Az albbi videban megnzhetjk Sebastian Vettel plyafutsnak fontos pillanatait, 4 percben sszefoglalva, hiszen a ngyszeres vilgbajnok a Belga Nagydjon nnepelte a 150. Nagydj htvgjt.
2015. augusztus 30.-n 18.00 rtl a nmet RTL2 csatornn lthatjuk Matthias Malmedie interjjt Sebastian Vettellel, a GRIP cm msorban. Termszetesen ezt majd Online nzhetitek itt az oldalon!
Most viszont itt egy rvid bevezet az interjrl! Katt a kpre!
Ez nem egy defekt volt, hanem az abroncs felrobbant …
Megrdemeltk volna, hogy a dobogn vgezznk, de ilyen egy verseny; a msik dolog pedig, hogy nem fejezhettk be a versenyt amirt ez trtnt. Ezt nem knny elfogadni egy piltnak, mg ha nem is olyan rossz ez, mint pr ve volt Silverstone-ban, azonban mg mindig beszlnnk kell errl, mert ez nem trtnhet meg mg egyszer mindenfle eljel nlkl.
Nincs magyarzat arra, ami trtnt: ez nem defekt volt, az abroncs egyszeren csak felrobbant.
A Belgiumban trtnt gumiproblmk utn azonnali reakcit vr a Pirellitl Nico Rosberg, a Mercedes versenyzje.
A nmet pilta a pnteki msodik szabadedzsen kapott jobb hts defektet tbb mint 300 km/rs sebessgnl, szerencsjre azonban a gumifalat sikerlt elkerlnie.
A vasrnapi futamon aztn Rosberg honfitrsa, a ngyszeres vilgbajnok Sebastian Vettel is hasonlan jrt, az incidens miatt pedig pont nlkl zrta a htvgt.
Vettel az eset utn kifakadt a Pirellire, elmondsa szerint ugyanis ha 200 mterrel korbban, az Eau Rouge-ban kap defektet, slyosan megsrlhetett volna.
A Pirelli Vettel kritikja utn sajtkzlemnyben reaglt: az olaszok szerint a Ferrari egsz egyszeren tlhasznlta a gumikat, ennek volt ksznhet a baleset.
Rosberg azonban a minap azt mondta, elfogadhatatlan, ami trtnt, ezrt azonnali reakcit vr a Pirellitl.
„Vettel gumijai felrobbantak, ez tnyleg nem elfogadhat” – mondta a nmet.
„Ha az n, illetve az esetben nhny mterrel korbban trtnik a defekt, akkor nagy tkzs lett volna a vge, az eddigi legnagyobb, mert ez a plya pokolian gyors.”
„A kvetkez helyszn pedig Monza, a versenynaptr leggyorsabb plyja, szval valamit ki kell tallniuk, hogy javtsanak a helyzeten.”
„Aktivlni lehetne pldul htrafel nz kamerkat, gy a csapatok lthatnk, mieltt a gumi sztrobban, s figyelmeztethetnnek minket – vagy valami ilyesmi.”
Hamarosan trgyalasztalhoz l egymssal a Pirelli s a Ferrari, hogy tisztzza a Belga Nagydjon trtnt defekt kapcsn tmadt konfliktust. A felek prbljk elkerlni a srdoblst.
Mikzben Sebastian Vettel s a Pirelli egymsnak zengettek, a gumigyrt szakemberei gondosan sszegyjtttk a ngyszeres bajnok, a Belga Nagydj hajrjban sztrobbant gumijnak darabjait, hogy aztn a bzisukra visszatrve alapos vizsglatoknak vessk al azokat. A Pirelli s a Ferrari a hrek szerint egyttmkdve prbl rjnni, mi lehetett a defekt pontos oka.
A Pirelli tovbbra is tartja magt eredeti llspontjhoz, mely szerint az egy killsos taktika mellett dnt Scuderia egyszeren tlhasznlta a kzepes keverket (28 krig brtk), a paddockban ugyanakkor sokan ktelkednek abban, hogy a puszta gumikops okozta a bajt: ebben az esetben Vettel ugyanis aligha tudott volna olyan versenykpes krket futni, mint akkor. A Motorsport informcii szerint radsul a gumimaradvnyokbl sem az derlt ki, hogy a futfellet tlsgosan lekopott volna, mi tbb – ahogy Nico Rosberg pnteki defektje esetben – a Ferrari a gumik adatait ttanulmnyozva sem ltta semmi jelt a hibnak: sem a guminyoms, sem a hmrsklet nem mutatott semmi rendkvlit. A szaklap azt is kiemelte, hogy amennyiben a kops okozta a defektet, igencsak meglep, mirt nem a plyn legnagyobb terhelst kap bal hts abroncs robbant szt.
Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatja gy nyilatkozott, cge s a Ferrari most igyekeznek tisztzni vasrnapi konfliktusukat, s hamarosan lelnek egymssal, hogy vlaszokat talljanak a krdsekre. „A csapatok a rendelkezskre ll adataikra hagyatkozva hozzk meg a dntseiket, s ebben az esetben valami nyilvnvalan nem mkdtt kzttnk” – ismerte el a brit. „Knny most ezt mondani, de mindig remekl egytt tudtunk mkdni a Ferrarival. Szval a legjobb megolds, hogy egy lelnk egymssal, s megkeressk a legjobb megoldst.”
Ami a msik felet illeti, a Ferrari csapatfnke, Maurizio Arrivabene kijelentette, Sebastian Vettellel ellenttben nem kvn szcsatba bonyoldni a gumigyrtval, azt azonban maga is fontosnak rzi, hogy vgre nyltan beszljenek egy meglv problmrl. „Elbb szeretnk beszlni a technikusainkkal, mert szeretnk sportszer lenni, s nem kvnnk vitt nyitni kztnk s a Pirelli kztt. Ami trtnt, megtrtnt. Ha viszont valaki tmadni akar minket, mi kszek vagyunk vlaszolni” – jelentette ki az olasz.
Instabil lbakon ll a Pirelli Sebastian Vettel vasrnapi defektjre adott magyarzata – legalbbis tbb istll szerint. Mgsem a gumikops okozta a bajt?
Hiba mutogatott a Belga Nagydj utols eltti krben jtt defektje utn az ezzel biztosnak tn dobogt elveszt Sebastian Vettel a Pirellire, az olasz gyrt kijelentette, a Ferrari tlzottan kockzatos taktikja idzte el a jobb hts gumi hibjt. A ngyszeres vilgbajnok a verseny 15. krben llt ki kereket cserlni, s miutn egyetlen killst terveztek, kzepes szettjben mr 28 kr volt a baleset idejn. Mivel ez mr a htvge msodik hasonl esete volt, Vettel a leintst kveten cseppet sem kmlte Paul Hemberyket, s kijelentette, egyszeren pocsk az abroncsok minsge. „Azt el tudom fogadni, hogy a rgi gumi lassabb lesz. Azt viszont nem, hogy emiatt sztdurran” – mondta.
A Pirelli sportigazgatja viszont fltette a kezeit: „Mi kt-hrom killst javasoltunk a csapatoknak” – mondta, hozztve, hogy Vettel gumija egyszeren a tlzott kops kvetkeztben lett defektes. Ms krds, hogy a Ferrari csapatfnke, Maurizio Arrivabene elrulta, mr a futam eltt egy killsos taktikt terveztek, s mivel a Pirelli, garzsukban lv mrnke egyszer sem jelezte, hogy tl veszlyes lenne ez a stratgia, nem hiszi, hogy tlsgosan messzire mentek volna vele.
Hembery kijelentst tovbb rnyalja, hogy a Pirelli elzetesen azt mondta a csapatoknak, hogy szmtsaik szerint a kzepes gumijuk 40 krt brhat ki Spban. A brit szakember ennek kapcsn utbb persze hangslyozta, az elzetes jslataikat nem szabad kszpnznek venni, hiszen a krlmnyek sokat vltozhatnak a verseny idejre. „Senki sem ment 22 krnl tbbet egy szett gumival, csak a Ferrari. Az irnymutatsunk a verseny eltti szmtsainkon alapszik, de azt termszetesen nem tudhatjuk, hogy milyen terhelst kapnak a gumik a versenyen, valamint hogy maga a futam hogy alakul.”
A Mercedes szerint egyrtelmen a Ferrari kockztatott tl sokat azzal, hogy hagyta Vettelt ilyen sokig krzni egy garnitrn. „A Ferrari nem panaszkodhat amiatt, hogy egy ilyen kockzatos taktika nem vlik be. Amit pedig Vettel a gumibeszlltrl mondott, egyszeren nem jrja” – brlta ellenfelket Niki Lauda. Toto Wolff pedig hozztette: „Az egy kills volt a Ferrari egyetlen eslye arra, hogy Vettel dobogra lljon. rthet, hogy megprbltk, az is, hogy Vettel ilyen mrges. De a Ferrari tudatosan vllalta a rizikt. Mi cskkentettk a hts kerkdlst a pntek defektnk utn, s mg egy harmadik kills lehetsgt is mrlegeltk.”
Ingatag lbakon a kopsi teria
A Pirelli magyarzata, miszerint a tlzott kops okozta Vettel vesztt, ugyanakkor tbb istll szerint sem llja meg teljesen a helyt. Alan Permane, a Lotus mveleti mrnke pldul elmondta, k is szmoltak az egy killsos taktikval. „Ha a Pirelli azt mondja neknk, hogy egy guminak negyven krig brnia kell, akkor nem szabad huszonnyolc kr utn tnkremennie. Nlunk az egy killsos taktika volt a B-terv, de azrt nem ezt vlasztottuk, mert lassabb” – fogalmazott, utalva arra, hogy k sem tartottk veszlyesnek ezt az utat.
A Force India technikai igazgatja, Andy Green pedig azt emelte ki, hogy ha Vettel gumija mr veszlyess kopott volna, a nmet nem tudott volna olyan kridket autzni, amilyeneket. „Ha Vettel mr tlzottan elhasznlta volna a gumijt, akkor rg a bokszba hajtott volna. Amikor egy gumi hasznlhatsga harminc szzalk al cskken, a kridk kt-hrom msodperccel nnek. s a gumik hmrsklete is leesik 140-rl 110 Celsius-fokra. Ilyenkor olyan, mintha jgen vezetnl. Sosem msz el az ilyen veszlyes znig, s ha mgis, a csapat azonnal a bokszba hvja a versenyzjt” – magyarzta.
Az Auto Motor und Sport hozztette, a szakemberek kt kopottsgi tartomnyt, egy vrset s egy srgt hatroznak meg, s miutn Vettel kridi az utols tz krben 0,7 msodpercet romlottak csupn, a nmet mg csak utbbiban volt, s semmi jele nincs annak, hogy nem volt elg futfellet abroncsn. Mindez pedig azt sugallja, hogy nagyon is van esly arra, hogy a gumi szerkezetileg lett tlhasznlva. A nmet szaklap a htvgn egy ltvnyos fott kzlt arrl, milyen hullmmozgst vgez egy abroncs oldalfala, amikor tmennek vele az Eau Rouge-on. A kpket az egyik istll gumispecialistjnak is megmutattk, s br a jelensg elmondsa szerint termszetes a gyors kanyarokban, ezek alapjn nem tartotta kizrtnak, hogy Rosberg defektjt ez a terhels idzhette el.
Nico Rosberg a futamot kveten azonnali reakcit srgetett, s kiemelte, a szintn cscssebessg Monzig megoldst kell tallni a problmkra. Noha Olaszorszgban a kt legkemnyebb abroncsot hasznlja majd a mezny, a szakember figyelmeztet, ez nmagban mg nem megnyugtat: „Itt nem a gumik keverke, hanem az oldalfaluk jelenti a problmt.”
Paul Hembery a trtntek utn mindekzben flvetette: amennyiben tovbbra is agglyok lesznek a gumik biztonsga krl, bevezethetik a 2013-as gumihibk utn tletknt flvetett szigortst, s meghatrozhatjk, adott abronccsal maximlisan hny kr teljesthet. „Akkor lemondtunk errl, mert azokat a csapatokat rintette volna htrnyosan, akik kmletesen bntak a gumikkal. De ezt a lehetsget is t fogjuk gondolni” – vettette elre.
Sebastian Vettel valsggal ugyangy sztrobbant az indulatoktl a Belga Nagydj utn, mint hts gumija az utols eltti krben – m a Pirelli kijelentette, a defekt a Ferrari kockzatos stratgijnak eredmnye volt.
„A gumik mr a vgket jrtk. A vilg minden gumijval gondod lesz, amelyik mr az lete vgn jr. huszonnyolc krt ment mr vele, ami tbb volt, mint amit mi elre kiszmtottunk. k voltak az egyetlenek, akik ezt az utat vlasztottk. gy reztk, ez egy kt killsos verseny – tbben pedig hrom killssal prblkoztak. Taln gy reztk, megcsinlhatjk. Idnknt lehet prblkozni alternatv utakkal, s ha sikerl ezzel kiugr eredmnyt elrni, te vagy a zseni” – magyarzta Paul Hembery, hozztve, hiba jsoltk azt a htvge elejn, hogy a kemnyebb gumi tovbb brhatja, a versenyen a krlmnyek vltoztak, gy irnymutatsukat sem lehetett kszpnznek venni. „Ms csapatok ms irnyt vlasztottak” – tette hozz.
Hembery azt is kiemelte, hogy Rosberg s Vettel esete kztt semmifle sszefggs nem volt. „Rosberg gumijt kvlrl vgta ki valami – ez viszont csak a tlhasznltsg miatt volt. A felvtelekbl ltszik, hogy a gumi oldalfala mg p volt (Vettelnl)” – magyarzta.
Vgl pedig Vettel indulatos nyilatkozatra s a Pirellit megclz kritikjra is reaglt: „rdemes ktkedni a szavaiban. Most a verseny hevben nyilatkozott, mrges volt s frusztrlt, mert nem rte el azt az eredmnyt, amire vgyott. Nem fogom kritizlni t” – mondta higgadtan.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.