A német istálló már folyamatosan figyeli a Ferrarit, mely eddig elég meggyőző teljesítményt nyújtott Jerezben, a téli teszeken!
Sebastian Vettel vasárnap és hétfőn is a leggyorsabb tudott lenni, és ha azt vesszük alapul, hogy Felipe Nasr a Sauberrel lágy gumikkal végzett az élen, melyek 1,5 másodperccel gyorsabbak a közepesnél, akkor Kimi Räikkönen volt a legjobb kedden a Ferrarival.
„Ez egy téli teszt, ahol a legfontosabb az, hogy a lehető legtöbb kört tegyük meg a pályán, de természetesen mindig van valami, amire figyelnünk kell. Folyamatosan figyeljük a riválisokat, és a Ferrari különleges bánásmódban részesül ezt illetően, miután eddig igencsak versenyképesnek tűnnek.” – fogalmazott Nico Rosberg Jerezben, ahol a mai napon harmadik lett, miközben több mint 151 kört teljesített.
„Soha nem tudhatod, hogy mi van a háttérben, de a Ferrari egy olyan csapat, melyet nem szabad leírnod. Korábban is ezt vallottam, de azt mondom, várjuk ki a végét. Lehet, hogy mi tudjuk, mennyire lehetünk gyorsak, de azt nem, hogy a többiek hol tartanak. Az alapunk nagyon jó és tudom, hogy versenyképesek vagyunk.”
„A megbízhatóság most kulcsszerepet játszik ebben az időszakban. Tavaly ez a terület jelentette a gyenge pontunkat, és ezen szeretnénk javítani. Nagy hangsúlyt fektetünk erre, hogy Melbourne-ben minden a helyére kerüljön.”
„Sok időnk van még addig, és biztosan lesznek problémáink, de tudom, hogy képesek vagyunk megoldani ezeket a gondokat. Az azonban mindig szerencsésebb, ha a probléma előbb jön elő, mert még van időnk.”
A Ferrari idei erőforrása hasonlít a Mercedes 2014-es hajtóegységéhez – állítja a Sauber brazil versenyzője, Felipe Nasr, aki tavaly a Williams tesztpilótájaként több szabadedzésen is részt vehetett, így tehát a német gyártó motorjait is megismerhette.
Nasr tegnap teljesítette első tesztnapját új csapatánál és lehetett egyike azon kevés Forma-1-es versenyzőnek, aki már elmondhatja magáról: több V6-os turbófeltöltős erőforrást is kipróbált az elmúlt 12 hónapban (rajta kívül erre eddig Pastor Maldonadónak, Marcus Ericsonnak, Sebastian Vettelnek, Jenson Buttonnek, Fernando Alonsónak és Alexander Rossinak volt lehetősége). A brazil háta mögött 2014-ben (öt szabadedzésen és néhány évközi teszten) egy Mercedes erőforrás dübörgött, idei versenygépét pedig egy Ferrari-motor hajtja.
A helyszínen tartózkodó riporterek természetesen kíváncsian várták Nasr beszámolóját, aki a gyakorlás leintése után készséggel válaszolt a különböző erőforrások összevetésével kapcsolatos kérdésekre is. „Én tavaly egyetlenegy alkalommal sem vezettem Ferrari-motorral szerelt versenyautót, szóval nem tudom megmondani, milyen érzés volt azokat irányítani, viszont most [a 2015-ös erőforrással] hasonló érzéseim vannak, mint tavaly voltak [a Mercedes 2014-es hajtóegységével]” – magyarázza a korábbi GP2-es versenyző.
A brazil úgy érzi, rengeteg hasznos tapasztalatot szerzett a Williamsnél, ezeket pedig idén új csapatánál is fel tudja használni. A Sauber egyébként is a britek nyomdokaiba lépne, azaz egy rendkívül gyenge szezon (2014-ben a csapat fennállása során először pontot sem szerzett a királykategóriában) után szeretne feljebb kapaszkodni. Nasr szerint a már említett rutin csapata segítségére lehet. „Nyilvánvalóan láttam néhány pozitív dolgot [a Williamsnél], amit a Saubernél is felhasználhatok. Valószínűleg ezek is a segítségünkre lesznek” – ismeri el.
A teszt után természetesen első benyomásairól is beszélt. „Egyelőre minden rendben van, a dolgok jónak tűnnek. Persze, az egészen nyilvánvaló, hogy van még tér a javításra – magam is láttam, mely területeken kell még jobbá válnunk. Javulni mindig lehet, és abban az esetben, ha egy új autót, új erőforrást viszel pályára és azzal szeretnél minél gyorsabban összeszokni, akkor ez az érzés mindig ott lesz benned. Szerencsére nekem most nem volt nehéz dolgom, hiszen az autó kiszámítható volt, könnyen vezethető, így pedig hamar megtalálhatod a ritmust” – idézte szavait az ESPN.
Kimi Räikkönen, Ferrari – 2. hely, 1:21,750 (92 kör)
„A csapat jól dolgozott a tél folyamán. Ez egy jó nap volt számomra. Érzem a javulást azokon a területeken, amik az előző évben problémát okoztak számomra. Boldog vagyok, hogy sokat körözhettem, ez remek kiindulópont! A mostani helyzetet nem lehet összehasonlítani az előző évvel, akkoriban még a turbókorszak legelején jártunk. De csak ismételni tudom önmagam: eddig mindent jónak érzek. Az eredményekről még semmi értelme beszélni, ehhez túl korai szakaszában járunk az évnek. Nekem most csak az a fontos, hogy ígéretesen kezdtünk. Jó a hangulat a csapaton belül. Sok minden változott, de szerintem ezekre jó okunk volt, és most még inkább úgy érzem, jó irányba haladunk.”
A jerezi teszteket a helyszínen követőknek feltűnt, hogy a tél folyamán továbbfejlesztett motorok idén hangosabbá váltak elődjeiknél. De mi állhat ennek hátterében?
Ezen a héten tartja soros ülését a Stratégiai Csosport Párizsban, melyen többek között arról is értekeznek, hogyan változtassanak a motorszabályokon 2017-től. Mivel az új V6-os erőforrásokat számos bírálat érte halk hangjuk miatt, a sportág irányítói felvetették, két év múlva be kéne vezetni az 1000 lóerőnél erősebb hajtóegységeket, s javítani kellene azok hangzásán is, hogy ezzel újra vonzóbbá tegyék a nézők számára a sportágat.
A változás a jelenleg futó motorokat még nem érinti, ám Jerezben kiderült, a tél folyamán jelentős mértékben továbbfejlesztett egységek hangja hirtelen így is erősebbé vált, s hangszíne is némiképp megváltozott az előző szezonhoz képest – mégpedig előnyére.
A Mercedes motorrészlegének vezetője, Andy Cowell nem egészen érti a jelenséget. „Fogalmam sincs, mitől van ez. Semmi tudatosat nem tettünk azért, hogy hangosabbá váljanak a motorok” – nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak.
A német szaklap szerint a változás elsősorban annak köszönhető, hogy a gyártók a tél folyamán újratervezték korábbi kipufogó-megoldásaikat. A Mercedesé például hosszabb lett az egy évvel ezelőttinél, a Ferrari és a Renault az energia-visszanyerő rendszerek hatékonyságának és a lóerőknek a növelése érdekében viszont rövidített rajta. És ezzel úgy fest, nem csupán nagyobb teljesítményt hoztak ki belső égésű motorjukból, de a hangzással – és talán a szurkolókkal is – jót tettek.
A spanyol Marca tudósítója mindeközben azt is kiemelte, hogy mennyivel erőteljesebbnek és durvának tűnik az új Honda-erőforrás hangzása a többi gyártó motorjának eddig ismert hangjához képest. „Hogy ez a motor sajátossága-e, vagy inkább következménye annak, hogy valami nem működik rendesen, csak később derül ki” – tette hozzá az újságíró, utalva arra, hogy a japánok hajtóegysége az első két napon mindössze 12 körig jutott.
Korai még változtatni?
A hangokat sokat kritizáló Bernie Ecclestone persze vélhetően az idei változásokkal sem lesz elégedett, s a szakemberek is tovább egyeztetnek az 1000 lóerős motorok kérdéséről. Pat Symonds, a Williams technikai igazgatója ugyanakkor Jerezben elárulta, nem tartja olyan égető kérdésnek ezt a témát, mint amilyennek egyesek beállítják. „Szeretem az ezer lóerős motorok és az izgalmasabb autók ötletét. De ugyanígy szeretem azt az ötletet is, hogy még több autó legyen a pályán…” – utalt a Marussia és a Caterham megszűnésére, valamint a kisebb gárdák pénzügyi nehézségeinek megoldatlanságára a brit.
„Jelenleg erre kéne nagyobb figyelmet fordítani. Arra, hogy jól menjen a bolt, a néző pedig azt kapja, amit elvár. Elég sok mindent tehetnénk, különösen a szurkolókkal való kapcsolatunk terén. Szerintem még nem telt el elég idő az új szabályok bevezetése óta ahhoz, hogy újabb radikális változások jöjjenek. Ennek ellenére a változástól persze nem szabad tartani” – vélekedett Symonds.
A 2014-es szenvedés már a múlté, Sebastian Vettel máris valósággal kivirágzott új csapatánál, a Ferrarinál. A német a második tesztnapja végén visszanyert motivációjáról, valamint az újdonságokkal való ismerkedésről mesélt az újságíróknak.
Bár a média kissé felfújta a dolgot, még az előző hetekben is beszédtémát jelentett, hogy Sebastian Vettel az F1-től való visszavonulás gondolatával is eljátszadozott egy pillanatra az előző, sok szenvedést és egyetlen futamgyőzelmet sem hozó szezonjában. A német többször is elismerte, nem tetszettek neki az új szabályok, s mivel nehezen boldogult stílusához kevésbé illő autójával, már nem is élvezte annyira a versenyzést, mint előtte.
Részben ez is hozzájárult ahhoz, hogy ősszel úgy döntött, új csapathoz, a Ferrarihoz szerződik. Az olaszokkal Jerezben máris teljesítette első valódi tesztjét: a gyakorlás első két napján egyaránt az ő neve mellett villant fel a legjobb időeredmény, s a munka befejeztével a bajnokot még meg is tapsolta a garázs személyzete. Hogy jó a hangulat a vörösöknél, nehéz nem észrevenni – miként azt is, hogy Vettel megújult erővel kezdte a 2015-ös idényt.
„A tavalyi egy nehéz év volt, elég sokat kell dolgoznunk, így nem jutott annyi idő a viccelődésre és a nevetgélésre, mint általában. De ez a szezon most másképpen indul. Egy új kihívás ez, egy új csapatban, ahol minden új. Nagyon motiváltnak érzem magam” – idézte az Autosport Vettelt, akit a motivációjáról faggattak Jerezben.
„De most nem azt akarom mondani ezzel, hogy tavaly a padlón voltam, ezért nem ment jól. Akkor is mindent beleadtam, és bár ez sem volt elég, most azért vagyok itt, hogy újra megpróbáljam. A csapatváltás jelentős változást jelent, de jót is tehet. A télen sok időt töltöttem Maranellóban. Amit pedig ott láttam, az meggyőző volt számomra. Nagy lehetőségek rejlenek a csapatban.”
„Nyilván sok még a teendőnk, de ez a nagy változások időszaka. Sok ember távozott, sok érkezett, pozíciót is cseréltek páran, szóval idő kell ehhez, de a motivációnk nagy. Boldog vagyok a helyzetemmel, és határozottan máshogy érzem most magam. Nem bántam meg semmit, amit a Red Bullnál tettem. Nagyon-nagyon jó a kapcsolatom az ottani emberekkel, de úgy érzem, a Ferrari egészen más” – fogalmazott a négyszeres bajnok.
Majd a beilleszkedés folyamatáról is beszélt. „Még elég sok mindenhez hozzá kell szoknom. De máris egészen jól kijövünk egymással. A versenymérnököm (Riccardo Adami) nem ismeretlen számomra, a Toro Rossó-s időszakból ismerem őt. Ez most egy újabb lépés számomra, de ez teljesen normális. A filozófia más, de az emberek eddig megkönnyítették a dolgomat, igyekeznek mindent elmagyarázni.”
„Elég sok mindent lejegyeztem. Kisebb és nagyobb dolgokat is. Van, amit hamar átültet a gyakorlatba az ember, a többihez még idő kell. Ott van például az övem, ami még nem egészen pontos. De az ilyesmit gyorsan megoldjuk. Ha az autóról van szó, ott persze vannak nagyobb feladatok is, amikre komolyan oda kell figyelni” – magyarázta a német.
A négyszeres világbajnok elárulta, örül annak, hogy Jerezben mindkétszer ő volt a leggyorsabb, ugyanakkor nem tulajdonított túl nagy jelentőséget ennek. „Továbbra is két lábbal a földön kell járnunk, és folytatnunk kell a munkát. Emlékeznünk kell arra, honnan jöttünk. Ráadásul sok múlik azon is, mit csinálnak a többiek. A mi célkitűzéseink mások voltak kicsit, mint a többségé” – hívta fel a figyelmet.
Vettel legközelebb Barcelonában ülhet a Ferrariba, ám az addig hátralévő napokat sem semmittevéssel tölti: máris visszatért Maranellóba, ahol több napon át tesztel a szimulátorban, s a mérnökökkel elemzi a Spanyolországban nyert adatokat. Tennivaló tehát bőven akad – de úgy tűnik, a motivációval nem lesz gond...
Ezúttal csak a motor Ferrari: a sauberes Felipe Nasr elsőségét hozta a harmadik jerezi tesztnap. A brazil újonc mögött Kimi Räikkönen és a körszámokkal vasárnapi önmagát is felülmúló Nico Rosberg végzett. A McLaren idő előtt csomagolt, de sok gond volt a Red Bullnál is.
A Sauber nem sokat teketóriázott, és két eddigi második helyük mellé ma egy legjobb időt is begyűjtöttek, utóbbit fiatal újoncuk, a brazil Felipe Nasr révén. A GP2 tavalyi harmadik helyezettje 2014-ben a Williams harmadik versenyzőjeként jutott szerephez a versenyhétvégéken péntekenként, ma pedig a tesztnap délutánjának nagy részében a finn Kimi Räikkönennel váltották egymást az első helyen. A teljességhez hozzátartozik, hogy Nasr a lágy keveréken futotta meg a legjobbját.
Az eddigi mindhárom napot az első két pozícióban záró Ferrari-motoros autók egyébként egyenként 100 kör közelében teljesítettek ma (Nasr 109-et, Räikkönen 93-at jegyzett), ám ezúttal is elmaradtak a gyári Mercedes-alakulattól, akik 145-ször szelték át a célvonalat Nico Rosberg közreműködésével.
Mint arról a délelőtti riportunkban már beszámoltunk, Rosberg alatt egy óra előtt pár pillanattal megadta magát a W06-os modell (a csapat motorhibáról adott hírt), ezzel együtt a német alig egy órát vesztegelt csupán, ennyire gyorsan orvosolták ugyanis a problémát az istálló szerelői.
Nagyjából dél körül derült ki, hogy Daniel Ricciardo Red Bulljában motort kell cserélni, amely azonban annyira elhúzódott, hogy a háromszoros futamgyőztes ausztrál csak az utolsó órában volt képes ismét pályára hajtani – ez utóbbinak szokatlanul jelentős részében Räikkönen Ferrariját követte közvetlen közelről.
A minden eddiginél zavartalanabbul zajló délutáni körözés során, a reggeli eső után felszáradó pályán, több csapatnál a hosszabb etapokon volt a hangsúly. Rosbergnek a nap első felében futott „fél versenyszimulációját” délután Räikkönen is lemásolta. Szintén a versenyekre való felkészülés jegyében néhányan (pl. Williams) a bokszkiállásokat gyakorolták.
A fentiek egyikére sem került sor a McLarennél, hiszen a korábbiakhoz képest kifejezetten hasznosan eltöltött, 32 megtett kört gyümölcsöző délelőttöt követően a délután elején hűtési problémák ütötték fel a fejüket az autón. Fernando Alonso második autóban töltött tesztnapja így aztán már ekkor véget ért, legjobbja egy még nedves pályán megfutott idő maradt.
A spanyol mondhatni a lotusos Pastor Maldonadót „váltotta” a pályán, miután a venezuelai kocsiját a korai veszteglés után épp a délután elejére sikerült rendbe hozni. A szorgalmas Maldonado is közel 100 körig jutott, mielőtt a nyolcórás penzum legutolsó percében ismét megadta magát alatta a technika – ezúttal kint a pályán.
Az előszezon első tesztje a holnapi nappal zárul Jerezben.
Az első két napon leggyorsabb Sebastian Vetteltől Kimi Räikkönen vette át a volánt a Ferrarinál, és a vezetést is a jerezi teszt harmadik napjának felénél. Az esős pályán induló gyakorláson Nico Rosberg tette meg a legtöbb kört, ám féltávnál Mercedese megállt a pályán. Közben kezd éledezni a Honda, Fernnando Alonso már 32 körnél jár!
A Ferrari finn pilótája és a mercedeses Nico Rosberg a délelőtt java részében egymást váltogatták az eredménylista élén. Utóbbi egyébiránt már 92 körnél jár – miközben egy fél versenyszimulációt is teljesített –, majdnem kétszer annyinál, mint a második legszorgalmasabb versenyző, az újonc Carlos Sainz a Toro Rossóval. Némileg árnyalhatja a képet, hogy a Mercedes pár perccel 13 óra előtt leparkolt a pályán, a hátsó sikánnál.
A dél-spanyol helyszínre kilátogató nézők nagy örömére a helyi kedvenc Fernando Alonso eddig ezúttal jóval produktívabb napot futott, mint vasárnap, köszönhetően a feltámadó McLaren-Hondának. Az autón nyoma sem volt az első két napi munkát gyakorlatilag szabotáló elektronikai gondoknak, így Alonso egészen 32 körig jutott.
Sem őt, sem a fenti három pilótát nem tántorította el, hogy egy kora reggeli rövid zápor, valamint a hűvös és felhős időben nehezen párolgó csapadék következtében szinte egész délelőtt nedves pályán kényszerültek vezetni.
Nem mindenki volt azonban ilyen „lelkes”, a Red Bull és a Williams például úgy döntöttek, hogy nem kockáztatnak meg egy esetleges balesetet, ezért aztán Daniel Ricciardo és Felipe Massa a délelőtt java részét a garázsban ücsörögve töltötték. Előbbi csapatának volt is oka az óvatosságra Danyiil Kvjat tegnapi szárnytörését követően – az energiaital-gyárosokhoz egyébként mára már befutott a tartalékalkatrész Milton Keynesből.
A vizes pálya végül aztán csupán egyetlen áldozatot szedett, a sauberes Felipe Nasrt, aki a 9-es kanyarban pördült ki, ám a brazil újonc megúszta a találkozást a gumifallal – sóderágyban ragadó autóját a tréning megszakítása közepette gyorsan visszaszállították a bokszba, és fél órával később már ismét róhatta a köröket.
Amilyen jól sikerült a Lotus tegnapi napja a vártnál korábban történő pályára lépéssel, annyira balszerencsésen kezdődött a mai, amikor is az istálló már az első percekben telemetriai problémával szembesült. Ennek következtében Pastor Maldonado csupán délidő előtt szűk egy órával futhatott először mért kört.
Sebastian Vettel a második Jerezi teszt után, az esti órákban elhagyta Jerezt, és holnap szimulátorozni fog Maranelloban! Sebastian Vettelt Kimi Raikkönen váltja fel, így holnap, a harmadik Jerezi teszten a finn pilóta ül a Ferrari kormánya mögé!
Üdvözöllek Sebastian Vettel magyar rajongói oldalán. A legfrissebb információkat osztom meg Sebastian Vettelről. Hírek, képek, videók! Ha Te is szereted Sebastiant kövess bennünket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autóversenyző és Négyszeres világbajnok a Forma-1 királykategóriában. 1987. július 3. -ban született. Heppenheim-ben, Németországban. Pályafutását 2006-ban a BMW Saubernél kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat pilótája. Sebastian az autóversenyzés mellett boldog családapa.
Vagyok, aki vagyok. Nem próbálok meg más lenni, mint aki vagyok. Néhány embernek talán tetszik, másoknak lehet, hogy nem. De ez az élet. - Sebastian Vettel