Vettel elmondta, ksznheten a hideg s csapadkos idjrsnak, „csak pr vlaszt kaptak” az elmlt napokban, gy „sok munka vr rjuk jv hten”. „rtjk, hogyan reagl az aut”, mondta a nmet vilgbajnok, „de mg nagyon sok kilomtert kell megtennnk, hogy mg tbb dolgot megrtsnk az autval kapcsolatban”.
Nem is csoda, hogy nem sok mindent visz magval az els tesztrl. „Nem sok mindent; j els benyomst a kocsirl… s tli kabtot”.
Ezek utn arra is kitrt, mit vr a jv heti teszttl. „Elszr is, szeretnm levenni a tli kabtot! Remlem, folyamatosan lehet majd krzni, jk lesznek a plyaviszonyok, hiszen az lesz az utols teszt Ausztrlia eltt, szval nagyon fontos, hogy rrezz a dolgokra, j rzseid legyenek az autval kapcsolatban. Mg van ngy napunk tesztelni, teht maximalizlni kell ket, hogy olyan sokat rtsnk meg, amennyit csak lehet.”
Lehetsges, hogy a Ferrari megismtelje az ugrst, amit egy ve? „Brmi lehet, de mg nem tudom a vlaszt a krdsre”- fejtette ki. „Eddig jl llnak a dolgok, de mindenki nagyon keveset ment. Nagyon nehz megtlni – nemcsak magunkat, hanem a tbbiekhez viszonytva is.”
„De ez nem is fontos az els hten. Ilyenkor csak futtatni akarod a kocsit. Ez is nehz, mert nem sokat voltunk plyn”- rtkelte.
Ami az eslyeket illeti, nem krds, hogy „a Mercedes a favorit idn”, s „remek lenne, ha nagyon kzel tudnnk lenni hozzjuk, kzelebb, mint tavaly”, bizakodott. Legutbb 2013-ban nyert cmet Vettel, ami egyre tvolibb, ahogy telnek az vek.
„Igen… Elkerlhetetlen, hogy mindenki regszik, de mindig is tl hossz, ha tbb mint egy v telik el kt cm kztt. Biztosra akarsz menni, hogy megvded s jra cmet szerzel. Ez a clunk – az, hogy visszahozzuk a cmet Maranellba.”
A mai tesztnapot Sebastian Vettel nyerte meg a Pirelli lgy keverkvel, ugyanakkor ez a teszt sem volt tl mrvad a nagyon hideg idjrs miatt.
Sebastian Vettel, Ferrari, 1. hely - 1:19.673
„sszessgben ez egy nagyon hideg nap volt, de mindenki ugyanabban a hajban evezett. Ilyen krlmnyek kztt klnsen nehz a tesztels. Ha azonban megnzzk, hogy majdnem 100 krt mentnk ma, nem lehetnk tlsgosan szomorak. De az is igaz, hogy nagyon nehz volt a gumikkal a munka. Mindenki ugyanazzal a problmval kszkdik, amikor is 3-4C mellett kell krzgetnnk. Ekzben az aszfalt is csak 10C-os, ami mindennl alacsonyabb.”
„A Forma-1-ben nem ilyen krlmnyekhez vagyunk hozzszokva. Ezek a technikk nem erre vannak tervezve, kezdve a gumikkal, amiket sokszor mg ennl sokkal melegebb krnyezetben is nehz felmelegteni. Szval nem knny…”
„Mi azonban amiatt vagyunk itt, hogy a maximumot hozzuk ki a lehetsgeinkbl. Mg akkor is, ha ez egyltaln nem knny. Az autnk megbzhatan futott, s ez j hr. gy tnik, hogy megtettnk egy lpst elre. Ami pedig a teljestmnyt illeti, mg nem tudom… De az aut jl mkdik, s minden knyelmes vele.”
„Remlem, hogy jobb lesz a csomag, mint 2017-ben volt. De most mg nehz megmondani ezt, radsul hidegebb is van, mint tavaly, s az aszfalt is teljesen ms. Sok olyan dolog van, ami most eltr korbbrl. Lehetetlen sszehasonltani.”
„n most szemly szerint csak abban bzok, hogy a kvetkez kt nap jobb lesz, s a jv hten mg tbbet fogunk tesztelni. Szksgnk van erre az aut miatt, de azt nem tudom, hogy az SF71H mennyit fog vltozni Ausztrlira. Elszr teljestsk a programunkat, s tegyk meg a lehet legtbb krt, aztn megltjuk. Ezt kveten tudunk csak a teljestmnyre koncentrlni.”
„Nehz megtlni azt, hogy a tbbiek mit csinlnak, de szerintem mindenkinl ugyanazok a problmk kerlnek el.”
Ez a 12. szezonja a Forma–1-ben. Mg mindig rzelmes pillanat egy bemutat?
Sebastian Vettel: Igen, termszetesen. Egsz tlen ott voltam, magam is kivettem a rszem a munkbl, folyamatosan krdezgettem, milyen lesz az j aut, mit mondanak a szmok, hogyan nz ki. s amikor az ember elszr ltja egy darabban az j autt, az klnleges rzs, hiszen ilyenkor ll ssze minden.
Milyen szerepe van egy versenyznek az aut fejlesztsben?
Vettel: A zr szakaszban mr nem olyan nagy, de az elejn igen. Akkor megvizsgljuk, milyen volt az elz aut, mi volt benne j, mi nem stimmelt, a legtbb visszajelzst ilyenkor mi, a versenyzk adjuk. Ilyenkor nagyon fontos, hogy mit mondunk, mi tetszik neknk s mi nem, ez hatrozza meg az j irnyt. Ksbb, amikor mr a megvalsts, a tervezs, az egyes elemek rszletei jnnek, ezeken a terleteken termszetesen mr nem mi vagyunk a szakrtk.
Mi nygzte le leginkbb az j aut kvlrl lthat rszleteiben?
Vettel: Elsknt nyilvn a glria ti meg az ember szemt, de ez a fejleszts szempontjbl nem fontos, mivel mindenki nagyjbl ugyanolyan, standardizlt eszkzt hasznl, legfeljebb ms sznben. Nlunk idn szerintem a legnagyobb klnbsget a rszletekre val odafigyels jelenti, az, ahogyan minden mindennel sszefgg. Ezen a tren nagyot lptnk elre idn, mindent letisztztunk, leegyszerstettnk. Ezltal egy kis helyet tudtunk nyerni, aminek kvetkeztben mg radiklisabbak lehettnk a tervezs terletn. Ez szerintem kvlrl is remekl lthat: az oldaldobozaink mg agresszvebbek, mint egy ve voltak. Emellett sok apr rszlet van, amit elsre taln szre sem vesz az ember. A legfontosabb, hogy az aut nagy egszknt jl mkdjn, s remlem, hogy hamarosan bebizonyosodik, hogy gy is van.
Miben kellett a legnagyobbat elrelpni?
Vettel: Egy kicsi mindenhol hinyzott. Az autnk nagyon j volt, a motorunknl sem hinyzott olyan sok, de vgl ez is pp elgnek bizonyult. Emiatt nem ltezik egy adott pont, amin javtanunk kellett, nagyobb teljestmnyre, jobb hatkonysgra volt szksg, az aut sosem lehet elg knny, ami idn kiemelten fontos a glria miatt, tovbb ott a hosszabb tengelytv. Sok rszleten kellett dolgoznunk, hogy javulni tudjunk, s hamarosan kiderl, hogy mennyire sikerlt.
A falon ott vannak a Ferrari eddigi bajnokainak a foti, htrbb pedig az n…
Vettel: n mg nem voltam vilgbajnok a Ferrarival… Itt valami nem stimmel, nekem nem kne itt lennem felragasztott figuraknt… (nevet)
Igen, de az arckpe ott van a bajnokok utn. Mi teszi optimistv, ami miatt gy rezheti, hogy 2018 az n ve lehet?
Vettel: Ez egy hossz v lesz. A tavalyi vzr mg kzelebb van, mint a mostani v vge, teht nagyon hossz t ll mg elttnk. Az j aut bemutatsa az els apr lps. Bzunk benne, hogy az alapok legalbb olyan jk lesznek, mint tavaly voltak, aztn erre prblunk ptkezni. A motorszablyok vltoztak, hrom motorral kell boldogulnunk, teht azoknak tbb kilomtert kell teljestenik. Sok tnyez van idn, ami klnbsget jelenthet, az viszont eddig sem volt titok, hogy mekkora kihvs ll elttnk. Ha a vgn sszejnne, az fantasztikus lenne, de egyelre errl nem lehet mg beszlni.
A Ferrari egy kvlll, a Mercedes pedig tovbbra is a mrce?
Vettel: A Mercedes nyerte az elz bajnoki cmeket, gy muszj, hogy a Mercedes legyen a mrce mindenki szmra. Azt nem gondolnm, hogy mi a kvlllk szerept tltennk be. Szeretnnk az lre kerlni, de a favorit mindenkpp az elz v vgn a legersebb csomaggal rendelkez Mercedes. Aki kzel kerl ahhoz, hogy legyzze a Mercedest, szerintem egszen j helyzetbe kerl. Hogy mennyire, az viszont csak az els versenyek alapjn derl ki.
Sergio Marchionne elnk a tlen azt nyilatkozta, hogy Sebastian Vettel tavaly igen mediterrn stlusban, dliesen viselkedett, de levonta belle a tanulsgot. Mire gondolhatott ezzel, s milyen tanulsgokat vont le, kellett levonnia?
Vettel: Szerintem teljesen normlis, hogy az ember rzelmeket mutat az autban lve, ez is hozztartozik. Termszetesen mindannyiunknak mehetett volna jobban is, kellett is volna jobban mennie, de ez mr a mlt, mi elre tekintnk. Az ember mindig tanul valamit – legalbbis tanulnia kellene… n magam is prblok javulni, javtani a teljestmnyemen, magasabbra akarom helyezni a lcet.
Mit zenne a tifosi szmra?
Vettel: J tudni, hogy mgttnk llnak, tmogatnak bennnket. Most, a bemutatra is sokan eljttek, pedig Maranellban esik a h. Integettek a versenyzknek, hoztk a nagy transzparensket, a paripa pedig gaskodik. A Ferrari l, rezni a lelkt. Nincs tl meleg, de az emberek kint vannak, minden jt kvnnak neknk. Nyilvn nnepelni akarnak, ez nem is krds. Mgpedig az els helyet, nem a msodikat vagy a harmadikat. Nekem volt lehetsgem ltni, hogy a gyr mennyire kemnyen dolgozik, meglls nlkl, mg htvgn is. Hihetetlen ltni, mennyire elszntak, mennyire kszek brmire a csapatrt s azrt, hogy boldogg tegyk a tifosit.
Azt mondta, a mrnkkkel a tbbi autrl is beszlnek. n szerint ez ismt egy prharc lesz a Ferrari s a Mercedes kztt, vagy valaki ms is odarhet?
Vettel: Nehz megmondani. Sz sincs arrl, hogy megnzzk az autk kpeit, s megllaptjuk, melyik a j. Vrnunk kell a plyatesztekig, ott mr kicsit tbbet ltunk. Pldul az autban lve azt, hogy elhzunk tlk, vagy megelznek minket. A plyn nyilvn figyeljk, mit csinlnak a tbbiek, hogyan fekszik az ton a msik aut, s ebbl rzed a klnbsget, de erre mg vrnunk kell. Amikor szoros a verseny ell, az mindig izgalmasabb, de az idelis forgatknyv az lenne, ha ell lennnk, elhznnk, a tbbiek pedig nem tudnnak mit kezdeni! Nem zrkznk el ettl, st, ez a f clunk: a legjobb autt akarjuk pteni a legersebb motorral, s gyzelmet gyzelemre halmozni. Nemcsak egyet, hanem egszen sokat. De muszj a fldn maradnunk. Szerintem jl dolgoztunk, de hogy hogy llunk, azt mg nem tudjuk.
Sebastian is figyelemmel kvette a Tli Olimpit, ahol a mai napon Oroszorszg s Nmetorszg jtszott egyms ellen jgkorongban. risi csatban, de vgl az orosz csapat nyerte meg a tli olimpia hokitornjt. Sebastian hivatalos oldaln gratullt a nmet csapatnak. 🤗
"Gratullok a nmet jgkorong csapatnak!
A csapat szenzcis teljestmnyt nyjtott. Kiemelkeden jtszott, de vgl csak a msodik helyet rtk el. A csaldottsgrl nem kell beszlni. Ez egy trtnelmi esemny volt. Lelkesen kvettem vgig a jtkokat.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.