Tl vagyunk az v els kollektv tesztnapjn, mely az elz szezon kt legjobb csapatnak vetlkedst hozta. Sebastian Vettel a kridk, Lewis Hamilton a krszmok tekintetben mlt fell mindenkit. Br nem volt problmamentes a Red Bull napja, Daniel Ricciardo a Williamst megelzve gy is harmadik lett. A kzpmeznyben a fiatal Alfonso Celis Jenson Buttont s Carlos Sainzt elzte meg, mg a sort az egyelre gyenglked Renault zrta Jolyon Palmerrel.
Sebastian Vettel, Ferrari – 1:24,939 (69 kr)
„Fontosabb lesz egy hnap mlva elsnek lenni, de azrt persze jobb az len vgezni, mint utolsnak lenni. Az els benyomsaim nagyon jk az j autrl, az elejt azonnal jnak reztem. Idelis esetben azonban ennl tbb krt szerettem volna teljesteni. Ezekkel a mostani autkkal nem olyan egyszer a helyzetnk, mint egy Ford Fiestval Barcelonban. Pr aprsg nmi idnkbe kerlt. De elrelptnk. Minden tren, ahol javulni akartunk, sikerlt fejldnnk. Az autk hangosabbak lettek, erteljesebbnek hatnak – mg ha nem is annyira hangosak, mint szeretnnk.”
Egy rvid kis betekintst enged a Forma-1 hivatalos Twitter oldala a clegyenesbeli hangulatba.
Az SF16-H kdjel versenygpvel Sebastian Vettel hozta a felkszls els napjt a Ferrari szmra. A Forma-1 hivatalos Twitteroldala ennek tiszteletre meg is osztott egy videt, melyben meghallgathatjuk, hogyan szl a Ferrari j erforrsa a clegyenesben.
A Ferrari nmet piltja mg a mercedeses Lewis Hamiltonnal folytatott dleltti adok-kapokja sorn futotta meg a leggyorsabb krt. Piros zszlt csupn Romain Grosjeannak az j Haasrl ltvnyosan leszakad els vezetszrnya okozott.
A nmet Sebastian Vettel maradt az len az els tesztnap vgn a 2016-os Forma–1-es teszteknek helyet ad Circuit de Catalunyn, Barcelonban. A ngyszeres vilgbajnok a meznybl egyedliknt 1 perc 25 msodperc alatti kridvel bizonyult a leggyorsabbnak, tbb mint fl msodperccel megjavtva a tavalyi Spanyol Nagydj idmr edzsn futott legjobb idejt.
A ferraris mgtt az a Lewis Hamilton zrt, aki a nap dlelttjn ktszer is oda-vissza vltotta magt Vettellel az elssgrt. A cmvd vilgbajnok elkpeszt mennyisg tesztkilomtert pumplt az j Mercedesbe, egszen pontosan 156 (!) krt – tbb mint kt teljes versenytvot – tett meg.
Ellenttben a nagydjhtvgkkel, a teszteken a csapatok idn szinte teljesen szabadon vlaszthatnak gumit, s ennek megfelelen a nap vgre nhnyuknl elkerlt az itt egybknt nem hasznlatos citromsrga jelzs lgy keverk is. Alfonso Celis Jr. Force India-tesztpilta ezt hasznlva ugrott fel az 5. helyre a nap hajrjban, valamint Jenson Button s a Manor jonca, Pascal Wehrlein is ennek segtsgvel mozdult el a hts traktusokbl.
Az jonc Haas-csapat dleltti elsszrny-levlsa bizonyult az egyetlen olyan alkalomnak, amikor piros zszlval meg kellett szaktani a krzst – az amerikaiak nagygyjnak, Romain Grosjeannak az autjrl a clegyenesben szakadt le a kritikus fontossg alkatrsz. Az istll az esetet kveten rkra „magra zrta” a garzsajtt, s vgl gy folytattk a programot, hogy egyltaln nem is lptek t egy bizonyos sebessget az egyenesekben. Az alakulatnl holnapra grtek megerstett szrnytart-pillreket.
Megbzhatsg szempontjbl mindazonltal korntsem alakult zkkenmentesen a nap. Daniel Ricciardo ugyan harmadik lett, egy hajszllal megelzve a williamses Valtteri Bottast, m a dleltt egy jelents rszt egyelre ismeretlen eredet problmk miatt ki kellett hagynia. A hatodik Button, valamint a hetedik Carlos Sainz is huzamosabb ideig a bokszutca foglya volt – a brit szintn a dleltt, mg a spanyol a ks dlutn folyamn. A Toro Rossnl id eltt abba is hagytk a krzst az egyelre egyenletesen sttkk tesztfestsben tetszelg kocsival – tettk mindezt 55 kr utn.
Wehrlein lgy keverken futott leggyorsabb kre, illetleg Grosjean problmi lttn a kt kiscsapat kzl vgl a franci vgzett htrbb az eredmnylistn, azonban a szintn technikai problmk sjtotta Jolyon Palmer gyri Renault-jt mg is meg tudta elzni.
A ngynapos teszt holnap dleltt folytatdik a kataln plyn.
Miutn a mlt vet egy, a szablyoknak megfelelen talaktott 2014-es autval teljestette, a Manor-csapat kt v utn most elszr mutatott be j autt. Cljuk vele a meznyre val flzrkzs!
Egy ve ilyenkor mg mindenki gy hitte, megszntek – most jra ott vannak a barcelonai boxutcban, tesztre kszen. A Manor ez id alatt sok mindent tlt: csdeljrst, fltmadst, kapkods jrakezdst, remnytelen szenvedst a mezny vgn, vezetcserket, most pedig szmos j szakemberrel megersdve – ilyen-olyan nven – hetedik szezonjuknak vgnak neki.
j autjuk ezttal idben elkszlt. Az MRT05-s mr korn reggel ott rejtztt a barcelonai garzsban, a fotsok elsknt csak az j orrkpjt lthattk, de mr ennyibl kiderlt, a nevet s logt is vlt istll 2016-ban (is) piros-fehr-kk sznekben versenyez majd. „Csak a tzolt berendezst tartottuk meg 2015-bl, minden ms j” – vicceldtt j autjuk kapcsn John McQuilliam technikai igazgat. „3393 klnbz alkatrszbl ll az aut, s ezek csak a hzon bell gyrtottak. A monocoque-kal kssben voltunk, mert vrtuk, milyen j motort kapunk, de termszetesen megrte, hiszen a Mercedes PU106C Hybrid egy kivl mrnki munka, s bszkk is vagyunk r, hogy a bajnoksgot nyer gyrt technikjt hasznlhatjuk. s az ertvitelnk is versenykpes technolgia, ksznheten a Williamsnek, amely vltkkal s egyb hts elemekkel lt el minket. Egytt a tervezcsapatunkkal igencsak tkpes csomagot alkottunk.”
Az istllhoz mlt v vgn csatlakoz egykori McLaren-mrnk, Dave Ryan nem gyzte dicsrni a csd szlrl visszakapaszkod grdt. A versenyigazgat kiemelte: „Amikor csatlakoztam a csapathoz, gy reztem, nagy potencil van bennk, komoly cljaik s ambciik vannak arra, hogy nagyot lpjenek elre. Nagyon sok dolgunk volt a szezon elksztsvel. A krlmnyeket figyelembe vve a csapat remek munkt vgzett tavaly. Idn pedig ezzel a csomaggal igazi profi istllv vltunk. n most erre sszpontostom a figyelmemet.”
A csapat jonc prossal vg neki 2016-ban: kt versenyzjket csak nemrg ismertettk: a Mercedestl Pascal Wehrlein rkezett, mg Rio Haryanto Indonzia els F1-es rsztvevjnek vallhatja magt. „Pascal s Rio remek vlaszts a csapat szmra. Fiatalok, hesek a sikerre, de ennl is fontosabb, hogy tapasztalt versenyzk, tehetsgesek s sok lehetsg van bennk. Bszkk vagyunk arra, hogy a Manorral mutatkozhatnak be” – fogalmazott Ryan.
Vgl pedig cljaikrl is beszlt. „Elismers s versenykpessg. Tudjuk, hogy fejldnnk kell minden tren, s esznkben sincs albecslni az ellenfeleinket, de remek csapatot lltottunk ssze, fantasztikus technikai partnereink vannak a Mercedes s a Williams szemlyben, most rajtunk a sor, hogy bizonytsunk” – tekintett elre.
Javban zajlik a teszt a barcelonai versenyplyn – a csapatok megkezdtk az ismerkedst 2016-os autikkal.
Bemutat bemutatt kvetett kora reggel a barcelonai boxutcban. A 2016-os tli felkszls els napja a szoksos gyors leleplezsekkel vette kezdett: debtlt az j Mercedes, a Force India, a Renault, de megtekinthettk lben az j Haast, valamint az egyelre sttkk tesztfestssel, mintk s feliratok nlkl krz Toro Rosst is.
Reggel 9 rakor vltottak zldre a lmpk a boxutca vgn, s stlszeren a cmvd gurult ki elszr a plyra. Az els mrt id azonban nem Lewis Hamilton, hanem a Red Bullt kormnyz Daniel Ricciardo nevhez fzdtt, aki elsre 1 perc 40,746 msodperc alatt rt krbe. Az osztrkok RB12-est egyelre elkerltk a technikai problmk – egyvalamiben azonban az elmlt kt vet idzte a gyakorls kezdete: a legszorgosabb ismt a Mercedes volt, Hamilton egy ra alatt kzel 20 krig jutott.
Mrt idt egyelre ngyen autztak: Ricciardo s Hamilton mellett a Toro Ross-s Carlos Sainz s a williamses Valtteri Bottas iratkozott fl az eredmnyjelzre. A tbbiek mindekzben fknt installcis krkkel, rendszerellenrzssel tltttk az idt. A Ferrarinl Sebastian Vettel risi mrkeretekkel ltogatott ki az aszfaltra, mg a McLaren-Honda egy kr utn eltnt a garzs mlyn – a szerelk mris sztszedtk az autt.
Nem lttuk jelt a Saubernek, a Manornak s a Haasnak. Elbbi csapat csak tavalyi autval krz majd ezen a hten, a Manornak egyelre csak orrkpjt tekinthettk meg, mg a Haasnl Gnther Steiner csapatfnk mr jelezte, mivel bizonyos alkatrszeket vrnak a dleltt folyamn, csak ksbb kezdik meg a krzst. Az ra utols perceiben Romain Grosjean aztn elmerszkedett a garzsbl.
Az els ra vgn a sorrend: 1. Bottas – 1:35,719; 2. Ricciardo – 1:38,188; 3. Hamilton – 1:41,154; 4. Sainz – 1:44,385 (l ideredmnyek ezen a linken lthatk)
Fl rval az els tesztnap kezdete eltt a Force India is bemutatta 2016-os autjt, a VJM09-eset. Az indiaiak komoly remnyekkel vgnak neki a szezonnak, miutn tavaly fennllsuk legjobb eredmnyt produkltk…
2015 elejn kevesen hittk volna, hogy az autjval elks indiai alakulat sikeres idnyt fut, a Brit Nagydjon bemutatott „B-modell” azonban komoly elrelpst tettek a dcgs kezds utn, hiszen piltik lland pontszerzv vltak, a bajnoksgot pedig az tdik helyen zrtk. Azta sokszor elmondtk, idn hasonl eredmnyeket szeretnnek; autjuk, amitl a lendlet tartst vrjk a barcelonai tesztsorozat helysznn debtlt rviddel a gyakorls kezdete eltt.
A csapat kzlemnye kiemeli, a szablyok viszonylagos vltozatlansga miatt az j aut „sokkal inkbb a tavalyi, sikeres modell tovbbfejlesztett vltozata, mint egy forradalmi jts”. „Az talaktott versenygp nagyszer alap a 2016-os kihvnkhoz” – mondta a technikai igazgat, Andrew Green. „Kedvez helyzetben voltunk, hiszen jl teljestettnk, s a kapott adatok is egyeztek a vrttal, az alap teht szilrd” – hangslyozza a szakember.
„Azt akarom, hogy gy kezdjk a 2016-os vet, ahogyan a tavalyit befejeztk” – vette t a szt a csapat els embere, Vijay Mallya. „A mszaki grdnk izgatott a tlen elrt elrelpsek miatt. Nem ok nlkl szmtunk arra, hogy ezttal is ott lesznk a kzpmezny elejn zajl kzdelemben” – folytatta, majd az aut fnyezsrl is beszlt. „A sznek megfelelnek partnereink elvrsainak s a csapat rksgnek is. Nyilvn elfogult vagyok, de ez a dizjn volt az egyik legszebb a meznyben, ezrt nem akartunk vltoztatni rajta. Ha valami nem romlott el, azt nem kell megjavtani!”
Az gyvezet igazgat, Otmar Szafnauer elmondta, a szlcsatornbl rkez adatok pozitvak, ezrt gondoljk a csapat vezeti, hogy sikerlt elrelpst tenni a tli hnapokban. A szakember elrulta, az els komoly fejlesztsi csomag a szezonnyit Ausztrl Nagydjon rkezik, majd az eurpai szezon kezdete eltt is jn egy j csomag, amitl jelents javulst vrnak.
A VJM09-est elszr a tesztversenyz, Alfonso Celis viszi plyra, aki a tavalyi abu-dzabi gumiteszten mr dolgozhatott az alakulattal. A fiatal mexiki a tervek szerint cstrtkn is lehetsghez jut, kedden s szerdn pedig a Force India aktv pilti krzhetnek: kzlk elszr a 2015-ben dobogs helyezst is szerz Sergio Prez prblhatja ki az j autt, a teszt harmadik napjn pedig Nico Hlkenberg is plyra gurulhat vele.
2010 ta elszr jra egy teljesen j csapat debtl a Forma–1-ben. Az amerikai Haas-csapat ma bemutatta legels F1-es versenyautjt!
Ironikus mdon 1986-ban szintn egy Haas-csapat kpviselte az Egyeslt llamokat a kirlykategriban – a tulajdonos Carl Haasnak azonban semmi kze a most sajt istllt alapt Gene Haashoz. A tengerentliak hat v ta az els semmibl felptett csapat az F1-ben. A legutbbi prblkozk trtnete nem ppen a sikerekrl szlt. A 2010-ben jonnan rkezk kzl ma mr csak egy, a Manor van ott a rajtrcson, fennllsuk sorn azonban k is mindssze egyszer tudtak pontot szerezni.
Hogy az sorsuk mskppen alakuljon, a Haas teljesen eltr filozfival kzeltett az F1-hez. Br az FIA mr 2014 prilisban elfogadta nevezsket, gy mr 2015-t is vgigversenyezhettk volna, k semmit sem kapkodtak el, s j kt v felkszlsi idt hagytak maguknak. Nagyjbl 100 milli eurs kltsgvetssel rendelkeznek, de tanulva az eldk hibibl, mindent megtettek a hatkonysgrt, ezrt mr kezdettl fogva gy terveztk, a lehet legtbb alkatrszt tapasztalt, megbzhat beszlltktl vsroljk.
Ahogyan arra a csapatkamionok s a versenyzi overallok sznbl sejteni lehetett, az istll vgl gy dnttt, a szrkt vlasztja autja alapsznnek, melyet a piros s a fekete egszt ki. A VF16-os nvre keresztelt jrmvet mr egy szombati filmes napon kiprbltk, m egyelre voltak problmk a megbzhatsgval.
A ma bemutatott gp egybknt igazi nemzetkzi egyttmkds vgeredmnye: az erforrst, a vltt, a felfggesztst s egyes kisebb elemeket (pldul fkhts) a Ferraritl vsroltk, karosszrijukat a Dallara segtsgvel fejlesztettk ki Olaszorszgban; mg az aut ktelezen sajt gyrts rszei pedig az Egyeslt llamokban, Kannapolisban kszltek. A versenycsapat bzisa mindekzben Nagy-Britanniban van, a Marussitl vsrolt banbury-i gyrban.
A maranelliakkal val egyttmkds miatt sok rivlis rossz szemmel nz az amerikaiakra, a jslatok arrl szltak, autjuk a Ferrari klnja lehet, s br valban tbb rszlet ksrteties hasonlsgot mutat a vrskkel, tbb ponton – gy az aut orrnl – ms filozfia szerint dolgoztak Gene Haask.
De a csapat a Ferrari-kapcsolatot nemcsak technikai tren, versenyzfronton is kihasznlta: a komoly mexiki httrtmogatst lvez Esteban Gutirrez egyenest Maranellbl rkezett hozzjuk. Az istll tapasztaltabb vezrnek ugyanakkor a Lotustl rkez Romain Grosjean szmt majd, aki letben elszr vltott csapatot az F1-ben – mgpedig egy esetleges Ferrari-szerzds remnyben.
Az j autt vitte plyra elszr szombaton, s a htfi els 2016-os tesztnapon is teljest majd szolglatot.
Mikzben az vad els igazi Forma-1-es tesztjre kszlnk, szp sorban rkeznek az azon rsztvev versenyautk.
A legnagyobb felhajts termszetesen a Ferrari krl van, mely csapatra, mint Szuj Zoltn, az MTVA Forma-1-es kommenttora a szombati Ma este cm adsban rmutatott, rdemes is lesz odafigyelni.
"Nagyon radiklisan tvltoztattk az idei Ferrarit. rdemes lesz figyelni ezt az autt, amiatt is, mert ez az els olyan gp, amelyet James Allison tervez lmodott meg s konstrult meg az els csavartl az utolsig. nem olyan rgen rkezett a Ferrarihoz, de ez az els olyan munkja, amelyet valban vetett paprra. Rvidebb lett az orrkp, tszabtk az oldal dobozt. Teljesen talaktottk az energia visszanyer rendszernek a visszahelyezst, a htulja az autnak nagyon keskeny. Feltnen kompakt a Ferrari htulja. A krds az, hogy ez a Ferrari komoly kihvsa lesz -e a Mercedessznek, illetve komoly ellenfele lesz -e a Mercedesznek. Nagyon komoly feladat a mercedessz egyeduralmt megdnteni, de ha azt nzzk, hogy a Ferrarinak tavaly sikerlt hrom futamot nyernie, akkor mirt ne folytathatnk ezt a tempj fejlesztst?" - Mondta Szuj Zoltn
"Termszetesen a cljaink egyre nagyobbak, azt hiszem, hogy a tavalyi szezonunk fantasztikus volt, fleg ahhoz kpest, hogy az els vem volt a csapatnl. A legutbb a msodik helyen zrtunk a konstruktrk versenyben, gy mr csak egy lps vlaszt el minket a VB cmtl, amit persze nehz lesz megtenni, de remljk, hogy ez a gynyr aut segt megnyerni gynyr cljainkat." - Mondta Sebastian Vettel
Kt nappal a szezon els kollektv tesztjnek kezdete eltt teljess vlt a rszvevk nvsora, miutn a Mercedes gyri alakulata, az jjalakul Reanult-istll, az elrelpsben remnyked McLaren s az talakuls eltt ll Manor is ismertette beosztst.
Htfn, a legutbbi hivatalos teszt utn 84 nappal gurulnak ismt plyra a Forma–1-es autk a Spanyol Nagydjnak otthont ad Circuit de Catalunya versenyplyn. A gyakorls roppant fontos lesz a csapatok szmra, 2016-ban ugyanis csak nyolc napot tlthetnek tesztelssel, azaz a jv hten mris „elhasznljk” a rendelkezskre ll id felt.
Ahogyan azt mr megszokhattuk, a gyakorls kezdete eltt a csapatok kzssgi oldalukon ismertettk beosztsukat – pntek este a bejelentssel mg ads ngy istll is. Megtudtuk pldul, hogy a Mercedesnl a cmvd, Lewis Hamilton kezdi a munkt, a folytatsban pedig felvltva dolgozik majd csapattrsval, Nico Rosberggel.
A Renault ms stratgival kszl a tesztre: nluk az els kt napon Jolyon Palmer vezeti majd az autt, a msodik kettn pedig Kevin Magnussen. A McLarennel Jenson Button teljesti az els krt, majd is vltsban dolgozik Fernando Alonsval, mg a Manor htfn s kedden Pascal Wehreleinnek ad lehetsget, szerdn s cstrtkn pedig Rio Haryantnak.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.