Vettel zenetesztje (vide)2015.12.02. 07:54
Az olasz Sky televzi Abu-Dzabi eltt tesztelte Sebastian Vettel zenei ismereteit. Dalrszletekbl kellett felismernie az adott szmot s eladjt. me, a vgeredmny!
a McLaren az len – a Pirelli elgedett az j, ultralgy abronccsal2015.12.02. 07:34
A McLaren csupn sejttette, a brit Autosport viszont kidertette: valban Stoffel Vandoorne elssgvel zrult a keddig abu-dzabi 12 rs gumiteszt. A gyrt az j keverkrl is beszlt!
A 10 csapat 16 versenyzjnek rszvtelvel zajl gyakorls egy az egyben a Pirelli abroncsainak fejlesztsrl, tesztelsrl szlt, s miutn az istllknak tilos volt a nap sorn brmit is vltoztatni autjukon, az elrt eredmnyek lnyegben nem sokat mondanak.
Tny azonban, hogy a leggyorsabb krt a McLaren tehetsge, a belga Stoffel Vandoorne rte el, aki a nap sorn sszesen 99-szer fordult krbe a jasz-szigeti plyn. A legtbb krt mindekzben Pascal Wehrlein, a Mercedes tesztversenyzje tette meg, aki Valtteri Bottason kvl az egyetlen rsztvev volt 100 kr fltt. Az Autosport ltal kzztett tabella utols ngy helyn ngy fiatal versenyz ll: Adderley Fong a Saubernl, Alfonso Celis a Force Indinl, mg Rio Haryanto s Jordan King a Manornl kapott ma lehetsget.
„Egyetlen lvsnk volt a jv vre tesztelni a gumikat, s elgedettek vagyunk ezen gyakorls eredmnyvel – igaz, az adatok elemzse csak ezutn jn” – nyilatkozta a tesztrl Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatja. „Az ultralgy guminak klnbz vltozatait teszteltk – ez volt az egyik f clja a gyakorlsnak. Az ultralgy gumit 2016-ban tervezzk bemutatni, lgyabb keverk, mint a szuperlgy, s agresszv vlasztst knl az utcai plykra. Jobb a teljestmnye a legutbbi szuperlgy guminl, de gyorsabban is kopik, hogy a csapatok agresszvebbek lehessenek a stratgia tern. Hogy ezzel tbb lesz-e a kills, msok lesznek-e a taktikk, ugyanakkor mg korai lenne megtlni. De gy tnik, j irnyba haladunk: az ultralgy abroncs vrhatan nagyobb lehetsget knl bizonyos versenyeken.”
A Pirelli abu-dzabi gumitesztjnek vgeredmnye
1. Stoffel Vandoorne McLaren 1:44,103 99
2. Kimi Rikknen Ferrari 1:44,456 56
3. Marcus Ericsson Sauber 1:44,480 50
4. Jolyon Palmer Lotus 1:44,568 90
5. Sebastian Vettel Ferrari 1:44,940 56
6. Pascal Wehrlein Mercedes 1:45,605 107
7. Daniel Ricciardo Red Bull 1:45,805 57
8. Max Verstappen Toro Rosso 1:45,849 54
9. Nico Hlkenberg Force India 1:45,852 71
10. Valtteri Bottas Williams 1:45,940 103
11. Danyiil Kvjat Red Bull 1:46,309 48
12. Carlos Sainz Toro Rosso 1:46,996 56
13. Adderly Fong Sauber 1:48,439 57
14. Alfonso Celis jr. Force India 1:48,545 65
15. Rio Haryanto Manor 1:49,593 56
16. Jordan King Manor 1:49,661 59
Vettel: Ez az egsz egy csoda!2015.12.01. 16:36
Hossz t vezetett Abu-Dzabitl Abu-Dzabiig. Sebastian Vettel mg jl emlkszik, amikor egy ve mg Red Bull-alkalmazottknt, kvette figyelemmel a Ferrari vadzr tesztjt, s az akkor ltottakra gondolva gy rzi, csapatval valsgot csodt rtek el azta. A Speedweek ltal kzlt interjban a ngyszerse bajnok az v utols versenyrl, szezonjukrl s tli terveirl beszlt.
Sebastian, inkbb sajnlod ezt a szezonfinlt, vagy rlsz a j elretrsnek?
Sebastian Vettel: Hogyhogy sajnlom?
Mert egy esetleges dobogs helyezs ment el a flresikerlt idmr edzsen.
Vettel: , az csak egy hiba volt, ami brmikor becsszhat. Vilgos, hogy megfizettem rte a versenyen is, de gy is remekl sikerlt a flzrkzs, s Kimi pedig gond nlkl megszerezte a harmadik helyet. Sajnos a Mercedest nem tudtuk igazn nyoms al helyezni, nem gondolhattunk a gyzelemre. A harmadik s negyedik hely volt a maximum. Elrtk, szval nincs itt min sajnlkozni! pp ellenkezleg: elgedettek lehetnk. Volt dolgom, de lveztem az elrekapaszkodst. Ms gumistratgit vlasztottunk, mint a kzvetlen ellenfeleink. A kemnyebb gumival kezdtnk, gy tovbb maradtunk kint az elejn, s sikerlt felzrkznunk. Akkor mr reztem, hogy knnyedn visszatrhetnk, s a gumikat is vhattam. Kzben persze voltak fennakadsaim a lekrzseknl – pldul Fernandval, emellett pedig Kimit is el kellett engednem, szval vesztettem nmi idt.
A futam alakulst tekintve gondolod, hogy lett volna, amit mskpp csinlhattatok volna, hogy ezzel a harmadik helyre is eslyes lgy?
Vettel: Hm, Alonsn j lett volna gyorsabban tljutni. De ennl tbbet nemigen tehettem volna. Nyilvn egy versenyz mindig tbbre vgyik, mindig kzelebb akar kerlni az ellenfelhez, de azt figyelembe vve, honnan rajtoltam, ez egy klassz verseny volt, elgedett lehetek vele.
A rajtnl nem sokon mlt Alonso ellen.
Vettel: Nemcsak nem sokon mlt, valjban ssze is rtnk! De szerencsre nem keletkezett kr a Ferrarimban.
A Mercedesszel szembeni lemarads az v sorn cskkent, de a kvetkez lps lesz csak az igazn nehz, nemde?
Vettel: Mindenkppen! De gyakran jut eszembe, hogy kezddtt ez az egsz. Egy ve ott lltam a Ferrari-boxban a teszten, akkoriban mg nem vezethettem, de mindent figyelemmel ksrtem. s ha arra gondolok, hol voltunk akkor, s hol tartunk most, ez az egsz egy csoda! Egyetlen msik csapatot sem lttam, aki ekkort fejldtt volna a szezon sorn. Most minden tren tovbb kell javulnunk, hogy nyoms al helyezzk a Mercedest. Mindig a sajt munknkra sszpontostottunk, ez a megfelel hozzlls. Sok nevet arcot lttam a szezon sorn. n is szeretnk hozzjrulni ahhoz, hogy jvre mg tbbet mosolyoghassunk!
Kimi Rikknennek megvan a 80. dobogs helyezse – ez pont annyi, mint Ayrton Senn. Te 79-nl tartasz. Mennyire fontos szmodra, hogy jvre mindkettjket megelzd?
Vettel: Teht eddig pont egyenlen lltunk Kimivel? Oh! Nos, mg elg sok idm van arra, hogy mindkettejket megelzzem. Mindketten nagy bajnokok, sajnos Senna mr nincs kztnk. Szerencss vagyok, hogy olyan j autkban lhettem, amelyekkel ilyen kzel kerlhettem hozzjuk. szintn szlva azonban ez most szmomra nem annyira fontos. Az ilyen statisztikkat majd csak ksbb lesz j nzegetni, amikor mr nem versenyzem.
Mik a terveid a sznetre?
Vettel: Semmi nagy dolog. Elszr is kedden tesztelek egyet Abu-Dzabiban, ez egy nagyon fontos gumiteszt lesz. Aztn janurban is teszteljk majd a gumikat vizes plyn. gy tnik, a tli sznet egyre rvidebb lesz! Eltte mg ott lesz a Ferrari karcsonyi nnepsge is, amit mr nagyon vrok. Amgy pedig pr nyugodt nap vr rm otthon. Az utazbrndmet pedig egy j ideig flreteszem!
k voltak az v legjobb versenyzi – a csapatvezetk szerint2015.12.01. 15:35

A csapatvezetk szavazati alapjn Lewis Hamilton volt a 2015-s vilgbajnoki vad legjobb versenyzje. Az Autosport magazin ltal lebonyoltott voksolson a Ferrari kivlsga, Sebastian Vettel lett a msodik, a szezont remek formban zr Nico Rosberg pedig a harmadik.
A rangos brit szaklap a 2015-s szezon vgeztvel is megkrte a Forma-1-es istllk vezetit, nv nlkl lltsanak ssze egy rangsort az idei bajnoksg legjobbjairl. A nevek titokban tartsa azrt volt fontos, mert gy a csapatfnkk sokkal btrabban fejthetik ki sajt vlemnyket, ellenben azzal, amit piltk, vagy az alakulatok tmogati vrnak. A versenyzk az idei szezonban is rvnyes pontrendszer alapjn kaptk (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1) egysgeiket.
A szavazst – nem meglep mdon – a vilgbajnok, Lewis Hamilton nyerte, aki remek teljestmnyt nyjtva vdte meg cmt: a szezon sorn 10 futamgyzelmet s 11 rajtelssget szerzett, valamint nyolcszor futotta meg a leggyorsabb krt. A Mercedes versenyzje nemcsak a bajnoki kzdelmet, hanem a csapatvezetk szavazst is komoly elnnyel nyerte, az sszesen megszerezhet 250 pontbl ugyanis 229-et gyjttt, vagyis 49-cel tbbet, mint a msodik helyezett.
A msodik hely az els ferraris szezonjt teljest Sebastian Vettel lett (a nmet hrom gyzelmet szerzett a szezon sorn), a harmadik pozci pedig honfitrs, Nico Rosberg, aki az utols hat versenyhtvgn hat rajtelssget s hrom futamgyzelmet gyjttt. A kt nmetet a 17 vesen debtl Max Verstappen kvette, aki teht nemcsak a nzket s a szakembereket nygzte le bemutatkozsval, hanem a csapatvezetket is.
Wolff: A Ferrari megrdemli!2015.12.01. 09:11
A Mercedes sportigazgatja, Toto Wolff gy vli, a Ferrari megrdemli az elnyt, amit a Haas-istllval val egyttmkdsbl szerzett – ha szerzett –, ugyanakkor rl, hogy a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) tisztzta a partnersg feltteleire vonatkoz szablyokat.
A cmvd alakulat pnteken krte a szvetsget, tisztzza, pontosan milyen felttelek mellett mkdhet egytt a Ferrari s a jvre debtl amerikai alakulat. Minderre azt kveten kerlt sor, hogy az ellenfelek mr egy ideje gyanakvan nztek a felek partnersgre, melynek segtsgvel a vrsk megnvelhettk a szlcsatorna- s CFD-hasznlati idejt/adatforgalmt, mivel a Haasra mg nem vonatkoznak az ezzel kapcsolatos szigor szablyok.
Az FIA vasrnap, kzvetlenl a szezonzr startja eltt kzlte, szigort az egyttmkds feltteleire vonatkoz szablyokon, visszamenleg azonban nem oszt ki bntetst a Ferrari s a Haas gyben. A Mercedes sportigazgatja rl, hogy a szvetsg tisztzta az gyet, a vrsk ltal – vlheten – szerzett elnyt pedig megrdemeltnek tartja. „Ebben a sportban azzal is elnyre tehetsz szert, ha megfelelen rtelmezed a szablyokat, s ha k (a Ferrari) ezt tettk, akkor meg is rdemlik azt (az elnyt)” – idzi az osztrk szakember szavait az ESPN Forma-1-es oldala.
„Nem hinnm, hogy vtettek a szablyok ellen! gy gondolom, a Ferrari s a Haas megfelelen rtelmezte a szablyokat, visszamenleg teht nem krhetnk tisztzst, a jvt illeten azonban mindenkppen a helyre szerettk volna rakni a dolgokat. Most a szksges informcik mindenki szmra tlthatak. n szemly szerint rendkvl elgedett vagyok a versenybrk dntsvel, hiszen sikerlt tisztzniuk a helyzetet, min pedig pont ezt akartuk elrni” – magyarzza.
Wolff vgl ismt kiemelte, csapatnak nem a Ferrari akadlyozsa, vagy besrozsa volt a clja, hanem a szablyok tisztzsa, hiszen azok a Mercedes jvbeli Forma-1-es programjra is hatssal lehetnek, pedig tudni akarta mit tehetnek meg s mit nem egy partnersg sorn. „Mi is fontolra vettk, hogy egyttmkdnk a motorpartnereinkkel, de nem voltunk biztosak abban, mit engednek meg a szablyok s mit nem, hiszen ktrtelmek voltak, ezrt krtk a tisztzst! Hiszen most mr minden csapat szmra egyrtelm a helyzet” – zrta gondolatt.
A Pirelli tesztjnek rsztvevi2015.12.01. 09:10
Kedden rendezik a Pirelli maratoni, 12 rs gumitesztjt, melyen a rsztvevk prbra tehetik az j, ultralgy keverk els vltozatt. A mezny 10 csapatbl 6 kld plyra legalbb egy lland piltt, a rivlisok pedig vdenceiknek adnak lehetsget – me, a rsztvevk!
A kirlykategria hivatalos gumiszlltja mr az v vgi gumiteszt meghirdetsekor arra krte az alakulatokat, ha tudjk lland versenyziket ltessk autba (minden valsznsg szerint tapasztalataik okn, melyek rendkvl hasznosak lehetnek az j s a korbbi keverkek sszevetsekor), vagy mr rutinosabb tesztversenyziknek adjanak lehetsget.
A Ferrari, a Red Bull s a Toro Rosso eleget tesz ennek a krdsnek, hiszen mindhrom istll azokat a piltkat veti be, akik rszt vettek a 2015-s versenyvad megmrettetsein. A Sauber, a Force India s a Williams ekzben legalbb egy aktv versenyzt ltet autba, de egy tartalknak is lehetsget ad. A Lotus affle kztes megoldst vlasztott, nluk a jvre debtl Jolyon Palmer tekeri majd a kormnyt, aki idn 13 szabadedzsen is rszt vett. Hasonl taktikt vlasztott a McLaren-Honda is s a Mercedes is: a briteknl az vkzi teszteken mr feltn Stoffel Vandoorne, a nmeteknl pedig a gyakorlsokon szintn tbbszr felbukkan Pascal Wehrlein vezet.
Ami az j arcokat illeti; a Force India nemrg szerzdtetett fejlesztversenyzjt, Alfonso Celist kldi plyra, a Sauber a hongkongi Adderly Fongnak szavazott bizalmat ( tavaly mr dolgozhatott az istllval), a Manorral pedig a fejlesztversenyz, Jordan King s a csapat jogeldeivel mr tesztel Rio Haryanto gurul plyra. Ezek az alakulatok egybknt – a Motorsport informcii szerint – nem ingyen juttatjk F1-es tesztlehetsghez az emltett piltkat, hiszen nekik kell llniuk az extra tesztnap kltsgeit, lvn a Pirelli csak a plya brlsrt fizeti.
A Pirelli a tesztprogram ismertetsekor azt is egyrtelmv tette, hogy a gyakorls teljesen zrt kapuk mgtt zajlik majd, azaz nemcsak a nzket, de a mdia kpviselit is elszigetelik tle, az eredmnyekrl pedig pr nappal ksbb adnak majd tjkoztatst. Ezt a lpst korbban a Ferrari csapatvezetje, Maurizio Arrivabene s nhny tapasztalt jsgr is komoly kritikval illette. Az olasz szakember szerint a kirlykategrinak mindenkppen nyitnia kellene a mdia fel, a mdia kpviseli pedig felvetettk, a titkolzs a teszten rsztvevk fiataloknak is rt, hiszen k egybknt is kevs promcit kapnak: a teszttilalom korban nincs tl sok lehetsgk megmutatni magukat.
A Pirelli gumitesztjnek rsztvevi:
Mercedes: Pascal Wehrlein
Ferrari: Sebastian Vettel, Kimi Rikknen
Williams: Valtteri Bottas
Red Bull: Danyiil Kvjat, Daniel Ricciardo
Force India: Alfonso Celis, Nico Hlkenberg
Lotus: Jolyon Palmer
Toro Rosso: Max Verstappen, Carlos Sainz
Sauber: Marcus Ericsson, Adderly Fong
McLaren: Stoffel Vandoorne
Manor: Jordan King, Rio Haryanto
Arrivabene s 2016: Hogy szinte legyek, nagyon flek!2015.11.30. 12:39
Ahogy indult, gy zrult a Ferrari 2015-s ve: dobogs helyezssel a Mercedesek mgtt. Ausztrlia s Abu-Dzabi kztt azonban nagyon sok minden trtnt – a csapatfnk rtkelt s 2016-rl is beszlt.
Hrom futamgyzelem, 16 dobogs helyezs, msodik hely a konstruktri bajnoksgban, harmadik s negyedik hely az egyni versenyben – a Ferrari igencsak sszeszedte magt 2015-re a tavalyi gyzelem nlkli mlyrepls utn. s errl nemcsak az eredmnyek, a hangulat is rulkodik. Mikzben egy ve ilyenkor a mly depresszi, a feszltsg s bizonytalansg jellemezte az olaszokat, mra stabil s lelkes csapatt vltak.
„Mr az els tli teszten jnak reztk az j autt” – tekintett vissza Maurizio Arrivabene csapatfnk idnykre. „De azt is reztk, hogy egy igen magas hegy magasodik elttnk, amire fl kell msznunk. Azonban mindannyian, a gyrban s a plyn is nekigyrkztnk ennek. Aztn ahogy felkapaszkodtunk a cscsra, kiderlt, hogy van mg egy cscs” – lt hasonlattal.
„Igazn bszke vagyok a csapatomra. A Ferrari sokat tanult, nekem is sokat kellett tanulnom. Az elejn taln kicsit tl sokat akartam, ezrt vissza kellett vennem. De bszke vagyok a munknkra. J irnyba haladunk, azonban teljesen elgedett csak akkor leszek, ha a f clunkat is elrtk. Amg nem szerzed meg a bajnoki cmet, nem llthatod, hogy teljestetted a kldetst. De ez a kldets egy vvel ezeltt mg lehetetlennek tnt, most viszont mr tudjuk, hogy teljesthet. El kell ismernem, idkzben voltak olyan pillanatok is, amikor kicsivel tbbet vrtam. Elred a dobogs helyezseket, s fennll a veszlye annak, hogy ez egy id utn megszokss vlik. De ha a csapatodat lelkesnek ltod, amikor a versenyzid a dobogn llnak, az tged is feltlt. rzed, mennyire fontos ez egy olyan nehz szezon utn, mint a 2014-es.”
Arrivabene mr Interlagos utn kijelentette, 2016-ban mr nem elgszenek meg a puszta dobogs helyezsekkel, bajnoki eslyess szeretnnek elrelpni. Bizonyos szempontbl el is vrja ezt tlk a kzvlemny a Mercedes dominancija utn. „Ez a clunk. Mindig remnykednk, hogy a tlen jobb munkt vgznk a Mercedesnl. Mindenkppen a bajnoki cm kell legyen a clunk, mindent meg is tesznk rte” – ismtelte meg jra. Majd az ehhez szksges fejldsrl is beszlt. „Egyszer a vlasz: mindenhol javulnunk kell, a motor, a karosszria, az aerodinamika tern. 2014 utn idn nagy lpst tettnk meg, de most mg tbbre van szksg. Minden rszlegnek egy irnyba kell hznia.”
A krdsre, nem fl-e attl, hogy mersz clokat tztek maguk el, Arrivabene nem szgyellskdtt. „Nagyon flek, hogy szinte legyek! De a flelem idnknt nagy teljestmnyekre sarkall. Igen, flnk, de bzunk a kpessgeinkben. Tudjuk, hogy cskkent a lemaradsunk, s hisszk, hogy megtehetjk a kvetkez lpst. Garancit viszont nem tudok adni arra, hogy a mink lesz a bajnoki cm. Csak arra, hogy mindenki mindent megtesz ezrt.”
A csapatfnk vgl arrl is beszlt, mi jelentette az v fnypontjt szmra. „Magyarorszg. Mert az edzsen egymilli problmnk volt, de sszeszedtk magunkat, s a vgn Sebastian megnyerte a versenyt. Akkor azt gondoltam: »H, micsoda csapat!« Ahogyan reagltak a nehzsgekre Magyarorszgon, az egyszeren bszkv tett” – mondta elgedetten msodik idei gyzelmkrl
Vettel: A Mercedes legyzhet lesz jvre!2015.11.29. 18:36
Sebastian Vettel rl, hogy Fernando Alonso nem ttte ki t az Abu-dzabi Nagydj rajtjnl, de flig mr a kvetkez vre tekint. gy rzi, 2016-ban legyzhet lesz a Mercedes.
A 15. helyrl egszen a 4. pozciig kapaszkodott fel Sebastian Vettel tegnapi elszrt idmr edzse utn. A nmet versenyz mr a futam elejn tbb helyet javtott – igaz, elmondsa szerint nem sokon mlt, hogy a Pastor Maldonadt kit Fernando Alonso t is megtorpedzza. „Elgedettek lehetnk. A versenyem akr mr az els kanyarban vget rhetett volna. Nem tudom, taln Fernando elmrte a fktvot, ezrt futott bele Pastorba, de engem is eltallt. Szerencsre semmi kr nem keletkezett az autn” – meslte a rajtrl.
„Aztn a lgy gumin ott voltam a srjben, s nem volt knny a szuperlgyon haladkkal szemben. A vgn mr szabad volt elttem az t. Az els etapom nagyon j volt, a killsom utn aztn kicsit visszaestem, ezrt nem voltam elgedett. Ennek megfelelen a harmadik etapban aztn jra elzgetnem kellett” – utalt a Daniel Ricciardo s Sergio Prez ellen megvvott csatkra.
Vettel elgedetten vonul el a tli sznetre – annak ellenre is, hogy szezonbeli 14. dobogs helyezse mr nem jtt ssze. „Az egsz szezon ert s lelkesedst adott szmunkra, klnsen az eleje. Mindannyian tudjuk, hov akarunk eljutni. A msodik helyen lenni jobb, mint az tdiken, de az lre vgyunk. Tudjuk, hogy nem lesz knny feladat, de az elejtl fogva ez a clunk. Most vget rt a szezon, de legksbb kedden, a teszten jra padlgzt adunk, s mris megkezdjk a felkszlst a jv vre.”
A krdsre, milyen terleteken vr leginkbb fejldst a Ferraritl, a ngyszeres bajnok elmondta, neki is javulnia kell. „Elismersem a Mercedes-versenyzknek, akik nagyszer munkt vgeztek s nagyon kzel voltak egymshoz. Hogy a vgn Nico volt ell, nem meglep. Szerintem mi is tudnnk mg javulni, azaz Kimi s n is. De az is vilgos, hogy az autnk mg nem olyan j. Taln a motorunk sem. De meg kell nznnk, hol voltunk az v elejn, s hol most. risi a klnbsg, s mindenkppen j irnyba haladunk. Folyamatos volt a fejlds. v elejn nagyjbl msfl msodperc volt a htrnyunk, most pedig versenytvot tekintve vagyunk 10-15 msodpercre.”
„Tudjuk, hogy nagyon sok munka vr rnk, de legyzhet a Mercedes, jobbak lehetnk nluk. Fel vagyunk tzelve a kvetkez vre. Mr nem akarunk ldzt jtszani, szeretnnk mi a meghatroz erv vlni. Le kell hajtanunk a fejnket, tudjuk, hol javulhatunk, s ha mindent sszerakunk, nagyon ersek lesznk” – tekintett elre bizakodva.
|