Jean Todt egykori versenyzjvel, Michael Schumacherrel lltotta prhuzamba Sebastian Vettelt – Norbert Haug szerint pedig ha gy folytatja, nem lesz krds, hol folytatja…
Tz ve annak, hogy a Ferrari utoljra egyni vilgbajnoki cmet nyert. 2007-ben Kimi Rikknennel gy rtek fl a cscsra, hogy az istllt akkor mg Jean Todt vezette. Az a siker amolyan utrezgse volt a hres Michael Schumacher-korszaknak. Most, hogy Sebastian Vettel elsre le tudta gyzni a Mercedeseket Ausztrliban, a tifosi mris remnykedni kezdett: taln egy jabb sikeres ra kezddhet el 2017-ben.
Todt elrulta, lt prhuzamot Vettel s a vrsben t vilgbajnoki cmet nyer Schumacher kztt. „Vettel mdszere nagyon emlkeztet engem a Michael Schumacherrel tlttt idkre. Mindkettejket ugyanolyan gyzelmi hsg jellemzi, amely akkora, hogy azzal az egsz csapatot meg tudjk mozgatni” – llaptotta meg az Auto Bildnek.
A Ferrari-szerelk, valamint Maurizio Arrivabene djtadn ltott rmknnyei, felszabadult neklse valban azt mutatta, a 2016 sikertelensge ltal megtpzott grda jra igazi csapat kezd lenni. s ez nem csak az eredmnyek tekintetben lehet j hr a jv szempontjbl.
Vettel kapcsn tavalyi msodik flvben rzett frusztrltsga miatt elkezdtk pedzegetni, taln nem is lesz olyan hossz a ferraris idszaka, mint azt els vben gondolhattuk, s taln egy jabb sikertelen v utn elgondolkodik azon a 2018-ra megnyl Mercedes-lehetsgen.
Norbert Haug, a csillagosok korbbi sportigazgatja gy vli, ha Vettel gy folytatja az idnyt, ahogyan elkezdte, nem lezrul egy fejezet, hanem egy j veszi kezdett az s a vrsk letben. „Ha azt ltja, hogy vilgbajnok lehet a Ferrarival, knyelmes helyzetben lesz. Ha nem, akkor a csapatnak el kell fogadnia, hogy ms lehetsget is szmtsba vesz. A legbiztosabb t a maradsa fel, ha a Ferrari tovbbra is olyan j autt biztost szmra, mint Ausztrliban” – jelentette ki.
Todt szerint akrhogy is alakul az v, a Scuderia sikeressge kell a Forma–1-nek. „Vettel gyzelme fontos volt a Forma–1 szmra, mivel a Mercedesnek vgre ellenfele akadt” – llaptotta meg.
Max Verstappen sokat tett Sebastian Vettel htvgi sikerrt, Lewis Hamiltonnak viszont nem szndkosan tettek keresztbe, lltja Helmut Marko.
A holland versenyz csak az 5. helyen rt clba, m gy is az Ausztrl Nagydj egyik meghatroz szereplje lett. Miutn els etapjt az ultralgyon hosszabbra nyjtottk, mint a Mercedes, krkn keresztl feltartotta a boxbl ppen mg visszatr Lewis Hamiltont, s ezzel Sebastian Vettel htvdjv vlt.
Helmut Marko tancsad szerint csak vletlenl. „Mi futottuk a sajt versenynket, s mg gyorsak voltunk” – utastotta el az Auto Motor und Sport felttelezst, hogy szndkosan maradtak kinn a Mercedes bosszantsa cljbl. „Wolff rnak taktikailag jobban meg kne terveznie, hova kldi vissza az autjt. Vettel pedig ksznetet mondhat neknk. Segtettnk neki megnyerni ezt a versenyt.”
Verstappen az utols krkben Kimi Rikknenre is felzrkzott a szuperlgy gumikon, m megelzni mr nem tudta t. Nemcsak azrt, mert amikor 2 msodperces kzelsgbe rt, a Red Bullja sok leszortert vesztett. Fkproblmjrl a kanyarok eltt kerekbl flszll fekete fst adott jelet. „Bizonyos szenzorjelzseket kaptunk arrl, mennyi maradt mg a fkekbl. Nem akartunk kockztatni, ezrt azt mondtuk Maxnak, hagyja a tmadsi ksrletet. Nem volt knny megrtetni ezt vele” – rulta el az osztrk, hozztve: „Hisszk, hogy Maxnak sikerlt volna az elzs, de sajnos biztonsgi okok miatt lefjtuk.”
A Red Bull Ausztrliban nem mutatott olyan j formt, mint amilyet elzetesen vrtak tle. Karosszrijukkal is vannak gondok: az RB13-as tlsgosan rzkeny a krlmnyek vltozsra, gy sokat bajldnak a belltsokkal. Marko ennek ellenre a versenyen ltott biztat jeleket. „A versenytempnk j volt, Verstappen felzrkzott Rikknenre. Sokkal kzelebb voltunk, mint az idmrn. Akkor a Q2-ben s a Q3-ban mi nem tekerhettk fel a motort, mint a Mercedes s a Ferrari. Ez mris ttized htrnyt jelent. Ezenkvl mg nincs meg az autnk idelis belltsa – a versenyen sem. Lthattuk, Verstappen nem egyszer keresztbe is llt.”
A szakember szerint a verseny pozitvuma, hogy a gumikopst sikeresen kordban tartottk – ez a teszteken mg nem ment olyan jl. „Egy fokkal lgyabb gumin voltunk, mint a Mercedes s a Ferrari, s nem volt gond a clig eljutni a szuperlgyon. A benzinnel s a motorral sem volt problma, vgig tmadhattunk.”
gy tudni, az ERS-gondokkal kzd Renault csak Kanadban veti majd be els jtsait, a Red Bull viszont Marko grete szerint mr hamarabb megoldja a karosszrival kapcsolatos nehzsgeket. „A karosszrinkkal hrom verseny utn ott lesznk a Mercedes s a Ferrari szintjn. A motorral viszont hosszabb idre lesz szksg” – jsolta.
A kapott kritikk, a nagy elvrsok s az elmlt idszak kemny munkja miatt is risi elgttelt jelent az ausztrliai gyzelem a Ferrari szmra. De kpesek lesznek-e bajnokeslyess vlni?
sszesen 553 nap telt el azta, hogy Ferrari-versenyz llt a dobog tetejn. Utoljra szintn Sebastian Vettel nnepelt, 2015-ben Szingaprban. A Ferrari akkor mg nnepelt csapat volt, a remny csapata, amely megtrheti a Mercedes dominancijt. 2014-hez kpest nem vrt mrtk elrelpst tettek, idnknt alaposan megneheztettk a Mercedes dolgt, hrom versenyt is nyertek, s gy tnt, a teljes megjulssal olyan tra lptek, amely 2016-ban a bajnoki cm fel viszi majd ket.
Jl tudjuk, mi trtnt azta... Nyeretlen szezonjuk utn 2017-nek gy vgtak neki, hogy szinte teljesen elzrkztak a klvilgtl, a kzvlemny pedig elre lerta eslyeiket, mondvn, Maranello a folyamatos grgets fldje, a James Allisont elveszt csapatbl hossz vek ta hinyzik az tletessg, az tt er, s nem kpesek olyan szinten fejleszteni, mint a tavaly a Mercedes els szm kihvjv ellp a Red Bull.
Mr csak emiatt is jelentett igazi csattant Sebastian Vettel idnynyitn aratott gyzelme. A csapat felllegezhetett. „J versenynk volt, s ez hatalmas megknnyebblst jelent. Az utbbi hnapok nem voltak knnyek. De csak magunkkal foglalkoztunk, vgeztk a dolgunkat. Prbltuk sszerakni az autt, minden apr rszletre odafigyelni” – magyarzta Vettel a futam utn.
Azt is kiemelte: „Kvlrl nehz megtlni, mennyire nehz hnapok voltak ezek.”
Hogy ezt szemlltesse, kiemelte, szerelik Melbourne-ben is a hatrokat feszegettk a munkval. „Volt, hogy a fik nem sokat aludtak. Emellett most ott volt mg az ideltolds. Hrom-ngy rkat aludtak csak jszaknknt. s ha ezt heti rendszeressggel csinlod, az bizony kimert. Emiatt is rlk, hogy n vezethetem az autt: gy tbbet alhatok… De szerintem az mindenki szmra egyrtelm, mekkora teher kerlt le most rlunk.”
Persze azrt Vettelt sem kellett flteni. Az olasz televzi megmutatta, szombaton mg ks este is ott volt szerelivel a garzsban, egyeztetett mrnkvel, tudni akart mindenrl. Elhivatottsgnak teht sincs hjn.
s hogy mennyire flszabadt volt a vasrnapi eredmny, azt Maurizio Arrivabene csapatfnk djtadn elmorzsolt knnycseppjei is jeleztk. Jock Clear vezet mrnk a csapattagok rzseirl is beszlt. „Az elz v igencsak fjt. Azt is olvastuk, miket rtak rlunk. Tudjuk, hogy magasak az elvrsok, de a valsg az, hogy a Mercedest nagyon nehz legyzni. Tudtuk, hogy most is nehz lesz, ennek ellenre nyerni tudtunk. Ez klassz rzs, amit most napokig lvezni fogunk” – nyilatkozta.
A nagy krds most az, hogyan tovbb. Vajon a Ferrari a folytatsban is kpes lesz fellmlni a Mercedest, vagy Ausztrlia a nmetek egyszeri megingsa volt, mint amit az utols Ferrari-gyzelem idejn, 2015-ben Szingaprban lttunk?
A mostani Vettel-siker s a jl alakult tli tesztek nemcsak megknnyebblst jelentenek a Ferrari szmra, de egyben mg nagyobb terhet is: ahogy 2015-ben, gy most is fokozatosan egyre tbbet fognak vrni tlk.
Maurizio Arrivabene szerint csak egy mdja van annak, hogy ezttal ne okozzanak csaldst. „Ez mg csak a bajnoksg els versenye volt, van mg tizenkilenc, melyeken meg kell riznnk az sszeszedettsgnket. Nem szabad hagynunk, hogy brmi elvonja a figyelmnket. Mostantl csakis a kvetkez futamon jrhat az agyunk” – intette visszafogottsgra csapatt, mely szerinte jra kivlan mkdik. „Amikor bemutattuk az SF70H-t, azt mondtuk, ez a mi Ferrarink. Ez arra utal, milyen kemnyen dolgoztak rajta az embereink az elmlt hnapokban Maranellban s a plyn. Ahogy Sebastian, gy az egsz csapat nagyszer munkt vgzett. Az autnk jl mkdtt, kiegyenslyozott, kvetkezetes a gumikkal is, emiatt agresszv taktikt kvethettnk.”
A szakrtk mindenesetre ltnak eslyt arra, hogy a Scuderia a szezon egszt tekintve is llja a versenyt a Mercedesszel. Paul di Resta szerint az olaszoknak van egy nagy elnyk: „A Mercedest a hibridrban eddig senki sem ksztette a hatrok feszegetsre, s most a Ferrari ennek az elnyt hasznlta ki. Sebastian s Lewis testbeszde azt sugallja, tudjk, hogy ki kell maradniuk a bajbl, mert a vgn k lesznek az a kt fick, akik megkzdenek a vgs sikerrt” – vlekedett.
Martin Brundle szerint ez mg nem ennyire egyrtelm. „A barcelonai teszteken s itt is lthattuk a tempjukat, a gumikezelsket, a j formjukat, a megbzhatsgukat. gy vlem, ez egy egsz szezonon t tart harc lesz. Mr megkaptuk a vlaszt erre a krdsre. Csak arra nem, kpesek lesznek-e megnyerni a versenyek tbbsgt.”
Mert a kvetkez lpst mg mindig, Szingapr utn msfl vvel is ez jelenti Vettelk szmra.
A nemzetkzi sportsajt Sebastian Vettel s a Ferrari - valamint a pilta Gina becenvvel illetett versenygpe - sikertl hangos a Forma-1-es idnynyit, a melbourne-i Ausztrl Nagydj msnapjn.
Ausztrlia:
Herald Sun: „A tndkl Gina megtncoltatta a babkat. Tkletesen kezddtt Gina s Seb kapcsolata az Ausztrl Nagydjon.”
The Age: „Llegzetelllt eladsval Vettel a 2015-s szezon ta az els futamgyzelmet ajndkozta a Ferrarinak. A verseny azonban megmutatta, hogy az F1 mennyire fgg a bonyolult techniktl.”
Nmetorszg:
Berliner Morgenpost: „Vrs durrans. Vettel mr az els futamon megtrte a Mercedes uralmt.”
Hamburger Abendblatt: „Vettel sikere vrs riaszts a Mercedes szmra.”
Olaszorszg:
La Repubblica: „A vissza a jvbe olasz vltozata. jjszlets s feltmads.”
Il Messaggero: „Ferrari - ez egy lom. s mindenekeltt megvlts Sebastian Vettelnek. Nagy volt a nyoms rajta, mert rgta nem szlltott gyzelmet a Ferrarinak.”
Gazzetta dello Sport: „Elgedettsg, de nem diadalittassg. Sebastian Vettel risi ausztrliai gyzelmvel hatalmas rmet okozott a Ferrari szurkolinak. De az elz szezon sebei mg mindig gnek.”
Nagy-Britannia:
The Daily Telegraph: „Vettel gyzelme elrevett egy epikus harcot Hamiltonnal. A Mercedes hrom ve szorongatja a Forma-1-et, de a Ferrari tegnap klnleges tempval s csellel kiszabadult.”
The Guardian: „Vettel s a Ferrari megtette az els lpst a hossz ton. A generci kt legjobbja igazi csatt vvott Melbourne-ben. Ezt a prharcot akr az egsz szezon sorn lvezhetjk.”
The Sun: „Katasztroflisan kezddtt a szezon Lewis Hamilton szmra. A boxstratgia ldozata lett.”
Franciaorszg:
Le Monde: „Vannak veresgek, amelyek remnyt adnak, ilyen Lewis Hamilton is. A Mercedes-pilta, az Ausztrl Nagydj favoritja a pole pozcibl rajtolt, majd msodik lett a ferraris Sebastian Vettel mgtt.”
Le Figaro: „Vettel s a Ferrari jra a cscson. A nmet 18 hnapos sznet utn nyert ismt, s megelzte a Mercedes kettst Ausztrliban.”
Svjc:
Tagesanzeiger: „Rkoppintottak a Mercedes orrra. Sebastian Vettel rvn a Ferrari 553 nap utn ismt futamgyzelmet nnepelhetett.”
A ltvny rgi idket idzte, s Sebastian Vettelt is alaposan meglepte – de mirt rohanhattak be a plyra a szurkolk Ausztrliban?
Azok az idk mr rg elmltak, amikor Nigel Mansell gyzelme utn knytelen megllni a hazai plyjn, mert egy mtert sem tud tovbbhaladni az azt ellep, eksztzisban lv brit kznsgtl. Az FIA ma mr tiltja az ilyesmit, m Sebastian Vettel melbourne-i gyzelme utn mgis tlhetett valami hasonlt.
A vasrnapi futam leintse utn mr a tiszteletkr vge eltt nzk znlttek a plyra az Albert Parkban, s a mezny a lelkesen integet emberek kztt lavrozva trt vissza a boxutcba. „Ez rlet volt, de pozitv rtelemben! Mindentt nzk voltak Ferrari-zszlkkal. Egyszeren hihetetlen volt” – nyilatkozta Vettel, aki nem aggdott, inkbb rlt a vratlan lmnynek.
De hogy trtnhetett meg mindez? Az FIA reakcijbl hamar kiderlt, nem a Liberty Media egy jabb jtsrl volt sz… „A nzket norml esetben akkor engedjk be a plyra, ha az ellenrz autnk a mezny vgn befejezi a levezet krt. Ezttal a tizents kanyarnl viszont valamilyen oknl fogva mr az eltt kinyitottk a kapukat, hogy az autnk elhagyta volna azt a szakaszt. Egyes Ferrari-szurkolk pedig euforikus llapotban voltak. Szerencsre nem lett belle veszlyes helyzet. De mg meg fogjuk vizsglni a trtnteket” – nyilatkozta Charlie Whiting versenyigazgat.
Az ausztrl szervezk is gy fognak tenni – nincs kizrva, hogy a mulasztsnak lesznek kvetkezmnyei. „Aggdom, mivel nagyon-nagyon szigor szablyaink vannak a huszonegy versenyre, ami eddig tkletesen mkdtt, de most valami hiba trtnt” – nyilatkozta a fszervez, Andrew Westacott. „Mg nem tudjuk, mi trtnt, de tart a vizsglat, a szervezk s a versenyirnyts szempontjbl is megnzzk, mi trtnt. Nem gondolnm, hogy a nzk rossz szndka llt volna a httrben.”
Westacott s az FIA is arra gyanakszik, hogy a jelzrendszereknl s azok hasznlatnl keresend a hiba. „Taln abban hibztak, ahogy a jelet adtk arrl, mikor lehet belpni a plyra. De mg vizsgldunk. Nem akarok tallgatni a kvetkezmnyekrl, amg nincsenek tnyek. Rendelkezsnkre llnak az ipari kamerk, a rdis felvtelek s mg sok minden. Annak viszont rlk, hogy az alkalmazottaink mindent megtettek, hogy megfkezzk az embereket, amg az utols aut is visszatr.”
Klcsns tisztelet s felfokozott vrakozs jellemzi Lewis Hamiltont s Sebastian Vettelt kettejk bontakoz prharca kapcsn. De a brit azrt Nico Rosberg irnyba is elltt egy-kt nyilat…
Az Ausztrl Nagydj eltt azon elmlkedtnk, vajon 2017-ben megvalsul-e az a prharc, amely valjban mr kzel egy vtizede tart Lewis Hamilton s Sebastian Vettel kztt, m eddig igazn mgsem bontakozhatott ki. A kt versenyz a statisztika tern bemutatkozsuk ta verseng egymssal, az eredmnyeik szempontjbl pedig k szmtanak a jelen Forma–1-nek kt legsikeresebb tagjnak. Csak pp a plyn nem csaptak ssze egymssal tl gyakran.
A htvgi Ausztrl Nagydj a kettejk csatjrl szlt, gy egyelre a bajnoksgban is k llnak az els kt helyen. De vajon vlhat-e ebbl az egsz szezonon tvel ketts kzdelem?
A versenyt kveten msokat is foglalkoztatta ez a krds, gy mr az FIA hivatalos sajttjkoztatjn, majd a ksbbi interjk sorn is errl faggattk a kt bajnokot.
„Minden tiszteletem Lewis” – nyilatkozta Vettel, amikor kettejk meglepen kevs plyn megvvott csatjrl krdeztk. „Hihetetlen volt a debtlsa itt tz vvel ezeltt. Mg ma is emlkszem a kls ves elzsre, amikor a tbbiek bolondnak nztek ki mellette. Azta, a legels nap ta bizonytja, milyen gyors, tehetsges versenyz, aki kemnyen is dolgozik. Csak id krdse volt, hogy mikor lesz vilgbajnok, n meg megprbltam megakadlyozni ebben Brazliban a Toro Rossmmal…” – utalt az ess 2008-as interlagosi bajnoki finlban a brit ellen bemutatott elzsre, mely az emlkezetes Timo Glock-jelenet nlkl Hamilton bajnoki cmbe kerlt volna.
„Nagyon tisztelem teht Lewist, bizonytotta, hogy a leggyorsabb versenyzk egyike a rajtrcson, s termszetesen szeretnk szoros csatt vvni vele. Most gy tnik, egyformn j autnk van. Remlem, gy marad, aztn majd elvlik. Az biztos, hogy lvezet a gyzelmekrt harcolni, s lvezet a legjobbakkal harcolni.”
A mellette helyet foglal Hamilton hasonl szp szavakkal beszlt rivlisrl. „Ezt csak megersthetem. Hihetetlenl tisztelem Sebastiant, s amit eddig elrt plyafutsa sorn. Kivltsg egy korszakban versenyezni vele, s vgre eljhet az az id, amikor valban megkzdhetnk egymssal. Remlem, hogy szorosabb csatkat vvhatunk, mint most, de mg mindig azt mondom, egyforma a tempnk, s nagyon-nagyon kemny menet lesz az idei. Fiziklisan s mentlisan is kimert lesz. De ahogy Sebastian is mondta, a Forma–1 arrl szl, hogy a legjobbak ellen versenyzel, s ez sarkall arra, hogy mg kemnyebben dolgozz, mg magasabb szintre lpj. Mr alig vrom!”
A hromszoros vilgbajnok emellett a sorok kztt az eddigi nagy rivlisnak, Nico Rosbergnek is elrejtett egy zenetet. „Hatrozottan lvezetesebb, amikor egy msik csapat versenyzje ellen harcolsz. Mindenki tudja, mennyire j Seb. Ez csak mg rdekesebb teszi a kzdelmnket” – nyilatkozta, arra is utalva, hogy eddig nem felttlenl a legjobb ellen kzdtt…
Egy arra irnyul jsgri krdsre, jobb versenyznek tartja-e Vettelt Rosbergnl, igennel felelt. „Idn a legjobbak harcolnak a legjobbak ellen az len. Klassz lenne, ha mg Fernando is itt lehetne, e erre gy tnik, nincs esly. Sebastian a ngy bajnoki cmvel mg vekig meghatroz szemlyisge lesz a Forma–1-nek. rlk, hogy ellene s a Ferrari ellen harcolhatok. Igazi lversenyz, s ez nagyszer.”
A Mercedes versenyzje egyttal azt is jelezte, motivcis gondjai biztosan nem lesznek – noha a szezon eltt mg arrl tallgatott a sajt, vajon nem hat-e rosszul r Rosberg visszavonulsa s a visszavgs lehetsgnek hinya. „Jobban meg akarom nyerni a bajnoksgot, mint brmikor! Mr a mlt vben is azt gondoltam, ennl jobban nem akarhatom a sikert, de most ktszer annyira akarom! Fitt vagyok, kszen llok. Hiszem, hogy nyerhetek.”
A hrek szerint olyannyira elsznt, hogy bulik s lazts helyett ezttal egybl hazareplt, hogy Monacban folytassa az edzst.
Felszabadultsg, knnyes szemek s egy j szerelem kezdete – a Formula1.com interjja az ausztrliai rzelmi hullmvastrl Sebastian Vettellel!
A maihoz hasonl napon nagy lehet a szerelem az j autddal, Ginval…
Sebastian Vettel: Elsre fantasztikus volt a hlgy! Remlem, ez csak a kezdete egy hossz szerelmi viszonynak! (nevet) Kivteles nap volt, fleg a nehz 2016-os szezon s a kemny tl utn, mely sorn a szvnket-lelknket beleadtunk ebbe az autba. A hossz jszakk s a kemny munka vgre meghozta a gymlcst.
Mennyire volt fontos, hogy a megfelel idben lltl ki?
Vettel: Termszetesen kulcsfontossg volt. A rajt utn rjttnk, hogy ez nem lesz stagalopp, de sszessgben j volt a tempnk, ami remnyt adott. Nyoms al helyeztem Lewist. llt ki elbb, amivel vllalta a kockzatt annak, hogy forgalomba tr vissza. gy is lett. Ez a keznkre jtszott, de ennl is fontosabb, hogy j volt a tempnk, a gumik pedig brtk. Ezrt sikerlt az len maradnom.
Mirl egyeztettetek, miutn Lewis olyan korn killt? jragondolttok a taktikt?
Vettel: Azonnal gy dntttnk, kint maradunk. Az elsdleges taktiknk az volt, hogy nyomst gyakorlunk Lewisra s elsknt llunk ki. De lttuk, hogy tl messze vagyunk, ezrt eslynk sincs az elvgsra. Aztn lpett a killssal, s mivel a Valtterivel szembeni elnynk elg nagy volt, gy dntttnk, kint maradunk. Aztn a killsomkor elkaptam.
De nemcsak a kills szmtott, el is hztl elle. Mennyire lepett ez meg?
Vettel: Szuper rzs volt! Tudtam, hogy prbl majd nyomst gyakorolni rm a futam vge fel, ezrt felkszltem az ellentmadsra. De vgl mgsem tmadott. Azt mondta, nem boldogult jl a kemnyebb gumival – mi igen! Ez volt a kulcsa annak, hogy irnytani tudtuk a versenyt.
A Ferrari vllalt nmi kockzatot a 2017-es autja tervezsvel. Mennyire kifizetd ez?
Vettel: Mindig prblod a lehet legjobb autt sszerakni, van, hogy sikerl, van, hogy nem. Ezttal gy tnik, ment. Fontos volt a csapat szmra, hogy lendletbe jjjn, hogy j tletekkel lljon el. Az elmlt vekben a Mercedes volt a mrce – megltjuk, idn hogy alakul.
Vettel: Taln tl agresszv voltam, tl sokat akartam. Lewis remekl rajtolt, s hirtelen azzal kellett foglalkoznom, hogy Valtteri nehogy megelzzn. Szerencsm volt, hogy nem rajtolt tl jl, mert ezekkel a szles autkkal mg nem tapasztaltuk meg, milyen pozcirt harcolni.
Mennyire lvezted az utols krt? Mr elg rg voltl ilyen helyzetben…
Vettel: Nagyon lveztem! Kicsit visszavehettem a tempbl, a klnbsg nem vltozott, mivel Lewis is lasstott. Emiatt nzeldhettem balra s jobbra, s lthattam a szurkolkat, a sok zszlt. De a legszebb zszl a kocks zszl volt!
Azt mondod, te nyertl, vagy inkbb azt, hogy a Mercedes vesztett a taktikja s a forgalom miatt?
Vettel: Mindkett. De azt mondanm, kemnyen megdolgoztunk ma a szerencsnkrt.
Vrhatunk tletek egy ketts viadalt Lewisszal ebben a szezonban?
Vettel: Nagyon j lenne! De mg mindig gy vlem, hogy a Mercedes van ell – k voltak az elmlt vekben is. Neknk szuperl indult a szezonunk, ennl jobbat nem is krhettnk volna.
Milyen rzs volt a dobogrl lenzni a srcokra? Sokuknak knnyek szktek a szembe.
Vettel: Ez csak egy pillanatkp volt arrl, milyen intenzv hnapokon vagyunk tl. Hatalmas k esett le a szvnkrl ma. Mostantl csak a magunk dolgval kell trdnnk, s nem hagyhatjuk, hogy brmi is megzavarjon minket.
Jt tettek a tavalyi megprbltatsok a Ferrarinak Sebastian Vettel szerint. Bajnoki eslyeikrl hallani sem akar, azt viszont taglalta, mirt olyan meghatroz ez a siker a Scuderia szmra.
„ltalban nem vagyok nagy pezsgrajong, de a dobogn valahogy mindig zlik. Nem tudom, mirt… Remlem, mg maradt belle, br nem nagyon hiszem. Majd gyis tallok msik vegeket” – nyilatkozta Sebastian Vettel szles mosollyal az Ausztrl Nagydj djtadja s hivatalos sajttjkoztatja utn.
Volt is oka nnepelni. Melbourne-ben msodszor gyztt plyafutsa sorn, a Ferrari versenyzjeknt pedig ez volt a negyedik elssge. s tbbet vrt r, mint tervezte.
2015-ben Szingaprban szezonbli harmadik gyzelmt aratta, s akkor mg gy tnt, 2016 lehet az igazn nagy v szmra s csapata szmra. Nyeretlenl zrtk. Most viszont mr garantltan nem fogjk, mi tbb, a Scuderia 2012, Vettel pedig 2013 ta elszr ll a bajnoki tabella ln. s ha gy folytatjk, ahogyan elkezdtk…
„Ez mg korai kvetkeztets” – hrtotta a bajnoki eslyeiket firtat krdst a ngyszeres vilgbajnok. „Ez szerintem most egyltaln nem szmt. Csak az a fontos, hogy nagyszer versenynk volt!”
Vettel szmra az sem jelent sokat, hogy a Ferrari utoljra 2007-ben nyert szezonnyitt Ausztrliban, Kimi Rikkn s a csapat mindmig utols bajnoki vben. „Ez most engem szintn szlva nem rdekel. Szerencss voltam eddig a karrieremmel, voltak j versenyeim, j veim, de az els futamon mg semmikpp sem szabad ilyesmirl beszlni. Lpsrl lpsre kell haladni. J tudni, hogy van egy remek autnk, de ez mg csak a kezdet.”
A futamgyztes szerint a mostani sikernek nem a bajnoksg, hanem a csapat lete szempontjbl van nagy jelentsge. „Ha nem vagy tagja ennek a csapatnak, nehz ezt megrteni, de az elmlt hat hnap nagyon kemny volt szmunkra” – utalt vissza a 2016-os sikertelensgre, a klvilgtl kapott kritikkra. „Ez egy nagy elgttel, a mlt jutalom. De ez csak a jghegy cscsa. Az alapokat mr rg lefektettk. Most lvezzk, amit elrtnk, a csapaton belli hangulat kivl, s csak rajtunk ll, hogy megtartjuk-e ilyennek.”
„Az eredmny mindannyiunk szmra pozitv meglepets. A menetrendnk egyszer: nem nznk balra, nem nznk jobbra, nem nznk elre, nem nznk htra. Csak arra figyelnk, amit az adott pillanatban csinlnunk kell. Az elz tizenkt hnapban sok fl s le, balra s jobbra volt, de az utbbi pr hnapban lehiggadtunk, s megprbltunk csak a munknkra figyelni.”
„Nagy talakuls volt, de mindenki szeret itt dolgozni, egytt a msikkal, s ez a kulcs. Nincs rvidtett tvonal, el kell vgezni a feladatodat, sok rt gondolkodni. A szenvedly itt s a gyrban is nagy mozgater. Szerintem rlet, hogy ezek a fik mennyi munkart dolgoznak a boxutcban. Ehhez szeretned kell, amit csinlsz.”
Az elz v megprbltatsai Vettel szerint kellettek is ahhoz, hogy rleljenek a helyes svnyre. „Elg grngys utunk volt tavaly, de az is j volt. Vgig kellett jrnunk, hogy tanulhassunk, s most eljtt a cscs, versenyt nyertnk. De ez mg nem a vge, csak a kezdet. J rzs, hogy valamit kaptunk cserbe.”
Vettel kivl csapatember hrben ll, m a mlt vben Maurizio Arrivabene s Sergio Marchionne tbbszr is tudatostotta benne, nem feladata, hogy vezesse a grdt. A futamot kveten megkrdeztk tle, mekkora szerepe volt abban, hogy gy sszerzdott a csapatuk. „n nem irnytottam semmit, nem n vagyok a vezet, szval errl msokat kell krdezni” – hrtott.
„Amikor kt-hrom ve nekikezdtnk ennek, tudtuk, hogy sok munka vr rnk, mert a csapat mlyponton volt. Az els vben remek volt a hangulat, de szerintem az elz is j v volt. Nem az eredmnyek szempontjbl, hanem mert a csapat javult. Olykor j, keresztlmenni a nehzsgeken, s tanulni bellk. Ez nem kellemes rzs, de fontos, hogy lsd, mi zajlik a httrben. Az elmlt hat hnapban a csapat nagyon higgadt volt. Elvgeztk a munknkat, s ez most kezd kifizetdni.”
Hogy az t hov vezet, az viszont mg nem ltszik. Vettel hangslyozta, hiba llnak a tabella ln, ettl mg tovbbra is a Mercedes a favorit. „Ezek a fickk bizonytottk az elmlt vekben, hogy k azok, akiket le kell gyzni. Tudjuk, hogy kivl motorjuk van, de az autjuk is kivl volt az elz vekben, s nagyot lptek elre. Neknk kell teht flzrkznunk.”
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.