mlt heti esetekbl, azt megtanultuk, s amin vltoztatnunk kell, azon vltoztatni fogunk” – idzi a Motorsport a szvetsg szvivjt. „Ha brmilyen tovbbi irnyelvek bevezetst javasoljk, akkor mi meg fogjuk valstani ezeket” – tette hozz.
Az FIA termszetesen figyeli a kerekek dlsszgt, Belgiumban pedig a gumimelegtk hmrsklett is szemmel tartotta, a htvgn ugyanis felmerlt a gyan, hogy egyes csapatok tlmelegtettk abroncsaikat. A Pirelli felttelezi, hogy ennek nem volt kze Vettel ominzus defektjhez, amit a cg elmondsa szerint a gumik tlzott koptatsa vltott ki, a Ferrari ugyanis egy killsos stratgival prblkozott, mg az ellenfelek ktszer-hromszor is cserltek. ppen ezrt nemrg felmerlt, hogy a jvben korltozni fogjk az egy szettel megtehet krk szmt.
A gumiszllt sportigazgatja, Paul Hembery mr Belgiumban is elmondta, kollgi ezt a 2013-as szezonban is felvetettk (amikor a cg szintn komoly kritikkat kapott a defektek miatt), akkor azonban az tletet lesprtk az asztalrl. „Szba kerlt nhny vvel korbban, amikor mg agresszvebbek voltunk, s az emberek arra sztnztek, hogy cskkentsk a killsok szmt. Viszont, ezt nagyon nehz rvnyesteni, s a mrnkktl is elveszel nmi kihvst. Abban az idben ezt nem lehetett volna meglpni, most viszont taln visszatrhetnk az elkpzelshez, s mondhatjuk, hogy bizonyos abroncsokkal nem lehet X krnl tbbet megtenni!” – nyilatkozta.
A Pirelli magyarzata sokak szerint ingatag lbakon ll, a cg pedig mg nem ismertette rszletes vizsglata eredmnyeit, nem meglep teht, hogy a napokban tbb elmlet is napvilgot ltott. Egyesek szerint a plyn, illetve a buktrbe tallhat trmelkek okoztk a bajt, msok szerint a rzkveknek is kzk lehetett a defektekhez, sokan pedig gy vlik, a klnbz tnyezk sszjtka vezetett az abroncs sztrobbanshoz. Belgiumban a gumik „hullmzsa” is gondot okozhatott a csapatoknak, igaz ez a jelensg a szakrtk szerint termszetes a gyors kanyarokban, azt azonban k sem tartjk kizrtnak, hogy ennek a terhelsnek is kze lehetett a defektekhez.
Sebastian Vettel vdelmbe vette a Ferrarit, s a csapat egy killsos stratgijt, miutn a htvgi Belga Nagydjat kveten a Pirelli sportigazgatja gy fogalmazott, ez a riziks taktika vezetett defektjhez. A nmet szerint sz sincs felesleges kockzatvllalsrl.
A ngyszeres vilgbajnok elszr szlalt meg a mlt vasrnapi Belga Nagydj ta, ahol sokig a harmadik helyen haladt, az utols eltti krben azonban sztrobbant autjnak jobb hts abroncsa, gy vgl nemcsak a dobogrl, a pontszerzsrl is lecsszott. Az eset utn meglehetsen ingerlten nyilatkozott s elfogadhatatlannak nevezte a helyzetet, a Pirelli sportigazgatja, Paul Hembery viszont a csapat taktikjt okolta, mondvn a gumi a tlzott kops kvetkeztben lett defektes.
A brit szakember elmondta, meglepte a Ferrari dntse, hiszen a rivlisok mind kt-hrom killsos taktikt vlasztottak (az eset utn a Mercedes sportigazgatja is gy fogalmazott, a Ferrari vllalt tl nagy kockzatot). Vettel most egy, a hivatalos honlapjn megjelen kzlemnyben vette vdelmbe a vrsket. „Csak hogy tisztzzuk: a csapattal kzsen dntttnk a stratgirl” – kezdi a pontverseny harmadik helyezettje. „Tmogatom a csapatomat, s a csapatom tmogat engem, pont ez tesz minket egy csapatt” – folytatja gondolatmenett, majd a lnyegre tr.
„A stratgink sohasem volt kockzatos! A csapatot nem lehet hibztatni. Megrdemeltk volna, hogy a dobogn vgezznk, viszont ilyen a versenyzs, sajnos a trtntek miatt nem tudtuk befejezni a futamot. Egy versenyznek sohasem knny elfogadni ezt, noha a helyzet nem olyan rossz, mint volt nhny vvel ezeltt Nagy-Britanniban [2013-ban, amikor tbb defekt is trtnt a versenyen]. A folytatsban is kommuniklnunk kell egymssal, ezek a dolgok ugyanis nem trtnhetnek meg elzetes figyelmeztets nlkl” – utal a sokat emlegetett defektre.
Belgiumban nemcsak Vettelnek gylt meg a baja a gumiabroncsokkal: a msodik szabadedzsen Nico Rosberg is defektet kapott, a Motorsport jelentse szerint pedig a Pirelli tbb abroncson is srlsre, vgsra utal jelet tallt. Az olaszok ekzben elkezdtk az abroncsok tvizsglst, hiszen mindenkppen szeretnnek rjnni arra, egszen pontosan mi okozta a problmt. Rszletes vizsglatuk az Autosport cikke szerint a ht vgn zrul majd le.
A Ferrari felkszlt nhny zseton kijtszsra, a Forma-1-es alakulatot irnyt Maurizio Arrivabene viszont figyelmezette a szurkolkat, ne vrjanak komolyabb elrelpst, hiszen sz sincs arrl, hogy a hazai futamon egy „szupermotor” kerl a versenygpekbe.
A vrsk komoly elrelpseket tettek a 2015-s vadban, a Mercedes utolrshez viszont tovbbi javulsra lesz szksgk. A csapat termszetesen gzervel dolgozik a klnbz fejlesztseken, hazai versenye eltt pldul tbb mdost pontot is felhasznl, azaz egy tovbbfejlesztett erforrssal kszl a megmrettetsre. Noha a hossz tv cl valban a Mercedes utolrse, a csapat els embere most figyelmezette a szurkolkat: drmai fejldsre ne szmtsanak.
„Dolgozunk az gyn, de Monzban ne szmtsanak szupermotorra” – idzi az olasz szakember szavait a Motorsport. „Felhasznlunk nhny mdost pontot, de tnyleg csak egy keveset. Teht valban nem rdemes szupererforrsrl beszlni, hiszen ez csak egy j verzi lesz” – folytatja Arrivabene, aki csapatvezetknt els hazai futamra kszlhet, az eljelek azonban nem tl kedvezek a Ferrarai szmra, Monzban ugyanis ismt a motorern lesz a hangsly.
Ebben a tekintetben pedig az olaszok tovbbra is elmaradnak a cmvd alakulattl, br a tli hnapok sorn valban komoly fejldst rtek el, a mdost pontokkal kapcsolatos szablymdostsoknak ksznheten pedig a Kanadai Nagydj eltt is bevetettek nhny j fejlesztst (akkor hrom zsetont hasznltak fel). A klasszikus „motorplykon” viszont mg mindig elmaradnak a Mercedestl, st nha a Mercedes-erforrst hasznl privt alakulatoktl is; jl ltszott ez Belgiumban is, ahol a stuttgartiak partnercsapataival is meggylt a bajuk.
„nk is nagyon jl tudjk, hogy a monzai plya karaktere hasonl a belghoz” – magyarzza a csapatvezet. „Szval, kevsb fekszik a versenyautnknak. Persze ez nem jelenti azt, hogy mr most bedobjuk a trlkzt, vagy megfutamodunk a harc eltt, hiszen minden tlnk telhett meg fogunk tenni, de tudjuk, hogy nem mi lesznk az a csapat, akit le kell gyzni. Nagyon sajnlom, hiszen ez az Olasz Nagydj, de tovbbra is szeretnk relis maradni. Nem akarom becsapni a szurkolinkat, szval jobb, ha ezt mondom. Termszetesen nagyon boldogok lennnk, ha valahogy el tudnnk varzsolni a nyulat a kalapbl, de nem mi lesznk a viszonytsi pont” – zrta gondolatt.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.